Toon posts:

CPU 113 graden?

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net eens een soort motherboard monitor-programmaatje gedownload, maar tot mijn grote schrik zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://img115.imageshack.us/img115/9642/shock9vr.png
Twee hokjes staan in het rood, de eerste begrijp ik nog, (113 graden CPU na alleen een potje CSS lijkt me toch niet goed..), maar de tweede snap ik niet helemaal. Moet ik me nu zorgen maken over deze getallen? En wat betekenen ze?

Specs:

AMD 64 3000+
2x 512 MB
x800RX
MSI RS480M2
Silentium T2 (350 watt)

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Waarschijnlijk een foute uitlezing. Kijk eens wat de temperaturen zijn in het BIOS. En voel desnoods eens aan je koelblok om een indicatie te krijgen (pijngrens van de mens ligt net onder de 50 graden)

Dit stond overigens ook allemaal in de PMG FAQ ;)

Verwijderd

eerste rode vakje is de temperatuur van je cpu (die niet klopt lijkt me, lijtk me iig sterk dat je copm dan draait zonder problemen) de andere is de spanning die op de 12 volt kabel van je voeding staat. normaal moet dit ~12 volt zijn dus 7.5 volt is niet goed

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:53
Ik weet niet wat die CPU2 inhoudt, maar die heb jij volgens mij niet eens.
Daarnaast geeft het programma aan dat je +12Volt lijn maar +7.56Volt geeft.
Als dit echt zo is (misschien controleren in je bios), dan is het wel degelijk een
probleem.

• mccAin
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-05 14:04
113 graden voor je cpu lijkt me niet, dan wordt hij allang vanzelf uitgeschakeld
en die spanning op je 12+ lijn lijkt me ook niet waarschijnlijk

kijk voor de zekerheid in je BIOS, de waarden daar zijn soms wat meer te vertrouwen, als die waarden nog steeds zo zijn, even met een voltmeter+ zelf temperatuur opmeten, misschien is er een sensor losgeraakt oid.

succes

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Met deze waarden gaat jouw PC echt niet werken. :D Als de +12 Volt lijn maar 7,5Volt zou zijn dan blijft je PC echt niet door doen hoor, dan zou hij al lang uitgevallen zijn. Tevens is de temperatuur zo hoog, volgens mij heeft de termische beveiliging van de processor dan al lang ingegrepen.

edit: CPU2 heb je ook niet, je hebt geen dual core of hyperthreading. Mogelijk dat het programmaatje daarom zo'n vreemde waarde weergeeft.

[ Voor 20% gewijzigd door _Dune_ op 17-02-2006 16:02 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Sowieso denk ik dat er geen 7,5V op je 12V-lijn staat. Helemaal als je systeem gewoon stabiel is. Je zou in het bios de waarden kunnen bekijken of anders de voeding met een multimeter doormeten.
De CPU2 temperatuur is gewoon niet van toepassing met een enkele processor. Het programma laat sowieso vrij vreemde waarden zien. Je zou als alternatief Speedfan kunnen proberen. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Heb je al een ander programma getest? Misschien een fout in dit programma..
Probeer eens Everest

Verwijderd

Topicstarter
Mijn systeem is ook niet stabiel.
Ik kan CSS niet langer dan een uurtje of 2 spelen of ik krijg een blauw scherm. En CSS sluit minstens 2 keer per uur gewoon helemaal af.

Over die CPU2 hoef ik me dus geen zorgen te maken. Ik ga eens in mn bios kijken wat ik daar vindt over die voltages, en Speedfan installeren..

EDIT: Ik heb Speedfan even geprobeerd, maar ik krijg precies hetzelfde! Ik begin me nu toch zorgen te maken, even in de bios kijken hoor :|

Afbeeldingslocatie: http://img140.imageshack.us/img140/5695/shit0io.png

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2006 16:09 ]

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 19:37

FastBunny

Give it the Works !

Makkelijke test.. doe de kast open en ruik.. als er iets 110 graden is moet je een brandlucht en rook zien :)

Voor je voltage.. hij geeft aleen voor 12v weer... zou dat ook niet zo vertrouwen, als je 12v echt maar 7v zou zijn had je je berichtje niet kunnen typen, je pc heeft die 12v gewoon nodig ;)

[ Voor 49% gewijzigd door FastBunny op 17-02-2006 16:19 ]

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ondertussen wel door dat die 113 graden onzin is. Maar hoe kom ik achter dat voltage? Dat is toch minder mooi..

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 16:16:
Ik heb ondertussen wel door dat die 113 graden onzin is. Maar hoe kom ik achter dat voltage? Dat is toch minder mooi..
Met een multimeter een molex meten terwijl je pc aanstaat?
Betrouwbaarder is er niet :)

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-05 15:40

odan

The dark side is within all!

moet ook allemaal in je bios te zien zijn. heb je daar nu al gekeken?

Pulse mee voor GoT!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Kawaii schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 15:54:
Waarschijnlijk een foute uitlezing. Kijk eens wat de temperaturen zijn in het BIOS. En voel desnoods eens aan je koelblok om een indicatie te krijgen (pijngrens van de mens ligt net onder de 50 graden)

Dit stond overigens ook allemaal in de PMG FAQ ;)
Pijngrens onder de 50 graden :? Wat doe ik dan in een sauna van 90 graden :?

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-05 11:30
Fairy schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 16:20:
[...]

Ik denk dat dat hij bedoelt een voorwerp (in dit geval een metale) voorwerp van 50C en niet lucht van 90C ik kan m'n hand wel in de oven houden maar niet ondergloeiend warm water (60C)

verdwaalde ict'er op elektro!

Verwijderd

Topicstarter
Metal schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 16:18:
[...]

Met een multimeter een molex meten terwijl je pc aanstaat?
Betrouwbaarder is er niet :)
Ja, dat begrijp ik nog wel, maar in welke van de 4 contactjes moet ik de penntjes steken? (Ja, op zo'n niveau ben ik echt een noob ;) )

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:41
[...]

Pak jij maar iets beet van metaal wat 90°C is, dan piep je wel anders. Een sauna kan je natuurlijk niet gaan vergelijken met een voorwerp, in een sauna kan het zo warm worden omdat je huid wordt afgekoeld door te zweten.

The devil is in the details.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:19

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 16:26:
[...]

Ja, dat begrijp ik nog wel, maar in welke van de 4 contactjes moet ik de penntjes steken? (Ja, op zo'n niveau ben ik echt een noob ;) )
Rode pennetje op het gele draadje, en t zwarte pennetje op een zwarte. En je multimeter wel eerst instellen op gelijkspanning he. (Btw tussen de rode en een zwarte staat 5V)

Waarom? Omdat het kan!!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 16:26:
[...]

Laat maar, had ik zelf ook wel kunnen bedenken. Maargoed, ik meet gewoon 12 volt. Hoe kan het dan komen dat beide programma's iets anders meten?

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
offtopic:

Bij een sauna is het erg vochtig en zweet je ook nog eens veel, dat zorgt voor een laagje water/zweet op je huid waardoor je makkelijk in zo'n omgeving rond kan lopen. Zie hieronder.
Probeer echter maar eens je hand te leggen op een solide voorwerp van meer als 60 graden celcius. Dan merk je dat je dat niet als prettig ervaart.
/offtopic.

[ Voor 16% gewijzigd door Kawaii op 17-02-2006 16:40 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:41
Kawaii schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 16:35:
[...]

Bij een sauna is het erg vochtig en zweet je ook nog eens veel, dat zorgt voor een laagje water/zweet op je huid waardoor je makkelijk in zo'n omgeving rond kan lopen.
Door de hoge temperatuur zweet je veel en wanneer zweet verdampt ontrekt het warmte van je huid, waardoor je dus afkoelt. Het is dus totale onzin dat je in een sauna kan zitten omdat je een laagje water/zweet op je huid krijgt...

The devil is in the details.

• LordofWhatever
  • Laatst online: 13-05 15:22

LordofWhatever

Uuhhh....?

de sensors op je mobo zijn waarschijnlijk brak, komt wel 'ns voor. als je het een groot probleem vind, kan je een nieuwe eisen (als er nog garantie op zit). heb je trouwens al in de bios gekeken?

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

Verwijderd

Topicstarter
Offtopic:

Het komt toch omdat lucht een slechte warmtegeleider is, en omdat er in de sauna een aanzienlijke afstand tussen jou en de warmtebron zit wordt je lichaam zeker niet met die 90 graden belast.

Ontopic:
de sensors op je mobo zijn waarschijnlijk brak, komt wel 'ns voor. als je het een groot probleem vind, kan je een nieuwe eisen (als er nog garantie op zit). heb je trouwens al in de bios gekeken?
Nee, ik heb daar niks in kunnen vinden. Maar het is allemaal al duidelijk, ik heb elk plekje in mn hele kast gevoeld en het is nergens erg warm ofzo. Ik heb een molexje gemeten en daar gaat gewoon 12 volt door. Dus die programma's zijn in niet in orde denk ik, of inderdaad de sensoren op mn mobo. Ik zal eens kijken of ik nog garantie heb :Y)

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2006 16:40 ]

• Joe Presto
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 16:31:
[...]

Laat maar, had ik zelf ook wel kunnen bedenken. Maargoed, ik meet gewoon 12 volt. Hoe kan het dan komen dat beide programma's iets anders meten?
Mischien heb je je proggies niet goed ingesteld. Het kan zijn dat je moet aangeven wat voor mobo je gebruikt. Check ff of dat zo is, en of de jouwe er (goed) in staat. Suc6

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-05 11:30
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 16:38:
Offtopic:

Het komt toch omdat lucht een slechte warmtegeleider is, en omdat er in de sauna een aanzienlijke afstand tussen jou en de warmtebron zit wordt je lichaam zeker niet met die 90 graden belast.

Ontopic:

[...]

Nee, ik heb daar niks in kunnen vinden. Maar het is allemaal al duidelijk, ik heb elk plekje in mn hele kast gevoeld en het is nergens erg warm ofzo. Ik heb een molexje gemeten en daar gaat gewoon 12 volt door. Dus die programma's zijn in niet in orde denk ik, of inderdaad de sensoren op mn mobo. Ik zal eens kijken of ik nog garantie heb :Y)
Denk dat dat klopt, er gaat altijd warmte weg bij de muren en vloeren, en denk dat je wel weet dat het boven de kachel tijdens het water toevoegen dat het veel warmer is dan achter in een "hoekje"

verdwaalde ict'er op elektro!

Verwijderd

Een biosupdate kan soms voor een juiste uitlezing zorgen.
Heb het ook aan de hand gehad: mijn cputemp was eerst 55°, na een biosupdate slecht 40° meer.

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 14:24
..en waarom leest Speedfan alleen de +12V lijn uit, en de rest niet :?

[ Voor 8% gewijzigd door Mint op 17-02-2006 16:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bios is net geflashed, een week geleden ofzo. Ik ga hem binnekort trouwens toch wegbrengen, dus dan zal ik dit ook even melden.

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Dit is gewoon een slechte aflezing door de programma's die gebruikt worden.
De waarden van cpu2/remote2 kan je verwaarlozen aangezien deze gewoon niet op de chip zijn aangesloten. (Doorgelust aan de GND/+5V oid met een weerstand op een bijna vaste waarde.)
De +12V is ook niet realistisch te noemen aangezien bij 7.5V je computer gewoon niet zal werken.

Je zou het programma (pcalert) van MSI kunnen proberen alhoewel ik daarzelf ook niet zo veel vertrouwen in heb. (Bij mijn systeem meet deze een cpu temp van 4oC.)

No signature found

Verwijderd

Topicstarter
Met andere woorden, er is geen enkel programma wat tempratuur en voltage goed kan aflezen? :P

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 19:28:
Met andere woorden, er is geen enkel programma wat tempratuur en voltage goed kan aflezen? :P
Als zelfs het bios gare waarden geeft, heb ik er weinig vertrouwen in dat een ander programma dat wel kan. Dan zou het waarsdhijnlijk gevalletje 'brakke sensors' zijn. ;)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik denk eerder dat je sensors niet goed zijn, er word bijvoorbeeld ook niks uitgelezen op +5v :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gewoon nog garantie, dus dan kan ik een nieuw moederbord eisen?

• LordofWhatever
  • Laatst online: 13-05 15:22

LordofWhatever

Uuhhh....?

ja, het product voldoet niet aan wat je ervan mag verwachten en is (neem ik aan) buiten jou schuld defect geraakt. je kan dus bij de winkel waar je 't gekocht heb aankloppen en een nieuwe verlangen.
natuurlijk wel duidelijk uitleggen wat het probleem is en waarom het mobo de boosdoener is. ;)

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

Pagina: 1