Toon posts:

Op maat gemaakte medicijnen*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sind vandaag is er een DNA-afhankelijke pil op de Nederlandse markt waarmee vetzucht individueel bestreden kan worden. In de toekomst kunnen dit soort pillen, die het DNA beinvloeden, ingezet worden om ziektes e.d. te bestrijden.

Persoonlijk vind ik het wel een revolutie, maar ben wel huiverig voor de mogelijke gevolgen. Ik zou er niet snel een gaan slikken tenzij het een ongeneeselijke ziekte betreft natuurlijk. Hoe denken jullie hierover?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 14:29:
...dit soort pillen, die het DNA beinvloeden...
Hoe kom je daar bij?
Ze gebruiken je DNA om de pil effectiever te maken, toegespitst op jouw genetische kenmerken. De pil zelf doet niets met je DNA.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Volgens mij was laatst bij Kassa of RADAR een deskundige die verklaarde dat deze pillen niet kunnen werken.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
omg, kijk voor de aardigheid eens naar die Kassa uitzending. Een aantal deskundigen boren die pil volledig de grond in. De pil claimt overigens uiteraard niet dat het DNA wordt beïnvloed. De klant moet een wattenstaafje met wangslijm opsturen en de pil wordt aan de hand van het erfelijk materiaal 'op maat' gemaakt 8)7

[ Voor 38% gewijzigd door Henk007 op 16-02-2006 16:29 ]

• Apeiron
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Apeiron

moonlight sonata

Sowieso een pil die het DNA-beinvloedt lijkt me wel erg sterk. Dan heb je ook niks meer aan DNA-sporen bij het oplossen van een misdaad namelijk.

Project Kaizo

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Op wat voor manier wil je ook het DNA beinvloeden? :? Door het te laten muteren? Daar zou ik niet mee gaan auwehoeren, wie weet wat het nog meer voor consequenties heeft.

Dit los van het feit of die pil werkt of niet, ik kan me niet voorstellen dat het werkt.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:34
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 14:29:
Sind vandaag is er een DNA-afhankelijke pil op de Nederlandse markt waarmee vetzucht individueel bestreden kan worden. In de toekomst kunnen dit soort pillen, die het DNA beinvloeden, ingezet worden om ziektes e.d. te bestrijden.
Lees je eigenlijk wel wat je zelf zegt? Je zegt dat het gaat over een DNA-afhankelijke pil, wat dus betekend dat de pillen zijn gemaakt op basis van je DNA. Dat is heel wat anders dan een pil die je DNA kan veranderen.

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 16-02-2006 16:47 ]

The devil is in the details.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Titelwijziging, aangezien de titel de lading van het gelinke artikel niet dekt. Het betreft medicijnen waarvan de samenstelling wordt afgestemd op iemands DNA. We hebben hier niet over DNA-therapie met bijvoorbeel retrovirussen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Topicstarter
Excuses, ik heb het verhaal verkeerd geïnterpreteerd. Het leek me al sterk dat een dergelijk medicijn, oraal en bij volwassenen iets met het DNA deed.

Maar welke "factoren" kunnen dan wél veranderd worden?

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-01 21:10
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 16:03:
[...]
Hoe kom je daar bij?
Ze gebruiken je DNA om de pil effectiever te maken, toegespitst op jouw genetische kenmerken. De pil zelf doet niets met je DNA.
ik wilde net zeggen :D Je DNA kun je niet veranderen

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
RoD schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 16:25:
Op wat voor manier wil je ook het DNA beinvloeden? :? Door het te laten muteren? Daar zou ik niet mee gaan auwehoeren, wie weet wat het nog meer voor consequenties heeft.

Dit los van het feit of die pil werkt of niet, ik kan me niet voorstellen dat het werkt.
Tja, muteren is niet nodig, je zou gewoon door een stofje bepaalde delen van je DNA kunnen 'activeren' (transcriptie), maar om dat nou allemaal uit te gaan leggen wordt zo'n technisch verhaal :)
Ik denk echter niet dat zoiets als medicijn (snel) mogelijk is.

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:02

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Voor zover ik weet (wat er binnen Erasmus MC wordt gedaan) is het zo dat hier het DNA wordt afgenomen en daar worden zogenaamde correlatie heatmaps van gemaakt. Door dit te doen kun je patienten als het ware gaan groeperen (clusteren). Je kunt een grote groep patienten hebben die allemaal longkanker hebben bijvoorbeeld, maar het kan zijn dat één soort chemotherapie niet bij iedereen aanslaat in die groep. Sommige patienten slaat het helemaal niet aan en bij andere mensen juist weer wel. Door het DNA af te nemen van alle patienten kun je zien wat de onderlinge verschillen zijn tussen de patienten en misschien ook achterhalen dat patienten met een bepaald DNA-profiel een ander soort chemotherapie moeten krijgen. Om het even heel simpel te stellen.

Het zou kunnen dat dit op een zelfde manier werkt, dat ze aan de hand van het gevonden DNA-profiel de patienten gerichter medicijnen kunnen voorschrijven. Dat is trouwens sowieso de toekomst, meer patientgerichte behandeling aan de hand van een DNA-profiel.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
addictive schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 01:18:
[...]

ik wilde net zeggen :D Je DNA kun je niet veranderen
Wél mbvsommige virussen..da's namelijk wat de griep bevobbelt doet. Een cel binnen dringen en het dna veranderen zodat die cel een productie centrum wordt voor nog meer virii wordt...

Alleen kan ons lichtaam dit proces vrij snel stoppen(doorgaans)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Trouwens dit topic doet mij de 'Buck affaire' uit begin jaren '90 herinneren. Buck was destijds hoogleraar organische chemie aan de TUE. Zijn groep had een gemethyleerde DNA variant gemaakt, die (theoretisch) kon worden ingezet als medicijn tegen allen mogelijke ziektes. Het idee was dat dit speciaal DNA tijdens de transscriptie irreversibel bindt met de target. Als je de sequentie van die laatste maar zou kennen zou je zowel AIDS als kanker als welke ziekte dan ook kunnen genezen.
Buck maakte echter de fout door veel te vroeg met het verhaal in de media te komen en beloftes te doen, terwijl er slecht experimenten in reageerbuisjes gedaan waren. Uiteindelijk kostte het de goede man zijn baan.
Volgens mij gaat het om dit artikel; meer informatie is hier te lezen (pag 60).

[ Voor 26% gewijzigd door Henk007 op 17-02-2006 15:52 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-01 07:56

Barrycade

Through the...

Jammer dat dit topic door een verkeerde start niet helemaal goed op gang komt.

Als je als uitgangpunt namelijk neemt dat iedere persoon anders op medicatie reageert is een "pil op maat" een goede ontwikkeling.

Vroeger werd de werking van medicijnen alleen op mannen getest. Hierdoor werken bepaalde medicijnen anders dan verwacht bij vrouwen. Onlangs was nog in het nieuws dat paracetamol of aspirine heel anders bij vrouwen werkt dan bij mannen. Hierdoor is besloten om de medicijnen ook bij vrouwen te testen.

In dit verlengde is het logisch om medicijnen aan te passen op genetische factoren. Niet iedere man of vrouw zal het zelfde reageren op hetzelfde medicijn.

Bijvoorbeeld iemand van uit Afrika kan een heel ander DNA pakket hebben dan een iemand met een Noord-Europeese achtergrond en dsu heel anders op de medicijnen reageren. Indien een medicijn voor bv malaria wordt ontwikkeld in Noorwegen en daar wordt getest op de werking en bijwerkingen (bij Noorse mannen en vrouwen) en daar “goed” wordt bevonden en naar de gebieden wordt gestuurd waar malaria heerst (bv Afrika) kan het zo zijn dat men daar heel andere bijwerkingen kan krijgen dan bij de test groep in Noorwegen.
Pagina: 1