Toon posts:

[XP] Bij nieuw moederbord OEM-licentie niet meer geldig?

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
bron
Microsoft: nieuw moederbord = nieuwe licentie kopen

Microsoft heeft onlangs zijn licentie-overeenkomst veranderd. Volgens Microsoft staat een nieuw moederbord gelijk aan een nieuwe computer en daarom moet u opnieuw een licentie voor Windows aanschaffen.

Microsoft vindt dat een nieuw moederbord zorgt voor een nieuwe computer. Op deze 'nieuwe' computer mag niet zomaar een oude versie van Windows geïnstalleerd worden, omdat dat gelijk staat aan het illegaal kopiëren van de software. Indien een moederbord wordt vervangen om andere redenen dan omdat het defect is, dan heeft de gebruiker een nieuwe computer gebouwd en is er een nieuwe licentie voor de software nodig.

De reden dat Microsoft een nieuw moederbord gelijkstelt aan een nieuwe computer is dat Microsoft een basiscomponent moet hebben om te bepalen wat een originele pc is en wanneer een computer 'nieuw' is. Omdat het moederbord de processor heeft, vindt Microsoft dat deze basiscomponent het hart van de pc is. Wanneer het moederbord wordt vervangen, wordt er in feite een nieuwe computer gebouwd.

Microsoft heeft een memo aan al zijn oem-partners gestuurd met het verzoek om dit nieuwe beleid uit te voeren telkens wanneer de klant het moederbord upgradet.
:7

Verwijderd

Onzin, je hebt toch betaald voor de licentie. Waarom zou je dan niet je pc mogen upgraden? In mijn inzicht weer een manier om geld te verdienen :/

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Dus ik mag nu bij een moederbord een OEM licentie verkopen?

Default blanke hetero

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik vond het sowiezo al raar, als jij zorgt dat je die versie van windows niet meer op jouw oude computer draait mag je het toch gewoon op jouw nieuwe installeren? Voor moederborden vind ik het helemaal raar, want volgens mij installeer je windows op je harde schijf en niet op je moederbord. Ik ga toch ook geen nieuwe Need For Speed: Most Wanted kopen als ik mijn videokaart vervang? :X

Zo zorgen ze er alleen maar voor dat nóg meer mensen windows illegaal downen, of simpelweg het cd'tje van hun vader pakken :o

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:50

HaterFrame

Well... Poo came out!

Best ziek, ik betaal toch al genoeg voor de software.
Geld klopperij is het, gewoon een manier om de klant te naaien.

I am the great Cornholio!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:38
Dus als je moederbord kapot gaat, zit je niet alleen met de kosten van een duur moederbord, maar moet je nog een evenveel of meer voor je Windows betalen?
Belachelijk! |:(

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-03 12:52

ralpje

Deugpopje

Het ligt er natuurlijk aan wat je met je oude mobo doet op het moment dat je hem vervangt.
Gaat die in een andere pc, of op een stapel?
In het eerste geval zul je inderdaad een nieuwe licentie nodig hebben (voor welke pc maakt dan in feite niet uit, maar er is een extra pc 'ontstaan'), in het tweede geval heb je geen extra licentie nodig. Je software draait nog steeds maar op 1 machine (want je hebt maar 1 machine), en daar heb je dus een licentie voor.
Fire69 schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 15:51:
Dus als je moederbord kapot gaat, zit je niet alleen met de kosten van een duur moederbord, maar moet je nog een evenveel of meer voor je Windows betalen?
Nee, want:
Indien een moederbord wordt vervangen om andere redenen dan omdat het defect is, dan heeft de gebruiker een nieuwe computer gebouwd en is er een nieuwe licentie voor de software nodig.

[ Voor 37% gewijzigd door ralpje op 16-02-2006 15:53 ]

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het staat er niet bij, maar dit kan natuurlijk alleen maar slaan op de OEM versies. En dan vindt ik het eigenlijk wel een logische gedachte. Het leuke is dan wel dat je alle andere onderdelen blijkbaar wel mag vervangen en dat is juist meer flexibel dan nu het geval is. Alles behalve het schrofhje of de microfoon vervangen is niet meer dezelfde PC en iedereen kiest er voor om een OEM licentie te kopen ipv een volle (nou ja, redelijk bewust dan).

Kapotte hardware is vast wel recht te breien met de telefonische activatie. Zo niet is het inderdaad vreemd en imho in NL niet eens legaal.

Vreemd is alleen dat moederbord en processor worden gelijkgesteld. Een van beide upgraden maar de ander niet zou dan weer wel kunnen? :P

(Heeft iemand een bron van MS zelf? Lijkt me relevanter dan dit).

[ Voor 10% gewijzigd door F_J_K op 16-02-2006 15:53 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• FouT
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-03 20:09
Dit lijkt mij een maatregel die hoort bij de introductie van Vista over een tijdje, de mensen die daarna hun PC upgraden zullen dan dus sneller Vista aanschaffen ipv er hun oude Windows XP op te installeren

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Dat geldt dus ook dat als je zelf je mainboard vervangen hebt en Microsoft belt voor telefonische activatie? Dan moet je dus ook een nieuwe licentie kopen ?

• Fire69
ralpje schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 15:51:
Het ligt er natuurlijk aan wat je met je oude mobo doet op het moment dat je hem vervangt.
In het eerste geval zul je inderdaad een nieuwe licentie nodig hebben (voor welke pc maakt dan in feite niet uit, maar er is een extra pc 'ontstaan'), in het tweede geval heb je geen extra licentie nodig. Je software draait nog steeds maar op 1 machine (want je hebt maar 1 machine), en daar heb je dus een licentie voor.
En als je op die andere pc een ander OS draait?

• TheZeroorez
  • Niet online
ralpje schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 15:51:
Wie zegt dat jij windows op de computer waar jij dat moederbord in stopt gaat draaien? Het is de grootst mogelijke onzin, ze willen nu dus gewoon dat er per moederbord dat er verkocht wordt 1 versie van windows verkocht wordt...

edit:
spuit 11

[ Voor 3% gewijzigd door TheZeroorez op 16-02-2006 15:55 ]

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-03 15:08
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 15:46:
Onzin, je hebt toch betaald voor de licentie. Waarom zou je dan niet je pc mogen upgraden?
Je geeft zelf het antwoord al, omdat je een licentie hebt. En Microsoft is degene die de inhoud van die licentie bepaalt, of je dat nu leuk vindt of niet. Vooropgesteld dat ze de licentievoorwaarden niet met terugwerkende kracht gaan wijzigen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:14
Is het ook niet zo dat Microsoft een tijdje geleden de licenties had aangepast zodat je met één licentie Windows op iets van 3 of 4 computers mocht installeren? Aangezien de meeste huishoudens toch maar 1 á 2 computers hebben kun je dus je moederbord wel een keertje upgraden zonder dat je weer in je buidel moet graven voor deze nieuwe regel.

The devil is in the details.

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:16
Fire69 schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 15:51:
je hebt niet goed gelezen dit staat er toch duidelijk in
Indien een moederbord wordt vervangen om andere redenen dan omdat het defect is, dan heeft de gebruiker een nieuwe computer gebouwd en is er een nieuwe licentie voor de software nodig.

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:08

Hu9o

Schokkend

FouT schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 15:52:
Dit lijkt mij een maatregel die hoort bij de introductie van Vista over een tijdje, de mensen die daarna hun PC upgraden zullen dan dus sneller Vista aanschaffen ipv er hun oude Windows XP op te installeren
Jep, dat denk ik ook.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

• schaap2005
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-01-2025
Wat een gigantische onzin zeg, ze willen gewoon nog meer geld.

Ik hoop dat microsoft een bios update nog wel ziet als dezelfde pc.

• TheZeroorez
  • Niet online
martijn- schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 15:55:
[...]
je hebt niet goed gelezen dit staat er toch duidelijk in
[...]
En jij ook niet, want dit is een aantal minuten geleden ook al gezegd :X

[ Voor 58% gewijzigd door TheZeroorez op 16-02-2006 15:57 ]

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Fire69 schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 15:53:
[...]

En als je op die andere pc een ander OS draait?
Dan heb je daar al een licentie en dus geen nieuwe nodig. Ga je pc upgraden (qua OS dus) of een nieuwe pc maken met o.a. je oude moederbord en wat andere zut, dan heb je dus wel een nieuwe licentie nodig.
F_J_K schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 15:52:
Kapotte hardware is vast wel recht te breien met de telefonische activatie. Zo niet is het inderdaad vreemd en imho in NL niet eens legaal.
Dat is nu al zo. Zeggen dat je een blikseminslag in de buurt hebt gehad is genoeg om wat nieuwe hardware te verklaren, en dus een nieuwe licentie / activatie te krijgen.

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-02 22:16

_AvA_

en dat ben zo.

Dit gaat mij echt veel te ver!

Straks moet je nog nieuwe geluidssoftware kopen omdat je je geluidskaart hebt vervangen!

Een moederbord! Kom op zeg :|

Dit is niet de goede manier van aanpak tegen illegale shit iig.
Ik denk zelfs dat het mensen af kan stoten, en als ze dat willen, vraag ik me af waar het oude microsoft is gebleven, dat stond voor service en kwaliteit (nooit wat van gezien)

Droogkloot.

Verwijderd

Volgens mij gaat het hier enkel om OEM-licenties. Want deze hangen vast aan de computer die je koopt.

Als je een gewone versie koopt kan je die installeren op 1 PC, maar achteraf als je die PC weg doet kan je deze op een andere PC gebruiken. Want je hebt immers dan de software onafhankelijk van je PC gekocht om het te draaien op 1 PC. Dit in tegenstelling tot een OEM-versie die je koopt samen met een PC en waarvoor je dan ook een grote korting krijgt.

• Fire69
ralpje schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 15:56:
[...]

Dan heb je daar al een licentie en dus geen nieuwe nodig. Ga je pc upgraden (qua OS dus) of een nieuwe pc maken met o.a. je oude moederbord en wat andere zut, dan heb je dus wel een nieuwe licentie nodig.

[...]
Niet als ik op die andere pc Linux draai...

Maar volgens mij zal het wel zijn zoals Ygreke zegt, en dan is het allemaal wel nog begrijpelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Fire69 op 16-02-2006 16:02 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ebayzo schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 15:48:
Dus ik mag nu bij een moederbord een OEM licentie verkopen?
Interessante vraag eigenlijk. MS stelt dat de OEM licentie alleen geldig is in gebruik met de betreffende computer en dat je dus een nieuwe licentie nodig hebt wanneer je een nieuwe pc (in dit geval het moederbord) koopt. Lijkt me dat dit overigens alleen voor OEM licenties geldt (die goedkoper zijn omdat ze alleen met een nieuwe pc (soor van koppelverkoop) verkocht mogen worden.

De enige vraag waar antwoord op zal moeten komen is of een OEM licentie juridisch gezien overdraagbaar is naar nieuwe hardware of niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Bor op 16-02-2006 16:02 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit zou ronduit belachelijk zijn... Ik zou spontaan bewust over stappen op een illegale versie. :(
Dat zou leuk zijn, moederbord raakt defect dat type is niet meer te verkrijgen dan kun je ook gelijk een andere Windows licentie aanschaffen....... :/

*_dune_ heeft net Windows XP Pro licentie aageschaft.

[ Voor 34% gewijzigd door _Dune_ op 16-02-2006 16:05 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Bor
  • Nu online

Bor

_Dune_ schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 16:03:
Dit zou ronduit belachelijk zijn... Ik zou spontaan bewust over stappen op een illegale versie. :(
Dat zou leuk zijn, moederbord raakt defect dat type is niet meer te verkrijgen dan kun je ook gelijk een andere Windows licentie aanschaffen....... :/

*_dune_ heeft net Windows XP Pro licentie aageschaft.
In dat geval zou je contact op kunnen nemen met Microsoft om het probleem op te lossen lijkt me. Dit bv door een bewijs te overleggen (bv bon van de technische dienst van een winkel) dat het moederbord ook daadwerkelijk defect is.

Met overstappen naar een illegale versie heb je eigenlijk ook jezelf mee imho. Het niet eens zijn met de voorwaarden van een licentie kan nooit een geldige reden zijn om de betreffende applicatie / het betreffende OS toch illegaal te gebruiken.

Staat er overigens iets in de OEM overeenkomst waaraan MS zal kunnen verwijzen met betrekking tot dit besluit?

[ Voor 22% gewijzigd door Bor op 16-02-2006 16:12 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Bor de Wollef schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 16:06:
[...]
In dat geval zou je contact op kunnen nemen met Microsoft om het probleem op te lossen lijkt me. Dit bv door een bewijs te overleggen (bv bon van de technische dienst van een winkel) dat het moederbord ook daadwerkelijk defect is.

Met overstappen naar een illegale versie heb je eigenlijk ook jezelf mee imho. Het niet eens zijn met de voorwaarden van een licentie kan nooit een geldige reden zijn om de betreffende applicatie / het betreffende OS toch illegaal te gebruiken.

Staat er overigens iets in de OEM overeenkomst waaraan MS zal kunnen verwijzen met betrekking tot dit besluit?
Je hebt helemaal gelijk, het was dit was ook mijn eerst reactie/gedachten toen ik dit topic begon te lezen.Tuurlijk heb je, je zelf er alleen maar mee als je illegale versies gaat gebruiken. Maar ik vindt dit nogal erg onwaarschijnlijk en ook niet door de beugel kunnen, daar zijn die licenties gewoon veel te duur voor. Als Microsoft de prijs van een OEM licentie nu zou reduceren naar b.v. een euro of 20 ik zeg maar wat, maar dat zullen ze ook niet doen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12-2025
Ik ben toen ik Windows XP Pro gekocht toch echt akkoord gegaan met andere licentievoorwaarden. Oftewel dit kunnen ze mij nu niet gaan verplichten om deze licentievoorwaarden op te volgen. Het leuke nog ook is dat ik mijn Windows XP Pro gekocht heb samen met mijn voeding. Dus dan zou je denken dat als ik mijn voeding vervang een nieuwe licentie nodig heb. Helaas kan ik mijn voeding ook wel in een nieuw systeem zetten als ik dat wil.

Laatst belde ik trouwens met MicroSoft omdat ik te vaak windows opnieuw had geinstalleerd en het werd telefonisch geactiveerd zonder enkele vraag. Ik zei gewoon dat ik windows opnieuw installeerde en dat windows zei dat mijn key niet meer geldig was. Al met al is dit MicroSofts goed recht om dit nieuwe systeem toe te passen, maar ze kunnen het helaas niet met terugwerkende kracht opdringen.

• Bor
  • Nu online

Bor

dev icey schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 16:16:
Ik ben toen ik Windows XP Pro gekocht toch echt akkoord gegaan met andere licentievoorwaarden. Oftewel dit kunnen ze mij nu niet gaan verplichten om deze licentievoorwaarden op te volgen. Het leuke nog ook is dat ik mijn Windows XP Pro gekocht heb samen met mijn voeding. Dus dan zou je denken dat als ik mijn voeding vervang een nieuwe licentie nodig heb. Helaas kan ik mijn voeding ook wel in een nieuw systeem zetten als ik dat wil.
Heb je een OEM versie gekocht bij een voeding? Dat is zowiezo afaik niet legaal. Een OEM versie mag alleen verkocht worden bij een complete PC. Maw, afaik is de gekochte versie nu net zo veel "waard" als een illegale versie. Of heb je een retail versie gekocht en lees ik jouw post nu verkeerd?
Al met al is dit MicroSofts goed recht om dit nieuwe systeem toe te passen, maar ze kunnen het helaas niet met terugwerkende kracht opdringen.
Dat is nog maar de vraag gezien OEM licenties aan de verkoop van een complete PC gekoppeld zijn afaik.

[ Voor 15% gewijzigd door Bor op 16-02-2006 16:19 ]

Verwijderd

Maar je kan je dus ook afvragen hoe ze ooit zouden moeten controlen dat een bepaald moederbord is gekoppeld aan een bepaalde licentie. Want zo ver ik weet is alleen geregistreerd wat een bekend echt nummer is en wat een illegaal nummer (kan) is (zijn).

Dus zou daar ook weer een heel systeem op bedacht moeten. Al met een al een staaltje van onzin en hoe jen ik de consument zo veel mogelijk.

• Bor
  • Nu online

Bor

Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 16:24:
Maar je kan je dus ook afvragen hoe ze ooit zouden moeten controlen dat een bepaald moederbord is gekoppeld aan een bepaalde licentie. Want zo ver ik weet is alleen geregistreerd wat een bekend echt nummer is en wat een illegaal nummer (kan) is (zijn).
De activatieprocedure werkt aan de hand van een hardware check en een serial. Het is dus zeker mogelijk te zien of er iets is gewijzigd (dat is ook de reden waarom de activatie niet succesvol verloopt wanneer je veel hardware wijzigd).

• Touchdomex
  • Laatst online: 07:52

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Bor de Wollef schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 17:30:
[...]

De activatieprocedure werkt aan de hand van een hardware check en een serial. Het is dus zeker mogelijk te zien of er iets is gewijzigd (dat is ook de reden waarom de activatie niet succesvol verloopt wanneer je veel hardware wijzigd).
Dus zodra ik een upgrade doe van Graka en ik koop bijvoorbeeld een nieuwe tv kaart en een geluidskaart dan is het al niet meer mogelijk om mijn XP op nieuw te installen

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Bor
  • Nu online

Bor

touchdomex schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 18:18:
[...]

Dus zodra ik een upgrade doe van Graka en ik koop bijvoorbeeld een nieuwe tv kaart en een geluidskaart dan is het al niet meer mogelijk om mijn XP op nieuw te installen
Dan is het wel mogelijk XP te installeren maar is de kans aanwezig dat er opnieuw geactiveerd moet worden.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Lijkt mij dat dit over de OEM versie gaat. Voor retail of corporate spul lijkt me dit klinklare onzin :P
Ik zet even "OEM" erbij in de titel, en pas die even ietsje aan om het wat duidelijker te maken.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Touchdomex
  • Laatst online: 07:52

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Bor de Wollef schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 18:30:
[...]

Dan is het wel mogelijk XP te installeren maar is de kans aanwezig dat er opnieuw geactiveerd moet worden.
Is net een titelfix uitgevoerd. Hij is bij deze niet meer van toepassing op mij. Heb namelijk een normale licentie.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• ralpje

ralpje

Deugpopje

touchdomex schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 18:45:
[...]

Is net een titelfix uitgevoerd. Hij is bij deze niet meer van toepassing op mij. Heb namelijk een normale licentie.
En als je de rest van het topic had gelezen dat je dat al geweten vóór de titelfix. :)

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:37
Toch niks nieuws dit? OEM mag maar op 1 systeem, en als je nieuwe pc bouwt mag je die Win niet meenemen daarnaar toe, Full versie mag dat juist wel. En laten we eerlijk zijn, wanneer zeg je dat je nieuwe pc hebt, als je mobo cpu en geheugen compleet vernieuwd hebt, of niet dan? Enig bezwaar wat ik heb is als je echt alleen maar nieuw mobo erin stopt, en de oude cpu en het geheugen daarop prikt, dan kan je van een misschien verbeterd systeem spreken, maar niet echt van een nieuwe pc.....
Heb me er laatst aardig in verdiept en ervan afgezien om OEM te kopen, wil persee de Full, maar die is weer veel te duur, dus dan maar bij de piratenversie blijven. :/ Wie weet wordt Vista Full stuk goedkoper, Ms had het erover dat ze met nieuwe prijsstelling komen.

ps. Het is niet voor niets zo dat er op marktplaats veel meer geboden wordt voor een Full, als je die OEM zomaar naar iedere pc kon meenemen zou niemand die Full toch meer moeten....

Zie hier informatie wat het WPA-systeem allemaal checkt aan je hardware.

[ Voor 24% gewijzigd door Sjah op 16-02-2006 20:01 ]

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-03 14:55

BertV

Handgemaakt

En als je het kapotte moederbord met een identiek moederbord verwisselt? (geen rare oplossing bij een kapot moederbord)

Is er dan volgens het besturingssysteem wat veranderd = heractiveren?

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• ralpje

ralpje

Deugpopje

BertV schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 20:09:
En als je het kapotte moederbord met een identiek moederbord verwisselt? (geen rare oplossing bij een kapot moederbord)

Volgens mij heeft elk stuk hardware een uniek ID, bestaand uit een aantal delen (waaruit fabrikant, type nummer, serie, etc. zijn te herleiden), dus volgens mij hebben twee mobo's van exact hetzelfde type inderdaad verschillende ID's (hoewel het verschil dan waarschijnlijk slechts één cijfer zal zijn).
Dus inderdaad opnieuw activeren, dan.

• Bor
  • Nu online

Bor

Wat is er uberhaubt mis met heractiveren wanneer je een officiele licentie hebt?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nope.
Tenminste, in 99% van de gevallen niet.
Wanneer dat wel moet is er meestal ook bijvoorbeeld een videokaart en een netwerkkaart (de niet-onboard varianten dan) vervangen waardoor de waarde teveel afwijkt.

Enkel en alleen een systemboard vervangen levert bijvoorbeeld bij een Windows 2003 Server ook geen her-activering op.

Ik moet er wel bij zeggen dat Microsoft de laatste tijd erg veel wijzigingen in hun OEM programma met betrekking tot (re)activeren heeft doorgevoerd.
Vorig jaar werd ook het activeren van een opnieuw geinstalleerde Pre-installed OEM versie al veranderd, als je een HP/Compaq of IBM PC opnieuw installeerde zonder de recovery opties maar wel met de oorspronkelijke installatiebestanden moest je deze nu ook telefonisch activeren.
Dat was tot die tijd een stuk eenvoudiger...

Mijn indruk is dan eigenlijk ook een beetje dat ze van het hele OEM idee liever af willen en meer naar een retail-only model toe willen. Hoe ze dat dan qua prijsbeleid gaan doen weet ik nog niet.

* alt-92 geeft eerlijk gezegd de voorkeur aan retail versies, maar de gemiddelde consument telt daar toch echt geen 300+ euro voor neer vrees ik...

[ Voor 40% gewijzigd door alt-92 op 16-02-2006 22:18 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• redyak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-02 15:49

redyak

Try and Fail

Het gaat om OEM versies en hoelang deze "houdbaar" zijn. Ik was met name geinteresseerd in garantiegevallen. Dus ik koop een mobo 36 maanden garantie en in maad 12 zegt hij ploef.
Ik krijg een ander MOBO want de mijn is verouderd.

Hieronder het uiteindelijk antwoord van microsoft:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geachte heer/mevr ,

Wij bedanken u voor uw e-mail aan Microsoft.

Klopt inderdaad, dat valt dan binnen de garantie. Microsoft is op dit moment aan het uitzoeken hoe het dan precies tussen de fabrikant en Microsoft wordt afgehandeld.

Met vriendelijke groet,
Microsoft B.V.

Microsoft Contact Center
e-mail: msnlinfo@microsoft.com
tel.: +31 (20) 500 1500
fax: +31 (20) 500 1970

http://www.microsoft.nl

-----Original Message-----
Subject: Re: Klantenservice contactformulier

Dat zeggen jullie in mail 1 ook, maar het is toch raar of moet ik onder garantie dan ook een nieuwe licentie claimen bij de OEM ?
Ik kan mij herrineren uit het verleden (1 jaar terug) dat je moest bellen en dan kon je met een goed verhaal dit alsnog laten rechttrekken omdat het MOBO maar 1 van de onderdelen was.

Dus nogmaal de vragen:

1. Klopt het dat de licentievoorwaarden worden of zijn gewijzigd en wanneer zijn ze dan ingegaan en geldt die ook voor eerder aaangeschafte licenties?
2. Klopt het dat bij vervanging MOBO van een ander merk of gelijk merk/type andere revisie ik dan verplicht wordt een nieuwe licentie te kopen?

mvg

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:14
Bor de Wollef schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 16:19:
[...]

Heb je een OEM versie gekocht bij een voeding? Dat is zowiezo afaik niet legaal. Een OEM versie mag alleen verkocht worden bij een complete PC. Maw, afaik is de gekochte versie nu net zo veel "waard" als een illegale versie. Of heb je een retail versie gekocht en lees ik jouw post nu verkeerd?

[...]

Dat is nog maar de vraag gezien OEM licenties aan de verkoop van een complete PC gekoppeld zijn afaik.
dat gebeurd vrij regelmatig. Ik ken een winkel die OEM licenties verkoopt bij een muis (a 9 euri).

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Big Daddy schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 12:49:
dat gebeurd vrij regelmatig. Ik ken een winkel die OEM licenties verkoopt bij een muis (a 9 euri).
En dat mag niet meer, sinds september vorig jaar (meen ik).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1