Toon posts:

[XP] Backup-image maken van de harde schijf gaat traag*

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik zit met een probleempje. Als ik een image van mijn (S-ATA)-harddisk wil maken naar mijn IDE-harddisk, vreet mijn pc vreselijk veel I/O (zelfs de muis gaat schokkerig over het scherm) en zelfs na 10 minuten stampen, is het resultaat nihil (d.w.z. het backup-bestand op mijn IDE-schijf staat er wel, maar is 0 kb groot). Heb inmiddels diverse pakketten geprobeerd, zoals Acronis True Image v10, Norton Ghost v9 en Genie Backup Manager Pro v5. Niets werkt.
Anderen in mijn omgeving gebruiken zowel True Image als Ghost en bij hun is hun hele schijf in 15 minuten gebackupped en in 10 minuten gerestored.... .

Voor de volledigheid, mijn configuratie ziet er als volgt uit:
Mainboard: MSI RS482M-IL
Memory: 1 reepje PQI 1024 Mb, DDR400, PC3200, CAS2.5
CPU: AMD Sempron 3400+ 64-bits
HDD 1: Maxtor DiamondMax 10, 200 Gb, S-ATA 150, 7200 rpm, 16 Mb cache
HDD 2: Maxtor 4G120J6, 120 Gb, 7200 rpm, IDE-interface
HDD 3: IBM IC35L120AVV207-1, 120 Gb, 7200 rpm, IDE-interface
DVD-ROM: LG DVDROM 16x52 (GDR8164-b)
DVD-RW: NEC ND3540-A
Sweex USB2.0 interne cardreader
Terratec Cinergy 600 TV-/radiokaart

Besturingssysteem: Windows XP Professional met SP2 en alle updates.

Alle BIOS-features zijn enabled (geluid, video, USB, Firewire, LAN), COM1 en COM2 en de LPT-poort staan disabled. Zo ook de FDD-interface.
De verdere performance vind ik overigens vrij goed, alleen dat maken van het image...........

Iemand een idee waar ik het in moet zoeken?

Alvast bedankt!

Gr. Ricardo

• Nebula M31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-12 01:02

Nebula M31

prutser op microschaal

Controleer eens wat de transfer mode is voor je IDE HDD, voor een harde schijf moet deze op Ultra DMA Mode 6 staan geloof ik (staan ze bij mij iig). Krijg het vermoeden dat dit op PIO-mode staat dan krijg je namelijk deze problemen...

Evolutionair Geneticus

Verwijderd

Topicstarter
Nebula M31 schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 02:25:
Controleer eens wat de transfer mode is voor je IDE HDD, voor een harde schijf moet deze op Ultra DMA Mode 6 staan geloof ik (staan ze bij mij iig). Krijg het vermoeden dat dit op PIO-mode staat dan krijg je namelijk deze problemen...
Heb het daarnet even gecontroleerd. De controllers staan op DMA enabled. De wat oudere schijf draait op DMA mode 5 en de nieuwste IDE schijf op DMA-mode 6. Op beide schijven staat schijfcaching enabled. Ik backup van mijn S-ATA schijf naar de DMA-mode 6 schijf. Dat zou dus goed moeten staan toch?

• Nebula M31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-12 01:02

Nebula M31

prutser op microschaal

Misschien dat dan een van de IDE kabels kapot is? Als je een image maakt naar de andere IDE HDD gaat dat dan wel snel genoeg? Kijk ook een met een tooltje of de HDD toevallig niet kapot aan het gaan is. Anders weet ik het ook niet...

Evolutionair Geneticus

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als het geschreven bestand slechts 0 kb is, dan kan er niet geschreven worden. Dit kan komen doordat de schijf vol zit of omdat er geen rechten zijn om te schrijven. Het rechtenprobleem kan komen doordat je schrijft naar een partitie met ntfs file-system. Kijk dus even na hoe je rechten staan ingesteld en probeer daar wat mee te prutsen.

Mijn volgende advies ga je trouwens niet leuk vinden: Probeer Ghost 8, ook wel Ghost 2003 genaamd. Ookal heb je al meerdere pakketten geprobeerd, Ghost 8 is volledig anders dan versie 9 of 10 en lijkt er in de verste verte niet op. Ghost 8 en 9 zijn ook gemaakt door compleet andere bedrijven, die beide zijn opgekocht door Symantec. Zeer veel tweakers, inclusief ik zelf, zweren bij Ghost 8 op een boot cdrom. Het werkt via DOS en heeft dus geen drivers nodig. Overige voordelen: Start snel op, geen diskettes nodig, simpel, betrouwbaar en goedkoop. Ghost 8 is meegeleverd met Ghost 9 en 10, maar kan ook nog los gekocht worden :).

Verwijderd

Topicstarter
Om weer een paar vragen te beantwoorden:
Mijn IDE-kabels zijn goed. Gewoon kopieren van de ene schijf naar de andere gaat prima. Of het nou van S-ATA naar IDE is, of andersom, of tussen de IDE-schijven onderling. Werkt allemaal perfect.
Alleen de backupprogramma's werken dus niet. V.w.b. de rechten: als ik de doel-schijf (IDE-schijf) helemaal formatteer, staan er toch geen rechten meer op ingesteld?
Vanmiddag met True Image nog een keer geprobeerd: na 15 minuten nog geen voortgang. Er is deze keer niet eens een bestandje geschreven (zelfs niet van 0 kb...).
Ik snap er niks meer van.

Verwijderd

Hi,
ik gebruik zelf drive-image 2002 naar volle tevreden heid, en geen ghost.
wat je doet kan nooit, daar hd-1(sata) 200-gb, niet past op hd-2 die 120gb is, en daar zit het in.
Want het programma kijkt niet naar de inhoud van sata maar naar 200gb.
Wat je moet doen is 200gb partitioneren in eerste deel in 30gb waar windows-xp zit.
En de rest voor andere progs. als je nu een image-file gaat maken van c:\ dus over 30gb
en je geeft een compressie van 50%, en plaatsen in hd-2 (ide) is er niets aan de hand.
maw altijd eerste partitie tbv OS(wndowsxp) aan maken, en daar maak je een image file van.
Het starten om een image-file te maken gebeurd altijd in dos, dus windowsxp mag nooit
opgestard worden, het prog. hiervoor staat ook op 2-diskettes.
Bij een part. van 30gb duurt het plusminus 15min.

Vragen mail me
Frans

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 17:14:
Hi,
ik gebruik zelf drive-image 2002 naar volle tevreden heid, en geen ghost.
wat je doet kan nooit, daar hd-1(sata) 200-gb, niet past op hd-2 die 120gb is, en daar zit het in.
Want het programma kijkt niet naar de inhoud van sata maar naar 200gb.
Wat je moet doen is 200gb partitioneren in eerste deel in 30gb waar windows-xp zit.
En de rest voor andere progs. als je nu een image-file gaat maken van c:\ dus over 30gb
en je geeft een compressie van 50%, en plaatsen in hd-2 (ide) is er niets aan de hand.
maw altijd eerste partitie tbv OS(wndowsxp) aan maken, en daar maak je een image file van.
Het starten om een image-file te maken gebeurd altijd in dos, dus windowsxp mag nooit
opgestard worden, het prog. hiervoor staat ook op 2-diskettes.
Bij een part. van 30gb duurt het plusminus 15min.

Vragen mail me
Frans
Bedankt voor je reactie Frans. V.w.b. de grootte van het image heb je inderdaad gelijk, had ik even niet bij stil gestaan. Stom natuurlijk. Wat ik echter ook heb geprobeerd, met Acronis True Image wel te verstaan, is alleen mijn data-map in een image te schrijven. Deze is natuurlijk lang geen 120 Gb, maar ook dit werkt dus niet...
Mijn doel is dus eigenlijk het regelmatig maken van backups van mijn data en mail. Indien mogelijk, zou een volledige image van mijn schijf helemaal ideaal zijn, maar dat idee ben ik bereid te laten varen. Voorheen (op mijn vorige pc) gebruikte ik Genie Backup Manager Pro 5. Die stond iedere nacht gescheduled om een incremental backup te maken van mijn data en mail. Maar dit programma werkt nu dus voor geen meter meer op mijn huidige configuratie. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan naar alternatieven als Ghost en True Image. Als je een andere oplossing voor me weet, hoor ik het graag!

Gr. Ricardo

Verwijderd

Hi Ricardo
Als je alleen je data/mail wilt backuppen heb je een ander prog voor nodig, de vraag is wat gebruik je
IE of Outlook?

Dit prog, gebruik ik al heel lang, installeren en starten maar, dan opgeven wat je wilt backuppen bv
messages-adressbook-OE settings-accounts-rules-blocksenders-signatures-favorites.
Daarna geef je de target aan bv D:\, restoren kan ook.

Laat het me weten.

Nogmaals over een image maken, een image wordt altijd van de volledige partitie gemaakt en niet
een deel v/d partitie!!!
groetjes
Frans

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik Microsoft Outlook 2003. Welk backup programma gebruik jij dan?

Verwijderd

Modbreak:Aanbieden van shareware software met serienummer is op GoT niet toegestaan :)

[ Voor 76% gewijzigd door elevator op 22-02-2006 15:34 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 10:41:
Ik gebruik Microsoft Outlook 2003. Welk backup programma gebruik jij dan?
Modbreak:Was ik niet duidelijk genoeg?

[ Voor 20% gewijzigd door elevator op 22-02-2006 23:58 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 18:57:
V.w.b. de rechten: als ik de doel-schijf (IDE-schijf) helemaal formatteer, staan er toch geen rechten meer op ingesteld?
Ik zou niet weten waarom de beperkende rechten daarom opeens weg zijn.
Pagina: 1