Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

rpm signaal faken

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 11:40
goed, in navolging van de probleempjes met mn compaq server ([rml][ compaq] raar probleem met fans[/rml]) stel ik de vraag hier maar even :)

ik heb de search gebruikt, maar een duidelijke oplossing kwam er niet uit... Het kwam meer over als een wazige massa berichten waar ik alleen uit kon vissen dat ik "iets" met een 555 ding moet.....

Maargoed:
het rpm signaal van de 2 fans in het systeem moet worden veranderd, het systeem verwacht nl een signaal van (denkik) 5400rpm ofzo en krijgt er een van 2000rpm. De vraag is hoe ik die 5400rpm als neppe waarde doorgeef via de gele draad.... Die 2000rpm heb ik verder dus niets mee te maken.

| Hardcore - Terror |

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:26
Kan met een NE555 schakelingetje :P

Moet je even in de datasheet van zo'n ding kijken hoe je hem precies aan moet sluiten. :)

[ Voor 58% gewijzigd door MewBie op 17-02-2006 16:02 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• nzyme
een [NE555D SMD-IC] dus ? dat beestje kost wel 1,19E :p de datasheet is wat minder makkelijk te vinden :/

| Hardcore - Terror |

• MewBie
Hellraizer schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 16:19:
een [NE555D SMD-IC] dus ? dat beestje kost wel 1,19E :p de datasheet is wat minder makkelijk te vinden :/
Gebruik de NE555N ;) is een normale verpakking :P
En vooruit, omdat ik niet zoveel te doen heb vandaag :P
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/fam.bastiaan/M/RPM.png
C = 100nF
R1 = ~1300 Ohm
R2 = 10K Ohm
En dan zou er ~5500Hz uit moeten komen :)

De ICM7555 en de NE555 zijn trouwens bijna gelijk.
Dit schema komt overigens uit de datasheet van de ICM7555.

edit:
Datasheet van de NE555: Klik

[ Voor 21% gewijzigd door MewBie op 17-02-2006 16:40 ]

*beeeeep*

• nzyme
mooi bedankt :) bij stuutenbruin zie ik die ICM7555 staan en op elecronicaonderdelen.nl zie ik de ne555n voor een euro of 20 :/

iig, je schema lijkt me helder:
Vcc = rode draad
GND = zwart
rpm = geel
R1,R2 zijn ook duidelijk
hoe zit het met de polen van de C1?

Als ik het goed heb kan ik dit op een print ofzo bouwen en HIEROP de rode en zwarte draden van de fan op aansluiten :)
De gele van de fan blijft mooi ongebruikt.

edit:
ik ben lui mss, maar wat zou er anders moeten als ik minder rpm wil genereren ? Grotere weerstand op R1 toch (die op de rpm draad aangesloten is) ?

[ Voor 16% gewijzigd door nzyme op 17-02-2006 16:54 ]

| Hardcore - Terror |

• Miagieek
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-05-2019
Uit je vorige post maak ik op dat je denkt dat de fan aan je printje komt te hangen. Het is net de gele draad van je fan zelf die maar wat blijft hangen en vervangen word door de RPM van deze schakeling

• nzyme
die snap ik niet :/ de schakeling die hierboven staat moet aangsloten worden op het mainboard alszijnde de gele draad. Echter ik zie ook een Vcc en GND op de schakeling dus het lijkt me dat daar dan de rode en zwarte draad op moeten die ik vervolgens door kan lussen naar de fan zelf.

De schakeling moet toch ook stroom hebben om het kloksignaal op te wekken :?

| Hardcore - Terror |

• MewBie
Hellraizer schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 18:15:
die snap ik niet :/ de schakeling die hierboven staat moet aangsloten worden op het mainboard alszijnde de gele draad. Echter ik zie ook een Vcc en GND op de schakeling dus het lijkt me dat daar dan de rode en zwarte draad op moeten die ik vervolgens door kan lussen naar de fan zelf.

De schakeling moet toch ook stroom hebben om het kloksignaal op te wekken :?
Je zou hem idd helemaal aan je mobo kunnen hangen. De kans dat er dan iets doorfikt is volgens mij redelijk groot, aangezien je mobo dan pulsen krijgt van om en nabij 12V :X Als je dit schema aansluit op 5V is de puls die er uit komt ook ongeveer 5V bij 12V idem, wil je dat lager hebben zul je een weerstand ofzo in de rpm draad moeten opnemen, maar dat weet ik niet precies verder. Ik heb ook geen idee wat voor puls er uit een fan komt eerlijk gezegt :X

En voor de frequentie:
f = 1 / 1.4*R1*C1

[ Voor 4% gewijzigd door MewBie op 17-02-2006 19:24 ]

*beeeeep*

• nzyme
lol, als er al iets duidelijk was is het nu weer een grote waas :p MewBie, jou schema... HOE moet ik die implementeren pcies :)

Want ik moet "iets" op het mainboard aansluiten (de rpm draad met het neppe signaal lijkt me) en jou schema moet ook van stroom voorzien worden en dat moet immers ook ergens wegkomen.....

| Hardcore - Terror |

• MewBie
Hellraizer schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 19:29:
lol, als er al iets duidelijk was is het nu weer een grote waas :p MewBie, jou schema... HOE moet ik die implementeren pcies :)

Want ik moet "iets" op het mainboard aansluiten (de rpm draad met het neppe signaal lijkt me) en jou schema moet ook van stroom voorzien worden en dat moet immers ook ergens wegkomen.....
Vcc is +
GND is -
RPM is RPM
Dat is hoe je hem aansluit, ik heb alleen totaal geen idee of het goed gaat als je hem zo op de fanaansluiting van een mobo aansluit.
Ik heb namelijk totaal geen idee wat een fan voor pulsen geeft op de gele draad.
En op inet is daar ook niet bijzonder veel over te vinden... :/

*beeeeep*

• nzyme
hmmmmmmmmmm, goed....

Jou schakeling is een Vcc en GND nodig, dat snap ik. RPM komt UIT jou schakeling (dat is waar het omgaat) maar die MOET toch op het mainboard juist, want het mainboard ONTVANGT immers het rpm signaal (wat normaal van de fan zelf komt) :?

OF:

sluit ik jou schakeling aan op de plek en op de manier waar ik normaal een fan aansluit en de fan dump ik dan in de prullenbak ? :)

| Hardcore - Terror |

Verwijderd

Dat moet dus op de gele draad van de fan :). Tevens kun je een 555 ic geloof ik gratis samplen @ www.ti.com, of anders voor 12 cent hier bestellen.

• MewBie
Jou schakeling is een Vcc en GND nodig, dat snap ik. RPM komt UIT jou schakeling
Dat is correct.
(dat is waar het omgaat) maar die MOET toch op het mainboard juist, want het mainboard ONTVANGT immers het rpm signaal (wat normaal van de fan zelf komt) :?
Dat klopt ja, maar ik weet niet of een mobo het leuk vindt om pulsen van 12V te ontvangen (er van uitgaande dat je hem op 12V aansluit.) Dus raad ik het je ten zeerste af om gelijk het schema in elkaar te solderen en uit te proberen op je mobo :P

Ik zal maandag als ik er aan denk wel een fan mee naar school nemen en dan ff met een scoop kijken wat voor signaal eruit komt.

edit: Zojuist deze pdf gevonden. Klopt het dus dat het tacho signaal ook gewoon 12V is? en Dat er dus 2 pulsen per rotatie zijn? In dat geval moet R1 gehalveerd worden naar ongeveer 650/700 Ohm en zou je hem theoretisch gezien zo op je mobo kunnen aansluiten.

[ Voor 21% gewijzigd door MewBie op 17-02-2006 20:12 ]

*beeeeep*

Verwijderd

Die PDF geldt voor speciale serverfans zo te zien (4 pins) die altijd gewoon een 100% load 12 volt spanningsbron ter beschikking krijgen, waarna de fan zelf de snelheid regelt adv een control lijn.

De 3-pin fans worden afaik direct op de voeding gereguleerd door het moederbord, waardoor het speed-lijntje niet zomaar 12 volt output als hij op 30% draait lijkt me, waarschijnlijk kan dat ding alles tussen 5 en 15 volt zijn.

[edit]Hmm, de TS heeft dell servers, over wat voor fan gaat het hier :)?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2006 22:51 ]

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 22:50:
De 3-pin fans worden afaik direct op de voeding gereguleerd door het moederbord, waardoor het speed-lijntje niet zomaar 12 volt output als hij op 30% draait lijkt me, waarschijnlijk kan dat ding alles tussen 5 en 15 volt zijn.
Voor zo ver ik weet geeft een RPM-draadje van een fan niet een spanning van 5 tot 12V af, maar trekt ie gewoon twee keer (dacht ik) per omwenteling het RPM-draadje naar de GND.

• nzyme
uhm, hoe kom je er bij dat het een Dell server is Emiel :/ er staat toch duidelijk Compaq :p

anywayz, er zaten 2 noisy fans in die constant op 100% (12V ook idd) liepen. Server fans dus met idd zo'n 4pins aansluiting. Die zijn inmiddels al lang naar de schroot en ik wil mn eigen fans gebruiken (12cm, geruisloos) alleen moeten die zonder gele draad geinstalleerd worden. De gele draad wordt gevoed door het schema van Mewbie :)
Dat klopt ja, maar ik weet niet of een mobo het leuk vindt om pulsen van 12V te ontvangen (er van uitgaande dat je hem op 12V aansluit.) Dus raad ik het je ten zeerste af om gelijk het schema in elkaar te solderen en uit te proberen op je mobo
/me feels stupid...

waar wil je dan dat ik de rpm draad van je schema aansluit :? Het schema geeft immers eenzelfde signaal af als de originele fans toch :?

Bestelling geplaatst:
10 kilo om 1/4W Koolfilm
NE 555
elco
1200ohm weerstand
1300ohm weerstand

hopelijk is dat dindsag binnen, kan ik dan lekker knutselen :p

[ Voor 11% gewijzigd door nzyme op 18-02-2006 08:38 . Reden: bestelling geplaatst :p ]

| Hardcore - Terror |

Verwijderd

LWY schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 02:46:
[...]

Voor zo ver ik weet geeft een RPM-draadje van een fan niet een spanning van 5 tot 12V af, maar trekt ie gewoon twee keer (dacht ik) per omwenteling het RPM-draadje naar de GND.
precies...

Ooit op een printje gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lodio/new3/rpm_layout2.PNG

gefakete frequentie iets van 3500 RPM, te verhogen door de waarde van C1 te verkleinen

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2006 11:01 ]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
"oeh ahhh oeh oeh ja ja jajajaja JAAAA"

Oh, je had het over een RPM signaal :+

U vraagt, wij antwoorden.

• nzyme
@exter:
waarom is jou schakeling zo enorm groot vergeleken met die van MewBie :?

en ik begrijp nog steeds niet hoe ik die van MewBie aan moet sluiten :p gewoon als vervanger van de COMPLETE fan geloof ik......

| Hardcore - Terror |

Verwijderd

Aja, LWY heeft idd gelijk, ik quote uit de Intel spec PDF:
Fan shall provide tachometer output signal with the following characteristics:
• Two pulses per revolution
• Open-collector or open-drain type output
• Motherboard will have a pull up to 12V, maximum 13.2V

Verwijderd

Hellraizer schreef op maandag 20 februari 2006 @ 08:45:
@exter:
waarom is jou schakeling zo enorm groot vergeleken met die van MewBie :?

en ik begrijp nog steeds niet hoe ik die van MewBie aan moet sluiten :p gewoon als vervanger van de COMPLETE fan geloof ik......
Enorm groot? Valt wel wat mee, het zijn maar 5 componenten meer, te weten 2 bufferCtjes, 2 weerstandjes en een torretje. Met de laatste 3 componenten is een open collectoruitgang verwezenlijkt en dat is noodzakelijk voor de goede werking, zo werkt de pulsgever van een fan ook.

En dit schakelingetje sluit je aan als vervanger van een fan, zie de kleuren zwart geel en rood als de aansluitngen van een fan.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lodio/new3/RPM_fake_.png

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2006 13:01 ]

• nzyme
mjah, 5 componenten meer noem ik voor zoiets kleins toch wel groot ja :)

iig, van jou schakeling was het me wel duidelijk dat het vervanging moet zijn :)

wat is de formule die je gebruikt hebt, want ik wil op 5400rpm ofzo draaien ? Verder is de aansluiting vd polen vd elco's me ook niet duidelijk, je hebt bij C3 een nette + gezet en de andere 2 helaas niet.

Wat ik me nou afvraag, als ik de fan gewoon op deze schakeling aansluit op de rode en zwarte draad.... Zou moeten werken lijkt me toch ?

kga me bestelling iig ff bijstellen en bovenstaande opbouwen, en dat zelfs 2x :)

| Hardcore - Terror |

Verwijderd

Formule weet ik zo niet meer, voor C1 kan je 22n, 18n of 15n eens proberen, je ziet het gauw genoeg wat het dichtst in de buurt komt.

C1 en C2 zijn geen elcos en zijn dus niet gepolariseerd.

Zie pic, kan je zo op je mobo prikken.

• nzyme
haha stiekem ff die pic dr bij jagen he :p Zier er zeeeer gelikt uit, datwel _O_

iig, nu zie ik ook dat het geen elco is. Hoe noem je die dingen dan :)

is er ook een naam voor zo'n schema? want dan probeer ik google even voor de formule :)

Maakte jij die dingen ook niet on request tegen vergoeding? :p

| Hardcore - Terror |

Verwijderd

Het zijn printcondensatortjes, daar zijn nogal wat verschillende typetjes van, veel gebruikt zijn de MKT-tjes
Schema heeft geen naam, het is een blokgolfgeneratortje met een 555 timerICtje.
Deze geeft 3100 RPM heb ik net gezien met een 27n Ctje dus met 15n ipv 27n zal je op een kleine 6000 RPM zitten.
Maakte jij die dingen ook niet on request tegen vergoeding?
Dat is een tijd geleden...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2006 13:29 ]

• nzyme
hehe ok :) ik ga het spul zsm bestellen en dan lekker knutselen :D thnx iig alvast (ookal mag ik dat niet zeggen hier :p)

| Hardcore - Terror |

• MewBie
Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 10:43:
[...]

precies...

Ooit op een printje gemaakt:

[afbeelding]

gefakete frequentie iets van 3500 RPM, te verhogen door de waarde van C1 te verkleinen
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij zitten er onnodige onderdelen op :?
Misschien dat je het volgende even uit kan leggen waarom ze er op zitten:
-R2: waarom Pin3(output) door een weerstand weer met de + verbinden
-C3+R4: Die 2 snap ik helemaal niet waarom je die er aan zou hangen?

[ Voor 5% gewijzigd door MewBie op 20-02-2006 14:48 ]

*beeeeep*

Verwijderd

Het gaat om het knooppunt R1 en R2, in deze schakeling zit dat niet aan pen 7 van het IC, maar aan de uitgang.
Het voordeel hiervan is dat het laden en ontladen van C1 via R1 gaat.
Als het knooppunt R1 en R2 aan pen 7 ligt dan kan C1 ontladen over R1, maar laadt ie op via R1 en R2, wat als gevolg heeft dat de gegenereerde blokgolf niet symmetrisch is.

C3 is een ontstoringselcootje dat over de voedingsspanning zit en als R4 niet in de collectorleiding zou zitten wordt T1 kortgesloten als ie in geleiding wordt gebracht. Bovendien heeft ie de funktie van pull-upweerstand.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2006 20:42 ]

• MewBie
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 16:30:
Het gaat om het knooppunt R1 en R2, in deze schakeling zit dat niet aan pen 7 van het IC, maar aan de uitgang.
Het voordeel hiervan is dat het laden en ontladen van C1 via R1 gaat.
Als het knooppunt R1 en R2 aan pen 7 ligt dan kan C1 ontladen over R1, maar laadt ie op via R1 en R2, wat als gevolg heeft dat de gegenereerde blokgolf niet symmetrisch is.

C3 is een ontstoringselcootje dat over de voedingsspanning zit en als R4 niet in de collectorleiding zou zitten wordt T1 kortgesloten als ie in geleiding wordt gebracht.
Ok nu is het allemaal wat duidelijker :)
Maar met symetrisch bedoel je een dutycycle van 50% neem ik aan?

*beeeeep*

Verwijderd

Ja, niet dat dat bij deze schakeling nou zo op aan komt, maar je kan zo'n ding op verschillende manieren configureren, het is een keuze die je maakt..

En dit dingetje werkt wel prima, in tegenstelling tot een 555 zonder het eindtrapje, dat hebben we ook wel geprobeerd maar geen succes...

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2006 17:55 ]

• MewBie
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 17:54:
Ja, niet dat dat bij deze schakeling nou zo op aan komt, maar je kan zo'n ding op verschillende manieren configureren, het is een keuze die je maakt..

En dit dingetje werkt wel prima, in tegenstelling tot een 555 zonder het eindtrapje, dat hebben we ook wel geprobeerd maar geen succes...
Je moet maar net weten wat voor signaal dat ding wilt hebben :P
In principe zou die van mij dus ook gewoon werken ander je er een transistor achter hangt :)

*beeeeep*

Verwijderd

Het gaat om de open-collectoruitgang met pull-up weerstandje, zo zit het in een fan ook, vandaar dat het werkt.

• MewBie
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 20:41:
Het gaat om de open-collectoruitgang met pull-up weerstandje, zo zit het in een fan ook, vandaar dat het werkt.
Ik wist dus niet dat het zo zat. :)

*beeeeep*

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

sorry voor de topicschop, maar ik heb een klein vraagje... werkt dat circuitje nou dat ergens aan het begin is gepost?
Ik lees hier dat het 12volt output en dat is mogelijk teveel? Moet er nog een weerstandje aan de RPM uitgang van dit circuitje?

Of heeft Exter de plaatjes nog van zijn circuitje? Ze werken nu niet meer iig... zouden die opnieuw gepost kunnen worden, of anders even naar mij gemaild kunnen worden?

Ik wil namelijk voor mijn server een RPM signaal faken, omdat de nieuwe fan die ik er in heb gehangen geen RPM draad heeft. Daarnaast draaitie waarschijnlijk ook niet op een voldoende hoge snelheid waardoor de server alsnog zal bitchen als er wel een RPM draad aan zou zitten...

Op het moment krijg ik dus at boot een melding dat de server over 5 seconden down gaat omdat de fan niet werkt :X

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

De plaatjes staan er weer op..

Zie anders ook [rml][ EL] CPU fan faken (passief koelen)[/rml]

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2006 08:33 ]

• MewBie
McKaamos schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 00:46:
sorry voor de topicschop, maar ik heb een klein vraagje... werkt dat circuitje nou dat ergens aan het begin is gepost?
Ik lees hier dat het 12volt output en dat is mogelijk teveel? Moet er nog een weerstandje aan de RPM uitgang van dit circuitje?

Of heeft Exter de plaatjes nog van zijn circuitje? Ze werken nu niet meer iig... zouden die opnieuw gepost kunnen worden, of anders even naar mij gemaild kunnen worden?

Ik wil namelijk voor mijn server een RPM signaal faken, omdat de nieuwe fan die ik er in heb gehangen geen RPM draad heeft. Daarnaast draaitie waarschijnlijk ook niet op een voldoende hoge snelheid waardoor de server alsnog zal bitchen als er wel een RPM draad aan zou zitten...

Op het moment krijg ik dus at boot een melding dat de server over 5 seconden down gaat omdat de fan niet werkt :X
Als je doelt op mijn schemaatje, dat schijnt niet te werken omdat je het draadje kort moet sluiten ipv er 12V op te zetten.

*beeeeep*

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
Heb jij toevallig ook nog de layout liggen?

[www.ganzz.nl]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ganzz schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 17:34:
[...]

does it matter?
met een schema en een stukje gaatjesbord kom je al heel ver ;)
heb zostraks gewoon ff wat gaatjesbord en elektronica gehaald.

wish me luck met solderen :+ :)

[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 30-03-2006 17:36 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Ganzz schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 17:34:
[...]

Het makkelijkst is om Layo1 ophalen bij www.baas.nl en onderstaand bestandje laden, kan je het layoutje zo uit je printer laten rollen...

klik

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2006 07:56 ]

Pagina: 1