Toon posts:

[Win2003] Overgaan op AD, veel veranderingen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een windows 2003 server draaien zonder dns en active directory... ik maak eigenlijk alleen gebruik van gedeelde schijven...

Nu wil ik overgaan op Active Directory omdat er meerdere gebruikers komen, ik weet hoe dit moet maar mijn vraag is alleen >>> zullen er veel veranderingen komen in de handelingen die nu gebeuren... of wijzigt alleen het aanmelden?

Ik wil namelijk zonder problemen en veel veranderingen overstappen?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kan wel ja inderdaad. Als jij verder geen gebruik maakt van de functionaliteit van Windows 2003 dan zullen de veranderingen simpel zijn:
Iedereen kan vanaf dan op een willekeurige PC inloggen. Zelfs het aanmelden is voor een gebruiker eigenlijk identiek.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Hoe gaat het nu dan?
En heb je na gedacht over wat je precies met AD wil gaan doen?

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik op de Win2003 locale gebruikers + groepen gemaakt... deze hebben bepaalde rechten tot bepaalde mappen...

Clients zijn allemaal XP, lokaal gebruiker moet overeen komen met gebruikers op Win2003... maar aangezien er meer gebruikers gaan komen moet ik wel overstappen op AD om het beheer gemakkelijker te maken...

Ik wil met AD en DNS een domein aanmaken waar de clients op inloggen... ze zullen dan gebruik gaan maken van roaming profiles zodat ze overal hun eigen bestanden hebben...

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-04 12:29
Ik denk dat je, als je er totaal geen ervaring mee hebt, in het begin veel tijd en frustratie zal hebben om alles goed te configureren. Als je het eenmaal draaiende hebt kan je erg snel veel leren. Ik heb wel een paar simpele tips waar je uiteindelijk wat aan gaat hebben:
-Eerst denken dan doen, maak een plattegrondje van je netwerk, bedenk wat mogelijk moet zijn enzovoorts.
-Doe hetzelfde voor de server en 1 client, bedenk welke software enzovoorts.
-Probeer zoveel mogelijk volume licenses te krijgen of software die niet moeilijk doet over licenties.
-Denk constant op een manier dat je alles serverbased doet. Installeer dus nooit een boekhoudpakket lokaal o.i.d. maar plaats de database altijd op de server. Tenzij dit echt niet mogelijk is uiteraard.
-Dit komt op het volgende punt: centraliseer. Als alles centraal staat is iedere client geschikt om op te werken, dat scheelt enorm in beheer.

Concrete dingen die ik je aan kan raden:
-Lees de FAQ's in WOS!
-Installeer in volgorde: AD,RIS,WSUS
-Maak software packages en laat die ook via AD installeren (zie FAQ)

Als je centraal werkt bespaar je jezelf uiteindelijk enorm veel tijd omdat je dan nooit meer langs de clients moet voor werkzaamheden!