Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 19:10:
Bedankt voor de vele reacties en de tip om Server 2003 Small Business te nemen, dit is denk wat ik ook ga doen. Is in elke Small Business editie Exchange inbegrepen? Ik ga dan voor een licentie upgrade van windows server 2000 naar windows server 2003 SB. De update kost bij central point 248,30. Lijkt mij sterk dat er ook exchange bij zit.
Ik denk dat je in dit geval de verkeerde editie hebt. Ik heb even zitten rondneuzen bij centralpoint, en kwam voor die prijs alleen CAL (=Client Access License) upgrades tegen. Dus om je bestaande SBS 2003 Standard licenties uit te breiden. De goedkoopste versie die ik tegen kom, is een OEM editie en deze mag alleen verkocht/gebruikt worden bij de aanschaf van een nieuw systeem/server.
Voor zover ik weet, is alleen de Premium edition als upgrade editie beschikbaar (adviesprijs: € 599,-) en is deze alleen te gebruiken om een SBS 2003 Standard editie te upgraden (tenminste, volgens de gegevens die ik momenteel tot mijn beschikking heb) of wanneer je beschikt over een bestaande Windows NT of 2000 SBS editie. Het is echter wel mogelijk om een Full License SBS Standard edition te kopen (adviesprijs: € 769,-) en deze te gebruiken om bestaande Windows 2000 Server of Windows 2003 Standard installaties te upgraden met behoud van (ADS) gegevens.
Gezien het feit dat je beschikt over een bestaande Windows 2000 Server zonder SBS mogelijkheden, zit je dus vast aan de tweede optie wat neerkomt op een bedrag van € 769,- (incl. BTW). Als je dit in beschouwing neemt, dan zou je (prijs technisch gezien) beter kunnen kiezen voor Zarafa.
Zelf ken ik Zarafa niet (dat wil zeggen, het huidige product), maar in het verleden hebben wij meerdere keren Connectux Team Link geinstalleerd (voorloper van Zarafa) en dit werkte nagenoeg perfect. Er waren een klein aantal puntjes (voornamelijk agendasharing naar andere gebruikers, dit ging wat omslachtig) maar over het algemeen is het gewoon een perfecte Groupware platform, zeker wanneer je gebruik wilt maken van Microsoft Outlook als client en ook wanneer je kijkt naar de prijs/kwaliteit verhouding alsmede ook het beheer van het product. Ook had Team Link al de mogelijkheid om de e-mail functionaliteit uit te breiden via de gegevens in de ADS, ik ga ervan uit dat dit nu alleen maar beter is geworden. Bovendien zijn de makers van Zarafa (Connectux, sinds 1999) van Nederlandse bodem, dus support zit op dat punt wel goed.
Samsung Contact kende ik nog niet. Deze loopt echter maar tot 2007, dan houden ze ermee op. Niet echt een alternatief dus.
Nou, de support wordt nog tot 2007 afgehandeld (dat wil zeggen, product patches, upgrades, etc) maar de gratis 5 user editie zal waarschijnlijk met een nieuwe license tot een bepaalde datum blijven draaien. Maar, er gaan geruchten dat Samsung Contact/HP OpenMail wel eens opensource zou kunnen worden.
Verder is er nog een andere HP OpenMail afgeleid in de vorm van Scalix. Schijnt dezelfde fundament te zijn als die van HP OpenMail/Samsung Contact en het heeft Community Edition (gratis) en een Enterprise Edition (betaalde editie, support, standaard Outlook koppeling, etc). Maar dit terzijde
[
Voor 17% gewijzigd door
nwagenaar op 18-02-2006 02:04
]