[Debian] Vragen betreft RAID 1 setup

Pagina: 1
Acties:

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb al wat rond zitten neuzen op het net maar de antwoorden kunnen me niet bekoren. Ik wil graag een server bouwen met een OS disk en een Linux RAID 1 set voor /var en /home. De server gaat draaien op Debian Sarge en zal dienen als gameserver en voor webhosting, voor de OS disk hebben we op dit moment een schijf liggen en voor de RAID 1 set worden twee schijven nog aangeschaft.

Ik wil graag weten of het mogelijk is om tijdens de installatie van Debian de RAID 1 set aan te maken? Zodat ik bij het partitioneren /var en /home aan kan maken op de set en verder kan gaan met de installatie. Of is het verstandiger eerst een complete installatie op de OS disk te doen, daarna een RAID 1 set te maken, te partitioneren en data overzetten en daarna de fstab aan te passen?

It takes one to know one...

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
RAID-arrays kun je tijdens de installatie aanmaken. Als je het helemaal netjes wilt doen gebruik je ook nog LVM, dan kun je tijdens de installatie logical volumes aanmaken voor /var en /home.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Gebruik ajb geen LVM. Ik heb laatste tevergeefs een raid 1 array geprobeerd te herstellen waarvan 1 van de schijven weg was. Dat ging niet omdat er een LVM op het array was gemaakt.

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Mijn ervaringen en wat frustraties ;)

En anders Google?

[ Voor 9% gewijzigd door MrBarBarian op 17-02-2006 13:39 ]

iRacing Profiel

• Dubbeldrank
  • Niet online
Dat geeft een installatie weer op een raid set, ik wil dus niet de complete OS op een raid set hebben behalve een aantal partities.

• Dubbeldrank
  • Niet online
Ik zal je ervaringen eens doornemen, google is het eerste waar ik op zoek maar zoals je in mijn openingszin kon lezen heb ik niet de antwoorden gevonden die ik graag zou willen hebben. :)

• Dubbeldrank
  • Niet online
Sir Isaac schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 12:48:
Gebruik ajb geen LVM. Ik heb laatste tevergeefs een raid 1 array geprobeerd te herstellen waarvan 1 van de schijven weg was. Dat ging niet omdat er een LVM op het array was gemaakt.
Ik zie ook niet direct in waarom ik LVM zou moeten gebruiken, er komen toch niet meer dan hooguit 4 primairies op de set.

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Dubbeldrank schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 16:36:
[...]

Ik zal je ervaringen eens doornemen, google is het eerste waar ik op zoek maar zoals je in mijn openingszin kon lezen heb ik niet de antwoorden gevonden die ik graag zou willen hebben. :)
http://www.google.nl/sear...rg.mozilla:en-US:official

Zo heb je aardig wat info ;)

iRacing Profiel

Verwijderd

Kan gewoon tijdens de installatie van Debian. Je maakt gewoon Raidpartities aan die even groot zijn op beide HD's en doet dan een raid-setup (zelfde schermpje) waarbij je Raid 0/1/5 kan kiezen en daara de Partitie's selecteert voor de raid1 en dan de volgende... tot ze op zijn :)

Daarna ga je terug naar DiskDruid en zie je ineens bruikbare partities.

Dit had je overigens ook wel kunnen googelen en op dit forum op kunnen zoeken.

Erg handig overigens dat je het OS ook niet in een Raid1 setup draait.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2006 17:25 ]

• Dubbeldrank
  • Niet online
Ok, bedankt voor de info. Ik zit me nu ook af te vragen waarom ik niet alles op de RAID set zet. :P

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

idd het os neemt zo weinig in dat ik je sterk aanraad dat zeker op raid1 te zetten.
Pagina: 1