Toon posts:

canon 520 wil niet zichtbaar worden op systeem :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 digitale camera's hier liggen een simpele olympus en een canon powershot 520.
Het os dat ik draai is debian-sid met een zelfgebakken 2.6.15 kernel (debian way) en alles doet het perfect, behalve dan dat ik mijn canon niet zichtbaar krijg op mijn systeem.

Het valt mij op dat waneer ik de olympus aansluit er netjes een /dev/sda en /dev/sda1 worden aangemaakt door udev, maar waneer ik mijn canon aansluit gebeurd er niets.

Het verschil is dat ik bij de olympus aan moet geven in het menu dat ik de camera op de pc wil aansluiten. Bij de canon zie ik gewoon mijn laatste shot alleen terwijl ik de procedure die in de handleiding sta gewoon volg.

Eerst de situatie met de canon:

Ik sluit de camera aan op de usb interface en zet het keuse knopje op afspelen >
daarna zet ik de camera aan (zoals in de handeiding staat) en er gebeurd nada nop niets :(

Ik kijk in /dev of daar een device sda en sda1 zijn bijgekomen, maar nee helemaal niets
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
White_Tiger@AthlonXP:~$ ls /dev/s*
/dev/sequencer   /dev/sndstat  /dev/stdin
/dev/sequencer2  /dev/stderr   /dev/stdout

/dev/shm:

/dev/snd:
controlC0  hwC0D2    midiC0D1  pcmC0D0c  pcmC0D1c  pcmC0D2p  seq
hwC0D0     midiC0D0  midiC0D2  pcmC0D0p  pcmC0D2c  pcmC0D3p  timer

Vervolgens bekijk ik de outputs van dmesg:

(laatste sectie in dmesg camera aangesloten)
code:
1
usb 1-1: new full speed USB device using uhci_hcd and address 3

(laatste sectie dmesg cam afgesloten)
code:
1
2
usb 1-1: new full speed USB device using uhci_hcd and address 3
usb 1-1: USB disconnect, address 3

UIt de dmesg output maak ik op dat de cam wel word gezien door het systeem, maar verder kan het systeem er dus niets mee.

Ik heb ook al gthumb icm gphoto2 geprobeerd om de cam te benaderen (via google gevonden dat dit aangeraden werd).

Het vreemde is dat waneer ik de camera dan aansluit ik wel een popup menu krijg met de vraag of ik foto's wil importeren. Echter als ik op oke druk word automatisch gthumb opgestart en krijg ik de volgende foutmeling te zien:

code:
1
2
An error occurred in the io-library ('Bad parameters'): Could not find USB device (vendor 0x4a9, product 0x30c1). 
Make sure this device is connected to the computer.

Oke voor de zekerheid ook even de olympus geprobeerd en deze werkt gewoon zonder problemen.
Ik zal dezelfde outputs geven als bij de canon:

Eerst check of /dev/sda en /dev/sda1 zijn aangemaakt en dit is idd het geval:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 White_Tiger@AthlonXP:~$ ls /dev/s*
/dev/sda   /dev/sequencer   /dev/sndstat  /dev/stdin
/dev/sda1  /dev/sequencer2  /dev/stderr   /dev/stdout

/dev/shm:

/dev/snd:
controlC0  hwC0D2    midiC0D1  pcmC0D0c  pcmC0D1c  pcmC0D2p  seq
hwC0D0     midiC0D0  midiC0D2  pcmC0D0p  pcmC0D2c  pcmC0D3p  timer

Ook in de output van dmesg word de cam netjes aangegeven:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
usb 1-1: new full speed USB device using uhci_hcd and address 4
scsi0 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices
usb-storage: device found at 4
usb-storage: waiting for device to settle before scanning
  Vendor: OLYMPUS   Model: FE100/X710        Rev:
  Type:   Direct-Access                      ANSI SCSI revision: 00
usb-storage: device scan complete
SCSI device sda: 57567 512-byte hdwr sectors (29 MB)
sda: Write Protect is off
sda: Mode Sense: 00 06 00 00
sda: assuming drive cache: write through
SCSI device sda: 57567 512-byte hdwr sectors (29 MB)
sda: Write Protect is off
sda: Mode Sense: 00 06 00 00
sda: assuming drive cache: write through
 sda: sda1
sd 0:0:0:0: Attached scsi removable disk sda

Linux is niet nieuw voor me en problemen met bepaalde randaparatuur ook niet, maar hier snap ik de ballen van ;(

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2006 22:20 ]

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
dat ding gebruikt PTP als protocol, en niet USB mass storage, dus het is niet zo gek dat je niet meer meldingen krijgt. Echter zou hij wel moeten werken met gphoto2, dus als ik dit zo zie begin ik toch te denken aan een stukke camera...
misschien een idee om hem uit te testen op een windows-bak om dat in ieder geval uit te sluiten...

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Verwijderd

Topicstarter
Onder windowsXP sp2 werkt de camera gewoon, hoef geen software of iets te instaleren hij word direct bij aansluiten herkent, wat dus uitsluit dat het probleem in de camera zelf zit (denk ik)

edit:

Ik verdien een schop onder m'n hol :(

Na zoeken op google op "ptp a520 debian" kwam ik op een pagina die stap voor stap aangeeft hoe de cam te benaderen onder debian. De hoofdzaak was dat ik een group camera moest aanmaken (als dat niet al gebeurd was) en de group toewijzen aan mijn account.

Na dit gedaan te hebben werkt ook de canon goed onder linux

edit:

en ik maar zoeken op de foutmelding die ik kreeg en 'a520 linux problems' 8)7

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2006 02:29 ]

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Kep dat toestel ook. Ik heb hem nog nooit kunnen gebruiken in Linux tot zojuist. Ik dacht na het zien van dit topic: "laat ik daar maar eens naar gaan kijken, ik heb nu toch tijd".

Gek genoeg wordt ie herkend als een Canon Digital IXUS 50 (Digikam 0.8.1 / libgphoto2 2.1.6). Als ik handmatig instel dat ik een Canon Powershot A520 heb, dan werkt het niet. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat hij bij mijn eerdere pogingen niet direct werkte.

Goed, ik lig er niet van wakker, maar ik vraag me stiekum af hoe dat bij jou zit.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Topicstarter
gewoon even in cli als su het commande adduser 'your user' camera en hij moet het doen

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

hoewel PTP best wel voordelen biedt ten opzichte van mass storage is het wel een stuk foutgevoeliger, het is te hopen dat dat beter zal worden.

Onder gentoo heb ik het ook netjes werkend gekregen allemaal, door mezelf in de plugdev groep te zetten.

Wat handig kan zijn:
http://www.gphoto.org/proj/gphotofs/
hiermee mount je dmv FUSE je camera in je filesysteem, waardoor je er bijvoorbeeld scriptjes over kan laten lopen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Pagina: 1