Toon posts:

[2003] Migratie van twee 2003 dc's naar één nieuwe*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben bezig met een project om 2 oude windows 2003 servers te vervangen voor 1 nieuwe 2003 server. De active directory moet behouden blijven.

We hebben de nieuwe server als extra DC aan het netwerk gehangen. Hij copieerde netjes de active directory naar de nieuwe server. Vervolgens hebben we dns en dhcp geinstalleerd.

Wat is de volgende stap die we moeten nemen?
global catalog veranderen?
FSMO roles overzetten?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

alvast bedankt,

• Qman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2021

Qman

Tha Lup

Zoals je al zegt, zorg ervoor dat je AD goed gesynched is, transfer de FSMO roles mbv command line util (ik dacht ntdsutil) en zorg ervoor dat je nieuwe server een GC is. Daarna de oude servers demoten (mbv dcpromo), zodat de AD daarvandaan verwijderd wordt en uiteindelijk de computeraccounts van de oude servers ook verwijderen uit de AD.

Houdt er wel rekening mee dat als die ene server er dan niet meer is, dat je dan ernstig beperkt wordt in functionaliteit op je werkstations, dus zorg ervoor dat je goede backups maakt!

Verwijderd

Topicstarter
Moet je echt de oude servers demoten of kan je ze ook gewoon uitzetten?
De nieuwe server heb ik al GC gemaakt ik moet alleen even kijken hoe ik die FMSO roles kan kopiëren.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 15:03:
Moet je echt de oude servers demoten of kan je ze ook gewoon uitzetten?
De nieuwe server heb ik al GC gemaakt ik moet alleen even kijken hoe ik die FMSO roles kan kopiëren.
Echt demoten!! Anders heb je een serieus probleem denk ik. Als MS zegt dat het zo moet zou ik dat zeker doen. Waarschijnlijk gebeuren er allerlei onvoorspelbare zaken als je het niet doet. Better safe than sorry :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

Als je de servers niet demote, blijven de records achter in AD en DNS. Hierdoor krijg je problemen omdat je enige overgebleven DC o.a. nog steeds denkt replication partners te hebben.

Dan gaan je logjes vollopen etc. en kun je idd "vreemde" problemen krijgen.

check voor het demoten ook of je sysvol goed gerepliceerd is (ivm scripts en policies).

zeker je GC en FSMO overzetten. Stel ruim van tevoren ook kortere DHCP lease tijden in (een dag of zo), dat maakt de overgang naar je nieuwe DHCP server ook soepeler (vergeet niet je DHCP server te authorizen!)

Voor FSMO de roles transferren (niet seizen!):

Transferren voer je uit vanaf je nieuwe server!

RID, PDC en Infrastructure kun je vanuit AD users & computers doen
Domain naming master vanuit AD Domains en trusts
Schema master vanuit je Schema MMC snap-in

Allen kunnen ook met NTDSutil, maar de MMC's zijn makkelijker.

good luck!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Hierover is natuurlijk heel veel te vinden. Je moet niet vergeten dat er waarschijnlijk veeeel meer op die dc's leunt dan alleen de AD. Printers/faxen die deze gebruiken om useraanmeldingen te verifieeren, scripts, Exchange om nog even een paar balletjes op te gooien.

Wat had je zelf al gevonden, want ik denk niet dat we hier echt iets zinnigs over kunnen zeggen. We weten immers niet de exacte configuratie van de bestaande servers om daarover wat te kunnen uitleggen. Wees dus wat specifieker, en stel vragen die gericht zijn op een specifiek onderwerp. Een globale "wat moet ik doen" is nogal loos bij een complex iets als Windows Server en Active Directory ;)

Verder zet ik nog even [2003] vooraan de topictitel, en pas ik die ietsje aan zodat de vraag iets duidelijker is.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
De configuratie van de oude servers ziet er zo uit op dit moment.
Configuratie server01
Ingesteld als FileServer, Exchangeserver en DNS server (primaire)

Configuratie server02
Ingesteld als Printserver, DHCP-server, FileServer en DNS server (second)

Maar moet ik eerst Exchange installeren voordat ik die FSMO roles overzet of moet dit nadat ik die rollen heb overgezet.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:51
maakt geen fluit uit of je eerst of later de FSMO roles doet.

Maar je wilt dus naar 1 server incl. Exchange / DNS / AD / DHCP :?

Ik weet niet hoe groot je netwerk is, maar is niet echt aan te bevelen namelijk.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Topicstarter
25 computers ongeveer.

Verwijderd

Met die grootte is het wellicht erg interessant om Small Business Server 2003 (standard of premium) te overwegen.

Hiermee heb je alle nodige functionaliteit en het scheelt ook in de kosten.

Daarbij zijn er voldoende documentjes bij MS beschikbaar waarin een migratie naar SBS2003 wordt beschreven.

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 19:00

@r!k

It is I, Leclerq

Maakt niet echt uit hoe klein je netwerk is het, ik zou persoonlijk toch altijd 2 DC hebben draaien in mijn netwerk. Er kan er altijd eentje uitvallen maar dan hoeft het niet meteen een inproductieve dag te betekenen op je werk.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• ramonp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:45
ErikH schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 15:03:
Maakt niet echt uit hoe klein je netwerk is het, ik zou persoonlijk toch altijd 2 DC hebben draaien in mijn netwerk. Er kan er altijd eentje uitvallen maar dan hoeft het niet meteen een inproductieve dag te betekenen op je werk.
Ik ben het met Erik H eens.
Microsoft raadt zelfs aan om op iedere site minimaal 2 DC's te draaien.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:51
denken jullie echt dat elk MKB bedrijf tot ~25 werkplekken 2 servers heeft staan ?

Gewoon zorgen voor een goed redunante server (dubbele voeding - raid 5 met hotspare - dual netwerk kaart - etc) en een goed service contrakt met de leverancier, en dan gewoon windows SBS installeren, tenminste, zou ik doen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 19:00

@r!k

It is I, Leclerq

Grolsch schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 15:14:
denken jullie echt dat elk MKB bedrijf tot ~25 werkplekken 2 servers heeft staan ?

Gewoon zorgen voor een goed redunante server (dubbele voeding - raid 5 met hotspare - dual netwerk kaart - etc) en een goed service contrakt met de leverancier, en dan gewoon windows SBS installeren, tenminste, zou ik doen.
TS geeft zelf aan dat ze nu van 2 naar 1 gaan, ik zou zeggen houd er eentje. Heb je in ieder geval je redundancy

Een hele rij microsoft certificeringen.

Pagina: 1