Laptop HDD geeft Schijffout onder XP

Pagina: 1
Acties:

• MichaelDell
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-05-2024
Ik heb een Acer Travelmate 420. Gisteren moest XP zonodig weer allerlei updates installeren en daarna opnieuw opstarten. Oke dan. Maar bij het opstarten kreeg ik ineens de melding: "Schijffout, druk op ctrl-alt-del om opnieuw op te starten". Dus op ctrl-alt-del gedrukt en weer dezelfde melding.

Ik heb het vermoeden dat er dus iets in de HDD fout zit. Is hier wat aan te doen? Kan ik de HDD op een andere manier uitlezen zodat ik na het redden van m'n bestanden XP opnieuw kan installeren of is de HDD echt dood? Zijn er manieren om een laptop HDD via IDE uit te lezen (sluit ik 'm even aan m'n normale pc aan).

Ik heb overigens de recovery module van acer gebruikt en die zegt dat de boel gemaakt is maar niet dus.

(ik zat te twijfelen of dit hier thuis hoort of in WOS)

[ Voor 7% gewijzigd door MichaelDell op 18-02-2006 10:51 ]

Tis Top in Tukkerland

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

zoek ff het merk van de HDD op en download een diagnose tool van de fabrikant's website.

om de data te redden, mochtie echt dood zijn, dan kan je een 2.5" USB case (tip: mycom heeft ze voor een nette prijs) halen of een IDE converter om hem in een gewone PC te hangen.

denk dat je dan even een schijfcontrole wil doen op het ding, en dan je data backuppen.

een schijf redden is niet mogelijk... hij gaat gewoon ooit een keer dood, net als een desktop schijf.
je zal gewoon een nieuwe moeten kopen, en als je nog garantie hebt kan je daar natuurlijk aanspraak op maken.

edit: trouwens, die IDE converters zijn niks meer dan een straight through verbinding met 4 extra pinnen er bij. 2x ground en 2x 5v+.
44pins dus, waarvan de eerste 40 exact overeenkomen met normaal IDE.
de USB doosjes vind ik persoonlijk handiger. kan je de disk tenminste met elke gewenste PC uitlezen en je hoef de PC niet open te schroeven. bijkomend voordeel dat het ook nog volledig op USB power draait, dus geen extra stroom nodig.

[ Voor 55% gewijzigd door McKaamos op 18-02-2006 11:01 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?