spdif naar coax uitgang

Pagina: 1
Acties:
  • 2.095 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RuBBerenRoBBie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-02 20:05

RuBBerenRoBBie

Ben niet gek, ben vliegtuig...

Topicstarter
Pasgeleden heb ik de ga-k8n51pvmt-9 aangeschaft om een htpc in elkaar te zetten. Helaas heb ik niet goed gelezen wat betreft de specificaties van de audio. Ik ben ervan uitgegaan dat er een coax uitgang op de i/o achter zou zitten, maar helaas.

Nu wil ik toch mijn Denon 1905 op mijn computer aansluiten via een digitale aansluiting.

Op het moederbord zit wel een spdif connector.

Is er een soort bracket die ik op mijn spdif op het mobo kan aansluiten met een spdif naar coax uitgang, zodat ik de comp wel op mijn versterker aan kan sluiten?

Er wordt gebruik gemaakt van een onboard alc880 high def. audio die de spdif ingang naar analoog om kan zetten. Ik kan dus ook wel dit gebruiken, maar ik mag aannemen dat mijn Denon dit beter doet dan de alc880...

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jah, die brackets bestaan... Maar met de info uit de gebruiksaanwijzing, kun je er ook zelf eentje knutselen...

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat bedoel je met een SPDIF connector op je moederbord?

je receiver heeft overigens ook gewoon een (of eigenlijk zelfs twee) optische ingang.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Dr_oetker
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-01 21:59
Alternatief is misschien een adapter (optisch --> coax)? Te verkrijgen bij de betere electronicawinkel. Ik heb em destijds via internet bij electronica-online gekocht.

http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=695

Ik heb em precies andersom: coax -> optisch. Voordeel is dat je geen geleidende verbinding hebt tussen je PC en je receiver.

[ Voor 37% gewijzigd door Dr_oetker op 16-02-2006 12:50 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Je verhaal is nogal verwarrend. Ik vermoed dat jij de benaming SPDIF gebruikt voor wat eigenlijk TOSLINK is (optisch). Zowel coax als toslink zijn spdif signalen, maar het medium is anders. Een optisch->coax omzetter is simpel te maken, evenals een coax->optisch omzetter. En als je SPDIF signalen op je mainboard hebt is het al helemaal simpel: dat is een TTL SPDIF signaal dat eigenlijk niet helemaal compatible is met de normale coax SPDIF ingangen van een DAC/receiver. In de praktijk werkt het echter wel.

SPDIF is in principe 0.5V signaal maar bij computers is het vaak 5V (TTL) SPDIF. Veel receivers gebruiken chipsets met ingangen die "5V tolerant" zijn, oftewel ze kunnen overweg met het TTL signaal van een PC.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Exirion schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 13:17:
Je verhaal is nogal verwarrend. Ik vermoed dat jij de benaming SPDIF gebruikt voor wat eigenlijk TOSLINK is (optisch). Zowel coax als toslink zijn spdif signalen, maar het medium is anders. Een optisch->coax omzetter is simpel te maken, evenals een coax->optisch omzetter. En als je SPDIF signalen op je mainboard hebt is het al helemaal simpel: dat is een TTL SPDIF signaal dat eigenlijk niet helemaal compatible is met de normale coax SPDIF ingangen van een DAC/receiver. In de praktijk werkt het echter wel.

SPDIF is in principe 0.5V signaal maar bij computers is het vaak 5V (TTL) SPDIF. Veel receivers gebruiken chipsets met ingangen die "5V tolerant" zijn, oftewel ze kunnen overweg met het TTL signaal van een PC.
Is er nog wat aan te doen om van die 5v 0,5v te maken...? Denk dat mijn versterker er niet zo heel erg best tegen kan namelijk... En is de uitgang van een audigy bijvoorbeeld ook 5v?

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 16-02-2006 13:24 ]

• RuBBerenRoBBie

RuBBerenRoBBie

Topicstarter
In welke gebruiksaanwijzing dan? Van het moederbord kon ik niks vinden. Ben hier ook niet zo handig in, vandaar mijn vraag...

• RuBBerenRoBBie

RuBBerenRoBBie

Topicstarter
Ik zal het even duidelijker uitleggen. Ik bedoel niet iets van optisch naar coax etc.

Op mijn moederbord zit een connector met 5 pinnetjes. SPDIF i/o genoemd. Deze connector kan dan toch digitale signalen uitsturen en insturen?
Vanuit deze connector wil ik een draadje/ adaptertje/ etc naar digitaal coaxiaal uit, zodat ik deze weer op de coaxial in op mijn versterker aan kan sluiten.

Dus geen toslink naar coax etc...
Thanx

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

In de gebruiksaanwijzing van je moederbord staat een pinout van die spdif i/o poort, aan de hand daarvan zou je een bracket kunnen maken...

• RuBBerenRoBBie

RuBBerenRoBBie

Topicstarter
Ik zie die pin zitten ja, maar ik kan geen info (google etc) vinden hoe daar een bracket op te maken... Althans niet voor mij duidelijk genoeg!

Ik ben ongeveer zover: Ik denk dat ik een kabel moet strippen, ene eind aan spdif1 (of spdif) pinnetje
en andere eind van de kabel een coaxiale uit naar mijn versterker. Ik denk dan dat ik een eendradige kabel moet gebruiken.

Als je me een klein beetje op weg helpt...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Coax is inderdaad het makkelijkst, dat kan zonder printje...

Als het goed is heeft je moederbord aansluiting 5 pinnen ==> 5v, in +, in -, out + en out -

Nu kun je daar dus twee cinch-chassisdeeltjes op aansluiten... + in het midden en - op de mantel... Voor input en output...

• RuBBerenRoBBie

RuBBerenRoBBie

Topicstarter
Mijn moederbord heeft 5 pinnetjes inderdaad. Maar...
power, spdif, spdif1 en twee maal ground.

Ik ben hier niet erg mee bekend, maar ik wil het wel weten.
Even voor de zekerheid:

ground is bij mij de in- en out-, spdif1 en spdif zijn de in+ en out+ (om de juiste te weten kan ik dit doormeten?), de powerpin doe ik niks mee?

((Nu kun je daar dus twee cinch-chassisdeeltjes op aansluiten... + in het midden en - op de mantel... Voor input en output...))

Dit snap ik dus niet. Moet een een twee aderige kabel gebruiken?
Dus op het mobo een ader op de out+ en die in het midden van de coax stekker?
En de andere ader op out- van het mobo en op de mantel van de coax?

Met mantel bedoel je? De buitenkant van de binnenkant zeg maar?

Sorry voor de onwetendheid...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RuBBerenRoBBie schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 15:07:
Mijn moederbord heeft 5 pinnetjes inderdaad. Maar...
power, spdif, spdif1 en twee maal ground.

Ik ben hier niet erg mee bekend, maar ik wil het wel weten.
Even voor de zekerheid:

ground is bij mij de in- en out-, spdif1 en spdif zijn de in+ en out+ (om de juiste te weten kan ik dit doormeten?), de powerpin doe ik niks mee?

((Nu kun je daar dus twee cinch-chassisdeeltjes op aansluiten... + in het midden en - op de mantel... Voor input en output...))

Dit snap ik dus niet. Moet een een twee aderige kabel gebruiken?
Dus op het mobo een ader op de out+ en die in het midden van de coax stekker?
En de andere ader op out- van het mobo en op de mantel van de coax?

Met mantel bedoel je? De buitenkant van de binnenkant zeg maar?

Sorry voor de onwetendheid...
Over die spdif1 en spdif; staat daar niet iets over in de beschrijving van je moederbord? 1 vd 2 zal inderdaad input en de ander output zijn... Power heb je naar mijn weten alleen nodig om een optisch-printje te voeden...

Je hebt verder inderdaad een twee aderige kabel nodig...

Afbeeldingslocatie: http://www.technick.net/images/connectors/conn_rca.gif

volgens dit schemaatje...

• RuBBerenRoBBie

RuBBerenRoBBie

Topicstarter
Ok dit ga ik even proberen...
Wanneer ik echter moet gaan solderen op mijn mobo, zoek ik liever voor een andere oplossing...

Bedankt!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Exirion, kun jij me misschien helpen met mijn bovenstaande vraag?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:47
RuBBerenRoBBie schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 19:23:
Ok dit ga ik even proberen...
Wanneer ik echter moet gaan solderen op mijn mobo, zoek ik liever voor een andere oplossing...

Bedankt!
Misschien verstandig om ergens anders goedkoop een Trust soundkaartje te halen met optische uitgang of evt een Creative Audigy SE

Verwijderd

Ik heb ongeveer een vergelijkbaar probleem. Ik heb een dcd speler bij mijn tv met een digitale coaxiale aansluiting. Op mijn mobo zit een on-board kaartje met een spdif in en uit (gewoon een tulp aansluiting) Nu sluit ik dit gewoon aan met een fijn kabeltje. Maar zoals ik hier lees is dit signaal niet helemaal hetzelfde. Zijn hier adaptertjes voor zonder gek gesoldeer en gepiel.
En welke geluidskaarten bieden een coaxiale digitale uitgang in tulp vorm. Want vind ze of met een mini jack uitgang of optisch en beide kan ik niet gebruiken :?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik snap je vraag niet helemaal...

Je hebt een dvdspeler met coax aansluiting, en een onboard geval met coax in en uit...

Das allebei spdif hoor... Als het past werkt het... Je zou wel kunnen meten of het TTL niveau is of niet... Als je met een multimeter meet of er stroom op staat en je vindt een waarde van boven de 0,5 volt is het ttl niveau... En dat is niet de bedoeling, heb daar mijn versterker mee naar de kloten geholpen... Van dvdspeler naar computer is echter geen probleem...

Verwijderd

MikeyMan schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 23:59:
Ik snap je vraag niet helemaal...

Je hebt een dvdspeler met coax aansluiting, en een onboard geval met coax in en uit...

Das allebei spdif hoor... Als het past werkt het... Je zou wel kunnen meten of het TTL niveau is of niet... Als je met een multimeter meet of er stroom op staat en je vindt een waarde van boven de 0,5 volt is het ttl niveau... En dat is niet de bedoeling, heb daar mijn versterker mee naar de kloten geholpen... Van dvdspeler naar computer is echter geen probleem...
Oke, ik zal het iets proberen te verduidelijken, want heb geen zin om apparatuur naar de klote te helpen.

Mijn Sony dvd speler heeft een coaxiale digitale uitgang (een tulp stekkertje) en mijn pc heeft een spdif in en uit (ook tulp aansluitingen)

Het geluid van de dvd speler moet dus naar de pc. Help ik hier iets mee naar de mallemoeren met dat voltage gedoe of is dat alleen andersom dat dat kan (van pc naar dvd dus)

Stap 2 is dat als ik het zo heb aangesloten de pc software alleen een pcm signaal ontvangt terwijl de uitgang van de dvd speler ook dts en dd doorgeeft.

Mijn 3e vraag is welke geluidskaarten een coaxiale (dus tulp) aansluiting hebben zodat ik mijn dvd speler daarop kan aansluiten. Ik wil namelijk een betere kwaliteit kaart. De kaarten die ik vind hebben alleen een spdif in de vorm van een mini jack aansluiting of toslink.

Mocht het nu nog onduidelijk zijn, graag specificeren wat er onduidelijk is :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vraag 1: nee, je kunt niks naar de kloten helpen, het volume kan alleen laag zijn.
2: dat is afhankelijk van het afspeelprogramma denk ik
3: Die bestaan wel, naar mijn weten van m-audio, maar daar zou je even in het topic wat al in AV loopt over die kaarten moeten bekijken...

Wat is er overigens mis met toslink? Mooiere manier om je computer te ontkoppelen van je audioset is er niet imo...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd

MikeyMan schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 00:18:
vraag 1: nee, je kunt niks naar de kloten helpen, het volume kan alleen laag zijn.
2: dat is afhankelijk van het afspeelprogramma denk ik
3: Die bestaan wel, naar mijn weten van m-audio, maar daar zou je even in het topic wat al in AV loopt over die kaarten moeten bekijken...

Wat is er overigens mis met toslink? Mooiere manier om je computer te ontkoppelen van je audioset is er niet imo...
Met Toslink is helemaal niets mis. Ik heb zelf ook altijd het gevoel op een of andere manier dat toslink digitaler is dan coaxiaal. In ieder geval betere kwaliteit. Maar het feit is dat de dvd speler geen optical out heeft en ik anders weer hulpstukjes zou moeten kopen ;)

De software die ik gebruik is trouwens gewoon Powerdvd. Die zou het toch goed moeten doen, of zou het dna toch aan de onboard kaart liggen, dat die het niet doorgeeft.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, vraag me dus hoofdzakelijk af of powerdvd wel in staat is om goed met een digitale ingang om te gaan... Maar het zou inderdaad net zogoed aan die onboard shit kunnen liggen...

Verwijderd

MikeyMan schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 00:32:
Mjah, vraag me dus hoofdzakelijk af of powerdvd wel in staat is om goed met een digitale ingang om te gaan... Maar het zou inderdaad net zogoed aan die onboard shit kunnen liggen...
Ja, ik vermoed dat laatste. Maar om alles toch nog even kort te sluiten. Heb jij een porggel dat beter is dan PowerDVD en die waarschijnlijk wél een goed signaal doorgeeft?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nou, heb me daar eerlijk gezegd niet in verdiept... Maar primaire functie van powerdvd is natuurlijk dvd's afspelen... Vraag is of die ook goed om kan gaan met input-streams... Zou even op got zoeken als ik jou was...

Verwijderd

MikeyMan schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 09:38:
Nou, heb me daar eerlijk gezegd niet in verdiept... Maar primaire functie van powerdvd is natuurlijk dvd's afspelen... Vraag is of die ook goed om kan gaan met input-streams... Zou even op got zoeken als ik jou was...
Heb al heel wat topics doorgestruind, maar tot op heden niet echt wat kunnen vinden. Kijk nog wel even verder en probeer er anders wel een duidelijk nieuw topic aan te wijden.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13-02 15:52

Sharky

Skamn Dippy!

overigens hoef je niet bang te zijn dat je je Denon naar de fillistijnen helpt. Ik heb ook een AVR1905 en die is op de SPDIF van m'n geluidskaart aangesloten (gewoon stereo een jack naar tulp kabeltje) en alles werkt naar behoren.

This too shall pass

Pagina: 1