[Airflow] Goeie airflow?

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• iro
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05-2022
Ik heb deze kast: http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=TQXH40& (Reclame!! :9~ )

Nu merk ik sinds enige tijd dat mijn processor zo'n 59 graden wordt (AMD 3200+)
Ik ben al langs geweest bij het bedrijf, de man achter de balie constateerde dat er veel stof onder mijn processorkoeler zat (Zalman CNPS 7000B-Cu)
Dit heeft hij weg geblaast en de processor werd uiteindelijk 51 graden.. nu 2 dagen later is mijn pc zo'n 57 tot 59 graden.

Ik kan zelf de kast niet openmaken (vanwege een garantiezegel), nu zit ik met een dilemma.. ik heb over 2 weken een Lan-party, ik wil de pc dan meenemen en deze moet uiteraard goed werken. De man bij het bedrijf zei dat het ongeveer 6 weken duurde voordat de pc eventueel over gebouwd kan worden naar een andere kast, nu is mijn vraag: moet ik een nieuwe kast nemen om alles over te zetten of zal ik alles zo laten gaan? Ik heb namelijk het idee dat mijn airflow niet in orde is.

Het kan natuurlijk zijn dat ik slecht heb gezocht enzo.. maar niets gevonden. Ik wacht jullie reactie graag af. :)

Specs pc

Verwijderd

ik zou gewoon naar de winkl gaan en vragen als ze er een paar casefans bij in kunnen zetten

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-01 11:39

simplemouse

*.*.*.*

Laat hun je kast open maken schoon maken en zorg dat je pc thuis niet meer op de grond staat zodat hij niet als stofzuiger werkt

heb je toevallig ook je pc overclocked?? zo ja zet die dan eens wat lager
het gaat niet zo zeer om de behuizing
elke pc moet bet een zalman cooler gewoon mooi op temp blijven

wat je misschien kan vragen als je hem daar heen brengt of ze een extra fan aan de achterkant van je kast willen zetten 99% van alle kasten heeft daar wel plek voor deze blaast dan direct wat warme cpu lucht weg

Verwijderd

Is dat een athlon 64 of een athlon xp? Ik heb diezelfde koeler en oko het probleem dat zich heel veel stof op de koelribben van die koeler verzamelt. Komt ook omdat mijn pc in een redelijk stoffige omgeving staat. Ik heb echter een AMD64 en die worden niet zo warm van zichzelf. Als jij een
Athlon XP hebt kan ik me die temperatuur nog wel voorstellen, als je een Athlon 64 hebt is het echt zeer hoog. In elk geval zou de airflow van de kast een probleem kunnen zijn, maar dus ook zoals ik zei puur de airflow door de koeler zelf die verhinderd wordt door stof.

• iro
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 10:31:
Is dat een athlon 64 of een athlon xp? Ik heb diezelfde koeler en oko het probleem dat zich heel veel stof op de koelribben van die koeler verzamelt. Komt ook omdat mijn pc in een redelijk stoffige omgeving staat. Ik heb echter een AMD64 en die worden niet zo warm van zichzelf. Als jij een
Athlon XP hebt kan ik me die temperatuur nog wel voorstellen, als je een Athlon 64 hebt is het echt zeer hoog. In elk geval zou de airflow van de kast een probleem kunnen zijn, maar dus ook zoals ik zei puur de airflow door de koeler zelf die verhinderd wordt door stof.
Ik heb een AMD Athlon64 3200+ (2.0 GHz) ("Venice"), de stof verzameld zich onder de processorkoeler.. en zit tussen de warmtegeleiders. Ik heb een vogel in de kamer staan, die volgens mij ook wel wat stof veroorzaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door iro op 17-02-2006 10:37 . Reden: Typo -_- ]

Specs pc

Verwijderd

Nou, op zich trekt zo'n processor die 59 graden wel hoor. Wat ook wel handig is om te weten is of dat de temperatuur is terwijl-ie staat te niksen, of terwijl-ie druk bezig is. Als het de stressed temperatuur is zou ik me niet gek veel zorgen maken. Als het de idle (ontspannen, niet-stressed) temperatuur is betekent dit dat-ie stressed ruim over de 60 komt en dat is toch echt wat hoog, zeker voor een A61 Venice.

Als je het over airflow hebt is het natuurlijk ook niet gek om te weten wat voor fans er allemaal in je pc hangen ;) (60 mm, 80mm, 120mm? Waar? Aantal? etc)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2006 12:03 ]

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
59 graden zou hij eigenlijk NIET makkelijk moetent trekken. Doorgaans hoor je dat een A64 zo rond de 25-35 graden is. Mijn Venice 3500+ @2,5ghz is idle 27 graden en stressed 34 graden. Zit de CPU fan er wel goed op, kan de CPU fan zn warme lucht kwijt, en hoe warm is je case?

• iro
er zit 1 casefan in de pc, 80*80 van Arctic.
Ik hoor ook de verhalen datie idd idle rond de 30 graden is en stressed 35.
Bij mij idle: 36 á 37 stressed dus 58 á 59 (tijdens games zoals Call of duty 2)

Specs pc

Verwijderd

Dan zou ik het probleem inderdaad bij de airflow zoeken. Je mobo en videokaart produceren tijdens het gamen een hoop extra warmte en dat wordt dan blijkbaar te veel, zeker in combinatie met een stoffig koelblok. Ik zou inderdaad je computer wat van de grond af zetten om stof te voorkomen en er een intake fan bij hangen (aangenomen dat die 80 mm fan naar buiten blaast).

De idle temp van mijn A64 Venice 3500+ is 33 graden en tijdens het gamen (Battlefield 2) zo'n 43 graden.

• iro
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 15:21:
Dan zou ik het probleem inderdaad bij de airflow zoeken. Je mobo en videokaart produceren tijdens het gamen een hoop extra warmte en dat wordt dan blijkbaar te veel, zeker in combinatie met een stoffig koelblok. Ik zou inderdaad je computer wat van de grond af zetten om stof te voorkomen en er een intake fan bij hangen (aangenomen dat die 80 mm fan naar buiten blaast).

De idle temp van mijn A64 Venice 3500+ is 33 graden en tijdens het gamen (Battlefield 2) zo'n 43 graden.
Echt veel blaast de 80mm niet naar buiten, ik ga denk ik morgen even naar de zaak en laat ik er een koeler bijbouwen.. de processor zal ik na laten kijken.

Specs pc

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-02 09:29

oshiro

Chill, dude.

IronGiant schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 10:25:Ik kan zelf de kast niet openmaken (vanwege een garantiezegel)
Ben dat probleem ook al een paar keer tegengekomen. Ik heb toen met de winkels gebeld en ze vonden het geen probleem.
Even bellen of mailen dus.
Verder: heeft die kast ook de mogelijkheid om vooronder en bovenachter een fan te plaatsen? Dat zou een heel goede optie zijn namelijk, verbetert een hoop aan je airflow.

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• iro
oshiro schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 03:38:
[...]

Ben dat probleem ook al een paar keer tegengekomen. Ik heb toen met de winkels gebeld en ze vonden het geen probleem.
Even bellen of mailen dus.
Verder: heeft die kast ook de mogelijkheid om vooronder en bovenachter een fan te plaatsen? Dat zou een heel goede optie zijn namelijk, verbetert een hoop aan je airflow.
De 80mm zit nu op de plaats van de 92mm ( :o )
Ik laat dus de 80 mm aan de zijkant bouwen en ik koop er een 92mm bij (die laat ik achter bouwen)

Ik ga dan ook nieuwe koelpasta op de processor laten doen en alles na laten kijken. WERKEN ZULLEN ZE! :D

Specs pc

Verwijderd

Wat we bij grotere regelkasten doen, is zorgen voor onderdruk.
Alleen uitblazende ventilatoren, zorgen ervoor dat er geen (minder) stof in de kast komt.

Daarnaast kun je ook nog met filters gaan werken, maar ik denk dat dat in jouw geval niet hoeft.
Als het kan zorg er dan voor dat je kast zo hoog mogelijk word opgesteld, (weg van de vloer zoals al wel vaker is gezegd).

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
IronGiant schreef op zondag 19 februari 2006 @ 16:15:
[...]

De 80mm zit nu op de plaats van de 92mm ( :o )
Ik laat dus de 80 mm aan de zijkant bouwen en ik koop er een 92mm bij (die laat ik achter bouwen)

Ik ga dan ook nieuwe koelpasta op de processor laten doen en alles na laten kijken. WERKEN ZULLEN ZE! :D
Dat zou ik dus niet doen. Als je de garantie al niet wilt riskeren door fans te plaatsen, zou ik hier helemaal niet aan beginnen. Gewoon door de winkel laten doen dus, als je je garantie niet kwijt wilt raken.
offtopic:
Beter lezen 8)7

En airflow? Niet erg goed gezocht denk ik, want het staat gewoon in de Frequently Asked Questions T&C. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Roamor op 19-02-2006 16:30 ]

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-01 21:42
Er staat toch ook dat hij het LAAT doen?

• iro
Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2006 @ 16:22:
Wat we bij grotere regelkasten doen, is zorgen voor onderdruk.
Alleen uitblazende ventilatoren, zorgen ervoor dat er geen (minder) stof in de kast komt.

Daarnaast kun je ook nog met filters gaan werken, maar ik denk dat dat in jouw geval niet hoeft.
Als het kan zorg er dan voor dat je kast zo hoog mogelijk word opgesteld, (weg van de vloer zoals al wel vaker is gezegd).
de kast staat (stond altijd) op mijn bureau.

Specs pc

• iro
Het probleem is opgelost, het probleem lag bij de koelpasta op mijn processor.

Nu idle: 30
Stressed: 39

Specs pc

Verwijderd

See you at Netgamez! :)

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-01 23:13
Pagina: 1