Ik heb 2 digitale camera's hier liggen een simpele olympus en een canon powershot 520.
Het os dat ik draai is debian-sid met een zelfgebakken 2.6.15 kernel (debian way) en alles doet het perfect, behalve dan dat ik mijn canon niet zichtbaar krijg op mijn systeem.
Het valt mij op dat waneer ik de olympus aansluit er netjes een /dev/sda en /dev/sda1 worden aangemaakt door udev, maar waneer ik mijn canon aansluit gebeurd er niets.
Het verschil is dat ik bij de olympus aan moet geven in het menu dat ik de camera op de pc wil aansluiten. Bij de canon zie ik gewoon mijn laatste shot alleen terwijl ik de procedure die in de handleiding sta gewoon volg.
Eerst de situatie met de canon:
Ik sluit de camera aan op de usb interface en zet het keuse knopje op afspelen >
daarna zet ik de camera aan (zoals in de handeiding staat) en er gebeurd nada nop niets
Ik kijk in /dev of daar een device sda en sda1 zijn bijgekomen, maar nee helemaal niets
Vervolgens bekijk ik de outputs van dmesg:
(laatste sectie in dmesg camera aangesloten)
(laatste sectie dmesg cam afgesloten)
UIt de dmesg output maak ik op dat de cam wel word gezien door het systeem, maar verder kan het systeem er dus niets mee.
Ik heb ook al gthumb icm gphoto2 geprobeerd om de cam te benaderen (via google gevonden dat dit aangeraden werd).
Het vreemde is dat waneer ik de camera dan aansluit ik wel een popup menu krijg met de vraag of ik foto's wil importeren. Echter als ik op oke druk word automatisch gthumb opgestart en krijg ik de volgende foutmeling te zien:
Oke voor de zekerheid ook even de olympus geprobeerd en deze werkt gewoon zonder problemen.
Ik zal dezelfde outputs geven als bij de canon:
Eerst check of /dev/sda en /dev/sda1 zijn aangemaakt en dit is idd het geval:
Ook in de output van dmesg word de cam netjes aangegeven:
Linux is niet nieuw voor me en problemen met bepaalde randaparatuur ook niet, maar hier snap ik de ballen van
Het os dat ik draai is debian-sid met een zelfgebakken 2.6.15 kernel (debian way) en alles doet het perfect, behalve dan dat ik mijn canon niet zichtbaar krijg op mijn systeem.
Het valt mij op dat waneer ik de olympus aansluit er netjes een /dev/sda en /dev/sda1 worden aangemaakt door udev, maar waneer ik mijn canon aansluit gebeurd er niets.
Het verschil is dat ik bij de olympus aan moet geven in het menu dat ik de camera op de pc wil aansluiten. Bij de canon zie ik gewoon mijn laatste shot alleen terwijl ik de procedure die in de handleiding sta gewoon volg.
Eerst de situatie met de canon:
Ik sluit de camera aan op de usb interface en zet het keuse knopje op afspelen >
daarna zet ik de camera aan (zoals in de handeiding staat) en er gebeurd nada nop niets
Ik kijk in /dev of daar een device sda en sda1 zijn bijgekomen, maar nee helemaal niets
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| White_Tiger@AthlonXP:~$ ls /dev/s* /dev/sequencer /dev/sndstat /dev/stdin /dev/sequencer2 /dev/stderr /dev/stdout /dev/shm: /dev/snd: controlC0 hwC0D2 midiC0D1 pcmC0D0c pcmC0D1c pcmC0D2p seq hwC0D0 midiC0D0 midiC0D2 pcmC0D0p pcmC0D2c pcmC0D3p timer |
Vervolgens bekijk ik de outputs van dmesg:
(laatste sectie in dmesg camera aangesloten)
code:
1
| usb 1-1: new full speed USB device using uhci_hcd and address 3 |
(laatste sectie dmesg cam afgesloten)
code:
1
2
| usb 1-1: new full speed USB device using uhci_hcd and address 3 usb 1-1: USB disconnect, address 3 |
UIt de dmesg output maak ik op dat de cam wel word gezien door het systeem, maar verder kan het systeem er dus niets mee.
Ik heb ook al gthumb icm gphoto2 geprobeerd om de cam te benaderen (via google gevonden dat dit aangeraden werd).
Het vreemde is dat waneer ik de camera dan aansluit ik wel een popup menu krijg met de vraag of ik foto's wil importeren. Echter als ik op oke druk word automatisch gthumb opgestart en krijg ik de volgende foutmeling te zien:
code:
1
2
| An error occurred in the io-library ('Bad parameters'): Could not find USB device (vendor 0x4a9, product 0x30c1).
Make sure this device is connected to the computer. |
Oke voor de zekerheid ook even de olympus geprobeerd en deze werkt gewoon zonder problemen.
Ik zal dezelfde outputs geven als bij de canon:
Eerst check of /dev/sda en /dev/sda1 zijn aangemaakt en dit is idd het geval:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| White_Tiger@AthlonXP:~$ ls /dev/s* /dev/sda /dev/sequencer /dev/sndstat /dev/stdin /dev/sda1 /dev/sequencer2 /dev/stderr /dev/stdout /dev/shm: /dev/snd: controlC0 hwC0D2 midiC0D1 pcmC0D0c pcmC0D1c pcmC0D2p seq hwC0D0 midiC0D0 midiC0D2 pcmC0D0p pcmC0D2c pcmC0D3p timer |
Ook in de output van dmesg word de cam netjes aangegeven:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| usb 1-1: new full speed USB device using uhci_hcd and address 4 scsi0 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices usb-storage: device found at 4 usb-storage: waiting for device to settle before scanning Vendor: OLYMPUS Model: FE100/X710 Rev: Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 00 usb-storage: device scan complete SCSI device sda: 57567 512-byte hdwr sectors (29 MB) sda: Write Protect is off sda: Mode Sense: 00 06 00 00 sda: assuming drive cache: write through SCSI device sda: 57567 512-byte hdwr sectors (29 MB) sda: Write Protect is off sda: Mode Sense: 00 06 00 00 sda: assuming drive cache: write through sda: sda1 sd 0:0:0:0: Attached scsi removable disk sda |
Linux is niet nieuw voor me en problemen met bepaalde randaparatuur ook niet, maar hier snap ik de ballen van
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2006 22:20 ]