[OSX]iMac wil niet booten vanaf Tiger CD

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Sinds gisteren heb ik een iMac gekregen om eea mee te testen waar OS X op moet komen. Dat zou geen problemen moeten geven, maar...

Specs:
iMac 350 (slot loader) - exact de oudste die met Tiger zou moeten kunnen werken
Model M5521, Firmwareversie 4.19
320MB RAM
6GB HDD
OS 9.2.2

OS 10.4, CD-uitvoering

Symptomen:
OS X install CD 1 wordt onder OS 9 prima herkend, Install draait en geeft aan dat gereboot moet worden - maar dan komt de foutmelding:
An error occurred.
"Startup Disk was unable to select the install CD as the Startup disk. (-2)"
Inderdaad is de install CD ook niet in Control Panels - Startup Disk te selecteren, alleen de HDD en Network boot zijn te selecteren...

Bij booten 'C' ingedrukt houden werkt niet, Option ingedrukt houden geeft netjes de startup keuze, maar er kan alleen de HDD gekozen worden (paar refreshes brengen daar geen verandering in).

'Programmer-button' op de zijkant gebruikt om te resetten.

Option-Command-P-R om de PRAM te zappen (en dan C of Option) hielp niet.
Al heb ik zo wel mijn *boing* chord bij boot teruggekregen, die werkte aanvankelijk niet :z

Vervolgens ben ik dmv Option-Command-O-F de OpenFirmware ingedoken. Daar uitgevoerd:
code:
1
2
reset-nvram
reset-all

- zonder succes
en vanuit OF dit doen leverde ook geen resultaat:
code:
1
boot cd

(cd stond wel tussen de devaliases)

Degene die deze Mac eerder in beheer had vertelde al dat de CD-rom drive non-bootable was - vreemd, omdat hij ook kon melden dat het de originele (slotloader) van de Mac was.

Dus... iemand idee hoe verder te gaan?

- ik heb geen slotloader liggen, wel genoeg andere CDRom drives. Kan ik de iMac ontmantelen en (tijdelijk) een andere IDE CDRom erin hangen? Of moet zo'n ding per se Apple firmware hebben (las ik ergens)?
- de CDs zelf zouden moeten werken, maar ik kan ze binnenkort op een iMAc DV testen. Ik zou ze vanavond al in mijn G3 Beige kunnen testen - ik weet dat de Beige maar tot 10.2 ondersteunt, maar zou een niet-ondersteunde bak ook maar iets van bootactiviteit moeten geven? (zo ja is dit een zinnige test, zo nee niet)
- andere dingen waar ik niet aan gedacht heb?

Oslik blyat! Oslik!

• justincase
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-02 12:12
dion_b schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 19:33:
- ik heb geen slotloader liggen, wel genoeg andere CDRom drives. Kan ik de iMac ontmantelen en (tijdelijk) een andere IDE CDRom erin hangen? Of moet zo'n ding per se Apple firmware hebben (las ik ergens)?
Ik heb tot zover nooit problemen gehad met het vervangen van de cdrom-drive bij trayloading iMac's, zonder iets met firmware te hoeven doen. Geen idee of dit ook geld voor de Slotloadings.
- de CDs zelf zouden moeten werken, maar ik kan ze binnenkort op een iMAc DV testen. Ik zou ze vanavond al in mijn G3 Beige kunnen testen - ik weet dat de Beige maar tot 10.2 ondersteunt, maar zou een niet-ondersteunde bak ook maar iets van bootactiviteit moeten geven? (zo ja is dit een zinnige test, zo nee niet)
Is wel interessant om dit nog even te testen, gaat sneller dan je iMac uitelkaar schroeven.
- andere dingen waar ik niet aan gedacht heb?
Kan je nog andere bootable cd's proberen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Goed nieuws:
Ik had vanmiddag onverwachts een Powerbook G3 Pismo op bezoek.

Slecht nieuws:
Ook die wilde niet booten vanaf mijn install CD. Ding is dood :'(

Oslik blyat! Oslik!

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 09:05

Kvn

dion_b schreef op zondag 19 februari 2006 @ 01:01:
Goed nieuws:
Ik had vanmiddag onverwachts een Powerbook G3 Pismo op bezoek.

Slecht nieuws:
Ook die wilde niet booten vanaf mijn install CD. Ding is dood :'(
Je moet gewoon een Panther CD pakken, die doen het wel :)

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 17:20
Gewoon ff naar de machouse bij jou in de buurt gaan en je kapotte Tiger cd/dvd mee nemen. Verhaaltje uitleggen en ze regelen wat voor je.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:01

Bezulba

Formerly known as Eendje

met die specs zou ik ook voor panther gaan, de veranderingen zijn niet echt schokkend en het draait net wat lekkerder

blup

• blueline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:17
Ik kreeg ook deze foutmelding met die CD.

Heb toen reboot gedaan met alt ingedrukt.
Daar kon ik de cd kiezen als bootdevice en daarna starte de installatie. ;)

The ones with the greatest power protect those who don't.

• Caddy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 20:01

Caddy

Press start to shutdown

10.4 staat op dvd
weet je wel zeker dat die imac dvd's kan lezen ??

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000

Richard

Kuru Kuru Kururin

Caddy schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 12:46:
10.4 staat op dvd
weet je wel zeker dat die imac dvd's kan lezen ??
dion_b heeft het over:
OS 10.4, CD-uitvoering
Dus hij heeft de speciale CD versie geregeld.

20*350ZO45°

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016

Daenney

42

Je moet idd met Alt ingedrukt booten.
Ik zat zelf met een beschadigde install dvd van apple, dat was helemnaal naar...
Hoe heb je Tiger uberhaupt op CD kunnen krijgen?

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000

Richard

Kuru Kuru Kururin

Daenney_s schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 01:31:
Je moet idd met Alt ingedrukt booten.
Ik zat zelf met een beschadigde install dvd van apple, dat was helemnaal naar...
Hoe heb je Tiger uberhaupt op CD kunnen krijgen?
Van de OS X Tiger FAQ:
Ik zie dat de Tiger-installatieschijf een dvd is. Hoe kan ik Tiger installeren als ik alleen een cd-eenheid heb?
Apple heeft een mediavervangingsprogramma voor de gebruikers die Tiger (Mac OS X versie 10.4) op cd willen of nodig hebben. Nadat u een exemplaar van Tiger hebt aangeschaft, kunt u het bestelformulier downloaden en verzenden met het aankoopbewijs, de Tiger-dvd en een cheque van € 17,99. Klik hier voor meer informatie.

20*350ZO45°

Verwijderd

Ik heb hetzelde probleem gehad: de oplossing lag in het feit dat je 10.4 iet direct over 9 heen kunt zetten. Wat bij mij werkte was 10.3 installeren en daarna 10.4 daar weer overheen. Vergeet trouwens niet eerst je firmware te updaten naar versie 4.1.9. Verder moet ik zeggen dat ik hier dezelfde mac soepel heb draaien met 10.4. Waar je echter wel rekening mee moet houden is dat de hoeveelheid werkgeheugen misschien niet toereikend is voor 10.4. 512 mb is wel aan te raden.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2006 09:08 ]

Pagina: 1