1gig DDR 400 of 2gig DDR 333

Pagina: 1
Acties:

• Dirk IJntema
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-03 08:57
Mijn Asus K8V-X, kan met 2 modules Double sided geheugen volgens boekje maar op 333mhz lopen.

Ik had er eerst 2x512 Whitelake DDR 400 reepjes inzitten, nooit gecheckt op welke snelheid ze liepen in de bios, maar het draaide goed & snel.

Toen ben ik overgestapt op 2x1024 Kingston DDR 400, en bij de bios viel het mij in 1x op dat hij zei 333mhz clockspeed.

Kan kan zo zijn, dat het in het verleden ookal op 333mhz liep. Dit door de beperking v/h moederbord.

Hoe weet ik zeker dat mn geheugen double sided is, bedoelen ze daarmee dat er op beide zijdes v/h geheugen chips zitten, want dat is bij mij zo (geloof ik).

Dus wat is nu sneller: 1 reep laten zitten van 1gig en dat op 400mhz laten lopen (dat doet ie nl. wel) of 2 repen met 2gig op 333mhz laten lopen?

Old school gamer

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 12:08
Doe maar de 1 GB op 400MHz. Pas in gevallen dat je meer dan 1GB benut, zou de 2e GB ingezet worden en die is natuurlijk sneller dan swappen. Maar in de meeste gevallen is de eerste GB het belangrijkste en die is dan weer sneller.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:04
Het probleem ligt niet aan je moederboard maar aan de memory controller in je processor. Al zou die 2 modules op 400MHz moeten kunnen draaien afaik.

• Dirk IJntema
paknaald schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 09:53:
Doe maar de 1 GB op 400MHz. Pas in gevallen dat je meer dan 1GB benut, zou de 2e GB ingezet worden en die is natuurlijk sneller dan swappen. Maar in de meeste gevallen is de eerste GB het belangrijkste en die is dan weer sneller.
Het probleem is, die 2de is net nieuw gekocht :-)

Is het overigens een merkbaar verschil 333mhz of 400mhz geheugen, gelet op de rest v/d specs? want binnen de applicaties zoals uitgebreide photoshop etc. draaien en voor 3dMax merk ik dat ie nu met 2gig wel sneller is.

Old school gamer

• Dirk IJntema
Ricardo87 schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 09:56:
Het probleem ligt niet aan je moederboard maar aan de memory controller in je processor. Al zou die 2 modules op 400MHz moeten kunnen draaien afaik.
Dus boekje liegt? hmmm, vaag? of gaat boekje uit van 'u installeert wss sempron processor, en die kan theoretisch xxx snelheid aan'

Old school gamer

• Spixo
Dirk IJntema schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 09:58:
[...]

Dus boekje liegt? hmmm, vaag? of gaat boekje uit van 'u installeert wss sempron processor, en die kan theoretisch xxx snelheid aan'
Ik wil niet zeggen dat het boekje liegt, maar de memory controller, die in je processor zit, ondersteund 2x1GB @ 400 MHz.

Edit: sorry, ik zie net dat je een K8V series moederboard hebt. Er staat mij inderdaad iets van bij dat dat board maar 333MHz ondersteund icm met 2GB geheugen. Vreemd, want elk ander K8T800 mobo doet het wel.

[ Voor 23% gewijzigd door Spixo op 17-02-2006 10:03 ]

Verwijderd

Volgens mij gaat het mis als je 4 reepjes erin stopt. Ik heb dit probleem eerder gelezen. Welke stepping heb je ?

• Spixo
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 10:04:
Volgens mij gaat het mis als je 4 reepjes erin stopt. Ik heb dit probleem eerder gelezen. Welke stepping heb je ?
Het moederboard heeft maar 3 dimm sloten ;). Je bent in de war met s939. De TS heeft een s754 mobo.

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05 12:08
Ome Tom over snelheid van geheugen
vs.
Ome Tom over de hoeveelheid geheugen

Neem de grafiekjes in je op en maak je eigen afweging 8)

[ Voor 13% gewijzigd door paknaald op 17-02-2006 10:07 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TS welke processor gebruik je op dit moederbord? Daarnaast ligt het aan de applicaties die je gebruikt. Wat doe je met je Pc. Als je veel met Photoshop of bijvoobeeld VMware (virtuele machines) bezig bent, dan zou ik die 2GB er mooi in laten zitten.

Voor games is misschien 1GB@400Mhz weer beter, maar dat ligt ook weer aan het spel. Ik ben van 1GB naar 2GB gegaan en ik kon toch een redelijke performance winst merken bij het spelen van World of Warcraft. Met name in de hoofdsteden van het spel zoals Iron Forge. Overigens praat ik hier over 4x 512MB PC2100 DDR SDRAM ecc reg. geheugen. Door de ecc en reg. heb ik ook nog weer overhead en mijn geheugen is zo-ie-zo een stuk trager, daaropm verwacht ik dat je weinig problemen zult ondervinden als je zo-ie-zo de 2GB@333Mhz laat zitten.

Of je moet natuurlijk een getalletjes freak zijn @3Dmark of wat voor benchmark programma dan ook.
Ik heb ook wel eens een benchmark gedraaid, menig tweaker zou zeggen dat ik bedroevende resultaten haal, maar ik kan mijn game (WoW) op 1280x1024 32-bit@100Hz (19" IIyama CRT) met alle eye candy aan spelen en dan ben ik tevreden. :D

Of-te-wel wat doe jij met je Pc. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Dirk IJntema
Ricardo87 schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 10:05:
[...]

Het moederboard heeft maar 3 dimm sloten ;). Je bent in de war met s939. De TS heeft een s754 mobo.
Precies, en ik heb keurig de blauwe eerst gebruikt.

Maar is iedereen het er mee eens, dat in dit geval dan slechts 1 dimm van 1gig sneller is t.o.v. 2 dimms op 333mhz?

Old school gamer

• Dirk IJntema
_Dune_ schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 10:06:
TS welke processor gebruik je op dit moederbord? Daarnaast ligt het aan de applicaties die je gebruikt. Wat doe je met je Pc. Als je veel met Photoshop of bijvoobeeld VMware (virtuele machines) bezig bent, dan zou ik die 2GB er mooi in laten zitten.

Voor games is misschien 1GB@400Mhz weer beter, maar dat ligt ook weer aan het spel. Ik ben van 1GB naar 2GB gegaan en ik kon toch een redelijke performance winst merken bij het spelen van World of Warcraft. Met name in de hoofdsteden van het spel zoals Iron Forge. Overigens praat ik hier over 4x 512MB PC2100 DDR SDRAM ecc reg. geheugen. Door de ecc en reg. heb ik ook nog weer overhead en mijn geheugen is zo-ie-zo een stuk trager, daaropm verwacht ik dat je weinig problemen zult ondervinden als je zo-ie-zo de 2GB@333Mhz laat zitten.

Of je moet natuurlijk een getalletjes freak zijn @3Dmark of wat voor benchmark programma dan ook.
Ik heb ook wel eens een benchmark gedraaid, menig tweaker zou zeggen dat ik bedroevende resultaten haal, maar ik kan mijn game (WoW) op 1280x1024 32-bit@100Hz (19" IIyama CRT) met alle eye candy aan spelen en dan ben ik tevreden. :D

Of-te-wel wat doe jij met je Pc. ;)
Ik merk idd dat WoW erop vooruit gegaan is.. Nu had ik zowieso niet zoveel problemen in de hoofdsteden, maar nu is het helemaal 100% netjes.

3dmark05 deed 'iets' betere resultaten dan eerst, MAAR de vorige test was uiteraard met 2x512, dus dat zal ook wel 333mhz geweest zijn.

3dmark05 score is 6250, wat voor een std. geclockte X850XT hoger is dan wat Tom's deed in hun test.

En zeker met 3dstudiomax en Adobe Premiere Pro etc. en de rest v/d zware applicaties die draaien op het systeem heb ik de 2de gig erbij geprikt. Vriendin begon te klagen dat ie wat traag was als ze bezig was met 3d max (vriendinnen ook altijd!).

Old school gamer

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dirk IJntema schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 10:25:
[...]

Ik merk idd dat WoW erop vooruit gegaan is.. Nu had ik zowieso niet zoveel problemen in de hoofdsteden, maar nu is het helemaal 100% netjes.

3dmark05 deed 'iets' betere resultaten dan eerst, MAAR de vorige test was uiteraard met 2x512, dus dat zal ook wel 333mhz geweest zijn.

3dmark05 score is 6250, wat voor een std. geclockte X850XT hoger is dan wat Tom's deed in hun test.

En zeker met 3dstudiomax en Adobe Premiere Pro etc. en de rest v/d zware applicaties die draaien op het systeem heb ik de 2de gig erbij geprikt. Vriendin begon te klagen dat ie wat traag was als ze bezig was met 3d max (vriendinnen ook altijd!).
Als ik dit zo lees zou ik mooi die 2GB er in laten zitten ookal draait het op 333Mhz. Ik heb het idee, tenminste als ik dit alles zo lees, dat je er alleen maar vooruitgang hebt gemerkt. Zolang je systeem beter gaat werken naar je gevoel zou ik er niet over in zitten of het geheugen op 333Mhz loopt i.p.v. 400Mhz draait.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Dirk IJntema
Vooral het laatste stukje, WoW = sneller.. mee eens.. geld waard geweest..

yay, thanks for the support iedereen!

Old school gamer

Pagina: 1