Ik ben eigenlijk op zoek naar een router met min 8 poorten voor in een KMO (MKB). In het bedrijfje hebben ze momenteel 3 computers (er zullen er binnenkort nog bijkomen). Dit is allemaal geen probleem.
Maar de zaakvoerders wonen boven het bedrijf en hebben kinderen (tieners)
. Deze willen natuurlijk ook op internet.
Daarom zoek ik een manier om het internet te delen maar ook om de privé computer gescheiden te houden van het bedrijfsnetwerk én vooral de gedeelde mappen. De Linksys RV082 lijkt mij een goede optie. In de manual is er wel sprake van Virtual LAN opties maar het enigste wat er vermeld wordt is
"VLAN: For each LAN port, a VLAN (a Virtual LAN, or network within your network) can be established. Up to eight VLANs can be established." verder niets.
Heeft er iemand ervaring met deze instellingen? En is de privé computer dan VOLLEDIG afgesloten van het bedrijfsnetwerk?
Ik heb ook zitten denken aan een Cisco 1800 serie routers. Maar ondanks dat ik een geschoolde IT'er
ben (vooral programmeren) denk ik dat het instellen van een Cisco mijn petje te boven gaat
. Ik heb op school wel de cursus CCNA1 gehad waar we routers configureerde via command line, maar dat is lang geleden en ik heb toch liever een web-interface. En deze routers kosten ook mee het dubbele van de Linksys.
Maar de zaakvoerders wonen boven het bedrijf en hebben kinderen (tieners)
Daarom zoek ik een manier om het internet te delen maar ook om de privé computer gescheiden te houden van het bedrijfsnetwerk én vooral de gedeelde mappen. De Linksys RV082 lijkt mij een goede optie. In de manual is er wel sprake van Virtual LAN opties maar het enigste wat er vermeld wordt is
"VLAN: For each LAN port, a VLAN (a Virtual LAN, or network within your network) can be established. Up to eight VLANs can be established." verder niets.
Heeft er iemand ervaring met deze instellingen? En is de privé computer dan VOLLEDIG afgesloten van het bedrijfsnetwerk?
Ik heb ook zitten denken aan een Cisco 1800 serie routers. Maar ondanks dat ik een geschoolde IT'er