Toon posts:

Goedkope tweedehands prosumer?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van enkele recente uitstapjes, begin ik mijn Canon Ixus 30 wat beu te worden. Nou, beu is het woord niet. Het feit dat ie klein, licht en snel foto's maakt doet nog altijd ter zake. Maar soms loop ik ook wel wat tegen beperkingen op. Het zou me beter uitkomen om een camera met RAW-functionaliteit te vinden, waarbij ik dan enkele foto's RAW kon nemen. Kwestie van meer controle te hebben achteraf, in situaties waar belichting en dergelijke wat moeilijk valt.Nu, mijn ervaring met fotograferen gaat niet verder als de elementaire basiskennis en de optie "manueel" op mijn Ixus :)

Daarmee dat ik ook niet dadelijk de kaart van een nieuw model wil trekken. Ik ben dus op zoek naar een relatief (denk: 100 €) goedkoop model dat RAw-functionaliteit heeft. Zelf stootte ik al op een Panasonic FZ2 van 80 €, maar ja te goedkoop wordt ook niets. Ik ben op de hoogte van de hedendaagse modellen die dit ondersteunen, maar die zijn dus nog lichtelijk prijzig... Kan iemand me in een richting wijzen, qua fabrikant en/of model?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
100 euro is wel erg weinig voor een prosumer hoor. Ik zou wat gaan sparen, want zo kom je er niet :)

|>

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 16:14:
Kwestie van meer controle te hebben achteraf, in situaties waar belichting en dergelijke wat moeilijk valt.
Ik denk dat je dan eigenlijk meer gebaat bent met het iets beter onder de knie krijgen van goed belichten. RAW is ook bepaald niet zaligmakend en mat wat meer vaardigheid kun je ook met je Ixus prima belichte platen krijgen. Bovendien leer je dan in te schatten wanneer een compositie überhaupt niet goed te belichten is (bv. als gevolg van te groot contrast). Ook RAW lost in dat soort situaties meestal niks op.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Een Olympus Mju 410 heeft RAW functie, maar die zal overal weer een stuk slechter presteren dan jou huidige Ixus. dus * SinergyX met koraks :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Wat dat betreft ga ik volledig met Koraks mee, leer het ding onder de knie krijgen.

Kijk eens bij deze jongen die ook met een Ixus30 schiet en echt geweldige platen eruit weet te persen _O_ Heb je gelijk inspiratie en dan zie je wat er nog mogelijk is met dat "ding" :P

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2006 17:11 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Leuke link, neo! Mooi voorbeeld van het feit dat gevoel voor compositie en beheersing van de techniek 100x belangrijker zijn dan de gebruikte apparatuur. Bijkomend voordeel: leren kost niks als je digitaal schiet!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:39

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 17:11:
Wat dat betreft ga ik volledig met Koraks mee, leer het ding onder de knie krijgen.

Kijk eens bij deze jongen die ook met een Ixus30 schiet en echt geweldige platen eruit weet te persen _O_ Heb je gelijk inspiratie en dan zie je wat er nog mogelijk is met dat "ding" :P
Er staan daar ook echt lelijke platen hoor, veel ruis, slecht kleuronderscheid etc. De mooie platen zijn wellicht allemaal erg nabewerkt en / of met andere hardware geschoten?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Check de EXIF eens, alles Ixus 30, en nee niet alles is top. Maar dat is het ook niet in mijn gallery, en met mij vele anderen. Natuurlijk kent die camera zijn beperkingen, maar ik wil er maar mee aangeven dat je er hele leuke platen mee kunt schieten. Meerendeel van zijn platen zijn heel behoorlijk :)
Pagina: 1