Toon posts:

aarding pc kast

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
tussen mijn pc-behuizing en de buitenmantel van de coax-kabel (modem) staat een spanning van 150mV. Is dit normaal, of moet ik mijn pc op een aardleiding aansluiten.

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:58
Aarden is altijd beter, maar dat lekstroompje is niet zo heel erg (niet direct een gevaar). Ik heb zelf ook wel eens een opdonder gehad door de niet-aarding van m'n pc.

• Cyberdeck
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-01-2024

Cyberdeck

bizar

Vaak is het beter om dat lekstroompje te laten zitten. Daar zijn wel al eens discussies over geweest. Ik zelf heb de ervaring met m'n vorige compu dat zodra ik em aarde dat het geluid ongelooflijk ging brommen. Zodra je de computer aard gaat er ook daarwerkelijk een stroom lopen omdat je de kring sluit. Het lekstroompje is zooo klein dat ie jou absoluut geen kwaad kan doen als jij de kring sluit (pak de kast maar eens vast en de verwarming, na natmaken van je vingers!

Ik ben van mening dat zodra je de computer aard je de kring rondmaakt en je je componenten met een stroom belast waar ze niet voor gemaakt zijn. Uit testjes heb ik opgemerkt dat de lekstroom de hele kast en casco als een soort condensator oplaad, dus een heel klein stroompje laad al het neutrale metaal op tot die aantal volt bij jou of zelfs 100 Volt bij m'n vorige compu (doet het nog steeds maar m;n vader heeft em nu hahaahah erfenis ;) , nee dat is een stom grapje). Zodra je de kring rondmaakt zakte het stroompje dermate in dat het m'n vermoedde bevestigde (condensator gedrag). Maar wel genoeg voor een leuke prikkeling in me vingers als ik de kring rondmaakte.
Zodra de kast is opgeladen als cond. dan is de computer in een evewichtstand. Zodra je de computer aard dan ga je het apparaat kapot maken door de stroom die dan loopt.

naja volgens mij heb ik met me duffe kop het verhaal nu drie keer verteld hahahaha truste!

• Cyberdeck
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-01-2024

Cyberdeck

bizar

nog beter is ervoor zorgen dat je geen lekstroom hebt. goede voeding, whatever
Maar vaak is dat niet echt te achterhalen waar het fout gaat..

Net even proefondervindelijk gekeken of m'n huidige heilige koe een lekstroom heeft en dat heeft ie niet want ik voel geen tinteling (alleen me haren staan overeind ;) hahahaha das vast van het weinig slapen)

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:58
Van m'n pc loopt een tv out kabeltje naar de tv. Haal ik de antenne van de tv uit de muuraansluiting en steek ik 'em erin, dan krijg ik een schokje en knalt de aardlek eruit :) Niet best, maar niks aan te doen want m'n kamertje heeft geen aarding.

• R Kuipers
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14-08 08:27
Hier is een tijdje geleden ook al een topic over geweest. Met de search-optie kun je dat terug zoeken. Het was een lange en goede discussie.
Pagina: 1