Waar halen jullie de meeste voldoening uit?

Pagina: 1
Acties:

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:54

de Peer

under peer review

Topicstarter
Ook ik ben van plan binnenkort over te stappen op DSLR en om zo'n aankoop te kunnen verantwoorden voor mezelf ben ik me gaan afvragen wat ik er precies mee wil gaan doen.
Want tsja straks heb je misschien een hele hoop mooie foto's gemaakt maar wat doe je er vervolgens mee? afdrukken, bewaren en vaak naar kijken?
En dan heb ik het over fotografie als hobby.

Zelf vind ik het erg leuk mijn leven vast te leggen en daar kun je natuurlijk niet vroeg genoeg mee beginnen.

Waar halen jullie de meeste voldoening uit bij fotografie en wat maakt het voor jullie leuk?
- Het plaatsen van foto's op internet en de reacties van anderen daarop?
- Het fotograferen van bekenden?
- etc.. ??

Verwijderd

Pfoe, lastige vraag :) Sowieso post ik geregeld hier op GoT en DPZ om plaatjes te showen, en inderdaad om dingen vast te leggen. Veel van mijn plaatjes worden ook op feestjes en discotheken geschoten, die zijn of voor de organisator of voor een website :)

Wat vind ik het leukste? Die partyfotografie is wel leuk, maar het leukste is nog om gewoon lekker met wat mensen plaatjes te gaan knallen. Het sociale gebeuren erom heen is voor mij ook erg belangrijk, evenals dat ik een stuk meer beweging krijg doordat ik wél met de camera wil gaan lopen e.d. terwijl ik het verrek om het alleen te doen zonder dat ik wat te doen heb :) Je leert er een hoop mensen door kennen en je houd er nog vrienden en contacten aan over ook.

Nadeel van dit alles: héle dure hobby :X 8)7

Ow jah, naar aanleiding van Martijn: lekker aan de schuifjes in de rawconverter trekken om er wat moois van te maken en vervolgens er trots naar kijken :P

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2006 18:54 ]

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Tevreden zijn over m'n eigen foto's. Een mooie plaat maken en daar naar gaan zitten kijken. Leuk om met anderen te delen, maar ik vind het zeker niet super-belangrijk wat anderen ervan vinden.

Ik zit soms rustig in Photoshop een half uur aan een foto te prutsen, om em vervolgens niet op te slaan.

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
MartijnGizmo schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 18:53:
Ik zit soms rustig in Photoshop een half uur aan een foto te prutsen, om em vervolgens niet op te slaan.
Dat klinkt wel heel bekend ;)

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 18:52:
Het sociale gebeuren erom heen is voor mij ook erg belangrijk, evenals dat ik een stuk meer beweging krijg doordat ik wél met de camera wil gaan lopen e.d. terwijl ik het verrek om het alleen te doen zonder dat ik wat te doen heb :) Je leert er een hoop mensen door kennen en je houd er nog vrienden en contacten aan over ook.
Daar sluit ik me ook wel bij aan, ben nu een paar keer in me eentje wat foto's gaan maken in de stad, maar het is toch leuker als er iemand bij is. Daarom vind ik meetings ook zo leuk. :)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:35
Het belangrijkste is het totaal pakket voor mij, actief bezig met beeld, actief bezig met anderen met fotografie, de horizon verkennen. Dan is het ook enorm leuk als je ook nog wat mooie plaatjes schiet :)

|>

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-01 12:44

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ik haal mijn voldoening uit het zo compleet mogelijk documenteren van de Europese libellensoorten en streef altijd naar beter-dan-wat-ik-al-heb (bijvoorbeeld: determinerende kenmerken duidelijker te zien, algeheel mooiere foto, typisch gedrag vastgelegd, etc). Als dat lukt heb ik wel een joepie-gevoel :)

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:10
Wat is dit voor Persoonlijke vraag?? :P Tis maar goed dat het in /FG staat anders had ik wat anders gedacht ;)

Anyway hetgeen waar ik voldoening uit haal zijn de reacties van andere en het geheel om meer of beter te worden/leren.En sja, wat doe ik zelf met m'n foto's die ik geschoten heb? Ik bewaar ze of duw ze in m'n portfolio.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 18:16:
- Het plaatsen van foto's op internet en de reacties van anderen daarop?
Ja, natuurlijk, dat ook. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik het niet prettig vind als ik positieve reacties krijg op foto's de handvol ik post. En natuurlijk helpen de minder positieve (of meer kritische) reacties me om mijn 'skills' te verbeteren.
- Het fotograferen van bekenden?
Ook dat, maar in de eerste plaats omdat ik daar die bekenden meestal een plezier mee doe. Familie kijkt graag naar familie ;) Maar zo nu en dan zit er ook een plaat tussen waar ik zelf voldoening uit put omdat hij bijzonder goed geslaagd is. Het overgrote meerendeel is echter gewoon snapshots zonder enige pretentie.

Maar de voornaamste drijfveer om te blijven fotograferen is de voldoening die volgt uit het maken van een echt goed beeld. Natuurlijk is de definitie van 'echt goed beeld' subjectief en bovendien onderhevig aan constante bijschaving; wat ik een jaar geleden 'echt goed' vond, vind ik nu misschien een matige of zelfs slechte plaat. En dat is meteen de reden dat fotografie leuk blijft: je verbetert jezelf constant (of probeert dat ;)) en zoekt telkens weer een nieuwe uitdaging op. Die uitdaging kan zelfs zitten in het nóg een keer fotograferen van een onderwerp wat je al duizend keer op de plaat hebt gezet.

En natuurlijk moet ik bekennen dat ik wel iets heb met techniek en apparatuur en dan is fotografie natuurlijk een prima hobby om je in te verdiepen en uit te leven. Wel een beetje duur, toegegeven, maar inmiddels heb ik een bescheiden arsenaaltje equipment verzameld waar ik de komende tijd mee vooruit wil. Ik kan alles met m'n spul doen wat ik wil; de beperkende factor ben ik zelf.

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-10-2025

Technicality

Vliegt rechtsom...

Ik vind op groot formaat afdrukken en dan ophangen geweldig. Het breekt daarmee vaak een beetje saaiheid. Als mensen zeggen: "mooie foto, hoe kom je daaraan?" is het natuurlijk extra leuk :).

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Waar halen jullie de meeste voldoening uit bij fotografie en wat maakt het voor jullie leuk?
Als een model waar ik een shoot van 2u of 4u mee heb gehad, het naar haar zin heeft gehad, en dat het wederzijds 'klikt'. Is altijd heerlijk als je een bepaald samenspel hebt tussen fotograaf en model: je bent dan lekker geconcentreerd bezig, voortdurend contact, of dat nou via de ogen, via aanwijzingen of wat dan ook is.

Het is niet het afdrukken, het bewaren en het kijken. Eens in de ruwweg 8000 foto's heb ik een perfecte foto, en dan moet ik weer lang wachten tot het zover is. Maar daar gaat het niet om: het wederzijdse plezier is veel belangrijker. En dat heb je met maar weinig hobby's, en't geld maakt dan niet uit.

Het resultaat is zeker belangrijk: dat is het uiteindelijke doel. Maar de manier waarop je het bereikt is het allermooiste en allerbelangrijkste _o_

LinkedIn
Instagram

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:08
Voor mij is het voornamelijk ontspanning; er even uit en lekker met iets anders bezig zijn. Daarnaast vind ik het ook leuk wanneer een foto mooi gelukt is en kan ik me ook prima vermaken met Photoshop. Dus uiteindelijk is het een optelsom van dingen die ik afzonderlijk al leuk vind maar gezamenlijk nóg leuker :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer aspecten aan fotograferen ik leuk vind. :)

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
de Peer schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 18:16:
de meeste voldoening haal ik nog steeds uit het zien opkomen van een foto in de ontwikkelaar. dat blijf ik toch altijd het mooiste moment vinden...

...en die paar boterhammetjes die ik ermee verdien, maakt het natuurlijk ook wel leuk

en dat fotografie een dure hobby zou zijn, hangt volledig van jezelf af. je kan het zo duur, maar ook zo goedkoop maken als je zelf wilt

[ Voor 15% gewijzigd door lateef op 17-02-2006 17:45 ]

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

lateef schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 14:07:
[...]
en dat fotografie een dure hobby zou zijn, hangt volledig van jezelf af. je kan het zo duur, maar ook zo goedkoop maken als je zelf wilt
We zitten natuurlijk wel op een technisch forum hier. :)

Verwijderd

Nja het begint zich hier nu terug te verdienen, of geld te verdienen voor nieuw spul. Het is maar hoe je het bekijkt, maar het loopt best oke :)

En dat is op zich ook wel erg leuk, dat mensen het dermate waarderen dat ze er geld voor over hebben :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2006 21:56 ]

Pagina: 1