[webscripting algemeen] subdirectories ipv querystrings

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-03 21:01
Voor een betere vindbaarheid in zoekmachines wordt er sinds een tijd gebruik gemaakt van subdirectories. Hiermee krijg je in plaats van een uitgebreide querystring "index.php?content_id=23&template=main" gewoon een extra directory "www.blaataap.nl/contact"

Kan iemand mij vertellen hoe dit wordt gedaan? Is dit gewoon in elke map een index bestand die een template importeert? Heeft iemand hier misschien wat meer informatie over? Voorbeelden mogen in alle talen zijn :)

Ik kon er eigenlijk zo snel niets over vinden dus stel ik mijn vraag hier :)

alvast bedankt!

Verwijderd

Je kunt de REQUEST_URI in PHP opvragen en dan is het ong. hetzelfde als bij een querystring...

dan is $REQUEST_URI[0] gelijk aan contact

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2006 16:40 ]

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nee, REQUEST_URI niet echt...
mod_rewrite word hiervoor gebruikt

Bijv:
code:
1
2
3
4
5
6
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine on
RewriteBase /
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteRule tag/(.*) index.php?tag=$1 [NC]
</IfModule>

www.domain.nl/tag/blaat wordt doorgestuurd naar www.domain.nl/index.php?tag=blaat

[ Voor 15% gewijzigd door Dutchmega op 16-02-2006 16:42 ]

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:15
Er zijn grofweg twee methoden. Ofwel je configureert je webserver zo dat 'ie requests die maar deels matchen afhandeld met een script dat er in de buurt komt en dan kun je het verder in PHP oplossen, ofwel de webserver herschrijft een request van een bepaalde vorm naar de 'officiële' variant; een request voor de URL /contact wordt dan omgezet in index.php?content_id=23&template=main, maar dit is natuurlijk makkelijker te doen als er enige structuur in de argumenten zit. (Om bijvoorbeeld /page/23 omzetten naar index.php?page=23 kun je een heel algemene regel gebruiken, die ook voor andere pagina's dan 23 werkt.)

Met Apache kun je het eerste mechanisme implementeren met de MultiViews directive en het tweede met de URL rewriting engine (mod_rewrite).

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-03 21:01
ik wil zelf een duidelijk term als url gebruiken. Dus www.blaataap.nl/contactpagina oid.
Een id meesturen vind ik zelf net zo ongebruiksvriendelijk als een querystring.

Ik zal dus ipv een id een linkbeschrijving moeten gaan gebruiken als id... moet zeggen dat ik dit een beetje pruts vind :D

Ik zie toch veel sites die subdirs gebruiken... wil dat zeggen dat iedereen de paginanaam als id gebruikt?

Is dit alleen mogelijk met apache of ook met iis/vbscript?

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
Voor IIS is er ook ISAPI_rewrite

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:49

NMe

Quia Ego Sic Dico.

En dit alles is prima te vinden, zowel hier op GoT (zelfs in onze FAQ) als ook op Google. Een beetje zoeken voordat je een topic opent kan dus geen kwaad. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.