Toon posts:

Coax, server, hub???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik heb/zal hebben:
1pc beneden(win98)
1pc boven (win98/linux)
1 486 server
kabelinternet
GEEN hub.
Kan ik met dit boeltje printer en internet sharen? Ik heb al search gedaan, en ik heb begrepen dat het met een coax-kabel zou lukken. Zijn er nadelen aan zo'n kabel?
Welke software moet ik in dat geval hebben? En hoeveel netwerkaarten voor de 486?

Verwijderd

kan wel met coax kabel ja, gaat (volgens mijn ervaring) prima, gewoon de 3 PC's in een netwerk hangen.
2 netwerk kaarten in de server, 1 voor het netwerk zelf, om internet en printer te delen dus, en 1 om kabel internet op aan te sluiten....

En wat betreft software is uiteraard afhankelijk van je OS, ik draai momenteel zelf Win98SE op mijn deelserver, en sygate als deel proggie, gaat prima..

• cyco2437
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09-2025
hey,

hmm tja, terwijl er veel mensen zijn die mij uitlachen draai ik hier thuis een COAX netwerk. Werkt perfect, en draait nu al 6 maanden (zonder 1 x down). Er hangen 5 computers aan. 1 Celly 500 server 128mb. Een linux bak, en mijn workstation, mijn pa z'n comp (beneden ongeveer een lengte van 20 meter kabel). Maar daartussen hangt ook nog een comp van mijn broer. Allemaal internet. En vloeient (voor zowel UPC dat dan kan leveren). oftewel, is goed te realiseren. 2 netwerk-kaarten moet je wel in je server gooien, maar dat is meestal geen probleem. en hoger dan 10 Mbs kom je toch niet (in praktijk 700 kb/sec. En zo hard kan ik niet downloaden :()

ik hoop dat je er wat aan hebt, het is in ieder geval een goede en goedkope oplossing.

Better to be pissed off than pissed on .... :)

Verwijderd

Topicstarter
Is coax merkbaar trager? En is het makkelijk aan te leggen?

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07 10:14

gcb

Ik heb hier thuis ook COAX liggen. Voordelen:
- Goedkoop (altijd fijn!)
- Kan computers in serie zetten (zonder hub dus)
- Snel genoeg voor een beetje surfen en gamen.

Nadelen:
- 10 Mbit... Tja... is niet zoveel

Het aanleggen gaat zeer makkelijk. Gewoon kabeltje leggen, stekkertjes eraan, terminators erop, en het werkt. Niks moeilijke hubs enzo. Persoonlijk vind ik COAX een heel fijn netwerk type.

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07 10:14

gcb

Even je vragen beantwoorden.
Op maandag 22 januari 2001 16:17 schreef Subwoofer het volgende:
Kan ik met dit boeltje printer en internet sharen?
Ja, gaat prima.
Ik heb al search gedaan, en ik heb begrepen dat het met een coax-kabel zou lukken. Zijn er nadelen aan zo'n kabel?
Zie vorige post
Welke software moet ik in dat geval hebben?
Drivers e.d. zitten bij Windows vanaf '95 standaard bij. Linux waarschijnlijk ook wel. Anders wel te downloaden.
En hoeveel netwerkaarten voor de 486?
2. 1 voor kabel. 1 voor thuis netwerk.

BTW, je zal trouwens een TCP/IP netwerk moeten draaien, anders kan je geen internet sharen.

Verwijderd

Topicstarter
BTW, je zal trouwens een TCP/IP netwerk moeten draaien, anders kan je geen internet sharen.
Sorry, maar wat is TCP/IP (k'ben een beetje newbie:9)

Verwijderd

Topicstarter
Nu weet ik nog niet wat TCP/IP is.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:37
TCP/IP is het protocol waarmee op internet gelult wordt. Niet zo moeilijk om te installen.
IP-adresje, subnetmask en default gateway.

Voor de IP-adressen neem je:
192.168.1.10
192.168.1.20
192.168.1.30 (voor iedere PC eentje)
subnetmask = 255.255.255.0 (op elke pc hetzelfde)
en de default gateway is het ipadres van de compu die internet deelt. Bijvoorbeeld 192.168.1.10 (als die je internet deelt).

Het grootste nadeel aan coax (zelf ondervonden).
Ik denk, ik prik er een compu bij. Extra stukje kabel...
Prima. Na een tijdje werkte m'n netwerk helemaal niet meer, bleek dat nieuwe stukje kabel gaar.
Oftewel: 1 stukje kabel gaar => hele netwerk plat :(

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-08 11:46
Da's een protocol met de IP instellingen die er voor zorgt dat de computers kunnen communiceren. Op tweakers stond trouwens pas een heel stuk over een thuisnetwerk aanleggen. Daar staat alles in enzo. Kijk daar ff.

Verwijderd

oke let op:
op die 486 draai je linux debian
je zet daar 2 netwek kaarten in 10mbit of zo
op de ene sluit je je kabelmodem aan en aan
de andere je UTP kabel die dan naar je hub
gaat en dan kan je in je hub je andere pc's
pluggen

C'est tres simple
>:)>:)>:)>:)>:)>:)

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:14
coax = goed

ik draai hier ook coax. en het werkt perfect. geen gedoe met hubs of switches.

vergeleken met 10mbit utp is er voor mij geen verschil... behalve de prijs..

voor 3 pc's coax:
3 nic's [zitten t-stukjes vaak bij] 75-90 gulden
2 kabels 30,- MAX
en 2 terminators 5,-

met een beetje geluk heb je voor 110,- een volledig draaiend netwerk

UTP 10mbit
3x zelfde nic's 75-90,-
hub [10mbit] 60-100,-
3 utp kabels 30-60,-

geloof me maar... je bent al snel ongeveer 2x zo duur uit. en veel sneller is utp niet... [als het wel sneller is]

en met internet delen merk je er al helemaal niks van... en is coax misschien wel sneller dan utp[met een goedkope hub]

Verwijderd

Topicstarter
Thx voor alle reacties:)
Pagina: 1