Draadloze router - niet genoeg poorten

Pagina: 1
Acties:

• Genius2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025
Momenteel gebruik ik een draadloze linksys router die verbonden is met een adsl modem via de wan poort. Verder deelt de DHCP server van deze router steeds dezelfde IP adressen uit op basis van het mac adres van de clients.

Deze server heeft in totaal maar 4 poorten en dit is meteen ook het probleem. In onze nieuwbouw
wensen we namelijk in alle kamers 1 à 2 netwerkaansluitingen te voorzien en we komen al gauw op 10 poorten.

Hoe kan de bestaande router worden uitgebreid met extra poorten?
- Kan dit met een eenvoudige switch? Zo ja, zijn er geen problemen wat betreft het uitdelen van ip adressen? Zal internet zonder problemen bij elke client beschikbaar zijn?

Alvast bedankt
Genius

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-03 16:10
Gewoon een switch eraan hangen.. werkt hetzelfde als een stekkerdoos. Je linksys heeft meer dan genoeg IP's beschikbaar.
Zal internet zonder problemen bij elke client beschikbaar zijn?
Ja

[ Voor 29% gewijzigd door Pwigle op 17-02-2006 22:29 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Het lijkt me stug dat de dhcp server maar 4 poorten heeft.
Dat ding deelt geen poorten uit, maar ipadressen. En de range kun je meestal zelf instellen. Dus ook het aantal ipadressen.

Als het om de poorten gaat voor je bekabelde lan, dan kun je er gerust een switch op aan sluiten.
En evt nog een switch, en nog een, etc.

Is standaard gewoon mogelijk.

Abort, Retry, Quake ???

• Genius2000
aZuL2001 schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 22:31:
Het lijkt me stug dat de dhcp server maar 4 poorten heeft.
Dat ding deelt geen poorten uit, maar ipadressen. En de range kun je meestal zelf instellen. Dus ook het aantal ipadressen.

Als het om de poorten gaat voor je bekabelde lan, dan kun je er gerust een switch op aan sluiten.
En evt nog een switch, en nog een, etc.

Is standaard gewoon mogelijk.
Bedankt voor de snelle reactie! Blijft de router de IP adressen uitdelen of zit dat eerder bij switch? Het lijkt mij namelijk interessant dat de router op basis van het mac adres de ip adressen blijft uitdelen.

ter info, de router is de Linksys WRT54GS.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-04 22:07

r0b

Genius2000 schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 22:39:
[...]

Bedankt voor de snelle reactie! Blijft de router de IP adressen uitdelen of zit dat eerder bij switch? Het lijkt mij namelijk interessant dat de router op basis van het mac adres de ip adressen blijft uitdelen.

De router heeft een DHCP server aan boord die de IP adressen uitdeelt. In de router kan je een zogenoemde DHCP "scope" of "range" invullen (en bij mijn eigen Linksys WRT54G kan je het instellen met "Maximum DHCP Users"). Zodra jij er een switch achter hangt, kan je dus gewoon fijn doorwerken. :)

• aZuL2001
Een switch is slechts een doorgeefluik.
Zit vrijwel geen intelligentie in.
En je router blijft gewoon het dhcp stuk doen, en dat komt ook door als je 4 switches achter elkaar hangt.

Dus ja dat kan zonder problemen.

Abort, Retry, Quake ???

• Genius2000
Bedankt iedereen. Kan nu met een gerust hart gaan slapen :-)

Nu nog even uitkijken naar een goede switch. Heb alvast gezien dat de >>Asus GigaX 1108 (8x 1000Mbps)<< zeer populair is in tweakers pricewatch.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-04 22:07

r0b

Genius2000 schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 23:11:
Bedankt iedereen. Kan nu met een gerust hart gaan slapen :-)

Nu nog even uitkijken naar een goede switch. Heb alvast gezien dat de >>Asus GigaX 1108 (8x 1000Mbps)<< zeer populair is in tweakers pricewatch.
Die is vrijwel nutteloos, omdat de poorten van je WRT54GS gewoon 100mbit zijn; of al het verkeer moet toevallig tussen alle pc's die op de switch aangesloten zijn gaan. Daarnaast moet je dan wel extra investeren in 1000mbps netwerkkaarten voor die betreffende pc's.

In feit is iedere 100mbit switch genoeg voor een standaard thuis-situatie waar alleen wat geinternet en af en toe een bestandje verzonden wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door r0b op 18-02-2006 00:00 ]

• aZuL2001
Daar is zelfs 10 mbit nog snel genoeg voor.

Al dat gepats met gigabit.
Meestal overkill.
Of kapitaal vernietiging.

Genius2k : koop voor zeg €25.- een smc 8 poorts 10/100 switch en je bent een heel eind op weg.
(Ja ik heb goede ervaringen met smc voor dat geld.)

Abort, Retry, Quake ???

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-04 15:36
aZuL2001 schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 00:29:
..

Genius2k : koop voor zeg €25.- een smc 8 poorts 10/100 switch en je bent een heel eind op weg.
(Ja ik heb goede ervaringen met smc voor dat geld.)
neem een 16-poorts... Als je nu al zegt 10 poorten dan heb je met een 8poorts switch exact 10 poorten beschikbaar, en geen mogelijkheid tot verder uitbreiden (8poorts switch -1 poort naar router + 3 poorten op router (+1 naar switch)

• Genius2000
Reden waarom ik dacht aan een 1000Mbit switch is omdat op termijn wellicht 1000Mbit de standaard wordt.

En waarschijnlijk zullen multimedia toepassingen zoals video, streaming, bestanden sharen (worden steeds groter) hier voordeel uit halen. Een UTP CAT6 lijkt me dan ook aanbevolen. Of is dit werkelijk allemaal overkill?

• Zym0tiC
  • Laatst online: 19-04 23:14

Zym0tiC

^_^

[...]

Volgens mij, correct me if i'm wrong, kan de WRT54GS niet standaard dhcp adressen uitdelen op basis van mac adressen. Tenminste dat was volgens mij bij mijn WRT54G. Na het vervangen van de standaard firmware door dd-wrt (hyperwrt en andere zullen dit ook best kunnen) was die mogelijkheid wel aanwezig.

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• aZuL2001
DJSmiley schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 00:32:
[...]
neem een 16-poorts... Als je nu al zegt 10 poorten dan heb je met een 8poorts switch exact 10 poorten beschikbaar, en geen mogelijkheid tot verder uitbreiden (8poorts switch -1 poort naar router + 3 poorten op router (+1 naar switch)
True, maar als je twee keer een 8 poorts switch pakt, 1 voor de 1e verdieping, en 1 voor de begane grond, dan ben je misschien wat flexibeler met je aansluitingen, en hoef je minder kabels te trekken.

Maar dat hangt helemaal af van de indeling van de ruimte. En daar heeft TS niets over gezegd ;)

@ TS : Cat 5e voldoet nog steeds. Kan ook gigabit aan. Maar op zich heb je wel gelijk als je nu toch kabels gaat trekken je dit beter in één keer goed kunt doen. Dus wat dat betreft is het zinnig om cat6 neer te leggen.
Echter, om nu een gigabit switch aan te schaffen is niet nodig. Dat kun je over een aantal jaar altijd nog doen. En dan zijn ze nog goedkoper ook.

Abort, Retry, Quake ???

• Genius2000
@Zym0tiC: de WRT54GS kan inderdaad niet standaard dhcp adressen uitdelen op basis van mac adressen. Echter, na de upgrade met de firmware van sveasoft is het wel mogelijk.

@aZuL2001: ok, geen 1000Mbit switch :-) dat is meer dan duidelijk. Wat CAT 6 betreft, deze kabel is sinds juli 2005 genormeerd daar waar voorheen de standaard nog in ontwikkeling was.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-04 17:05

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Je kunt de IP-nummers toch ook gewoon vastzetten in de pc's bij netwerkinstellingen. Schakel je DHCP gewoon uit in je router.

Waarom? Omdat het kan!!

Verwijderd

aZuL2001 schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 00:29:
Daar is zelfs 10 mbit nog snel genoeg voor.
Tot dat je een film/dvd wilt gaan kopieren over het netwerk wat dan opeens 81 minuten duurt (met 100mbit 8 minuten 1Gbit 6minuten).
Blijft de router de IP adressen uitdelen of zit dat eerder bij switch?
Als de router gewoon werkte als DHCP server dan blijft die dat nog steeds doen met een switch er bij. Een switch is een soort van verdeel blok. Alleen waneer je meer dan 254 apparaten/computers op het netwerk wilt aansluiten wilt het wel problemen gaan geven.

• aZuL2001
Genius2000 schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 18:57:
Wat CAT 6 betreft, deze kabel is sinds juli 2005 genormeerd daar waar voorheen de standaard nog in ontwikkeling was.
Kun je dat staven ?
Want voor zover ik weet is de cat6 al zeker een jaar of vijf oud, en cat7 intussen ook al helemaal klaar (een jaar of twee al dacht ik). Overigens heb je het met kabels eigenlijk niet over catx maar over het aantal mhz dat de kabel aan kan. En voor cat7 weet ik dat dat 600 mhz is.

Abort, Retry, Quake ???

• Genius2000
aZuL2001 schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 21:42:
[...]

Kun je dat staven ?
Want voor zover ik weet is de cat6 al zeker een jaar of vijf oud, en cat7 intussen ook al helemaal klaar (een jaar of twee al dacht ik). Overigens heb je het met kabels eigenlijk niet over catx maar over het aantal mhz dat de kabel aan kan. En voor cat7 weet ik dat dat 600 mhz is.
Ik denk dat ik mijn woorden terugtrek! Had een paar weken geleden een artikel gelezen op slashdot over de standardisering van cat 6. Nu heb ik artikel nog eens doorgenomen maar het bleek uit 2002 te zijn -( (http://hardware.slashdot.org/article.pl?sid=02/07/06/137222).

Ter info mocht het iemand interesseren:
Een UTP kabel heeft 4 paren waarvan slechts 2 paren worden gebruikt bij 100Mbit. Bij 1000Mbit worden de 4 paren gebruikt.
Cat 5e is 100Mhz per kabel => in theorie dus 4x100Mhz = 400Mbit
Cat 6 is 250Mhz per kabel, dus een netwerk connectie heeft 4x250Mhz = 1000Mbit
Cat 7 is 600Mhz per kabel, dus een netwerk connectie heeft 4x700Mhz = 2,4 Gbps
Pagina: 1