Router > Switch > Geen internet

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pp_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-11-2021
Hallo,

Via een 8-poorts E-tech switch wil ik mijn internet doortrekken naar de bovenkamers. Het internet is afkomstig uit een Thomson Speedtouch 580 modem/router.
Echter, wanneer ik deze aan de switch verbind heb, kan ik het internet niet op. Ook resetten blijkt niet te helpen.
Windows geeft mij het bericht dat er beperkte toegang tot het netwerk mogelijk is en geeft een vreemd IP af, namelijk 169.254.42.242. Waar zou dit aan kunnen liggen?

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-04 13:56
Een 169.254 adres krijg je als je geen DHCP server kunt vinden in je netwerk. Windows XP maakt dan automatisch gebruik van een adres uit deze reeks. Het is vervolgens dan ook logisch dat je niet kunt internetten. Je kunt namelijk niet bij je router terecht.

De vraag is of de switch wel een goede verbinding met de router heeft (heb je soms een cross-cable nodig ipv een gewone UTP?). Ik ga er vanuit dat toen de PC aan de router stond, de internet verbinding wel werkte?

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• pp_
De ingaande en uitgaande kabels in de switch zijn UTP-kabels. Ook op het doosje van de switch wordt niets vermeld over een cross-kabel. Verder werkte het internet inderdaad wel toen hij rechtstreeks in de PC zat.

De Thompson-router heeft trouwens auto uplink, dus daar zou het ook niet aan kunnen liggen lijkt me.

[ Voor 20% gewijzigd door pp_ op 17-02-2006 18:57 ]

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-04 00:44
Config wizard voor SpeedTouch 580 i.c.m. non-SpeedTouch draadloze adapters
580R427_config2_05.exeDownload Configuratie Wizard voor firmware R4.2.7 (570 KB)
Deze wizard (voor Windows) configureert de SpeedTouch 580 of 580i voor alle Nederlandse netwerk configuraties.
Het configureren zonder Windows Configuratie Wizard (bijv. voor Mac/Linux gebruikers) is beschreven hier.

Router opnieuw configureren middels deze tool en kies gewenste configuratie met iig NAT en DHCP.

Waarschijnlijk staat ie nu in bridge mode (of Spoofing).

Verwijderd

Hallo,

volgens mij zijn de poorten op de E-Tech switch autodetect, dus het zou niet uitmaken of je een straight of een crossover kabel gebruikt.
Zou je kunnen kijken of je op de switch spanning tree kunt uitzetten ? Ik weet niet of dit een manageable switch is, de documentatie op de E-Tech website is bar slecht. Als je spanning tree kunt uitzetten dan zou dit de problemen kunnen oplossen cq verklaren: spanning tree zorgt voor een delay bij het enablen van een switchport, waardoor de DHCP requests van de aangesloten clients er niet doorheen komen...

MC

• pp_
@ MC:

Ik kan helemaal niets uitzetten op de switch.

@ chimo:

Ik zal nu die wizard eens proberen.

[ Voor 62% gewijzigd door pp_ op 18-02-2006 15:39 ]

• pp_
Nog steeds krijg ik een 169.*.*.* adres toegewezen. Wat zou ik verder nog kunnen proberen?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-04 10:55

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Welke poort van de switch gebruik je om hem aan de router te koppelen. Vaak is het zo dat maar één poort gebruikt kan worden om een switch met een andere switch door te lussen (uplink). Dit is vaak de eerste of de laatste poort. Sommige switches hebben weer een knopje die je kunt omzetten om bijvoorbeeld van de laatste poort een uplink te maken. (in dit geval voor naar je router)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-04 09:04

MRic3

Of praat ik weer poep?

Brakke kabel mss?

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• pp_
Ik heb tot nu toe steeds poort 1 gebruikt om het internet binnen te laten komen. Ik zal nu ook even poort 8 gebruiken.

De kabel is niet brak, want die heb ik gisteren in de winkel nog laten testen.

• pp_
Ook het verwisselen van poorten werkt niet.

Afbeeldingslocatie: http://www.dommuls.nl/got/kpnadsl.gif

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:50

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Prik de pc eens rechtstreeks op de kabel die je naar de switch wil lopen. Heb je dan wel een DHCP toegewezen IP adres (10.0.0.x of 192.168.x.y)?

Hier kon uw advertentie staan

• pp_
Hier krijg ik inderdaad een (vreemd?) ip-adres.

Afbeeldingslocatie: http://www.dommuls.nl/got/kpnadsl2.gif

Ook als ik een functionerende router aansluit en die als switch (DHCP uit) laat fungeren krijg ik geen normaal ip-adres.Ik heb dit met verschillende kabels geprobeerd.

Afbeeldingslocatie: http://www.dommuls.nl/got/router.gif

[ Voor 6% gewijzigd door pp_ op 18-02-2006 16:20 ]

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:50

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Dan is er wat mis met je router. Uitzetten, 10 seconden uit laten en dan opstarten met de resetknop ingedrukt. Daarna weer uit en weer aanzetten, en wachten totdat de verbinding is gestabiliseerd. Dan de router instellen en weer van voren beginnen. Werkt dit niet, dan is OF je adsl verbinding down OF een aanvoerkabel voor de router los/stuk OF je router kapot.

Hier kon uw advertentie staan

• pp_
Ik heb hier inderdaad ook al aan gedacht. Het vreemde is echter dat, wanneer ik de router, die ik net als switch gebruikte, op een andere locatie en dus op een andere internetkabel van de Speedtouch zet, deze wel werkt.

Nu zou je misschien kunnen denken dat het aan de internetkabel ligt, maar dit lijkt me heel sterk aangezien ik nu achter de computer zit, waar die internetkabel in gaat en het internet zonder problemen werkt.

• pp_
Kan het zo zijn dat de boosdoener de kabel is, van 50 meter lengte, die uit de Speedtouch naar de switch loopt?

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-04 23:16
Heb je al even getest met een heel kort kabeltje tussen speedtouch en switch ?

Maw :

PC direct aan router > ok ?
Zoja, router verbinden met switch met kort utp kabeltje, waarvan je zeker bent dat het ok is. Daarna pc aan switch met ander kort kabeltje waarvan je zeker bent...

Resultaat ?

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• pp_
Met een kortere kabel, die naar de andere computer, lukt het inderdaad wel. Het zal dus wel aan de 50 meter kabel liggen. dan.

• BitProcessor
Ken je niemand die een kabeltestertje heeft ?

Normaalgezien mag je tot een 100m gaan met UTP.
50m zou normaalgezien probleemloos moeten gaan...

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• pp_
Ik zou hem eens kunnen laten doormeten. Jullie horen er nog van, want ik heb er hier geen liggen.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-04 00:44
TIP: De 580 is draadloos ;)

• flippper
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-10-2025
vast ip adres geven en pingen ..

als het dan nog niet werkt , kabels niet goed ...

waarschijnlijk cross-straigth probleem ..

van modem naar switch cross .. rest straight ..

als vast ip wel werkt ... werkt het en ben je ook klaar ;-)

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-04 09:26

BHQ

Je LEDjes branden wel? Dan zou het in principe moeten werken. Je router deelt iig. IP's uit, dus hij spooft niet.

• BitProcessor
Met bovenstaande ben ik niet akkoord.

Zeker bij goedkopere toestelletjes is het branden van een ledje geen garantie van een goede link...

(ervaring mee... |:( )

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-04 09:26

BHQ

Goedkoop spul kan idd. ledje laten branden al is de link 3x niks idd (check goedkope 10 mbit HUBs, die laten t ledje praktisch altjd branden).

• pp_
De LEDs werken inderdaad wel. Draadloos gaat niet lukken, want de afstand is te groot.

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-04 09:04

MRic3

Of praat ik weer poep?

pp_ schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 15:48:
De kabel is niet brak, want die heb ik gisteren in de winkel nog laten testen.
pp_ schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 19:33:
Het zal dus wel aan de 50 meter kabel liggen. dan.
:+

Dit is echt gewoon een prik prik prik probleem.
Zorg dat je kabels goed zijn (alles straight), prik in modem/router, prik in switch, prik in computer .. werken

p.s. dat vreemde IP adres waar je het over hebt ... 169.x.x.x .. is APIPA.. De computer verzint een eigen IP adres als hij er geen krijgt van de DHCP server. Mocht in een netwerk dan de DHCP server uitvallen dan kunnen de computers toch nog met elkaar zeveren...(het werkt maar het zit toch nog fout) ;)

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-04 12:03
welke poort heb je hem in de e-tech? als ik mijne in de uplink stop heb ik ook problemen maar als ik hem in een gewone poort stop (8) heb ik geen problemen
Pagina: 1