Sollicitatieprocedure afbreken: done of not done?

Pagina: 1
Acties:
  • 19.584 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ik zit met het volgende waarvan ik gewoon benieuwd ben wat andere werkenden ervan vinden. Ik heb gesolliciteerd bij een groot, zeer prestigieus advocatenkantoor in de Randstad en werd uitgenodigd voor een gesprek. Echter tijdens dat gesprek kwam het kantoor (bij monde van de gesprekspartners) en vooral de houding en de werkethiek die men daar erop nahield op mij over als iets waar ik me niet prettig bij voel. Ik was echt blij dat het gesprek voorbij was, ik had het niet naar m'n zin.

Nu krijg ik te horen of ik door ben en ze de procedure willen voortzetten, en de kans zit er best in dat ik voor het vervolgtraject word uitgenodigd. Maar mijn 'gut feeling' zegt dat dat toch nergens toe leidt. Nu zit ik dus een beetje met het punt: is het erg lomp of 'not done' om zodra de secretaresse mij belt gewoon aan te geven dat ik geen prijs stel op een volgend gesprek? Ik wil toch stoppen, maar het liefst wel op een manier waarbij het kantoor zich ook niet in zijn waardigheid aangetast voelt.

BVD :)

[ Voor 7% gewijzigd door nare man op 16-02-2006 17:47 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als een bedrijf je niet mag dan zul je zonder meer afgewezen worden en dat is ook niet not-done ofzo. Ik zie niet in waarom andersom dan wel not-done zou zijn... :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als ze je niet in het vervolgtraject zouden plaatsen, zou je dat toch ook horen? Een baan is wel zo dat werkgever en werknemer samen iets overeenkomen. Liggen die punten jouw niet, dan moet je het niet doen.

Denk dat het bedrijf in kwestie liever heeft dat jij eerlijk en open bent, dan dat ze je in je proeftijd eruit schoppen. Aangezien ze dan beter een andere kandidaat hadden kunnen aannemen.

Ey!! Macarena \o/

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 06:36

M.I.G.

[like an alien]

Brief schrijven dat je helaas van de sollicitatie afziet is op z'n minst wat je kan doen. In principe krijg je ook niet even telefonisch te horen dat je niet aangenomen wordt, dat wordt meestal in een brief aan je verstuurd. En als het een prestigieus advocatenkantoor is, zullen ze dat zeker doen. Dus even vertellen aan de secretaresse zou ik niet doen. Gewoon aannemen dat gesprek en daarna gewoon meteen die brief sturen met de mededeling dat je de vervolgsafspraak wil laten vervallen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Een sollicitatiegesprek is imho iets dat beide kanten op gaat. Jij zit er niet voor een veekeuring, je zit er om te kijken of beide kanten geinteresseerd zijn in een samenwerking.

Een nette brief terugsturenis inderdaad imho prima. En als zij jou bellen, zou ik iig. wel meteen aangeven dat je er van jouw kant helaas geen optie in ziet. Een afspraak inplannen met de zekerheid dat je het gaat afzeggen vind ik niet netjes namelijk. Zal je net zien dat ze voor jou net iemand die wel graag wil afpoeieren ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:36
bedenk ook dat je gut-feeling wel eens mis zou kunnen zijn...

ikzelf heb een sollicitatie erg arrogant afgezegd (zo van: als er iets is dat wel iets voor mij is bellen jullie me maar en ik kijk wel op de website) omdat ik dacht dat het een mega ballen bedrijf was..

en nu werk ik er al meer dan een jaar met zeer veel plezier.......

je kunt het dus nogmaals aankijken en als ze je een aanbieding doen dan afwegen wat je wilt......

je hebt immers pas een paar personen gezien (of waren dat de directe collegas?)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-05 07:21
Als je er echt geen heil in ziet, gewoon niet doen. Er is niks vreselijkers dan een werkplek waar je je het niet of nauwelijks naar de zin hebt.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

je kan toch heel simpel op het moment dat jij gebeld wordt van "we willen je graag nog eens spreken etc" aangeven dat je afziet van de verdere procedure, omdat je niet het gevoel hebt dat jij en $naam_bedrijf lekker bij elkaar passen? Niks raars aan, ze zullen je om een reden vragen, ik neem aan dat je die wel kan noemen. No harm done, is echt niks zieligs aan. Brief sturen is m.i. schromelijk overdreven als je alleen maar aan wil geven dat je af wil zien van een eventueel vervolgtraject. Simpel telefoontje doet ook wonderen.

Trouwens, verder nergens om, maar was t misschien bij de de Brauw ? (Mijn vriendin wil daar graag een studentstage gaan doen, vandaar ;) )

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:56

SmartDoDo

Woeptiedoe

Met bovenstaande posters wat dat betreft. Als je het niet ziet zitten verder te gaan van hier af aan dan kun je dat best afbreken. Dit netjes per brief doen lijkt me wel het minste. Het bedrijf in kwestie heeft ook liever iemand die bij hun op z'n plek zit dan iemand die er erg over twijfelt moet je maar denken :)

• nare man
OK, bedankt. Het is overigens minder gebruikelijk dan je zou denken om zoiets via brieven te doen, bij een ander kantoor waar ik al in het vervolgtraject zit gaat alles zeer informeel via telefoon of e-mail, dus ik ga ervan uit dat dat verder geen problemen oplevert. Heb nog maar één gesprek gehad, en ik wil ze gewoon niet verder moeite laten doen, het gaat me er even om of je zoiets zonder gezichtsverlies kunt zeggen :)

kamstra: nee, het ging niet om DBBW, daar heb ik sowieso al niet op geschreven, niet omdat ik daar te slechte cijfers voor heb (ben cum laude afgestudeerd) maar omdat ik geen behoefte heb aan een bepaalde houding die ze daar volgens mij wel hebben, tenminste als ik hun site mag geloven ('mensen die zich tijdens hun studie al wilden ontplooien, bijvoorbeeld door topsport of een instrument', dat soort crap, zit ik niet op te wachten). Studentstage lijkt me daar best te doen trouwens, dat heeft een jaargenoot van me ook gedaan en die was er wel tevreden over geloof ik.

[ Voor 10% gewijzigd door nare man op 16-02-2006 19:15 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 11:47
Ik zou niet meteen afzeggen, maar dat is mijn gevoel. Het is namelijk erg leerzaam om ervaring op te doen met dit soort trajecten, daar krijg je maar weinig kans voor. Verder is het voordeel dat je toch in de proeftijd komt, je hebt dan serieus de kans een kijkje kunnen nemen.

Uiteraard begrijp ik het standpunt van een brief schrijven ook hoor, maar ik zou het alleen al voor de ervaring doen als je de kans krijgt. Zeker omdat je het gerenommeerd noemt heb ik het gevoel dat het er van buiten misschien nogal hard uit kan zien maar het kan uiteindelijk toch wel gemoedelijk zijn. Teksten op een site e.d. beschrijven heel vaak een verkeerde sfeer.

[ Voor 41% gewijzigd door djluc op 16-02-2006 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Hehe, ik had een keer een sollicitatie bij zo'n snelle pik. Schuin gestreept overhemd, knoopje los, beetje borsthaar erbovenuit. Snel praten, veel engelse woorden. Kvond t maar niets, en dat was alleen maar een headhunter dus na het gesprek zou ik hem nooit meer zien. Hij zou er over nadenken of ik voor een 2e gesprek mocht komen.

Ik ben nog geen tien minuten weg daar. Belt ie me op mijn mobiel "we willen graag een afspraak maken met jou en je toekomstige werkgever (BT Syntegra oid). Je moet alleen wel even een profielschets naar me mailen want ik heb je niet helemaal kunnen doorgronden in ons gesprek"

:? Mkay, 4 uur later had ik een dikke profielschets, ik was achter zaken gekomen van mezelf waar ik nog nooit over nagedacht had.

Een dag later belde hij me op dat hij tevreden was en om een datum af te spreken. Ik vond er nog steeds niks aan en ik had nog een andere baan aangeboden gekregen dus ik heb verteld dat ik hem erg dankbaar was voor de moeite maar dat ik toch iets anders had gekozen.

Het was de eerste sollicitatie van mijn leven, ik had nog drie verschillende gesprekken die week in de agenda staan en ik heb er nog steeds spijt van dat ik het heb afgewimpeld want de baan die ik heb gekozen was echt flut.

Dit waren allemaal Helpdesk functies dus switchen is ook niet zo heel erg.

Als antwoord op een vraag, en wat iedereen al zegt, je kan stoppen wanneer je wil want je hebt geen contract getekend waar iets anders in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147217

Als je het echt niet ziet zitten, raad ik je aan om het zo snel mogelijk af te breken. Hoe verder je in de procedure komt, hoe moeilijker het wordt om er vanaf te zien. Ik heb ooit het zelfde gedaan terwijl ik de aanbieding praktisch op zak had. Dat werd me niet in dank afgenomen en ik voelde me er ook erg lullig onder. Ik heb destijds gekozen voor het laffe briefje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:23
Aan de andere kant kan je door verder te gaan een nog duidelijker beeld van de organisatie krijgen. Zij kunnen pas een beeld vormen wanneer ze meerdere gesprekken met je hebben gehad, dat geld voor jou natuurlijk net zo...

Ook na het laatste gesprek kan je prima afzeggen. Het valt of staat hierbij wel met een goede motivatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Gewoon kort nietszeggend briefje sturen; "...helaas is de keuze niet op uw onderneming gevallen..."

Maar gewoon een belletje is misschien net zo makkelijk. Dan weten ze sneller waar ze aan toe zijn en kunnen ze zich op de andere sollicitanten richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Pixal schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 09:38:
(...)

Het was de eerste sollicitatie van mijn leven, ik had nog drie verschillende gesprekken die week in de agenda staan en ik heb er nog steeds spijt van dat ik het heb afgewimpeld want de baan die ik heb gekozen was echt flut.

(...)
Dat risico houd je natuurlijk altijd, maar in dit geval heb ik ook bij een ander kantoor al een sollicitatie lopen waar ik wél door de eerste ronde heen ben, en dat is gewoon diametraal tegenover dit kantoor; lekker informeel, gericht op pas afgestudeerden en gekozen tot favorieten werkgever voor starters in 2005, dus dat zit wel goed.

Dit zijn geen 'snelle jongens' maar juist van die hele serieuze maar keiharde heren, en dat zie ik niet zitten verder, ik moet het wel een beetje naar mijn zin hebben en niet continu het gevoel hebben dat ik op eieren loop (dat gevoel had ik bij dit eerste gesprek al wel, en een bepaalde vraag schoot me echt letterlijk in het verkeerde keelgat).

Ik zou ze natuurlijk een tweede kans kunnen geven maar dan zit ik daar echt al met de verkeerde instelling, ik heb gewoon geen zin om terug te gaan. Dat lijkt me doorslaggevend. Ik zal wel gewoon melden dat ik het een duidelijk gesprek vond en een goede kennismaking, en dat ik naar aanleiding daarvan nu weet dat hun kantoor niet is waar ik naar op zoek ben. Duidelijker (en eerlijker) kan niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
nare man schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 11:20:...en een bepaalde vraag schoot me echt letterlijk in het verkeerde keelgat)...
Puur uit nieuwsgierigheid, wat vroegen ze dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57975

Die vraag stellen ze vast om te kijken hoe je reageert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ja, sommigen proberen je echt uit, bijna te kansloos voor woorden.

Die van mijn eerste gesprek probeerde me ook uit. Hij gaf tegen het eind van het gesprek meerdere malen aan dat hij er al uit was of ik terug kon komen voor een 2e gesprek. ELKE keer zei hij dat echt heel negatief. Voor mijn gevoel ging dat gesprek ook zeer moeizaam, hij gaf bijvoorbeeld aan dat ie kon zien dat ik nerveus was en dat ik een beetje dichtklapte. Omdat het me op dat moment al niet meer boeide wat ie bedoelde had ik echt een stalen gezicht, in die periode had ik geen kosten thuis dus maakte het niet eens zoveel uit of ik werd aangenomen, ik toonde dus geen zwakheid, ik vroeg hem niet wat hij ermee bedoelde en of hij me dan kon vertellen "waar" hij al uit was.

Hij probeerde dat tot 3 maal toe, dat ie "alleen nog met zijn collega hoefde te overleggen" en dat hij er zelf al uit was. 10 minuten later belde hij alsnog voor een gesprek.

Ik ben geen headhunter maar ik denk dat ie een simpel trucje op me probeerde, gewoon om te kijken of mijn gezicht of lichaamshouding zou verraden dat ik onzeker erover was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-05 22:37

aex351

I am the one

Als je geen interesse meer hebt in verdere sollicitatie gesprekken kan je ze toch gewoon opbellen ? helemaal niets mis mee. Al zou je soliciteren bij een schoonmakers bedrijf, ze zijn nog steeds mensen hoor en bijten niet.

[ Voor 29% gewijzigd door aex351 op 17-02-2006 18:49 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Roenie schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 11:32:
[...]
Puur uit nieuwsgierigheid, wat vroegen ze dan?
Naar aanleiding van een van mijn hobbies/interesses was de vraag of ik daar ook professioneel mee verder wilde. Mijn antwoord was dat ik dat liet afhangen van het niveau dat ik over een paar jaar zou hebben in die vaardigheid en of er op dat moment een mogelijkheid was en of het nuttig was het verder te ontplooien, waarop hun reactie was: 'je bent niet erg assertief, of wel, want je blijft zitten en wacht tot het langskomt'. Achterlijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Als je had gezegd dat je die interesse gelijk zou benutten, dan hadden ze je geen baan aangeboden omdat ze bang zijn dat je binnen een jaar weer weg gaat. Eigenlijk kun je hier nooit iets op antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 17:05
nare man schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 18:11:
[...]

Naar aanleiding van een van mijn hobbies/interesses was de vraag of ik daar ook professioneel mee verder wilde. Mijn antwoord was dat ik dat liet afhangen van het niveau dat ik over een paar jaar zou hebben in die vaardigheid en of er op dat moment een mogelijkheid was en of het nuttig was het verder te ontplooien, waarop hun reactie was: 'je bent niet erg assertief, of wel, want je blijft zitten en wacht tot het langskomt'. Achterlijk natuurlijk.
Hehe, daar moet je je ook niet veel van aantrekken. Dat wordt meer gedaan om te kijken hoe je je staande houd. Tis natuurlijk het beste als je ze kunt uitlullen; maar dat kan niet altijd. In ieder geval beledigd lijken is volgens mij nooit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ik leek ook niet beledigd, alleen daardoor werd wel (mede) mijn indruk van dat kantoor bepaald. Overigens kreeg ik morgen een heel nette brief thuis waarin zij mij al afwezen, dus ik hoef me er niet meer mee bezig te houden en kan me nu richten op mijn andere sollicitatie, ben al door de eerste ronde heen, maandag capaciteiten- en persoonlijkheidstest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25556

Een sollicitatiegesprek geeft je geen goede indruk van een kantoor. Zeker bij grote bedrijven geldt dat het eerder het tegenovergestelde is, die bedrijven hebben (terecht, helaas) een enorm air van 'voor jou tien anderen' en gaan dus met hele nare vragen en/of gesprekken proberen er achter te komen wat voor vlees ze in de kuip hebben. Bij dat soort gesprekken is er dus wel degelijk sprake van éénrichtings-verkeer, dus niet 'wat vinden wij van jou en jij van ons' maar louter 'mag jij van ons bij ons werken'.

Ik zou het dan ook zeker niet afwimpelen, temeer daar je kennelijk solliciterende bent. Tenzij zij gelijk een contract voor onbepaalde tijd willen, zou ik er mee doorgaan.

Als je dan aangenomen zou worden en het valt tegen, kun je gaan solliciteren vanuit een werkende positie, wat altijd beter is dan solliciteren vanuit een werkloze positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-05 19:02
Het is gewoon DONE hoor.

Je kan gewoon aangeven dat het bedrijf niet past binnen jou profiel.
Heel normaal, niks mis mee.
Wel even bedanken voor de kans en hun tijd (is wel zo netjes)

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:02
Zelf opbellen, naar diegene vragen waarmee je het gesprek hebt (niet via iemand anders dus) en duidelijk zeggen dat je niet gedient ben van hun handelswijze / ethiek, etc. Getuigd enkel van karakter, en wat heb je te verliezen??? ze kunnen je niet ontslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14065

nare man schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 18:11:
[...]

Dat noemen ze uittesten. Mind you, wanneer je er komt te werken word jij een van de gezichten van het bedrijf. Ze zien graag hoe je reageert op wat minder prettige boodschappen (de advocatuur is best pittig :P ). Bekijk het eens van de andere kant, ze proberen je te fucken, jij reageert en alsnog mag je door naar de 2e ronde. Goede reactie dus blijkbaar. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 14065 op 20-02-2006 00:18 ]

Pagina: 1