December schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 13:31:
[...]
Volgens mij is een Thunderbird zo'n beetje de ergste stroomvretende processor die je kunt hebben, dus dat zou ik niet doen. Overigens is het ook niet zo dat een slomere/oudere CPU minder stroom trekt dan nieuwere CPU's, want ook qua stroomverbruik staat de ontwikkeling niet stil.
Een Thunderbird is inderdaad een stroomvreter, ik heb ook een 1400 in mijn 2e pc zitten.
Verder is een slome processor over het algemeen wel zuiniger met energie. Enkele punten om naar te kijken als je een energiezuinige processor wilt hebben:
- architectuur van de processor (aantal transistoren, 130nm/ 90nm enz, belangrijk voor het aantal ampere)
- kloksnelheid van de processor, hogere kloksnelheid betekend meer weerstand omdat de transistoren sneller moeten schakelen en dus een hoger amperage maar dit maakt relatief weinig uit.
- voltage (vcore) van de processor, je kunt niet van de ene architectuur met de andere vergelijken maar binnen 1 architectuur is goed te vergelijken, bij een lager voltage bespaar je erg veel stroom.
Je gaat dus als volgt te werk, kijk eerst hoeveel prestaties je nodig hebt op een moment dat hij full load is. Kijk vervolgens voor een processor welke 1,5x de snelheid heeft die je nodig hebt en zoek dan het energiezuinigste exemplaar daarvoor uit. Stop de processor in je servertje en begin met onderklokken, zoals ik eerder al zei, lagere vcore maakt erg veel verschil.
En natuurlijk op alle componenten enigzins rekening houden met het stroomverbruik, alleen de processor schiet zo weinig op.
Zo heb je uiteindelijk een lekker zuinig servertje thuis staan.
Je kunt ook meteen een kant en klaar oplossing nemen in de vorm van een via c3 of amd geode. Maar de via c3 presteerd over het algemeen toch vrij slecht en de AMD geode is vrij moeilijk aan te komen. Enkele tips op dit moment voor processoren: sempron 90nm met cool 'n quiet, celeron m, pentium m.
Onderklokken moet ook enigzins een streven zijn van jezelf. Zelf heb ik uren op internet gezocht naar een processor die voor mij geschikt was om dit taakje te gaan verrichten en het is uiteindelijk een Duron Applebred geworden (1,5 jaar geleden gekocht) en met een geschat verbruik van 17 watt voor de processor ben ik zelf toch heel tevreden