[PowerG5] Wat zou je hieraan nog veranderen (tips/vragen)

Pagina: 1
Acties:
  • 258 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik ga binnenkort (na nog 2 maandjes sparen) een nieuwe Mac aanschaffen.
Ik heb echter nog enkele vragen alvorens een 5000$ investering te doen zoals: zou je nog iets veranderen aan deze setup, zoja waarom.

Zo ziet mijn winkelwagentje eruit:

X-Plane 8 by GraphSim Entertainment
Unreal Tournament 2004
Medal Of Honor War Chest by Aspyr
Rainbow Six 3: Raven Shield
Tom Clancy's Rainbow Six 3: Athena Sword
Tom Clancy's Splinter Cell
Stubbs the Zombie in Rebel Without a Pulse
Power Mac G5 Quad-core 2.5GHz
AirPort Extreme + Bluetooth built-in
Accessory kit
250GB Serial ATA - 7200rpm
512MB 533 DDR2 Non ECC SDRAM- 2x256
Apple Wireless Keyboard & Mouse - U.S. English
Mac OS X - U.S. English
NVIDIA GeForce 7800 GT 256 MB SDRAM
16x SuperDrive DL (DVD+R DL/DVD±RW/CD-RW)
2.5GHz Quad-core PowerPC G5
Refurbished AirPort Express Base Station with AirTunes

En het volgende bestel ik elders (om zo kosten te besparen)
3.5" USB2.0 (type B) Black External Enclosure - Retail
Kingston ValueRAM 2GB (2 x 1GB) 240-Pin DDR2 SDRAM DDR2 533 (PC2 4200) Unbuffered Dual Channel Kit System Memory Model KVR533D2N4K2/2G - Retail
2x Western Digital Raptor WD740GD 74GB 10,000 RPM Serial ATA150 Hard Drive - OEM
SCEPTRE X20G-Naga III Black 20.1" 8ms Widescreen LCD Monitor - Retail

Eventjes uitleggen: De Quad Core G5 :9 met standaard opties + wireless en bluetooth + wireless apple mouse+keyb + Airport Express (AirTunes wil ik gebruiken) en een upgrade van de videokaart.

Wat ik nu wil vragen: Zou ik de standaard videokaart laten steken en dan elders de 7800GT kopen. Kan dit (PCI-E) en zo ja welke zou ik dan best aanschaffen of moet ik deze van Apple kopen. Dan heb ik 2 videokaarten voor de prijs van een upgrade bij Apple.

Die wireless keyb+mouse, is die goed (ik bedoel dan wel GOED) of raadt iemand mij aan een ander setje te kopen van Logitech bijvoorbeeld (ook op Bluetooth) als die om een of andere reden beter zou zijn. Het is vooral om vanuit mijn luie zetel zonder gespannen kabels te werken.

De 250G HD gaat extern voor media en dan steek ik er 2 raptor's in voor boot+data. Kan ik in MacOSX bij installatie al opgeven dat ik RAID0 (striping) wil gebruiken of moet ik eerst een bootpartities hebben, die dan op RAID1 zetten en dan een datapartitie stripen. Kan ik zoals in Linux mijn /usr en /home partitie dan verzetten op die stripe of niet. Of zit er in die Mac's een soort van RAID op het moederbord (ik vind hier echter niets van terug op de site)

Is de RAM upgrade geschikt voor deze computer (Kingston 2G ValueRAM) of zou ik beter iets anders nemen (ander merk/type)? Ik vind de upgrade van Apple zelf nogal vreselijk duur en dus doe ik dit liever niet. Iemand heeft gezegd dat Kingston zelf in de Apple zit maar dat weet ik dus niet.

Heeft verder iemand ervaring met dat SPECTRE scherm. Het ziet er hetzelfde uit dan de Apple en andere schermen maar is slechts 399$ ipv 799$. Of geef ik liever 100$ meer uit voor een vergelijkbaar Dell of Philips (en zo ja welke). Het is vooral voor spelletjes en multimedia dat het scherm goed moet zijn. Ik HAAT tearing, ghosting of enig ander LCD-eigenschap want eens ik het begin te merken dan is mijn attentie weg. Later schaf ik dan wel eentje extra aan (dezelfde) als secondair scherm.

En natuurlijk de spelletjes. Ik speel graag dingen als UT en Swat en het Zombie spel ziet me er ook leuk uit. Maar als iemand zegt dat ik een van deze beter links laat liggen vanwege het lame-gehalte (ik twijfel aan X-Plane)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Een PC videokaart zal niet werken in de G5, dus besteld gewoon de videokaart bij de G5 via Apple.

Die externe behuizing, weet je zeker dat daar een S-ATA harde schijf in kan? En kan je beter geen FireWire behuizing nemen (naar mijn eigen mening is FireWire toch wat 'betrouwbaarder' dan USB 2.0 voor data toepassingen)?

Als je opstart vanaf de Mac OS X CD/DVD kan je een RAID-0/1 set aanmaken, en daarna kan je er gewoon Mac OS X op installeren.

Verwijderd

Die wireless keyb+mouse, is die goed (ik bedoel dan wel GOED) of raadt iemand mij aan een ander setje te kopen van Logitech bijvoorbeeld (ook op Bluetooth) als die om een of andere reden beter zou zijn. Het is vooral om vanuit mijn luie zetel zonder gespannen kabels te werken.
Die draadloze muis is wel eenknops, en heeft geeneens een scrollwieltje. Ik zou eerder voor de mighty mouse (die wel 2 knoppen, een scrolballetje en nog wat extra's heeft) of een logitech muis gaan :)

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:43

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik heb zelf een Logitech muis genomen, omdat ik de Bluetooth muis van Apple nogal beroerd vind. Batterijen zijn enorm snel leeg, en geen scrollwiel + 2e muisknop deed het hem voor mij.
Ik muis zelf lekker met een Logitech MX1000 :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

• SnakeMind
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09-2025

SnakeMind

Silence...

Geheugen moet je een beetje mee opassen, niet alles wordt zomaar geslikt.
In het verleden zijn qua videokaarten resultaten behaald die geen garantie vooor de toekomst bieden. Het is dus niet aan te raden ergens anders je 7800 te halen, omdat je er van uit mag gaan dat ie er geen zin in zal hebben.
Schijven zijn geen probleem om op jouw manier aan te maken, tijdens de setup kun je in de disk-wizard keurig je raidconfig aanmaken.
Muis is inderdaad niet echt denderend dankzij de enkelknops, of een mighty mouse nemen of een logitech mormel :P
Wat het spectre scherm betreft, ga inderdaad voor een Dell of Apple. Qua dell is de 20" 2003FP een goede, en als je groter wilt zijn er ook wel vergelijkbare modellen.
En voor de rest... nette config...

Still Cripple as Hell

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:20
zou je nog iets veranderen aan deze setup, zoja waarom.
Zonder enige twijfel het RAM.

Ik zou zeggen: haal een of twee van die games uit je shopping cart en koop bijvoorbeeld in de Tweakers Shop of bij Kingston Shop extra RAM (is goedkoper dan bij Apple zelf). Koop een Gig of twee, dan kan je goed vooruit en het komt je performance alleen maar ten goede!

RAID zit niet in het moederbord, dat gebeurt met software RAID. Hoe de hele installatie rond RAID gaat weet ik niet precies, maar ik kan me goed indenken dat je na de install met Disk Utility een mirror set aan kan maken. Ook dat kan je performance enigszins ten goede komen en natuurlijk is het een fijn idee een backup te hebben.

EDIT:
Bedankt Leon... Ik had er overheen gelezen dat ie al 2 gig er bij ging prikken... Foutje :+

[ Voor 7% gewijzigd door Liegebeest op 18-02-2006 17:22 ]

Liege, liege, liegebeest!

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:41
Kingston ValueRAM 2GB (2 x 1GB) 240-Pin DDR2 SDRAM DDR2 533 (PC2 4200) Unbuffered Dual
Dus 2,5Gb geheugen is nog niet genoeg in totaal? :)

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:18

Kettrick

Rantmeister!

Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 10:37:
[...]

Die draadloze muis is wel eenknops, en heeft geeneens een scrollwieltje. Ik zou eerder voor de mighty mouse (die wel 2 knoppen, een scrolballetje en nog wat extra's heeft) of een logitech muis gaan :)
Mighty mouse is ook niet echt geschikt voor gamen, die 2e knop werkt net niet 100%.
Loop zelf nog dagelijks naar boven voor mijn logitech muis als ik WoW ga spelen :)

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10-2025
RoeLz schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 12:38:
[...]

Mighty mouse is ook niet echt geschikt voor gamen, die 2e knop werkt net niet 100%.
Loop zelf nog dagelijks naar boven voor mijn logitech muis als ik WoW ga spelen :)
Ik vind hem zelf eigenlijk erg prettig, ook voor games. Rot alleen wanneer je beide muisknoppen tegelijk moet indrukken :)

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:36
dit wordt een "gamemac" ? :/

Verwijderd

Mac en gamen gaan niet samen |:(

• Sijmen
Wat een onzin. De performance is over het algemeen wat lager, maar er zijn zat games voor de Mac om heel veel tijd mee te verdoen.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:14
Sijmen schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 16:40:
[...]

Wat een onzin. De performance is over het algemeen wat lager, maar er zijn zat games voor de Mac om heel veel tijd mee te verdoen.
Sorry, normaal probeer ik dit soort reacties te onderdrukken, maar nu moet ik toch echt even:

WHAHAHAHAahahahahahaahaa!!!!

Dat meen je toch niet man? Ga je nu echt met droge ogen beweren dat je met een mac net zoveel kanten uitkunt als een Windows computer? Begrijp me niet verkeerd, ik heb echt niets met Windows, zelfs vind ik Linux/Gnome het lekkerst werken, en vind het prima als iemand anders dat met Windows of OSX heeft. Maar gamen, kom op, Windows is de enige oplossing (consoles buiten geschouwing gelaten). Ik gebruik het puur omdat ik m'n games wil draaien, nergens anders om.

Heb je toevallig net die games die ook voor de mac te krijgen zijn, moet je vooral een mac nemen als je dat leuk vind natuurlijk. Mijn punt is, als gamemachine is een mac gewoon niet slim.

En een Mac langzamer met games dan een PC? Die kende ik nog niet. De videochips zijn immers dezelfde?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Breepee schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 16:53:
[...]

Sorry, normaal probeer ik dit soort reacties te onderdrukken, maar nu moet ik toch echt even:

WHAHAHAHAahahahahahaahaa!!!!

Dat meen je toch niet man? Ga je nu echt met droge ogen beweren dat je met een mac net zoveel kanten uitkunt als een Windows computer? Begrijp me niet verkeerd, ik heb echt niets met Windows, zelfs vind ik Linux/Gnome het lekkerst werken, en vind het prima als iemand anders dat met Windows of OSX heeft. Maar gamen, kom op, Windows is de enige oplossing (consoles buiten geschouwing gelaten). Ik gebruik het puur omdat ik m'n games wil draaien, nergens anders om.

Heb je toevallig net die games die ook voor de mac te krijgen zijn, moet je vooral een mac nemen als je dat leuk vind natuurlijk. Mijn punt is, als gamemachine is een mac gewoon niet slim.

En een Mac langzamer met games dan een PC? Die kende ik nog niet. De videochips zijn immers dezelfde?
Dat zegt hij toch helemaal niet :|

• Sijmen
Okee, laat me even uitleggen wat ik bedoelde te zeggen.

De TS noemt een aantal games die hij bij zijn Mac wil kopen. Daarop komt dan een reactie in de trand van 'waarom koop je een Mac als je games wilt spelen'. Wat ik bedoelde is dat als je niet verschrikkelijk kieskeurig bent in je gamekeuze, of specifieke games moet hebben, er meer dan genoeg is om je mee te vermaken.

Ik wil op geen enkele manier beweren dat je met een Mac qua games net zoveel kan als met een Windows machine, andersr had ik die Windows machine niet meer op m'n kamer staan. Maar als je blij bent met Warcraft 3, Myst, en UT 2004, wat houd je dan tegen?

Over de performance: de OpenGL implementatie lijkt op OS X ietwat trager te zijn. Samen met andere factoren zoals dat de optimalizatie van de ports misschien niet optimaal is, of OS X overhead, zorgt dat ervoor dat games op 'vergelijkbare' systemen gewoon wat trager kunnen zijn.

edit: korte verwoording

Koop geen Mac voor games,
maar wel games voor je Mac.

[ Voor 7% gewijzigd door Sijmen op 18-02-2006 17:05 ]

• lowfi
[...]

Mja... dat is waar maar 2e vraag is of je zoveel geld er aan uit moet geven als de TS wil doen ;) Ik weet dus niet of het een echte gamemac wordt maar de games staan zo nadrukkelijk in de startpost dus ik ga vanuit van wel.

Games lopen altijd achter en performance ligt idd een stuk(je) lager. Komt nog eens bij dat geen enkele mac game volgens mij dual cpu of dual core ondersteunt.. zit je dan met je quad mac :S

Verwijderd

Sijmen, met je korte verwoording ben ik ook wel mee eens.

Als je de TS leest denk je meteen dat deze Mac voor spelen van games wordt samengestelt en gekocht daarom zei ik dat mac en gamen niet samen gaan en dan bedoel ik dat het niet ideaal is.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:14
Sijmen schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 17:02:
edit: korte verwoording

Koop geen Mac voor games,
maar wel games voor je Mac.
Akkoord ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:53

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik denk dat je gek bent om zoveel geld te steken in een hardwareplatform dat deprecated is. De quad zal je geen super prestaties leveren op game gebied.

Als geld geen issue voor je is: lucky you en dan maakt dit niet uit. Maar als je zo graag gamed, kun je je geld beter in PC hardware steken.

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-01 07:55
Leuk zo'n quad G5, maar een beetje overkill voor de games idd omdat die geen ondersteuning/optimalisatie bieden voor een quad core configuratie. Wil je hardcore gamen kan je geld beter in een wintel bak stoppen. gezien de ontwikkeling zal er waarschijnlijk in de toekomst nog weinig games worden ontwikkeld voor het PowerPC platform. Tenzij je nooit meer nieuwe games wilt spelen.

Tip: het is ook vaak mogelijk om bij bepaalde apple stores custom configuraties te laten aanleveren bijv. gelijk die raptors in laten bouwen in een RAID1 setup. (machouse a'dam mogelijk) Zelf is ook makkelijk booten via macosx installatie cd en gelijk laten stripen in raid1 config.

Ligt een beetje aan wat je wilt doen mbt. multimedia. Voor het zware werk (aangezien je keuze toch is gevallen op een quad config) is extra ram geen luxe. Macosx loves ram en kan je systeem en bepaalde handelingen veel sneller laten lopen. Mijn suggestie 4GB. en inderdaad kopen via kingston shop met de geheugenconfigurator voor modules die getest zijn voor G5. Weet je zeker dat ze het doen.

[ Voor 6% gewijzigd door heiyu op 18-02-2006 20:35 ]

• Guru Evi
Ik koop inderdaad geen Mac voor de games, ik heb nogal redelijk zware MySQL queries te verwerken (15000/15min) voor een bepaald project en mijn P3 700MHz trekt het niet goed, ik programmeer redelijk wat en ben bezig met een home-automation & multimedia systeem die dan opensourced wordt alsook verkocht zou worden als een geheel op een Mac Mini.

De bedoeling is dat mijn MySQL, Apache en Squid goed blijven draaien terwijl ik ook zo nu en dan een spelletje wil spelen. Ik ben ook bezig met networked audio en zo nu en dan het verwerken van videobeelden (meerdere HD-streams van satteliet) dat zou ook moeten blijven draaien zonder haperingen. Daarom de Quad -> terwijl ik bezig ben aan het ontspannen heb ik nog 3 cores over om de rest te verwerken.

Ik gebruik geen Windows of enig ander Microsoft product uit principe en ik gebruik tegenwoordig Linux op mijn PC's. Ik heb al een iBook G3 en vind MacOSX qua gebruiksgemak echt super.

Daarom wil ik geen nieuwe pc kopen (ik heb er al een reeks) en ik heb tegenwoordig echt geen tijd om zelf mijn Dual Core Dual Opteron in elkaar te draaien, daarnaast is bij een Mac alles voorgeinstalleerd en heeft het 3j garantie op het geheel alsook is het mooi, kan ik er zonder problemen de games op spelen die ik graag speel zonder Wine te herconfigureren en is het enorm eenvoudig om gelijk wat op te doen.

Het is dus geen duur gamepc, het is developen, vooral number en multimedia crunching

Verwijderd

Mijn advies: Neem de Migthy-Mouse, en wacht op de Dual Core-Duo :)

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
antonie schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 09:44:
En kan je beter geen FireWire behuizing nemen (naar mijn eigen mening is FireWire toch wat 'betrouwbaarder' dan USB 2.0 voor data toepassingen)?
Hier ben ik het mee eens. Ik zou zelf nooit een harddisk of iets anders waar betrouwbaarheid en snelheid een rol speelt over USB laten lopen. Qua snelheid en stabiliteit is Firewire een veel betere keus dan USB. Ik heb zelf nu een externe schijf via Firewire aan mijn Mac hangen en ben daar heel tevreden mee, veel meer dan met de USB harddisks die ik heb gehad.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• Guru Evi
Ok ik heb nu het volgende in mijn (virtueel) winkelwagentje:

Power Mac G5 Quad-core 2.5GHz - $3,748.00
16x SuperDrive DL (DVD+R DL/DVD±RW/CD-RW)
AirPort Extreme + Bluetooth built-in
Accessory kit
250GB Serial ATA - 7200rpm
512MB 533 DDR2 Non ECC SDRAM- 2x256
Mac OS X - U.S. English
NVIDIA GeForce 7800 GT 256 MB SDRAM
Apple Keyboard & Mighty Mouse - U.S English
2.5GHz Quad-core PowerPC G5
Unreal Tournament 2004 - $39.95
Rainbow Six 3: Raven Shield - $39.95
Tom Clancy's Rainbow Six 3: Athena Sword - $24.95
Tom Clancy's Splinter Cell - $39.95
Stubbs the Zombie in Rebel Without a Pulse - $39.95
Refurbished AirPort Express Base Station with AirTunes - $99.00
Subtotal: $4,031.75

En het volgende bestel ik elders
2x Western Digital Raptor WD740GD 74GB 10,000 RPM Serial ATA150 Hard Drive - OEM - $20.00 Mail-in Rebate - $308.00
SCEPTRE X20G-Naga III Black 20.1" 8ms Widescreen LCD Monitor - Retail - $30.00 Mail-in Rebate - $389.99
Kingston ValueRAM 2GB (2 x 1GB) 240-Pin DDR2 SDRAM DDR2 533 (PC2 4200) Unbuffered Dual Channel Kit System Memory Model KVR533D2N4K2/2G - Retail - $206.99

Subtotal: $904.98
Shipping: $14.79

Woohoo, totaal $4950,77.

Ik heb beslist totaal geen draadloze keyb/muis te bestellen. Ik ben een southpaw en heb dus een standaard trackball van Logitech aan de ene kant en dan komt de machtige muis aan de andere kant. Er is ook op dit moment geen enkele goede bluetooth keyb/muis beschikbaar (behalve de MX-5000 die niet compatible is met Mac). iTunes besturen kan ik dan thuis (of vanuit de auto) via mijn GSM

Daarnaast zal ik mijn huis zoveel mogelijk proberen te bekabelen wat dus zal betekenen: USB in de salontafel. Ik heb nu al overal 2x Ethernet en 2x telefoon liggen en ik ben momenteel bezig met mijn computerkamer in orde aan het brengen (inclusief een half 19" rack - moet enkel nog geschilderd worden).

Ik heb de prijzen erbij gezet om mijn motivatie voor oa. het scherm te tonen. Ik kan voor de prijs dat ik 1 Apple of Dell scherm koop, 2 van die Spectre's kopen terwijl volgens sommigen die hem gekocht heb de kwaliteit quasi identiek is. En ik heb eventjes gebeld naar die mensen, er zijn bepaalde issues voor sommige firmwares maar ik kan hem gratis opsturen en laten updaten. Als ik niet tevreden ben kan ik natuurlijk altijd mijn geld terugvragen.

Ik vind echter geen enkele external disk enclosure die native sata EN firewire ondersteunt. Heeft iemand ideen?

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
http://www.wiebetech.com/products/satadock.php

Heeft alleen geen mooie behuizing, eigenlijk gewoon geen behuizing. :P Maar er staan op die site nog wat andere producten wat wel handig kan zijn, dit is dan alleen niet echt meer portable te noemen (ik weet niet of dit een vereiste was?). Wel heb je dan als voordeel dat je er meerdere drive's in kan hangen voor een eventuele uitbreiding later.

kleurbleur.nl

Verwijderd

Uit nieuwsgierigheid: Waarom wil je over twee maanden nog zoveel geld in een PowerMac G5 stoppen?

De PowerPC zal vanaf nu alleen nog maar uitgefaseerd worden en mening persoon, waaronder ik, kan zeggen dat die Intel machines echt verdacht snel zijn. En dat zijn dan nog alleen de machines in de lagere performance klasse.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 12:46:
De PowerPC zal vanaf nu alleen nog maar uitgefaseerd worden en
O??

Die Quad core is net uit.
Nu al uitgefaseerd?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 17:35:
[...]

O??

Nu al uitgefaseerd?
Dat zeg ik niet :?

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 17:35:
[...]

O??

Nu al uitgefaseerd?
Apple gaat overstappen naar Intel processoren. Sterker nog: ze zijn daar al druk mee bezig. De PowerBook, iMac en Mac Mini zijn inmiddels vervangen door versies met een Intel Core Duo (en Core Solo voor de Mini). Apple heeft aangekondigd de gehele product lijn naar Intel over te zetten in 2006, dus ook jouw Quad G5 komt aan de beurt dit jaar. Er zullen dus hoogstwaarschijnlijk geen PowerPC based Apple producten meer uitkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Whieee op 28-02-2006 20:31 ]

Launching containers into space

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:05

breinonline

Are you afraid to be known?

Guru Evi schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 08:02:
De 250G HD gaat extern voor media en dan steek ik er 2 raptor's in voor boot+data. Kan ik in MacOSX bij installatie al opgeven dat ik RAID0 (striping) wil gebruiken of moet ik eerst een bootpartities hebben, die dan op RAID1 zetten en dan een datapartitie stripen. Kan ik zoals in Linux mijn /usr en /home partitie dan verzetten op die stripe of niet. Of zit er in die Mac's een soort van RAID op het moederbord (ik vind hier echter niets van terug op de site)
In de Apple store is mij verteld dat OS X standaard softwarematige RAID ondersteund. Dit wel per schijf (niet per partitie zoals onder Linux mogelijk). Voor optimale prestaties kan je beter een RAID controller aanschaffen. Hou er trouwens rekening mee dat er maar 2 schijven in de PM behuizing passen. De data schijf kan je natuurlijk heel goed via een FW behuizing aansluiten :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• lowfi
Er zijn wel "kits" te koop waarmee je 5 of 6 hdd's in je pm kan stoppen. Naam ff kwijt :)

[ Voor 12% gewijzigd door lowfi op 28-02-2006 21:30 ]

• Guru Evi
OK. Ik heb in mijn lokale MUG eens met de bezoekende Apple technieker gesproken. Hij zegt dat een Quad overkill is behalve voor vb. filmstudio's (FinalCut) of zware scientific calculaties.

Ik kan beter nu een dual core aanschaffen en dan later nog een dual core als het te traag wordt ipv een quad core. Daarnaast zijn volgens hem de Dual Core Intel's even snel als de Dual Core G5's (al gemerkt dat alle vergelijkingen tot nu toe met G4's (de 4x sneller reclame) of single core G5's (de 2x sneller reclame) gedaan worden?).

Verwijderd

breinonline schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 21:23:
In de Apple store is mij verteld dat OS X standaard softwarematige RAID ondersteund. Dit wel per schijf (niet per partitie zoals onder Linux mogelijk).
Okee een beetje oftopic maar ik ben wel benieuwd wat het voordeel zou zijn van RAID per partitie, want het klinkt mij echt als compleet onzinnig in de oren...?

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 09:29:
[...]

Okee een beetje oftopic maar ik ben wel benieuwd wat het voordeel zou zijn van RAID per partitie, want het klinkt mij echt als compleet onzinnig in de oren...?
Zo kun je met 2 schijven bijvoorbeeld een mirroring bootpartitie maken, zodat als 1 HD stuk gaat, je nog steeds probleemloos kan booten, en daarnaast de rest van de ruimte als een grote RAID-0 partitie voor bijvoorbeeld downloads kunt gebruiken, zodat je meer ruimte hebt dan mirroring, en sneller kan wegschrijven.

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Waarom laat je trouwens de prijzen in dollars zien? In belgie betalen ze nog steeds met euro's afaik...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 17:20
Wacht nou maar op de intel versie van die machiene. Duurt misschien nog 2 maanden je ziet zelf hoe snel het met de mac mini is gegaan. Koop je nu een G5 zit je over een half jaar met een machine die niet meer up to date is omdat ze allemaal intel binaries gaan uitgeven lijkt me best zuur.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:40
Een quad G5 is een prachtig stuk techniek en daarnaast ook bloedsnel, maar dan wel met de juiste software! Ik heb een beetje het idee dat je niet precies de impact van vier cpu's inschat, straks geef je een klein kapitaal uit om er vervolgens achter te komen dat je 't met twee core's ook net zo goed had kunnen doen i.p.v. vier core's. Temeer je, zoals je ergens zei, het nu met een single P!!! 700MHz moet doen. T.o.v. van die enkele P!!! is een dualcore 2.3GHz al een _extreem_ grote verbetering. Als je een quad wilt moet je er zeker eentje aanschaffen, maar denk er nog wel even over na voordat je een dergelijk bedrag uit gaat geven en dit naderhand toch niet oplevert wat je er van verwacht had :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Moartn schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 12:24:
Waarom laat je trouwens de prijzen in dollars zien? In belgie betalen ze nog steeds met euro's afaik...
Nou, er staat iets met "Moving to the States" in zijn sig... 8)7

• jvaneijk
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-05-2025

jvaneijk

Dr.Oak

Ik ben van mening dat als je zo'n krachtige G5 quad aanschaft je beter iets met 3d rendering kan gaan doen en een leuke FireGL kaart erin kan zetten ofzo en voor een beetje developing heb je echt geen quadcore nodig lijkt mij? Als je al een quad core nodig hebt voor developing wat heb je dan wel niet nodig om dat ding op een normale PC te kunnen draaien?? Of is dit een toekomst project dat over 10 jaar uitgebracht moet worden miss hebben we dan wel geen computers meer maar weet ik het wat... Dat is mijn visie ik zal er wel ontzettend naast zitten maar toch.

iRacing Profiel

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-02 22:12
[...]

Wat een onzin. Heb je de specs gezien van de topicstarter? Das sneller dan welke Windows PC bij mij thuis dan ook.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-02 05:43

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica