• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08-2025
Ok, ik ben een werkstuk aan het maken over popart voor tekenen..

En nu kom ik op prozaïsche iconografie, al heb ik geen idee wat het betekend..

Nou heb ik in het woordenboek opgezocht wat beide betekenen, maar daar wordt ik ook niet veel wijzer van..

prozaïsche : schrijfwijze van proza
iconografie : leer v.d. beschrijving van godsdientige of artisiteke afbeeldingen

In zinsverband:
Het (Popart) heeft zijn naam te danken aan de criticus Lawrence Alloway die het vernoemde naar de prozaïsche iconografie van de schilderijen en beelden.

Heeft iemand hier een simpel antwoordje op?

Verwijderd

Is het niet gewoon een beschrijving van godsdientige of artisiteke afbeeldingen in de vorm van proza(niet rijmend gedicht).

Dit is overigens niet echt een onderwerp voor het W&L forum vind ik.

• Het
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

Het

Het is me er eentje...

prozaïsche : schrijfwijze van proza
iconografie : leer v.d. beschrijving van godsdientige of artisiteke afbeeldingen
Misschien heeft het iets te maken met het beschouwen van vormen van proza als iconen... Dus het vereren van schrijfwijze... Wat dat met popart te maken heeft zou ik nie weten...

[offtopic modus]
ach... ik vind taalkunde wel een wetenschap
[/offtopic modus]

Sjongejonge

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-06-2025
Is het niet dat wat je wel vaker ziet met icoontjes in de kerk ofzo, dat ie gemaakt zijn van allemaal kleine stukjes steen. :?

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08-2025
Dit is overigens niet echt een onderwerp voor het W&L forum vind ik.
Heb je een ander idee?
Is het niet dat wat je wel vaker ziet met icoontjes in de kerk ofzo, dat ie gemaakt zijn van allemaal kleine stukjes steen. :?
Het lijkt me niet dat popart vernoemd wordt naar steentjes in de kerk..
Misschien heeft het iets te maken met het beschouwen van vormen van proza als iconen... Dus het vereren van schrijfwijze... Wat dat met popart te maken heeft zou ik nie weten...
Schilderen zou je misschien ook kunnen zien als schrijfwijze, op die manier zou het kloppen wat je zegt..

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:54
Er staat gewoon dat die nieuwe kunststijl/stroming nog geen naam had en Lawrence Alloway kwam ermee in aanraking en bedacht de naam 'pop Art'.

Namelijk door in woorden te beschrijven (prozaïsch) wat voor indruk die nieuwe stijl -de beelden en schilderijen- op hem maakten(iconografie).

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:54

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

de 'prozaïsche iconografie' van Pop-Art houdt in dat Pop-Art een verzameling van kunstenaars betrof die de beelden (iconen) uit de toenmalige media, maatschappij gingen opvatten als een soort van taal.

Popart wordt gekenmerkt door het reproduceren en uit het verband rukken van alledaagse beelden (zeepdozen, douchegordijnen, lichtschakelaars).

Het doel was geen hogere schoonheid of commentaar op de maatscahppij enkel een art pour l'art.
PopArt laat zich bekijken als een soort afstandelijke analyse van de westerse beeld-cultuur.

Ik ken de criticus niet gelijk en vraag me af of de stelling dat hij de naam bedacht heeft waar is (daar zijn tientalle van, o.a. een collage van Richard Hamilton 'What makes todays home so beautiful', waarop een bodybuider een tennisraket in de hand heeft met daarop het woord 'Pop', of ook gewoon de verwijzing naar 'populair art' het maken van alledaagse dingen tot kunst dor ze in Galleries ten toon te stellen)

Ik vind de uitspraak van die gozer nogal een hoogdravende insteek in het verhaal heeft. dat prozaïsch impliceert alsof de Pop-Art kunstenaars vonden dat hun onderwerpen ook dat voetstuk verdienden.
dat is nu net niet het geval, Andy Warhol deed geen uitspraak over het design van het blikje Campbell's soup, hij vond het enkel in een winkel en besloot er een zeefdruk van te maken, waarschijnlijk heeft hij daarna de soep opgepeuzelt.

in die trend kun je ook zijn uitspraak zien "everybody has fifteen minutes of fame". beroemdheid of aandacht is geen schaars goed maar een consumentengoed waar iedereen vroeger of later zn deel van krijgt; of ze daar nu speciaal recht op hebben of niet.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 13:57
Dit hoort gewoon in SG thuis hoor......

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

De gemiddelde SG bezoeker weet waarschijnlijk nog minder van kunst af dan de gemiddelde W&L bezoeker. Ik stel voor dit te gedogen. ICQ me even als je het er niet mee eens bent, of laat Diadem zich erover uitspreken.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:54

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op dinsdag 23 januari 2001 15:42 schreef morgoth het volgende:
Dit hoort gewoon in SG thuis hoor......
grappig dat je dat zegt

het idee dat beelden geen directe relatie met de realiteit hebben is nogal grieks-westers; deze opvatting leidde tijdens et concillie van Nicae tot de scheiding tussen de oosters-orthodoxe en westerse kerk (gebaseerd op de realieits-ideeen van de griekse wijsbegeerte)

zelf vat ik ideeen over de betekenis van kunst liever onder het nadenken over het leven en de werkelijkheid (W&L) dan dat ik dit zie als een zaak van algemeen belang (SG). Ja dat maakt kunst elitair; maar dit topic naast een weergave van wat er momenteel op SBS6 te zien is, dat past toch niet?

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Pagina: 1