[SQL] ontwerp dbase probleem met foto's gekoppeld aan pages

Pagina: 1
Acties:

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-04 11:58

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
ik ben bezig met een website.. elke pagina heeft aan de rechter kant een drietal sfeerfoto's. per locatie willen die foto's verschillen maar max 3 foto's onder elkaar.

ik had als volgt een ontwerp gemaakt..

tbl_fototbl_sfeer
fotoidsfeerid
fotogrlocid
fototnprojectid
altactueelid
oversinethid
faseid
fotoid

fotoid, sfeerid zijn PK

wat dus het idee is dat elke foto heeft 1 of meerdere locaties, projecten, artikelen(actueel), fases.

toen bedacht ik mij omdat ik max 3 foto's gebruik per locatie kan ik natuurlijk ook gewoon bij elke project, artikel en locatie nog 3 kolommen erachter bij plakken. waardoor ik dus het volgende krijg:

tbl_fototbl_fase
fotoidfaseid
fotogrsoortfase
fototn fasebeschrijving
altfoto1
foto2
foto3

en dan zit er dus een koppeling fotoid met foto1, foto2 en foto3 en dit wordt dus in al die velden toegevoegd die laatste 3 kolommen (foto1,2 en 3).

mijn vraag is wat denken jullie dat het slimste is om te gebruiken.. in het eerste geval zit je iig met een grote koppelingstabel die niet noodzakelijk is en in het tweede geval is dit denk ik het makkelijkst te realiseren..

[ Voor 3% gewijzigd door ReseTTim op 16-02-2006 15:48 ]

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Tja, de tweede is misschien makkelijker te maken, maar de eerste is als je het mij vraagt flexibeler. Wil je bijvoorbeeld op een gegeven moment extra informatie over een sfeerfoto opslaan, dan zul je in het tweede geval drie extra kolommen moeten aanmaken (waarvan je er misschien slechts één wilt vullen). Ook ligt het er maar net aan welke queries je op de database wil gaan uitvoeren.

Verwijderd

Ik kan er echt geen touw aan vastknopen en er duiken een bak met vragen op.

Wat is een sfeer? Wat is een locatie (fysieke plaats van de foto? nee, want een foto heeft volgens jou 1 of meer locaties. Wat is het dan wel?)? Wat is een fase? Als je een database maakt, groepeer je de gegevens meestal per entiteit. Kennelijk zijn dit entiteiten, maar ik heb geen flauw idee wat ze betekenen en kan de samenhang daardoor niet vaststellen. Misschien is het voor jou duidelijk, maar voor mij niet. Ik kan daarom ook niets zeggen over de koppeltabel van optie 1.

Wat geven de pagina's waarover jij het hebt weer? Zijn die gebonden aan een bepaalde entiteit?

Probeer ook in schrijftaal te schrijven en niet in spreektaal, want alleen de gramaticafouten maken het al een lastig stukje om te lezen. Voorbeeld:
wat dus het idee is dat elke foto heeft 1 of meerdere locaties, projecten, artikelen(actueel), fases.
leest heel wat minder dan
elke foto heeft 1 of meerdere locaties, projecten, artikelen(actueel), fases
Overigens, als ik dit laatste stukje lees, vraag ik me af of er niet tussen iedere genoemde entiteit en de fototabel los een koppeltabel moet komen.

Kortom: omschrijf je probleem nou eens heel duidelijk.

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
snel een screenie gemaakt..

Afbeeldingslocatie: http://www.resettim.nl/temp/sineth.JPG

rechterkant zie je 3 foto's dit noem ik ook wel sfeerfoto's daar komt dus sfeer vandaan..

zoals je ziet staan er bovenin links. elk van deze links heeft dus rechts ook weer een reeks foto's die rechts te zien zijn.

met 'locaties' bedoel ik de main page mee van: diensten, projecten, over sineth, contact, actueel
sommige van deze locaties hebben weer een sub pagina als in projecten een pagina heeft waarin 1 project staat of in actueel een artikel over bijv. de wetgeving, enz..

elke pagina heeft dus max 3 sfeer foto's!
zo kwam ik dus bij het tweede oplossing met: 'foto1, foto2 en foto3'
tbl_fase is een voorbeeld van een tabel die er dan zo komt uit te zien met: foto1,2 & 3

dan krijg je de max 3 foto's die per locatie, artikel, project horen..
als ik meer over een foto wil vermelden dan kan dat natuurlijk altijd in tbl_foto.

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
*kick*

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Pak je eerste ontwerp. Dus een afbeelding als aparte entiteit.
Op de pagina pak je dan alle afbeeldingen voor die locatie, en die beeld je af.
Upload je drie afbeeldingen, laat je drie zien. Upload je twee, of vier, afbeeldingen dan komen er automatisch resp. twee of vier afbeeldingen onder elkaar. Je weet immers nooit of je eis van drie afbeeldigen in de toekomst gaat veranderen. En de uitvoering is erg simpel.
Pagina: 1