[TV] Plat of bol?

Pagina: 1
Acties:

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 19:52

Dennahz

Life feels like hell should.

Topicstarter
Hey :),

Mijn huidige tv (20 jaar oud ofzo) is onlangs kapot gegaan en ik wil dus een nieuwe. Nu is dit geen vraag betreft welk merk / type (Tips zijn altijd welkom overigens ;), maar daar gaat het hier niet echt om).

Ik wil een vrij grote TV (70 cm), geen breedbeeld (Alles vervormd dan, vind het gewoon raar lijken... en lang niet alles is voor dat formaat gemaakt? Of is het tegenwoordig echt beter?).

Nu heb ik wel een aantal tv's gezien die aan mijn eisen voldeden, maar hadden ze vrijwel allemaal een bolle beeldbuis... de tv's die dit niet hadden waren 200 euro duurder dan ik wil / kan uitgeven, dus dat is geen optie.

Zo'n bolle beeldbuis, is dat minder scherp? Of ist alleen lastig met lichtval enzo? Heb lamellen dus dat is sowieso geen probleem. Breedbeeld neem ik nog in overweging, maar heb de ervaring dat het allemaal zo vervormd omdat het beeld een stuk lager is zegmaar.. tevens is er over 2 weken een leuke aanbieding bij een winkel een 70cm breedbeeld voor 250 euro..

Heb wel wat gezocht op GoT, maar niet echt duidelijk antwoord gevonden op mijn vraag.. :) Dus vandaar dit topic ;)

Thx voor jullie antwoorden :)

[ Voor 6% gewijzigd door Dennahz op 16-02-2006 21:54 ]

Twitter

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

Ook ik ben altijd huiverig geweest voor breedbeeld, de TV's die ik bij anderen heb gezien hadden inderdaad allemaal zo'n breedbekkikker effect.

Echter is is de loop der tijd toch wel wat veranderd. Er zijn merken die 4:3 uitzendingen toch redelijk goed weten weer te geven. Uiteindelijk heb ik de perfecte (maar wel dure) TV gevonden, ik heb de Loewe Nemos gekocht (CRT, 82 cm). Deze geeft 4:3 signalen prima weer, geen uitgerekte gezichten...

Ook wordt er steeds meer breedbeeld uitgezonden, en bij tussenvormen stelt de TV automatisch het meest ideale beeld in. Hoe het zit met andere merken kan ik niet zeggen, maar ook daar zullen er typen in het assortiment zitten die goed beeld geven.

Wat ik wel kan zeggen, goedkoop is duurkoop op den duur. Beknibbel niet te veel op het budget. Ik zeg maar zo, je kijkt wellicht bijna elke dag en daar mag een redelijke investering tegenover staan.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Nee dat vervormen ken ik dat is een idioot truukje om breedbeeld op normaal te laten lijken voor mensen die het ding perse fullscreen willen hebben. Wat ze dan doen is het beeld aan de binnenkant dichter op elkaar zetten en aan de buitenkant uitrekken, geen porum dus, onze 82cm LCD kan dit ook als je het instelt.

Wat wij doen is gewoon bij 4:3 uitzendingen het ding op 4:3 zetten, dus balken aan de zijkant, maar dat maakt niet uit, want het beeld is dan nóg steeds groter als op onze normale tv, en films mooi fullscreen op echte 16:9.

Er is een een 14:9 dacht ik, compromis tussen uitgerekt en normaal in, krijg je iets kleinere zwarte balken.

Verwijderd

De breedbeeld tv's van tegenwoordig hebben een functie die alleen de randjes van het beeld 'uitrekt'.
In het midden is het beeld dus normaal. Niet mijn favoriete beeld maar ja.

Ik zou voor een mega cheape 4:3 gaan, 50hz bol beeld, of ik zou voor een 82cm 100hz breedbeeld gaan.
Als je je dan bij sommige programma's ergert aan het breedbekbeeld, dan zet je hem op 4:3. Elke breedbeeld-tv heeft die functie. Het 4:3 beeld op die breedbeeld tv is dan toevallig 70cm diagonaal, dus heb je hetzelfde 'grote' beeld als op een 70cm 4:3 tv.

Verder valt het me op dat steeds meer uitzendigen breedbeeld worden. Ik schat nu zo'n 20% breedbeeld van de normal zenders nld1-2-3, rtl4-5, sbs, net5, belgie1-2 bbc1-2, duits1-2-3.

Ik heb een goede Panasonic breedbeeld, kostte 2 jaar geleden 800 euro, is nu 500 euro.

Mijn advies: ga vooral eerst kijken in de winkel. Kies een TV uit op het beeld, kijk goed of je dat mooi vind of niet. Kies zo 3 leuke TV's uit, kijk dan gewoon welke de goedkoopste is. Let er bijvoorbeeld ook op dat een tv lekker 'zapt'. De Panasonic zapt redelijk snel, en bij het zappen blijf je beeld houden.
Philipsen en Sony's zappen mega traag en houden geen beeld (tenminste 2 jaar geleden).
BCC is in mijn opinie goedkoper als Mediamarkt btw. Scheelt telkens maar 25 euro of zo, maar ja das toch mooi meegenomen.
Lees reviews op:
www.kieskeurig.nl

Het nieuwere model van mijn tv:
http://www.kieskeurig.nl/...7374CC1256F4A00441A2A.htm

Ik geef trouwens geen moer om 8000 pagina's teletext en zo. Ik heb alleen gekeken naar goed beeld, mooie kleuren, geen vertraging op het beeld, geen ghosting op het beeld, goed geluid (erg moeilijk te testen in een winkel) en snel zappen.

Maar het belangrijkste advies is: ga kijken in de winkel en zoek een tv uit op 'mooi beeld' want dat is toch wat je wil....