NL spellcheck in mijn CMS

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03-2025
Hey Tweakers,

Na zoeken hier op GoT en op Google heb ik niet kunnen vinden wat ik zocht.
Zelf gebruik ik Gmail en door spellingscontrole waar je daarbij online gebruik kunt maken is werkelijk verbluffend, maarja dat is google en google 0wnt vrijwel alles (/me googlefan).
Zelf programmeer ik veel met asp en ben de overstap aan het maken naar .NET (VB).
Ik heb dus meerder CMS systemen draaien maar een spellingscontrole heb ik nog niet kunnen maken.
Mede omdat dit gewoon TE moeilijk is - lees: je moet veel verstand hebben van de Nederlandse taal-.
Heeft iemand een idee waar ik zou kunnen kijken om dit in mijn websites te kunnen inbouwen.
Een goed voorbeeld wat ik vond was http://www.mijnwoordenboek.nl/spelling.php/
en natuurlijk Gmail.

Groetjes

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:49

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Er zijn 3 stappen die je moet ondernemen:
  1. Schrijf een snel zoekalgoritme dat razendsnel kan kijken of een woord bestaat in een bestand met heel veel woorden erin.
  2. Implementeer dat algoritme.
  3. Zoek een woordenlijst met alle woorden uit de Nederlandse taal.
Conceptueel stelt het niet veel voor; ik zie dan ook niet echt wat het probleem is. Wat lukt je precies niet? :?

Als je trouwens zoiets wil doen als Google zelf doet (zoeken op "aato" -> "Did you mean 'auto'?"), dan zul je het zoekalgoritme moeten uitbreiden om te zorgen dat woorden die lijken op het gezochte woord ook teruggegeven worden.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03-2025
Ja het idee hierachter had ik ook al bedacht.
Zo zou ik dan alle woorden opsplitsen op beginletter en dan per ingevoerd woord alleen zoeken in de tabel met corresponderende beginletter.
Dus; hallo = alleen zoeken in tabel H en dan alleen zoeken bij de woorden met 5 letters.
Dat is dus allemaal wel te doen. Maar het probleem is dan waar ik die woordenlijst vandaan haal.
Ik ga dus niet het hele woordenboek overtypen :P en bovendien moet de lijst up to date blijven met nieuwe woorden.
Zo zeggen ze bijvoorbeeld in de link die ik gaf dat ze ook 500 nieuwe woorden ondersteunen zoals Google, sms, etc.
Dat is natuurlijk een hele mooi plus. Maar wel zwaar om te beheren.

Laat ik de vraag dus anders maken -ik wel graag de uitdaging aangaan het zelf te programmeren-;
waar zou ik zo`n woordenlijst kunnen halen, die ook regelmatig geüpdatet word?
Ook is de spellingcontrole van Google hoofdletter gevoelig.. Google = fout, Google is goed. Dit kan ik ook maken als ik maar een goede woordenlijst zou hebben.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:04
Als groot officefan: Als je volume niet te groot is, kan je dan niet gewoon een referentie naar Word aanleggen en de spellingcheck daarvan misbruiken. (OK, 't niet heel netjes, maar bij een klein volume nieuwe toevoegingen op een eigen server... etc, etc, mitsen, maren, maar goed, misschien het overwegen waard)

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:49

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Sorry, maar als het je echt alleen om die woordenlijst gaat, dan zul je het toch echt buiten P&W om moeten regelen. Zo'n woordenlijst heeft niets te maken met programmeren. Daarnaast zijn ze zeer waarschijnlijk niet gratis te krijgen, en dus zul je contact op moeten nemen met een instantie die die lijsten maakt. Een woordenboekenuitgever zal je vast wel op weg kunnen helpen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Dit topic is gesloten.