Toon posts:

Gigabyte GA BX2000 (DRAM LED)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oudere computer met daarin een Gigabyte GA BX-2000 moederbord.

De laatste tijd vertoont de computer mankementen. Als de PC wordt opgestart, blijft deze ongeveer 3 minuten ingeschakeld in Windows XP. Daarna geeft de computer een piep en schakelt het scherm zich uit. De computer zelf staat nog aan (koeler van de voeding blijft draaien). Een toets op het toetsenbord indrukken heeft geen effect, de lampjes van bijvoorbeeld Num-Lock blijven aan of uit.

Door de stekker er uit te trekken en een tijd te wachten, is de computer weer aan de praat te krijgen. Na een paar minuten gebeurt echter weer hetzelfde. Opvallend is dan dat het lampje van de DVD-speler gaat branden en ook het lampje van de CD Brander gaat dan branden, zij het wat minder fel.

Ik heb de kast opengeschroefd en toen viel me op dat er op het moederbord een oranje lampje brandt. Onder dit lampje staat DRAM LED. Ik vermoedde daarom dat er iets met het geheugen aan de hand zou kunnen zijn. (256 en 64 MB PC-133). Toch bleek het daar niet aan te liggen.

In de handleiding van het moederbord staat niets over dit lampje, maar het lijkt mij dat deze normaal gesproken niet moet branden. Een beetje rondkijken op Internet leverde niet veel op. Ik kwam wel iets tegen dat het lampje een bepaalde Sleep-mode impliceerde. Zou het kunnen dat de computer om de één of andere reden na 3 minuten automatisch in een Sleep-mode gaat en dat daarom dat lampje gaat branden?

Dit is een schematische weergave van het moederbord. De DRAM LED is aangegeven, maar wordt niet uitgelegd.

Afbeeldingslocatie: http://img100.imageshack.us/img100/5950/moederbord9xg.jpg

Wie kan me helpen dit probleem op te lossen?

P.S. Aan de monitor(kabel) ligt het niet.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Schakelt hij ook uit als je hem gewoon ff in zijn bios laat staan oid? Is het niet gewoon zo dat hij door Windows op standby gaat?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog niet geprobeerd 'm in de BIOS te laten staan. Het zou dus best kunnen zijn dat Windows 'm uitgooit. Maar waarom? En hoe is dit op te lossen?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand...?

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Als het in die zogenaamde STR-mode gaat, dan zou je met óf de powerknop óf een toetsaanslag weer de windows-sessie zoals ervoor moeten hebben. Dus probeer de powerknop nog even. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
Powerknop of toetsaanslag werkt niet. De computer lijkt 'vast' te zitten. Drukken op bijvoorbeeld Num-Lock heeft ook geen effect.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:04
Zo'n DRAM-led is over het algemeen alleen een lampje om aan te geven dat er nog spanning op je geheugenbanken staat (bijvoorbeeld in standby modus) en dat je op zo'n moment dus niet een reepje eruit moet trekken of er in moet zetten want dan heb je grote kans dat je iets beschadigd.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

Topicstarter
Aha...

Iemand een idee wat het probleem dán zou kunnen zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Kick

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:04
Ik zou als eerste proberen de voeding te vervangen, kijken of dat effect heeft

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
wat zijn je specs? Verder heb ik precies hetzelfde probleem gehad, zij het met een ander moederbord. Bij mij zorgde een BIOS-update voor het weer correct functioneren. Had namelijk last van CPU incompatibiliteit (had een nieuwe gekocht).

Verwijderd

Topicstarter
Na een weekje de computer te laten rusten, 'm opnieuw opgestart. De ventilator ging aan, de hardeschijf ging draaien en beide cd-rom/dvd-spelers idem dito. Het scherm bleef zwart. Een aantal keer opnieuw opgestart, cd-rom/dvd-spelers losgekoppeld, harde schijf losgekoppeld en ineens startte de computer weer goed op. Erg vreemd... Vooralsnog lijken de problemen uit de wereld, maar wat nu de oorzaak was...?

Ik zal de BIOS inderdaad eens een update geven, hoewel ik niet denk dat daar de oorzaak/oplossing zit. Er is niets veranderd aan het systeem de laatste jaren.

Het is Pentium III 500 met 320 MB Ram (64+256).

Verwijderd

Topicstarter
De computer geeft nu een foutmelding in de vorm van piepjes:

1x Lang, gevolgd door 4x Kort.

Houdt dat in dat er een probleem is met de videokaart?
Pagina: 1