Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Freelance werk: Salaris of iets anders?

Pagina: 1
Acties:
  • 275 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:10
De afgelopen jaren heb ik een grote klus uitgevoerd voor een kleine stichting. Dat was in de tijd dat ik nog een bedrijfje had (en meerdere klanten). Na beëindiging van de bedrijfsactiviteiten (opzeggen KvK en BTW) ben ik als freelancer verder gegaan met het idee om inkomsten als "overige werkzaamheden" op mijn belastingformulier op te nemen. Omdat ik geen BTW-nummer meer heb kan ik echter alleen rekeningen sturen zonder BTW.

Inmiddels ben ik in dienst gekomen bij deze stichting, maar heb ik nog ongeveer 5000 EUR tegoed aan uren van vorig jaar. Zij stellen voor dit als salaris aan mij uit te betalen.

Is het verstandig om hier mee akkoord te gaan of zijn er andere (gunstiger) maatregelen?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:32
Willen ze je in dienst nemen dan?

• -RenE-
Ik ben sinds begin dit jaar in dienst van deze stichting.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-11 21:42

zomertje

Barisax knorretje

Als je het al salaris krijgt dan zal er een deel naar de belastingdienst verdwijnen. Ik zou kijken wat je vorig jaar gehad zou hebben en zou hebben moeten afdragen. :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:36

paQ

schrijf je weer in en stuur opnieuw een factuur.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zover ik mij kan herinneren wordt je door de Belastingdienst als freelancer beschouwd als je voor meerdere bedrijven hebt gewerkt, waarbij niet meer dan driekwart van de inkomsten afkomstig mag zijn van één bedrijf.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:36

paQ

maar het eerste jaar ben je natuurlijk nog zoekende ;)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Vraag me af of het ongunstig is. Lijkt me voor de stichting sneller ongunstig dan voor jezelf voor mijn gevoel. Als je het bij overige werkzaamheden invult dan wordt het gewoon bij je inkomen opgeteld en ben je waarschijnlijk er toch 42% van kwijt. Gewoon even vragen bij de stichting wat je er dan nog van over houdt.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• -RenE-
OzBoz schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 02:24:
Vraag me af of het ongunstig is. Lijkt me voor de stichting sneller ongunstig dan voor jezelf voor mijn gevoel. Als je het bij overige werkzaamheden invult dan wordt het gewoon bij je inkomen opgeteld en ben je waarschijnlijk er toch 42% van kwijt. Gewoon even vragen bij de stichting wat je er dan nog van over houdt.
Dat klopt. Het is niet gunstig voor hen en ze hadden ook liever een rekening gehad. Nu moeten ze sociale lasten e.d. betalen over dat bedrag.

Misschien is het dus helemaal niet zo'n slecht aanbod.

Verwijderd

Robin schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 21:44:
Zover ik mij kan herinneren wordt je door de Belastingdienst als freelancer beschouwd als je voor meerdere bedrijven hebt gewerkt, waarbij niet meer dan driekwart van de inkomsten afkomstig mag zijn van één bedrijf.
Freelancer is geen belastingkreet. Ik denk dat je een ZZP-er (zelfstandige zonder personeel) bedoelt. Hoe kom je aan die 75%, want daar schrik ik wel een beetje van.

• paknaald
  • Laatst online: 20-11 19:54
Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2006 @ 13:22:
[...]
Freelancer is geen belastingkreet. Ik denk dat je een ZZP-er (zelfstandige zonder personeel) bedoelt. Hoe kom je aan die 75%, want daar schrik ik wel een beetje van.
Dan moet je eens zoeken naar wat een dienstverband inhoudt. Je moet meerdere werkgevers hebben wil er niet (noodzakelijke) sprake zijn van een dienstverband. Is er een dienstverband, dan ben je ook in dienst en moet er een contract komen en moet de werkgever premies afdragen. Veel mensen willen freelancer zijn (wel een term hoor, want onder 'Inkomen uit overige betrekkingen' staat gewoon freelance genoemd) vanwege de voordelen, maar de belastingdienst steekt daar natuurlijk (graag) een stokje voor.

[ Voor 6% gewijzigd door paknaald op 19-02-2006 13:39 ]

Verwijderd

paknaald schreef op zondag 19 februari 2006 @ 13:38:
[...]

Dan moet je eens zoeken naar wat een dienstverband inhoudt. Je moet meerdere werkgevers hebben wil er niet (noodzakelijke) sprake zijn van een dienstverband. Is er een dienstverband, dan ben je ook in dienst en moet er een contract komen en moet de werkgever premies afdragen. Veel mensen willen freelancer zijn (wel een term hoor, want onder 'Inkomen uit overige betrekkingen' staat gewoon freelance genoemd) vanwege de voordelen, maar de belastingdienst steekt daar natuurlijk (graag) een stokje voor.
Ik bedoelde als juridische vorm. Ik ken de voorwaarden vrij aardig, maar die 75% ben ik nog nooit tegengekomen. Wel dat er sprake moet zijn van meerdere opdrachtgevers, geen gezagsrelatie, de mogelijkheid om werk uit te kunnen besteden et cetera, maar de 75% eis is nieuw voor mij. Vandaar dat ik om een onderbouwing vraag.

• paknaald
  • Laatst online: 20-11 19:54
Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2006 @ 16:04:
[...]
Ik bedoelde als juridische vorm. Ik ken de voorwaarden vrij aardig, maar die 75% ben ik nog nooit tegengekomen. Wel dat er sprake moet zijn van meerdere opdrachtgevers, geen gezagsrelatie, de mogelijkheid om werk uit te kunnen besteden et cetera, maar de 75% eis is nieuw voor mij. Vandaar dat ik om een onderbouwing vraag.
Je bent op de hoogte ;) Van die 75 procent heb ik ook nog nooit gehoord.

[ Voor 5% gewijzigd door paknaald op 19-02-2006 16:30 ]

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-11 16:51
Als je als 'freelancer' gewerkt hebt, dan is je btw nummer je sofi-nummer met NL ervoor en B01 er achter. (Je sofi nummer vindt je in je paspoort/ id kaart, mocht je die niet kunnen vinden)

Dus als je alsnog facturen wilt uitschrijven vermeld je als BTW nummer:

NL - je sofinummer- B01 (aan elkaar)

(Ik werk bij de Belastingtelefoon, krijg vaak dit soort vragen)

[ Voor 15% gewijzigd door Magnolia op 19-02-2006 16:51 ]

Ontspan.

Verwijderd

Magnolia schreef op zondag 19 februari 2006 @ 16:44:
Als je als 'freelancer' gewerkt hebt, dan is je btw nummer je sofi-nummer met NL ervoor en B01 er achter.

Dus als je alsnog facturen wilt uitschrijven vermeld je als BTW nummer:

NL - je sofinummer- B01 (aan elkaar)
Oeps - gevaarlijk advies. Je moet nog steeds ingeschreven staan om BTW facturen te kunnen versturen en als je nog ingeschreven staat herinnert de belastingdienst je er elke maand wel aan wat je nummer is ;) Je nummering klopt overigens alleen voor je eerste bedrijf en als je niet eerder failliet bent gegaan. Daarna loopt de B0x teller op.

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-11 16:51
Ja, klopt B01 = je eerst -niet failliet gegane bedrijf- en dan B02, B03, ect. Mijn antwoord was niet helemaal volledig. Excuus.

Ontspan.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Magnolia schreef op zondag 19 februari 2006 @ 16:44:
Als je als 'freelancer' gewerkt hebt, dan is je btw nummer je sofi-nummer met NL ervoor en B01 er achter. (Je sofi nummer vindt je in je paspoort/ id kaart, mocht je die niet kunnen vinden)

...
Als je ondernemer bent voor de omzetbelasting, dan pas schrijf je BTW bonnen uit.

Is al eerder aangegeven, freelancer bestaat niet,
of je bent werknemer, al dan niet met eigen BV, of hebt inkomsten uit overige werkzaamheden, het kan dan zijn dat je dan een btw-nummer krijgt toegewezen, of je bent gewone ondernemer, en dan krijg je ook een btwnummer (sommige zijn vrijgesteld).

Kan me niet voorstellen dat dat de richtlijnen van het callcenter zijn. Heb ruim een jaar in Breda gewerkt voor ondernemingen.
Wil je starten, inschrijven. De wet kent geen freelancers, al begrijpt men wel wat er wordt bedoeld.

Enigste uitzondering die gemaakt wordt, zijn startende ondernemers, die vrijwel zeker een btwnummer krijgen toegewezen, dan pas kun je B0X achter je sofinummer plakken. En of iemand wel of niet een BTW nummer krijgt toegewezen,
artikel 7 OB, en af te dragen BTW is hoger dan de KOR ,
laatste geld niet altijd maar is een globale richtlijn voor standaard freelancers.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Robin schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 21:44:
Nee je moet minimaal 3 klanten per jaar hebben waarvan je maximaal 6 maanden aaneengesloten fulltime bij 1 klant mag zitten, anders loop je het risico dat de 'samenwerking' met terugwerkende kracht als fictief dienstverband aangeduid wordt. Een VAR beschermt je hier niet tegen.

Professionele website nodig?

Pagina: 1