Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[SIMP] Wie gebruikt het?

Pagina: 1
Acties:

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:35
Wat is et eigenlijk?

SIMP is een programma dat tussen je IM client en de MSN/ICQ/whatever server gaat zitten, als een proxyserver, en codeert je gesprekken met AES of een andere pimpe codering naar keuze. De tegenpartij moet ook SIMP hebben, om de zaak weer te kunnen decoderen.
Als mensen echter geen SIMP geinstalleerd hebben, wordt het gesprek gewoon zoals altijd in plaintext of standaard codering over het www verzonden.

Hoe weet je nu zeker dat je met degene praat die je ook moet hebben?
Daar is een mooi systeem voor, namelijk dat een vertrouwde van een vertrouwde ook weer jouw vertrouwde kan worden. Laat zeggen, ik heb een kennis, en die heeft weer een kennis. Ik weet dat ik met hem praat, (keypair daar heen gebracht op een papiertje bijvoorbeeld) en hij heeft het zelfde gedaan met zijn kennis. Nu wil ik kunnen praten met zijn kennis, met absolute zekerheid dat ik hem ook echt aan de lijn heb en niet iemand anders. Dan kan mijn kennis de keypair van zijn kennis goedkeuren en naar mij doorsturen. Aangezien ik mijn kennis volledig vertrouw, weet ik nu ook zeker dat ik de keypair van de kennis van mijn kennis in handen heb, zodat ik ook met die persoon praat.
Erg handig als je paranoide bent :Y)

Er is een betaalde versie van SIMP - SIMPPro - die alle IM netwerken tegelijk aan kan en een gratis versie - SIMPLite - die maar 1 IM netwerk tegelijk ondersteund.
SIMP kan je IM client automatisch configureren dus je hoeft niet de proxy enzo zelf in te stellen.

Is IMen dan zo onveilig?

De meeste netwerken hebben een zeer zwakke encryptie, of soms helemaal geen encryptie.
Iedereen tussen hier en daar kan dus met een packetsniffer (Of met een tooltje dat er speciaal voor bedoeld is, bijv. voor MSN zijn die tootljes te vinden) je complete chat volgen. Persoonlijk kan ik dit niet echt waarderen...

Ok ik wil ook SIMP

http://www.secway.fr/us/products/all.php

There is no replacement for displacement!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:53
Ik gebruik het wel eens maar dan alleen maar als het een im gesprek is waar ik gewoon zeker van wil weten dat niemand het mee kan lezen. Voor de rest staat simp eigenlijk altijd uit. Enkele vrienden van mij gebruiken ook simp dus het werkt sowieso alleen maar bij hun.

Overigens is het wel een handige feature dat je al kan zien als iemand een im gesprek met je wil starten, simp initialiseert direct en je krijgt een rose/rode popup als ze geen simp hebben en een groene als ze simp hebben en alles ok is. Je krijgt dus al een popupje voordat er iets getypt is :)

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:30
Ligt het aan mij of zijn jullie compleet paranoïde? :?
Of werken jullie voor de Staatsveiligheid of zo? :)

• _eXistenZ_
Ochja, sommige mensen vinden het fijn als de hele wereld niét mee kan lezen.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:30
Waarom denk je dat de hele wereld jouw chat zou willen volgen? :)

Nee, serieus, zou soms wel eens handig kunnen zijn natuurlijk.
Wat gebeurd er eigenlijk als je een log bijhoud? Wordt die dan ook encrypted opgeslaan?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:49
Als je hele belangrijke gesprekken hebt moet je ze sowieso niet via programma's zoals MSN voeren, vind ik in ieder geval. En aangezien de andere kant ook SIMP nodig heeft voordat je met elkaar kan praten over een 'beveiligde lijn' lijkt het me een beetje omslachtig.

Maar het is leuk om mee te spelen en misschien voelen mensen zich veiliger erdoor.

The devil is in the details.

• _eXistenZ_
Waarom denk je dat de hele wereld jouw chat zou willen volgen? :)
Geen idee, ik geef ze iig de kans niet.
Nee, serieus, zou soms wel eens handig kunnen zijn natuurlijk.
Wat gebeurd er eigenlijk als je een log bijhoud? Wordt die dan ook encrypted opgeslaan?
Je kan met SIMP logs opslaan, maar ik heb geen idee of die encrypted zijn. Maakt ook niet zo veel uit natuurlijk, het is noggal een verschil hoeveel moeite je iemand laat doen voor je gesprekken. Bij een log moet je toch al snel door een NAT router heen en een SW firewall,bij aftappen hoeven ze alleen maar, tja, af te tappen... Met SIMP trek je het presenteerblaadje niveau weer omhoog richting logs jatten door een router en firewall heen.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
December schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 11:47:
Als je hele belangrijke gesprekken hebt moet je ze sowieso niet via programma's zoals MSN voeren, vind ik in ieder geval.
[...]

Maar het is leuk om mee te spelen en misschien voelen mensen zich veiliger erdoor.
Sterker nog, belangrijke zakelijke dingen worden soms niet eens over de telefoon gedaan. Omdat je er niet vanuit kunt gaan dat er niet iemand door een technisch probleem meeluistert.
Stel dat je de hoorn opneemt en in een gesprek terecht komt en hoort dat Sony Philips gaat overnemen, dan heb je wat flink beurs gevoelige informatie. (Of de buurman heeft zijn scanner aanstaan oid.) En dit heeft niks met paranoia te maken, want het gebeurd af en toe echt.

En ik denk niet dat mensen zich veiliger voelen, vooral belangrijker...
Ik gebruik het niet, want ik ben niet belangrijk. En is het heel persoonlijk... dan moet het prive, dan is iemands reactie belangrijker dan of er toevallig iemand meekijkt.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:53
Fire69 schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 11:43:
Ligt het aan mij of zijn jullie compleet paranoïde? :?
Of werken jullie voor de Staatsveiligheid of zo? :)
Nee het gaat zich niet om staatsgeheimen maar als je er zo tegenaan kijkt dan kun jij net zo goed lekker filesharing in je router naar je pc forwarden en mooie niet hidden share naar je c schijf maken.

simp is gewoon een handig tooltje. Ik ga echt geen enorm belangrijke dingen op msn bespreken, maar je hebt wel vaker dat je gewoon even met iemand wil praten zonder dat meteen iedereen die zit te sniffen alles mee kan lezen.

Het is pas grappig wanneer je een gesprek start tussen 2 mensen met simp, encryptie en alles aan hebt staan en dan een extra persoon toevoegt welke geen simp heeft. De extra persoon krijgt dan gewoon een gesprek te zien met gecodeerde data erin :P

Logs weet ik zo niet, maar zoals hierboven al aangegeven, je legt de lat al een behoorlijk stuk hoger om er bij te komen.

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Dit lijkt me meer iets voor Beveiliging & Virussen, ik verplaats je topic even. :)

Signature

• _eXistenZ_
pasta schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 14:03:
Dit lijkt me meer iets voor Beveiliging & Virussen, ik verplaats je topic even. :)
Mag wel van mij :7

Pagina: 1