Sinds gisteren heb ik een iMac gekregen om eea mee te testen waar OS X op moet komen. Dat zou geen problemen moeten geven, maar...
Specs:
iMac 350 (slot loader) - exact de oudste die met Tiger zou moeten kunnen werken
Model M5521, Firmwareversie 4.19
320MB RAM
6GB HDD
OS 9.2.2
OS 10.4, CD-uitvoering
Symptomen:
OS X install CD 1 wordt onder OS 9 prima herkend, Install draait en geeft aan dat gereboot moet worden - maar dan komt de foutmelding:
Bij booten 'C' ingedrukt houden werkt niet, Option ingedrukt houden geeft netjes de startup keuze, maar er kan alleen de HDD gekozen worden (paar refreshes brengen daar geen verandering in).
'Programmer-button' op de zijkant gebruikt om te resetten.
Option-Command-P-R om de PRAM te zappen (en dan C of Option) hielp niet.
Al heb ik zo wel mijn *boing* chord bij boot teruggekregen, die werkte aanvankelijk niet
Vervolgens ben ik dmv Option-Command-O-F de OpenFirmware ingedoken. Daar uitgevoerd:
- zonder succes
en vanuit OF dit doen leverde ook geen resultaat:
(cd stond wel tussen de devaliases)
Degene die deze Mac eerder in beheer had vertelde al dat de CD-rom drive non-bootable was - vreemd, omdat hij ook kon melden dat het de originele (slotloader) van de Mac was.
Dus... iemand idee hoe verder te gaan?
- ik heb geen slotloader liggen, wel genoeg andere CDRom drives. Kan ik de iMac ontmantelen en (tijdelijk) een andere IDE CDRom erin hangen? Of moet zo'n ding per se Apple firmware hebben (las ik ergens)?
- de CDs zelf zouden moeten werken, maar ik kan ze binnenkort op een iMAc DV testen. Ik zou ze vanavond al in mijn G3 Beige kunnen testen - ik weet dat de Beige maar tot 10.2 ondersteunt, maar zou een niet-ondersteunde bak ook maar iets van bootactiviteit moeten geven? (zo ja is dit een zinnige test, zo nee niet)
- andere dingen waar ik niet aan gedacht heb?
Specs:
iMac 350 (slot loader) - exact de oudste die met Tiger zou moeten kunnen werken
Model M5521, Firmwareversie 4.19
320MB RAM
6GB HDD
OS 9.2.2
OS 10.4, CD-uitvoering
Symptomen:
OS X install CD 1 wordt onder OS 9 prima herkend, Install draait en geeft aan dat gereboot moet worden - maar dan komt de foutmelding:
Inderdaad is de install CD ook niet in Control Panels - Startup Disk te selecteren, alleen de HDD en Network boot zijn te selecteren...An error occurred.
"Startup Disk was unable to select the install CD as the Startup disk. (-2)"
Bij booten 'C' ingedrukt houden werkt niet, Option ingedrukt houden geeft netjes de startup keuze, maar er kan alleen de HDD gekozen worden (paar refreshes brengen daar geen verandering in).
'Programmer-button' op de zijkant gebruikt om te resetten.
Option-Command-P-R om de PRAM te zappen (en dan C of Option) hielp niet.
Al heb ik zo wel mijn *boing* chord bij boot teruggekregen, die werkte aanvankelijk niet
Vervolgens ben ik dmv Option-Command-O-F de OpenFirmware ingedoken. Daar uitgevoerd:
code:
1
2
| reset-nvram reset-all |
- zonder succes
en vanuit OF dit doen leverde ook geen resultaat:
code:
1
| boot cd |
(cd stond wel tussen de devaliases)
Degene die deze Mac eerder in beheer had vertelde al dat de CD-rom drive non-bootable was - vreemd, omdat hij ook kon melden dat het de originele (slotloader) van de Mac was.
Dus... iemand idee hoe verder te gaan?
- ik heb geen slotloader liggen, wel genoeg andere CDRom drives. Kan ik de iMac ontmantelen en (tijdelijk) een andere IDE CDRom erin hangen? Of moet zo'n ding per se Apple firmware hebben (las ik ergens)?
- de CDs zelf zouden moeten werken, maar ik kan ze binnenkort op een iMAc DV testen. Ik zou ze vanavond al in mijn G3 Beige kunnen testen - ik weet dat de Beige maar tot 10.2 ondersteunt, maar zou een niet-ondersteunde bak ook maar iets van bootactiviteit moeten geven? (zo ja is dit een zinnige test, zo nee niet)
- andere dingen waar ik niet aan gedacht heb?
Oslik blyat! Oslik!