Toon posts:

Rheokit (fanbus) & temp. gestuurde fan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

ik wil met een fanbus (zie linkje onderaan) mijn 2 fans regelen. Echter is 1 van de 2 een temp. gestuurde fan. Als ik deze een lager voltage geef dan draaid ze wel langzamer, maar is dit wel veilig? (heb al eens een zalman fanmate in rook zien opgaan ;( )

De jumpers (je kan het min. voltage regelen met jumpertjes) staan ingesteld met regelbereik tussen 4.3-12 volt (dus voor gewone case fans). De niet temp gestuurde fan stopt echter al met draaien onder de 5 volt en start pas op bij 7 volt. Ik zou dus het regelbereik voor cpu fans kunnen gebruiken (8-12volt).
De niet temp. gestuurde fan blijft gewoon doordraaien als ik ze op de laagste stand zet(4.5 volt)

Ook heb ik ergens gelezen (weet niet exact meer waar) dat als je bv een fan 4 volt geeft en ze draaid niet meer dat je de roter doorbrand... Dit kan ik echter wel oplossen door ze gwn minimum altijd 8 volt te geven.

Ik heb ze al een uurtje laten proef draaien zonder problemen maar men fanmate stierf ook pas na 2 maand dus ik maak me nog wel zorgen :)

(linkje: http://www.melvine.be/cas...?page=shop&article=MC-001)

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Nee, heb hier een (hele oude) fan die gewoon 12V krijgt, maar ook niet vanzelf 'opstart'.
Je hoort hem even lekker brommen als je hem aanzet, je ziet hem ook stilstaan, en daarna even trillen, voor hij daarna zoevend opgang komt.
Best grappig eigenlijk :)

Maar over jouw vraag of het verstandig is een fan (die zelf al geregeld is) nog een keer te regelen, zou ik even goed bij de specificaties daarvan kijken, omdat je fan er soms idd niet tegen kan.

Zelf heb ik zat fans 'gedimd', zonder ooit problemen te krijgen.
En als een fan stilstaat op 4V stroomt er meestal toch niet genoeg stroom doorheen om hem door te branden.
Die fan waar ik het hierboven over had móet juist even 'inbranden' voor hij wil draaien :/
(Heb gekeken, ding van mij is dan ook al 14 (!!!) jaar oud... nu is het een routerkoeler, aan een labvoeding)

edit: Is er geen bedrijf wat een fanregelaar heeft, die de fan eerst enkele seconden bv. 12V geeft om te starten, en dit daarna terugregelt naar 5? Meestal starten fans niet bij 5V, maar blijven ze wel draaiende als ze al op gang zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door DarthPlastic op 16-02-2006 21:50 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=25222236,noline]DarthPlastic schreef op donderdag 16 februari 2006 @

edit: Is er geen bedrijf wat een fanregelaar heeft, die de fan eerst enkele seconden bv. 12V geeft om te starten, en dit daarna terugregelt naar 5? Meestal starten fans niet bij 5V, maar blijven ze wel draaiende als ze al op gang zijn.
Ja de rheokit die ik gebruik maakt gebruikt van een jump start die heel even 12 volt geeft :) . Lastige eraan is wel dat je per ongeluk te ver zou terugdraaien waardoor hij niet meer draaid. Vandaar de jumpers voor een minimum voltage.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Je kan speedfan proberen, dit is software om de fanspeed te regelen tav de cpu temp, deze is gratis.
Hier starten de fan(s) op full speed, zodra fanspeed opstart zal deze ze regelen, hoe jij ze ingesteld hebt.
Je kan ze in 3 stappen instellen.

Ooit heb ik een schema gezien waar de fan opstarten op full speed, en dan terug vielen naar 5 volt,
waar weet ik niet meer.

Zoek een op t-balancer, dacht dat je hier veel mee kunt regelen, is wel duur.

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 10:48:
Je kan speedfan proberen, dit is software om de fanspeed te regelen tav de cpu temp, deze is gratis.
Hier starten de fan(s) op full speed, zodra fanspeed opstart zal deze ze regelen, hoe jij ze ingesteld hebt.
Je kan ze in 3 stappen instellen.
Speedfan doet hetzeflde als een fanbus maar dan via software aansturen. Kan dus ook mogelijk gevaarlijk zijn met temp. gestuurde fans. De fans dimmen is geen probleem dat werkt perfect :)