Alternatief voor Frames

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GekkeCoen
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-02-2025
Hallo iedereen,

Ik zoek eigelijk een alternatief voor frames. Ik wil frames gaan gebruiken voor een website waar heel veel pagin's in verwerkt moeten worden. Zo hoef ik voor het menu en header alleen maar een frameset te gebruiken. Maar aangezien frames afgeraden wordt zoek ik een alternatief. Is er een alternatief dat op frames lijkt, zodat ik het menu en of header maar in 1 pagina hoeft aan te passen.

Groetjes,

• arieleks
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08-2013
In het geval van Apache: Server Side Includes. http://httpd.apache.org/docs/1.3/howto/ssi.html

Of gewoon met ASP, PHP, of welke scripting taal je ook gebruikt.

- Rietberg - sieben Mal sympatisch -

There are only 10 types of people, those who make stupid jokes about binary numbers and those who don't.

• magic45
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-04 15:01
offtopic:
Buiten frames heb je hier duidelijk nog geen tijd in gestopt

Wil je gebruik gaan maken van enkel HTML of ook van een andere webtaal?

• deviltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
in het geval van geen server-side scripts zou je kunnen gaan voor een ajax-achtige oplossing..

waarbij de content dus via javascript wordt opgehaald

Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

• GekkeCoen
Ik zou het liefst in html willen werken. Maar PHP is ook mogelijk. ASP of MySQL liever niet.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:04

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

GekkeCoen schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 15:53:

Maar aangezien frames afgeraden wordt ...
Frames worden an sich niet direkt afgeraden .... voor bepaalde toepassingen kan het wel zin hebben, bv een diepe navigatiestructuur met een navigatiemenu wat het liefst moet blijven staan en de inhoud die dan in een bijframe geladen kan worden ....

Frames hebben daarnaast wel een zeker nadeel bij zoekmachines, dat is echter te overkomen (door goede index-indstructies en jump-into-scriptjes)
En uit accesability is het een nadeel dat bij een reload niet altij de frame juist blijft staan en is het lastig te bookmarken ...

maar sla niet zomaar, zonder duidelijke gronden een bepaalde weg in, als je niet zelf heel duidelijk weet dat een andere weg voordelen heeft tov je oudere aanpak.

Met CSS is je pagina probleem 'zo' vorm te geven dat het precies hetzelfde effect heeft als de onderveredeling in frames , door absolute positionering en het gebruik maken van overflow (waardoor binnen elementen scrollbars ontstaan)..

offtopic:
waarom beginnen mensen hier gelijk over scriptingtalen en serverapplicaties? dat heeft voorlopig niks tot weinig met de vraag te maken

[ Voor 20% gewijzigd door RM-rf op 16-02-2006 16:08 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• magic45
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-04 15:01
offtopic:
MySQL is geen scriptingtaal

Ik zou dan voor PHP gaan zoek maar ff op Server side includes (function : include of require op http://php.net)

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-04 13:38
Persoonlijk vind ik <div> in combinatie met php heerlijk werken. Google eens wat daarnaar, tutorials genoeg op t net.

• DamadmOO
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-03 10:51
Wat je kan doen is gebruik maken van een header.php en een footer.php.
In de header.php begin je de pagina en zet je je menu *je kan gewoon html 'coden' *
In de footer.php sluit je het menu en de html netjes af.
Gewoon beide files includen in de pagina die je wilt laten zien *bijvoorbeeld index.php*

header.php
HTML:
1
2
3
4
5
<html>
<head>
  <title>HELLO WORLD!</title>
</head>
<body>

footer.php
HTML:
1
2
</body>
</html>

index.php
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
<?
  include('./header.php');
?>
HELLO WORLD!
<?
  include('./footer.php');
?>

[ Voor 78% gewijzigd door DamadmOO op 16-02-2006 16:13 ]

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
deviltje schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 16:01:
in het geval van geen server-side scripts zou je kunnen gaan voor een ajax-achtige oplossing..

waarbij de content dus via javascript wordt opgehaald
Erg handig voor als je je javascript hebt uitstaan.
Nee, ga voor serverside scripts, dan weet je zeker dat de gebruiker de juiste content krijgt!

• GekkeCoen
DamadmOO schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 16:09:
Wat je kan doen is gebruik maken van een header.php en een footer.php.
In de header.php begin je de pagina en zet je je menu *je kan gewoon html 'coden' *
In de footer.php sluit je het menu en de html netjes af.
Gewoon beide files includen in de pagina die je wilt laten zien *bijvoorbeeld index.php*

header.php
HTML:
1
2
3
4
5
<html>
<head>
  <title>HELLO WORLD!</title>
</head>
<body>

footer.php
HTML:
1
2
</body>
</html>

index.php
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
<?
  include('./header.php');
?>
HELLO WORLD!
<?
  include('./footer.php');
?>
Dat lijkt me wel een goed oplossing. En hoe moet het dan als ik een menu links van de pagina wilt "include"? En hoe kan ik die positeren?

• ZeilDude
GekkeCoen schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 16:17:
[...]

Dat lijkt me wel een goed oplossing. En hoe moet het dan als ik een menu links van de pagina wilt "include"? En hoe kan ik die positeren?
Ja, hee, da's weer een hele andere vraag. Moeten we nu heel je site gaan klussen hier? Maak gewoon eerst een dummy van de pagina zoals je wilt, dan kun je stuk voor stuk gaan opdelen in includes. Die includes kun je zelfs nesten/groeperen.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:16

Super_ik

haklust!

dan maak een een menu.php
HTML:
1
2
3
<div style="position: absolute; top: 0px, left: 0px;width=100px;">
lalala, maak een mooi menu;
</div>

en in je pagina.html
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
<?
  include('./top.php');
  include('./menu.php');
  <div style="position absolute; top=0, left = 100px;">
  blablabla pagina
  </div>
  include('./footer.php');
?>

ofzo

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• ZeilDude
Waarom absoluut positioneren?

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Ten eerste staat de gemiddelde server per default ingesteld op <?php als tag dus lijkt het me slim om die ook te gaan gebruiken. Daarnaast is er al meermalen genoemd hoe je in include doet met php en lijkt het me duidelijk dat als je een header en een footer include, je hetzelfde dus ook met het menu kan doen. Volgens mij heb je de code nog niet eens geprobeerd anders had je dat zelf ook wel opgemerkt. Als dit al te hoog gegrepen is is het toch eens hoog tijd om wat tutorials te lezen.

Het positioneren staat overigens totaal los van het includen; postioneren is opmaak en dat kan je dmv van css doen.

Hier een rij links om eens door te lezen:
Wat php's include precies doet, met codevoorbeelden.
Hoe je met simpele html en css je menu overal kan neerzetten waar jij dat wil.

En als je de basis echt wilt begrijpen:
http://home.parse.nl/~michiel/semantiek.html
http://www.mozilla.org/contribute/writing/markup#structure
Als je er zelf niets van begrijpt en vervolgens met een half werkend voorbeeld komt, post dan gewoon niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Rowanov op 16-02-2006 17:05 ]

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-04 15:34

lordsnow

I know nothing

Je kan met behulp van PHP standaard onderdelen (headers, footers, wat dan ook) van een pagina invoegen met behulp van include of include_once:
http://nl3.php.net/manual/en/function.include.php
http://nl3.php.net/manual/en/function.include-once.php

En wat voegt dit toe aan de (al aangedragen) oplossingen? Lees het topic voordat je post.

[ Voor 17% gewijzigd door BtM909 op 17-02-2006 09:48 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Mensen, we zitten nog steeds in [WG], dus PHP en SSI adviezen gaan maar even wachten tot we besluiten om naar /14 te verplaatsen ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Super_ik
  • Laatst online: 10:16

Super_ik

haklust!

Rowanov schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 17:02:

Als je er zelf niets van begrijpt en vervolgens met een half werkend voorbeeld komt, post dan gewoon niet.
t gaat om t idee, k neem aan dat ie de rest zelf ook wel kan uitvogelen,
anders kan ik net zo goed beginnen met, "klick met de muis op de start knop."

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:04

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

GekkeCoen schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 16:17:

Normaal is een serverside include gewoon een korte tag, die ervoor zorgt dat eens eparaat stukje statische HTML precies op die plek in de pagina ingevoegd wordt ....

normaal heeft apache al standaard SSI tags aan staan, dus PHP enkel toepassen voor includes is volgens mij een beetje het paard achter de wagen spannen ....
vraag je overigens ook af of dit zoveel zin heeft .....

In de meeste gevallen zou het volgens mij evenveel nut hebben om met een editor met een folder-gebaseerde search&replace gewoon het stukje HTML-code voor een menu in iedere pagina in te voegen ... dat is waarschnl. evenveel wekr in ieder pagina op de gewenste plek een SSI-tag of stukje PHP-code in te voegen ...

dat staat overigens nog altijd los van bepaalde voordelen van Frames, bv dat je menu blijft staan (zeker met uitklap-menuutjes fijn), terwijl enkel in het text-deel de pagina ingeladen wordt...
met zo'n 'include' moet je iedere pagina altijd 'geheel' inladen, en begint het menu weer op zijn 'beginstand'

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Super_ik schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 10:51:
[...]

t gaat om t idee, k neem aan dat ie de rest zelf ook wel kan uitvogelen,
anders kan ik net zo goed beginnen met, "klick met de muis op de start knop."
Nee, het gaat om het feit dat je pertinent foute dingen roept. Het idee geven of de TS in het bos sturen zijn twee verschillende dingen ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• koekiemonster
  • Laatst online: 18-02 11:17

koekiemonster

want a cookie

Als je site / applicatie niet hoeft worden opgenomen in een zoekmachine (Je gaat bijvoorbeeld eenCMS gebruiken), dan voldoen frames prima. Sterker nog, ik zou geen beter idee weten om zo snel en efficient je informatie van je huidige navigatie te behouden (een javascript navaigatie bijvoorbeeld) en de klant zo mooi mogelijk te voorzien van de juiste informatie. Daarnaast kost elke berekening tijd. Het gebruik van frames voorkmt onnodige berekeningen (is af te vangen met gebruik van cache, maar frames is in veel gevallen veel duidelijker / makkelijker en beter te onderhouden).

Het gebruik van divs etc is geweldig, maar je moet je soms afvragen of het echt nodig is.
Het gebruiken van frames gaat en kan prima!

[webhero.nl]

• koekiemonster
  • Laatst online: 18-02 11:17

koekiemonster

want a cookie

lordsnow schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 17:19:
Je kan met behulp van PHP standaard onderdelen (headers, footers, wat dan ook) van een pagina invoegen met behulp van include of include_once:
http://nl3.php.net/manual/en/function.include.php
http://nl3.php.net/manual/en/function.include-once.php

En wat voegt dit toe aan de (al aangedragen) oplossingen? Lees het topic voordat je post.
include wordt niet meer aangeraden, include_once of require_once is hetgeen PHP5 aanraadt.

[webhero.nl]

• DamadmOO
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-03 10:51
RM-rf schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 11:07:
In de meeste gevallen zou het volgens mij evenveel nut hebben om met een editor met een folder-gebaseerde search&replace gewoon het stukje HTML-code voor een menu in iedere pagina in te voegen ... dat is waarschnl. evenveel wekr in ieder pagina op de gewenste plek een SSI-tag of stukje PHP-code in te voegen ...
En dan als je het menu wilt aanpassen moet je op elke pagina dat stukje html weer gaan aanpassen? Als dat zo is dan zijn includes dus nooit meer nodig.
dat staat overigens nog altijd los van bepaalde voordelen van Frames, bv dat je menu blijft staan (zeker met uitklap-menuutjes fijn), terwijl enkel in het text-deel de pagina ingeladen wordt...
met zo'n 'include' moet je iedere pagina altijd 'geheel' inladen, en begint het menu weer op zijn 'beginstand'
Er zijn mooie CSS oplossingen om frames na te bootsen die wat mij betreft een stuk beter zijn dan het gebruik van frames zelf.
Voor de uitklapmenuutjes kan je ook een combinatie van ajax en sessies gebruiken.

Persoonlijk vind ik het grote nadeel van frames dat bookmarken gewoon haast onmogelijk wordt gemaakt.
Pagina: 1