[Linux] ifconfig reset counter

Pagina: 1
Acties:

• johu
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-01-2024
Is het mogelijk om de tellers onder "ifconfig" te resetten?

Ik heb al op google gezocht, maar geen antwoord gevonden binnen de eerste 50 resultaten, ook niet op GOT.

De reden is dat ik de "errors" counter wil resetten, deze staat namelijk erg hoog.

code:
1
2
3
4
5
6
eth1      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:0C:6E:EE:80:39
          inet addr:192.168.0.1  Bcast:192.168.0.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::20c:6eff:feee:8039/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:41538634 errors:2 dropped:0 overruns:0 frame:2
          TX packets:85665780 errors:18546495 dropped:0 overruns:0 carrier:18546495

eth1 is de 2e geintegreerde NIC op het moederbord, en het netwerk is supertraag geworden. Een reset van de switch geeft een tijdelijk beter resultaat. Echter na een tijdje komen er weer errors.

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Echter na een tijdje komen er weer errors.
Ehm, waarom zoek je het dan niet ergens anders :? op deze manier kan je je counters blijven resetten.

zie ook http://groups.google.nl/g...t&rnum=3#b4cc70ca8346a9fc && http://groups.google.nl/g...t&rnum=2#579adb94122869f5

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-04 15:25
Dit lijkt erop (je geeft namelijk erg weinig info) dat je switch aan het overlijden is.

errors resetten lijkt me compleet nutteloos. Het maakt echt niks uit, behalve dat het tellertje 0 laat zien.

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 20:23

Gertjan

mmmm, beer...

Arnout schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 12:24:
Dit lijkt erop (je geeft namelijk erg weinig info) dat je switch aan het overlijden is.

errors resetten lijkt me compleet nutteloos. Het maakt echt niks uit, behalve dat het tellertje 0 laat zien.
Het hoeft niet te liggen aan kapotte hardware, maar kan ook komen door netwerkapparatuur (nic - switch) die op half-duplex met elkaar communiceert. Ik heb ditzelfde namelijk gehad met een nic die pertinent niet op full-duplex wilde (en die mii-tool niet ondersteunde).
Ik ben het met je eens dat het resetten van de tellers een lapmiddel is. Dit zal vanzelf gebeuren als een mximale waard bereikt is. Je kunt beter eerst eens kijken wat dit veroorzaakt. Controleer bijvoorbeeld of alles wel op full-duplex draait.

Verwijderd

Het resetten van de counters heeft zeker wel zin: je weet dan namelijk dat de errors veroorzaakt zijn in de tijd sinds je de counters gereset hebt en dat je dus niet naar "oude" errors zit te kijken van problemen die al lang opgelost zijn. Een andere mogelijkheid is de huidige stand van de counters ergens noteren en later vergelijken. Je zou dat bv. kunnen doen door met een cronscriptje een of een aantal keer per dag "ifconfig -a >> /tmp/errorcount.txt te doen.
Overigens kan je met netstat -I [hoofdletter i] wat meer details zien over de fouten, die kan je ook nulstellen, als ik me goed herinner met -z.

Mijn gok is trouwens: duplex mismatch: je switch staat op full duplex, terwijl je NIC op half staat.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Letten we er allemaal even op dat het TX errors zijn?

Ik ga voor brakke netwerk-kabel, ethernet kaart of drivers.

Verwijderd

little_soundman schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 01:56:
Letten we er allemaal even op dat het TX errors zijn?

Ik ga voor brakke netwerk-kabel, ethernet kaart of drivers.
Let jij er dan even op dat Collissions ook TX errors zijn?

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 20:11:
Let jij er dan even op dat Collissions ook TX errors zijn?
Het mag dan misschien een vorm van TX error zijn, maar collisions worden altijd nog appart geteld:
code:
1
2
3
          RX packets:70882676 errors:25 dropped:0 overruns:0 frame:25
          TX packets:44573097 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:469779 txqueuelen:1000
Pagina: 1