Ik heb net een nieuwe auto (gekregen van een vriend) en kwam er gister achter dat de kmteller kapot is. Viel me opeens op dat hij telkens op 163256 bleef staan
is dit strafbaar? heeft het gevolgen voor bv WA? (ik ben voor 10000 km verzekerd). De auto is uit '90. Op google zoeken vind ik alleen maar kmteller fixen enzo (dus terugdraaien), maar niet een antwoord op mijn vraag of het illegaal is. (lijkt me wel)
als je snelheidsmeter het maar doet.
Volgens mij ben je niet verplicht een werkende teller te hebben.
edit voor de verzekering kan ik me echter wel indenken.
De dagwaarde is mede afhankelijk van de kilometerstand.
[ Voor 37% gewijzigd door paQ op 16-02-2006 12:35 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Een werkende snelheidsmeter is toch ook niet verplicht?paQ schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 12:34:
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
jawel.... na 1967 
hij hoeft echter volgens mij niet perse verlicht te zijn
dagwaarde is 0 heb alleen WApaQ schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 12:34:
Snelheidsmeter is volgens mij niet verplicht.
Het is alleen geen excuus om onder een snelheidsovertreding uit te komen.
Kilometerstand is volgens mij ook niet verplicht. Bij de verkoop is het wel handig als je kan bewijzen hoeveel KM hij heeft gelopen (het is veboden de stand terug te draaien ivm misleiding), maar volgens mij is het geen verplichting.
Het is alleen geen excuus om onder een snelheidsovertreding uit te komen.
Kilometerstand is volgens mij ook niet verplicht. Bij de verkoop is het wel handig als je kan bewijzen hoeveel KM hij heeft gelopen (het is veboden de stand terug te draaien ivm misleiding), maar volgens mij is het geen verplichting.
Ik ken iemand met een ouwe Mercedes met 1.600.000 kilometer (ongeveer), na 1.400.000 hield de teller ermee op, en sindsdien is er nog ongeveer 200.000 bijgekomen. Met zulke aantallen kijk je ook weer niet op een tonnetje meer of minder.
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Is geen enkel probleem, alleen als je hem ooit wil verkopen moet je het melden. Anders kunnen ze de koop ongedaan maken op basis van verborgen gebrek.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
absoluutfrickY schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 12:43:
Snelheidsmeter is volgens mij niet verplicht.
artikel 5.2.15 van het Nederlandse voertuigregelement zegt :
Personenauto's die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is.
Over een kilometerteller wordt in het regelement niets gezegd.
Personenauto's die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is.
Over een kilometerteller wordt in het regelement niets gezegd.
maar stel dat ik nou een ongeluk veroorzaak, krijg ik dan geen gezeik met de verzekering? Ik heb immers de kmstand doorgegeven. Of kan ik dan doodleuk zeggen dat iik er niet mee gereden heb>? Ik heb nu ingevuld dat ik 10000 rijd, terwijl ik waarschijnlijk het dubbele rijd.Frogmen schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 12:45:
Is geen enkel probleem, alleen als je hem ooit wil verkopen moet je het melden. Anders kunnen ze de koop ongedaan maken op basis van verborgen gebrek.
de verzekering kan hoogstens een premieverhoging doorvoeren, dat zet geen zoden aan de dijk hoor.tennisbal schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 12:56:
[...]
maar stel dat ik nou een ongeluk veroorzaak, krijg ik dan geen gezeik met de verzekering? Ik heb immers de kmstand doorgegeven. Of kan ik dan doodleuk zeggen dat iik er niet mee gereden heb>? Ik heb nu ingevuld dat ik 10000 rijd, terwijl ik waarschijnlijk het dubbele rijd.
Vanaf 25000 kilometer per jaar is er al geen premieverhoging meer, ondanks dat dat het dubbele is, betekend dat in premietaal niet een verdubbeling, ik zou me daar niet te druk over maken.
Hoeveel motoren, koppelingsplaten, versnellingsbakken enz heeft de desbetreffende persoon er doorheen gedraaid?Hillie schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 12:43:
Ik ken iemand met een ouwe Mercedes met 1.600.000 kilometer (ongeveer), na 1.400.000 hield de teller ermee op, en sindsdien is er nog ongeveer 200.000 bijgekomen. Met zulke aantallen kijk je ook weer niet op een tonnetje meer of minder.
Dat je 4 ton haalt met een diesel en voorzichtig rijden kan ik me ergens nog wel voorstellen maar die aantallen die jij noemt...
Anoniem: 122648
naja voor 4 ton hoef je met een diesel niet super voorzichtig te rijden hoor, mijn starletje 1.0 benzine deed al zonder probs 240.000.
heb ze ook wel is gezien met 327.000, 1.0 benzine dus!
en een snelheidsmeter is WEL verplicht!
heb ze ook wel is gezien met 327.000, 1.0 benzine dus!
en een snelheidsmeter is WEL verplicht!
Hoeveel kilometers maak jij wel niet per dagtennisbal schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 12:31:
Ik heb net een nieuwe auto (gekregen van een vriend) en kwam er gister achter dat de kmteller kapot is. Viel me opeens op dat hij telkens op 163256 bleef staanis dit strafbaar? heeft het gevolgen voor bv WA? (ik ben voor 10000 km verzekerd). De auto is uit '90. Op google zoeken vind ik alleen maar kmteller fixen enzo (dus terugdraaien), maar niet een antwoord op mijn vraag of het illegaal is. (lijkt me wel)
[ Voor 3% gewijzigd door TheZeroorez op 16-02-2006 13:06 ]
Snelheidsmeter is dus wel degelijk verplicht.
kilometerteller is dat bij wet nog steeds niet maar er gaan steeds meer stemmen op om dit aan te pakken wegens de voortdurende oplichting met het terugdraaien van tellerstanden.
kilometerteller is dat bij wet nog steeds niet maar er gaan steeds meer stemmen op om dit aan te pakken wegens de voortdurende oplichting met het terugdraaien van tellerstanden.
Een hele rij microsoft certificeringen.
1,6 miljoen kilometerHillie schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 12:43:
Maareh, mocht je je auto nog een keer apk willen laten keuren, dan kan je ook problemen krijgen. De eerstvolgende apk keuring word altijd in km's uitgedrukt. Dus bij 30.000 km een grote beurt, en bij 40.000 weer. Als je dit niet weet, weet je ook niet wanneer je weer moet. En de garage kan je ook niet vertellen dat je over drie jaar weer terug moet komen. Voor het zelfde geld rij je 1000 km in die drie jaar, en is het nergens voor nodig.
volgens mij kom je zo door de APK, en ze sturen echt niet op km's hoor..weebl schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 14:46:
[...]
1,6 miljoen kilometerwow, zo'n auto wil ik ook...
![]()
Maareh, mocht je je auto nog een keer apk willen laten keuren, dan kan je ook problemen krijgen. De eerstvolgende apk keuring word altijd in km's uitgedrukt. Dus bij 30.000 km een grote beurt, en bij 40.000 weer. Als je dit niet weet, weet je ook niet wanneer je weer moet. En de garage kan je ook niet vertellen dat je over drie jaar weer terug moet komen. Voor het zelfde geld rij je 1000 km in die drie jaar, en is het nergens voor nodig.
apk is gewoon jaarlijks verplicht..of je nu 1 of 350.000 km per jaar rijdt.
- Maar je maakt wel wat mee! -
apk in kilometers uitgedrukt?weebl schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 14:46:
[...]
![]()
Waarom denk je dat de P voor periodieke staat? Omdat t jaarlijks moet, ongeacht de km-stand.
En grote/kleine beurt zul je dan wat moeten schatten, moet geen probleem zijn. Garage zal er iig geen probleem van maken.
Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ
Mijn vorige auto had nog maar 500.000 op de teller. Ik moet er wel bij vertellen dat de motor gereviseerd was bij 400.000 kilometer. Liep als een zonnetje, reed 1:18. Nadat ik de auto total-loss heb gereden is de motor overgebouwd in een andere wagen, en daarin draait ie nog steeds dagelijk z'n rondjes. Bij het overbouwen hebben ze de koppeling ook helemaal los gehad, en ze zeiden dat die er nog als nieuw uitzag.weebl schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 14:46:
Even on topic over de kilometerteller. Die is dus niet verplicht. Er zijn er ook genoeg die verkeerde standen aangeven. Neem oude auto's waarbij de kilometerteller elke 100.000 km weer op 0 staat. Of auto's waarvan de kilometerteller kapot ging, en een nieuwe (ruilmodel desnoods) kregen met stand 0.
Siditamentis astuentis pactum.
Anoniem: 23544
Och, voor jezelf is het wel prettig een werkende teller te hebben. Ik zou niet zonder kunnen, wie verteld me anders wanneer devolgende beurt komt? Waarom ga je niet even langs een sloop en koop je een nieuwe? In het ergste geval moet je een heel nieuwe boordcomputer inbouwen en dan kun jet alsnog laten zoals het is...
Die ouwe Mercedessen kunnen, als je er een beetje normaal in doet, inderdaad zo lang mee. Je zal er ongetwijfeld eens een koppelingetje doorheen trappen, maar goed, dat gebeurt in een normale wagen ook. De betreffende wagen is wel een tank, met net even te weinig vermogen, dus het is er wel eentje van relaxed rijden.
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Dat zal best meevallen, lijkt me. Het zal vast zo'n ouder type Mercedes zijn en die zijn niet kapot te krijgen.GH45T schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 12:59:
[...]
Hoeveel motoren, koppelingsplaten, versnellingsbakken enz heeft de desbetreffende persoon er doorheen gedraaid?
Dat je 4 ton haalt met een diesel en voorzichtig rijden kan ik me ergens nog wel voorstellen maar die aantallen die jij noemt...
Niets mis mee? Gewoon goed onderhouden.GH45T schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 12:59:
Hoeveel motoren, koppelingsplaten, versnellingsbakken enz heeft de desbetreffende persoon er doorheen gedraaid?
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Anoniem: 5490
De vader van een vriend van mij had een Mercedes G-klasse, zo'n oer-jeep.Hillie schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 22:08:
Die ouwe Mercedessen kunnen, als je er een beetje normaal in doet, inderdaad zo lang mee. Je zal er ongetwijfeld eens een koppelingetje doorheen trappen, maar goed, dat gebeurt in een normale wagen ook. De betreffende wagen is wel een tank, met net even te weinig vermogen, dus het is er wel eentje van relaxed rijden.
Heeft hij ook meer dan 1.000.000 km mee gereden
of afrikaAnoniem: 5490 schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 16:54:
[...]
De vader van een vriend van mij had een Mercedes G-klasse, zo'n oer-jeep.
Heeft hij ook meer dan 1.000.000 km mee gereden. Zo'n 300GD, 3 liter 6-cylinder diesel, onverwoestbaar. Hij ging toen weg omdat in het interieur de kilometers wel goed zichtbaar werden
. Wie weer rijden ze er in Polen nog vrolijk mee rond nu.
Geweldig zoveel kilometers. Kreeg je bij Mercedes dan niet een oorkonde of zo?
Wat betreft die teller lijkt het me voornamelijk lastig voor jezelf. Kan het niet komen doordat de teller een keer teruggedraid is geweest?
Wat betreft die teller lijkt het me voornamelijk lastig voor jezelf. Kan het niet komen doordat de teller een keer teruggedraid is geweest?
Mijn oude toen nieuw gekochte peugeot 106 uit 2003 die heb ik verkocht in eind 2004 / begin 2005 met eigenlijk 36000 km maar er stond vanwege de vele problemen met deze peugeot 106 op 18236 km.En zo is deze auto ook dus uiteindelijk verkocht met deze km stand. NAP wist hier niet van. Ik ben er gelukkig niet meer verantwoordelijk voor en ik heb het officieel gemeldt.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Een kilometerteller is niet verplicht, zegt mijn pas nieuw gekochte auto theorie die ik moet leren voor mijn rijbewijs
volgensmij moet hij wel verlicht zijn.paQ schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 12:41:
jawel.... na 1967
Klopt. Snelheidsmeter wel, voor auto's ná 1967. Deze hoeft niet verlicht te zijn, maar moet wel 's nachts goed afleesbaar zijn. In 99,99% van de gevallen kom je dan dus op een verlichte snelheidsmeter uit.RoD schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 18:55:
Een kilometerteller is niet verplicht, zegt mijn pas nieuw gekochte auto theorie die ik moet leren voor mijn rijbewijs
Heb je wel een aparte dagteller? Dan kan je zo toch nog e.e.a. bijhouden.
Wat voor auto is het? Met een beetje geluk is het nog makkelijk te fixen ook.
[ Voor 18% gewijzigd door r0b op 24-02-2006 19:23 ]
Het is heel simpel,. is het voorwerp voor het bouw van $jaartal ingebouwd dan MOET het goed zijn. Is het voorwerp niet aanwezig, en het hoeft niet gekeurd worden voor $jaartal. Dan is dan geen afkeuring.r0b schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 19:23:
[...]
Klopt. Snelheidsmeter wel, voor auto's ná 1967. Deze hoeft niet verlicht te zijn, maar moet wel 's nachts goed afleesbaar zijn. In 99,99% van de gevallen kom je dan dus op een verlichte snelheidsmeter uit.
Heb je wel een aparte dagteller? Dan kan je zo toch nog e.e.a. bijhouden.
Wat voor auto is het? Met een beetje geluk is het nog makkelijk te fixen ook.
Voorbeeld je hebt een volvo 240 uit 1980, je moet daarbij voor gordels hebben en achter mag het hebben. Als achter je gordels slecht zijn, dan kan je of verwijderen van gordels of nieuwe gordels plaatsen. Je mag dan zonder gordels achter rijden, maaaaar als ze er zitten moeten ze goed zijn!
Waar haal je dat weg? Wat hier voornamelijk aan de orde is is het doorelkaar halen van een snelheidsmeter met een kilometerteller.Termi schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 00:20:
[...]
Het is heel simpel,. is het voorwerp voor het bouw van $jaartal ingebouwd dan MOET het goed zijn. Is het voorwerp niet aanwezig, en het hoeft niet gekeurd worden voor $jaartal. Dan is dan geen afkeuring.
Voorbeeld je hebt een volvo 240 uit 1980, je moet daarbij voor gordels hebben en achter mag het hebben. Als achter je gordels slecht zijn, dan kan je of verwijderen van gordels of nieuwe gordels plaatsen. Je mag dan zonder gordels achter rijden, maaaaar als ze er zitten moeten ze goed zijn!
zo flashback uit.... 1991 oideborn schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 19:24:
[...]
offtopic:
En dan per ongeluk een heuveltje afrijden als je op 999.999 staat
Pagina: 1