[SBS 2003] - reinstall met behoud bepaalde gegevens

Pagina: 1
Acties:

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07-2025
Murphy's law struck again... Normaal gesproken zou ik me eerst een week inlezen en -tig posts checken voordat ik zelf mijn vraag zou posten, maar helaas kan ik dit nu niet doen wegens extreme tijdsdruk (Startend bedrijf, vertrekkende collega, server die dood aan het gaan is... kortom paniek).

Mijn probleem is het volgende:

Onze 2003 SBS server heeft maandenlang redelijk probleemloos gedraaid, totdat 2 maanden geleden de harddisk overleed. Geen probleem, dacht ik toen nog, gewoon opnieuw installeren en de dagelijke system state + backup terug zetten en gaan. Helaas... na de restore wilde het systeem niet eens meer booten. Na nogmaals een recovery install over dit systeem heen te hebben geïnstalleerd, 'draaide' de boel weer, in zoverre dat mensen weer konden werken.

Tot vandaag. Na een spontane reboot starte informeerde het systeem mij dat een aantal services niet opgestart waren. Toen ik met remote desktop probeerde in te loggen, lukte dit niet. Toen lokaal gekeken bij de services - alle genoemde services draaiden gewoon. Vervolgens een blik in de event log - na enige minuten scrollen krijg ik de melding 'de event log is corrupt' en is deze vervolgens leeg.
Vervolgens wil ik de Monitoring & Reporting wizard runnen omdat hier ook een aantal settings niet goed staan, maar helaas... 'unable to complete the wizard', zonder enige uitleg wat er dan precies niet gelukt is.

Kortom... ik vrees dat deze installatie behoorlijk screwed up is. Mijn idee is nu om de boel helemaal from scratch weer opnieuw op te bouwen en dan meteen RAID 1 te implementeren (kon destijds niet aangezien de drivers toen alleen nog maar voor XP werkten). MAAR... ik wil natuurlijk niet hetzelfde gezeik krijgen als de vorige keer met de system recovery. Mijn vraag is dus:

Hoe krijg ik het slimst WEL alle gegevens van gebruikers, mail, AD, enz. terug bij een her-installatie, maar NIET de 'corrupte' system state?

Elke hulp wordt onwijs op prijs gesteld... B)

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:46

FastBunny

Give it the Works !

Mail kun je naar PST bestanden exporteren met ExMerge. Voor AD kun je alleen proberen om een andere server (dit moet Windows 2003 standard of hoger zijn, maar geen SBS!) als 2e domaincontroller te laten draaien, dan kan die de AD 'in te lucht houden' zodat je de SBS opnieuw kan installeren, alleen moet SBS de 1e domaincontroller in het netwerk zijn, de vraag is of dat dus nog wel gaat werken. Ik ben bang dat je je gebruikers opnieuw zal moeten aanmaken.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• iGadget
Allright, mail gaat lukken dan. Maar agenda-items, taken etc.? Neemt ExMerge die ook mee?

Een 2e domeincontroller is niet echt een optie, 1 omdat we die überhaupt niet hebben en 2 omdat SBS dit niet toestaat. Heb ooit geprobeerd een 2e domeincontroller ernaast te installeren tbv failover, maar die ging doodleuk uit na een aantal minuten met de melding 'licence violation, shutting down'.

Heb ik nog andere opties? :/

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Kijk eens op http://www.smallbizserver.net/
Daar staat heel erg veel info.

Eventueel kun je ook van Remote Support gebruik maken. En ja ze zijn echt goed.

Abort, Retry, Quake ???

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

iGadget schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 11:09:
Allright, mail gaat lukken dan. Maar agenda-items, taken etc.? Neemt ExMerge die ook mee?

Een 2e domeincontroller is niet echt een optie, 1 omdat we die überhaupt niet hebben en 2 omdat SBS dit niet toestaat. Heb ooit geprobeerd een 2e domeincontroller ernaast te installeren tbv failover, maar die ging doodleuk uit na een aantal minuten met de melding 'licence violation, shutting down'.

Heb ik nog andere opties? :/
ExMerge exporteerd ook de Agenda en taken en eventuele extra emailmappen die in de mailbox zijn aangemaakt, hij backupt alles wat in de mailbox van exchange zit.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

Verwijderd

Voor de mail inderdaad gebruik maken van Exmerge.

Ik weet niet om hoeveel gebruikers het gaat? 10 - 20?
Ik kan de situatie natuurlijk niet helemaal inschatten maar ik ga er van uit dat je maar een paar gebruikerstjes hebt.

Begin gewoon met een schone lei en klop die "paar" gebruikers er gewoon opnieuw in.

Andere optie is om de gebruikers te exporteren met csvde en vervolgens weer te importeren.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:29
FastBunny schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 10:50:
Mail kun je naar PST bestanden exporteren met ExMerge. Voor AD kun je alleen proberen om een andere server (dit moet Windows 2003 standard of hoger zijn, maar geen SBS!) als 2e domaincontroller te laten draaien, dan kan die de AD 'in te lucht houden' zodat je de SBS opnieuw kan installeren, alleen moet SBS de 1e domaincontroller in het netwerk zijn, de vraag is of dat dus nog wel gaat werken. Ik ben bang dat je je gebruikers opnieuw zal moeten aanmaken.
Hij zal toch ooit weer terug willen naar de sbs server dus dan kan hij vervolgens geen trust meer opzetten. Dan heeft iedereen wel door kunnen werken maar hoe krijg je dan alles weer fatsoenlijk overgezet?

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

eventlog corrupt is vrij algemen 2003 bug die soms optreed. Clean event > save as daarna leeg pleuren. Hierna kun je de bewaarde eventlogs alsnog bekijken en doet je eventviewer het weer ;)

• iGadget
Dank voor alle reacties tot nu toe.
Cvsde ga ik zeker ook naar kijken. Mijn plan toe nu toe is als volgt:

-Met ExMerge en cvsde zoveel mogelijk gegevens exporteren naar andere (file)server
-Overige gebruikersdata kopiëren naar andere (file)server
-Huidige HDD's uit het systeem halen en veilig opbergen
-2 nieuwe HDD's in het systeem stoppen en RAID1 configureren
-Verse 2003 SBS install op deze array
-Configgen en alles importeren
-....

En als ik zondagavond nog steeds de boel niet voor elkaar heb, bouw ik simpelweg de oude harddisks weer in. Dan ben ik wel niets opgeschoten, maar dan hoeven er maandag tenminste geen 10 man thuis te blijven :)

Suggesties / aanvullingen op dit plan zijn uiteraard zwaar welkom 8)

Verwijderd

iGadget schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 14:03:
Dank voor alle reacties tot nu toe.
Cvsde ga ik zeker ook naar kijken. Mijn plan toe nu toe is als volgt:

-Met ExMerge en cvsde zoveel mogelijk gegevens exporteren naar andere (file)server
-Overige gebruikersdata kopiëren naar andere (file)server
-Huidige HDD's uit het systeem halen en veilig opbergen
-2 nieuwe HDD's in het systeem stoppen en RAID1 configureren
-Verse 2003 SBS install op deze array
-Configgen en alles importeren
-....

En als ik zondagavond nog steeds de boel niet voor elkaar heb, bouw ik simpelweg de oude harddisks weer in. Dan ben ik wel niets opgeschoten, maar dan hoeven er maandag tenminste geen 10 man thuis te blijven :)

Suggesties / aanvullingen op dit plan zijn uiteraard zwaar welkom 8)
Wat gebeurd er met de email in de tussentijd?

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-01 20:59

bakkerl

Let there be light.

Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 15:02:
Wat gebeurd er met de email in de tussentijd?
Daar hebben ze toch backup mail servers voor uitgevonden. Welke in het domein vermeld staan als 2e of 3e MX record...

[ Voor 1% gewijzigd door bakkerl op 17-02-2006 15:10 . Reden: typo ]

Verwijderd

bakkerl schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 15:10:
[...]

Daar hebben ze toch backup mail servers voor uitgevonden. Welke in het domein vermeld staan als 2e of 3e MX record...
meestal wel ja.
Ik ben wel eens bedrijven tegen gekomen.... :X :X :X

PS: Als ie de mailboxen leegpopt dan zal het ook allemaal wel meevallen.

• iGadget
Thanks voor het meedenken, maar gelukkig hebben we nog 1 catchall account bij onze provider waar alle mail op binnenkomt. Deze account wordt 1x per 15 mins gecheckt. Hier blijft de mail dus staan zolang de server down is.

• iGadget
Ben nu met ExMerge aan het stoeien, maar ik krijg alleen maar errors om m'n oren. Nou heb ik al even gegoogled op de error, en het blijkt dat de Administrator account default 'Send As' en 'Receive As' permissions gedenied is.

Via een MS guide werd ik toen opgedragen om een ExMerge security group aan te maken en daar het Administrator account aan toe te voegen, maar vervolgens zeggen ze weer dat de 'Deny' rule toch altijd voorrang heeft. Oftewel - het maakt geen donder uit of je de Administrator nou toevoegt aan die groep of niet.

Kennelijk willen ze dat je ExMerge via een ander account dan het het Administrator account runt, maar ExMerge heeft de Exchange Admin Tools weer nodig... En die staan natuurlijk weer niet op m'n werkstation. Lokaal op de server inloggen onder m'n eigen naam mag ook niet, en ik kan de policy die daarvoor verantwoordelijk is ook niet wijzigen, via RDP met een andere user inloggen wil niet (You do not have access to log on to this session)... Wat willen ze daar nou eigenlijk bij MS?!

Moet ik nou de Exchange Admin Tools op m'n werkstation installeren en dan ExMerge draaien? Zo ja, waar vind ik die tools dan? Ik heb al gezocht op de MS download site, maar daar vond ik ze niet...

Sorry als ik een beetje desperate klink, maar ik zit hier al het hele weekend te kloten en ben nog helemaal -niets- opgeschoten (de backup server waar alle gegevens tijdelijk naartoe moeten is plotseling ook instabiel, crasht als je er flink data naartoe gaat pompen, kortom - het zit niet echt mee). Elke hulp is dus erg welkom 8)7

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:29
Er is toch een microsoft operation manager exchange management pack of iets dergelijks, misschien kun je daar iets mee?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
GH45T schreef op zondag 19 februari 2006 @ 19:34:
Er is toch een microsoft operation manager exchange management pack of iets dergelijks, misschien kun je daar iets mee?
je weet wat dat is :?

das mooi voor als je mom gebruikt en je server wilt monitoren.. denk dat de TS daar nu niks aan heeft...

A wise man's life is based around fuck you

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

iGadget schreef op zondag 19 februari 2006 @ 18:43:
Ben nu met ExMerge aan het stoeien, maar ik krijg alleen maar errors om m'n oren. Nou heb ik al even gegoogled op de error, en het blijkt dat de Administrator account default 'Send As' en 'Receive As' permissions gedenied is.
Dat schijnt zo te zien inderdaad normaal te zijn bij een SBS Server...
Een Admin account aanmaken dan? Niet copy, want dan neem je dezelfde rechten mee.
Via een MS guide werd ik toen opgedragen om een ExMerge security group aan te maken en daar het Administrator account aan toe te voegen, maar vervolgens zeggen ze weer dat de 'Deny' rule toch altijd voorrang heeft. Oftewel - het maakt geen donder uit of je de Administrator nou toevoegt aan die groep of niet.
Kennelijk willen ze dat je ExMerge via een ander account dan het het Administrator account runt/
Dus pak je een account met Domain+Exchange Admin rechten om dat te doen toch?
Lokaal op de server inloggen onder m'n eigen naam mag ook niet, en ik kan de policy die daarvoor verantwoordelijk is ook niet wijzigen, via RDP met een andere user inloggen wil niet (You do not have access to log on to this session)... Wat willen ze daar nou eigenlijk bij MS?!
Beveiliging? :P

Maar seriously: als je een extra Admin account aanmaakt (en een Domain Admin heeft logon locally rechten) en je zet die bij de Remote Desktop Users groep.

Dan ben je er toch ook?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• iGadget
Ik ga 't proberen... al is het inmiddels alweer zo laat dat ik er meer voor voel om de hele operatie een weekje uit te stellen. Morgen word ik geacht om 8:30 weer present te zijn hier.

Thanks voor de tip iig! :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

PS: Zet die account dan ook in de SBS Mail Operators groep.

Enkel de rechten die je nodig hebt geven aan die account.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-02 19:07

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Kleine tip:
Vergeet niet handmatig even je openbare mappen te exporteren in outlook, want die neemt exmerge niet mee. (Als deze tip niet al gegeven was...)

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

En als het niet lukt kun je altijd nog binnen Exchange de rechten veranderen door eerst 'inhert' uit te zetten en vervolgens de 'denies' weg te halen :)

Pagina: 1