XP wil niet booten: "error loading operating system"

Pagina: 1
Acties:

• plakbandrol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 12:36
Ik heb een intel 650mhz PC met een MS-6156VA bordje, aangezien de HD kapot was heb ik er een nieuwe HD in gezet (een 80gb maxtor), de HD wordt door de bios herkent, maar alleen de eerste 40gb zijn zichtbaar. Opzich geen ramp, zolang de boel maar wil draaien.

Ik kan gewoon booten van de XP-setup cd, maar na het aanmaken van partities en het kopieeren van bestanden wil de setup gereboot worden, bij het opstarten krijg ik gelijk de melding "error loading operating system". Volgens microsoft komt dit doordat de HD niet goed werd herkend door de bios. De oplossing zou zijn om de Bios te flashen naar de meest recente versie. De nieuwe versie bleek alleen geen oplossing, de error bleef terugkomen.

Ik heb nog geprobeerd de MBR opnieuw aan te maken met recovery-console, maar dit had ook geen effect.

Wat kan ik nog meer proberen? Ik ben nu van plan Win98 erop te zetten en dan up-te-graden naar XP. Maar geen idee of dit werkt.

• plakbandrol
Ik heb inmiddels via een ander forum een oplossing gekregen

http://www.softwaretipsan...xp/articles/371/1/EZ-BIOS

Daarmee lukte het wel.. hij herkent nog steeds maar 38gb van de 80, maar windows draait in ieder geval :)

Verwijderd

Als het goed is ziet Windows XP straks gewoon de volle 80GB bij mijnPentium !!! kon ik eerst ook maar 137GB zien van de 160. Windows ziet gewoon alles.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2006 17:52 . Reden: Typefoutjes ]

• plakbandrol
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 17:51:
Als het goed is ziet Windows XP straks gewoon de volle 80GB bij mijnPentium !!! kon ik eerst ook maar 137GB zien van de 160. Windows ziet gewoon alles.
dat is helaas niet zo in mijn geval, hij ziet maar 38,9gb, en bij device manager is er ook geen unallocated space te zien

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:03
Wrs ondersteund je bios maar 40 gigabyte, dan zou ik aanraden om een bios overlay progje te gebruiken.

http://specs.tweak.to/16567