Toon posts:

Automounten van servers

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey ik heb me een tijdje geleden een MAC aangeschaft en ik zit met het volgende vervelende probleem.
Ik heb thuis een klein linux samba serverke staan waarop al mijn data staat.

Met m'n windows bak kan ik network drives maken die elke keer als ik m'n pc opstart automatisch een connectie maken naar die samba shares.

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een oplossing voor mac maar ik vind eigenlijk niks deftig.
De enige oplossing dat ik voor de moment heb is de share toevoegen aan de favourite servers list.
Maar dit doet het natuurlijk niet automatisch. (Kben nogal lui)

Hebben jullie hier een oplossing voor?

Ik was nu aan het denken om eventueel een soort van symlink te maken, maar als dit niet mogenlijk is zijn andere oplossingen welkom.

Verwijderd

ga naar systeem voorkeuren, Accounts, Login items en voeg hem toe :)

je moet ze wel ff gemount hebben op het moment van toevoegen

Verwijderd

Topicstarter
Ga ik dan geen problemen krijgen als ik met m'n laptop niet in de buurt van m'n server ben?
Of gaat ie dat dan gewoon negeren?

Kga het allesinds al is proberen, thnx

Verwijderd

volgens mij niet, althans heb ik nog geen last van gehad.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:43
Ik kan me indenken dat je inderdaad iets van een timeout gaat krijgen. Maar dat is alleen de eerste keer bij het inloggen. Je kan natuurlijk doen zoals vele andere iBook/Powerbook/MacBook gebruikers en gewoon nooit uitloggen :D

Zet je lappie lekker in sleep als je d'r mee op pad gaat..

Liege, liege, liegebeest!

Verwijderd

Topicstarter
Hey, ik heb eens geprobeerd om die folder in de startup items te steken, maar hiermee lukt het niet.
Als ik dan reboot wordt de folder niet meer gemapt.

Wat ik gedaan heb is het volgende:
Finder -> Go -> Connect to server -> smb://10.0.1.5/SHARED
en dan krijg ik op m'n desktop een SHARED icoon.
Ik open mijn gebruikersprofiel en ik sleep dit shared icoontje naar m'n startup items en zet het actief.

Als ik dan reboot gebeurd er niets.

Weet iemand raad?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

met symlinks heeft dit echt niks te maken, ik heb de topictitle maar even aangepast.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Even dit aanpassen en in de applescript editor uitvoeren en opslaan.
Dat bestand wat je opslaat die zet je in de startup items (system prefs, accounts, startup items) van je account en elke keer als jij boot, dan voert hij dit script uit 8)

code:
1
2
3
4
5
tell application "Finder"
    try
        mount volume "smb://werkgroep;username:password@ipadress/sambamount"
    end try
end tell

• Liegebeest
Wat vreemd is, want het slepen van het icoontje naar je Login items hoort te werken... Vreemd :?

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Heb je Tiger? Dan is er Automator... Ik heb zelf een "server connect.app" in mijn dock gegooid, die automatisch met 4 netwerkschijven thuis verbinding maakt. Deze klik ik vaak even aan als mijn Powermac uit slaapstand komt, en als ik mijn iBookje thuis neerzet dan draai ik hem ook. Kost wel 1 klik, maar dan heb je wel van alle gelazer af.

Als je interesse hebt over hoe ik dit in Automator heb gedaan moet je het maar even melden in dit topic, dan post ik dat wel. Ik neem echter aan dat je er wel uit kont komen met Automator, het is tenslotte een eenvoudig te leren programma.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie tips.

Ik zal zeker eens die automator eens uitproberen en als dat niet lukt dan gebruik ik even het scriptje van Karimo.

btw kan je niet gewoon dat automator appje in je startup items gooien?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2006 14:31 ]

• Liegebeest
Jep, ook dat hoort te kunnen :)

Verwijderd

Kurkentrekker schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 18:38:
Heb je Tiger? Dan is er Automator... Ik heb zelf een "server connect.app" in mijn dock gegooid, die automatisch met 4 netwerkschijven thuis verbinding maakt. Deze klik ik vaak even aan als mijn Powermac uit slaapstand komt, en als ik mijn iBookje thuis neerzet dan draai ik hem ook. Kost wel 1 klik, maar dan heb je wel van alle gelazer af.

Als je interesse hebt over hoe ik dit in Automator heb gedaan moet je het maar even melden in dit topic, dan post ik dat wel. Ik neem echter aan dat je er wel uit kont komen met Automator, het is tenslotte een eenvoudig te leren programma.
Ik zit met hetzelfde vraagje. Hoe krijg ik het voor elkaar met Automator om met booten van mijn mac direct verbinding te maken met mijn netwerk. Als jij de oplossing weet verneem ik dat graag van je. Eventueel via mail als je dat makkelijker vind. Ik hoop wat te horen van je.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:58
Verwijderd schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 15:36:
[...]

Ik zit met hetzelfde vraagje. Hoe krijg ik het voor elkaar met Automator om met booten van mijn mac direct verbinding te maken met mijn netwerk. Als jij de oplossing weet verneem ik dat graag van je. Eventueel via mail als je dat makkelijker vind. Ik hoop wat te horen van je.
Gewoon het bovenstaande scriptje aanpassen, en opslaan als applicatie, daarna in je login items slepen werkt perfect heb je geen automator voor nodig.

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:19
Het enige dat jammer is dat OS X niet in staat is om FTP servers als writable te mounten... hij presenteert je steeds read-only volumes, vrij irritant IMO |:(

Maar dat heb jij dan ook niet nodig... sorry voor de rant :+

[ Voor 17% gewijzigd door Wim Leers op 06-07-2006 00:31 ]

• Nisei
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-02 21:24
Waarom sleep je hem niet gewoon in je dock? Dan krijg je geen timeout als hij er bij het opstarten niet is en hoef je hem alleen maar even in je dock aan te klikken als je hem nodig hebt. Zo heb ik meerdere shares in mijn dock staan.

Verwijderd

Nisei schreef op donderdag 06 juli 2006 @ 01:25:
Waarom sleep je hem niet gewoon in je dock? Dan krijg je geen timeout als hij er bij het opstarten niet is en hoef je hem alleen maar even in je dock aan te klikken als je hem nodig hebt. Zo heb ik meerdere shares in mijn dock staan.
Ik ga eerst eens met dat scriptje aan de slag, als dat niet lukt dat zal jouw optie het worden.
Pagina: 1