Toon posts:

Achteraf raiddriver toevoegen aan windows installatie; hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 60 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi lezer,

Ik bezit een asus A8V deluxe met een atlon64 x2 3800. Ik heb m'n oude schijf met bestaande installatie gebruikt. Hoe voeg ik (via f6) achteraf aan de installatie toe? Via de herstelconsole?

Muziekschuur

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gewoon de drivers voor je raid-controller installeren misschien?

[ Voor 24% gewijzigd door Palomar op 16-02-2006 10:40 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Drivers installeren via F6 kan alleen tijdens de installatie van Windows. Waarom installeer je het niet gewoon in Windows zelf? Of kun je totaal niet van de schijf booten? Wat je kunt doen is de schijf terugstoppen in de oude pc, drivers installeren en ze weer in de nieuwe pc drukken.

Als je van moederbord bent gewisseld is het zowiezo slim om Windows opnieuw te installeren. Dat is een hele ingrijpende verandering namelijk.

[ Voor 21% gewijzigd door Bor op 16-02-2006 10:46 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
Van een asus a7m-266d naar de a8v ging van een leien dakje. Het systeem draait als een zonnetje. Alleen als ik de promise raidcontroller enable in het bios krijg ik een signaal dat het (voordat windows opstart) geen raiddriver heeft.

Ik heb wel in windows de herkende raiddriver vervangen met de promise drivers. Maar dat lijkt niet uit te maken. Er moet toch een manier zijn om windows te 'herstellen' en dus de nieuwe raiddriver te installeren.

Gr.

Frans

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat wil je eigenlijk precies doen? Wil je nou je huidige harddisks aansluiten op die raid controller of ben je van plan 2 nieuwe disks te kopen welke je daarop wilt aansluiten.

Dat je die melding in het bios krijgt komt denk ik omdat die raid controller op 1 of andere manier als primary bootdevice is ingesteld. Maar omdat het me volstrekt onduidelijk is wat je precies wilt en hoe je alles nu hebt aangesloten kan ik er naast zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 16-02-2006 11:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
De asus A8v heeft twee IDE slots. Daarop staat een 160gb Samsung met een Winxppro installatie. Die draait prima. Daarnaast heb ik een Plextor 708 dvd brander aangesloten.

Verder heeft dit moederboard VIA SATA raid en Promise SATA en IDE Raid. (dus 4x sata en 1x IDE waarbij de twee schijven master slave aangesloten worden op 1 kabel (volgens het instructieboekje).

Dus ik wil graag via herstelconsole de huidige windows installatie uitbreiden met de promise raiddriver en twee harddisks toevoegen. Ik wil ze gebruiken als enkele schijven.

Hopelijk is dit duidelijk.

Frans

• Bor
  • Nu online

Bor

Het maakt het voor mij eigenlijk alleen onduidelijker. Je wilt schijven aansluiten op de raid controller zonder RAID te gaan draaien? Als de Windows installatie prima draait kun je toch ook gewoon de benodigde divers voor de RAID controller installeren? Die staan als het goed is gewoon met een setup programma op de cd die je bij het moederbord kreeg. Ik snap niet waarom je perse in de herstelconsole drivers wilt toevoegen (of op een andere manier) wanneer dit gewoon ook in Windows zelf kan. De drivers hoeven namelijk niet bekend te zijn tijdens booten wanneer je niet van de raid controller zal gaan booten. Ofwel: voeg de drivers in windows toe wanneer de schijf aan de normale ide controller hangt.

offtopic:
Je hoeft niet elke keer je naam onder je post te zetten, tweakers groeten elkaar zowiezo al

[ Voor 8% gewijzigd door Bor op 16-02-2006 11:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Waarom dan een foutmelding tussen bios opstart en Windows opstart (waar normaal het bootscherm van de raiddriver te zien is)
en zijn de twee aangesloten drives niet te zien in Windows?

Gr.

Frans

• Bor
  • Nu online

Bor

Wat je na de bios opstart en het opstarten van Windows normaal krijgt te zien is de bios van de raid controller. Dit heeft eigenlijk niets met drivers te maken. Welke foutmelding geeft ie precies? Waarschijnlijk geeft de bios aan dat er geen raid array gedefinieerd is.

Ik snap ook niet echt waarom je schijven stand alone wilt gebruiken die je op een raid controller hebt aangesloten (en snapt de raid controller dat dan wel)?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Drivers kun je gewoon binnen Windows installeren :) Voer de executabele uit of duik de apparaatbeheer binnen en voeg drivers toe waar nodig (bij de 'onbekende' apparaten enzo), of gebruik de 'Hardware toevoegen/verwijderen' optie in de configuratiescherm. Allemaal basiskennis eigenlijk.

En wat betreft de zogenaamde foutmelding in de BIOS (in de trant van "BIOS not installed!" zeker?), jaag de exacte melding eens door Google en de Search alhier heen. Resultaten zat.

Omdat we niet het idee hebben dat je ook maar enig research hebt gepleegd mbt de vraagstelling, gaat dit topic dicht. Neem eens de Algemene gedragsregels (Netiquette) door om een beter beeld te krijgen van wat wij hier op GoT van de gebruikers verwachten ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.