Toon posts:

dell dimension koelprobleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
mijn pc dell dimension 4600 met 3.0 ghz prescott processor wordt te warm. na een simpele belasting gaat de enige originele koelfan giga tekeer. ik moet dan ook de linker zijplaat van de pc eraf halen zodat de fan acherop de pc wat rustiger gaat draaien. nu mijn vraag...
- iemand toevallig ervaring met een dell pc? wat zou ik er aan moeten veranderen?
er is een groen goot/tunnel die via de koeler acherop de pc naar de processor gaat.hopelijk kan mij iemand hiermee helpen.

Verwijderd

Die tunnel is een airduct.

Eerst goed ontstoffen, daarna kijken of het nog steeds zo is. Stof is niet goed voor je pc, bellemert koeling

Dell heeft de vervelende gewoonte eigen moederborden te gebruiken zodat je er heel moeilijk andere koelers op kan zetten.
Wat je wel kan doen is wat blowholes (gaten voor een fan) in je case maken en daar wat fans op monteren.
Dan kun je ook beter die airduct weghalen en een andere fan (stillere) direct op je heatsink monteren.

offtopic:
Dell pc's zuigen aarsch.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je tip.

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:29

oshiro

Chill, dude.

Je zou er een betere koeler op kunnen zetten, je hebt socket 775 dus daar moet gewoon een standaard koeler op kunnen. Als het duct in de weg zit haal je dit weg.

Begrijp ik het zo goed:
Op de CPU zit een heatsink
Daar tegenaan zit een duct dat de lucht naar de heatsink toegeleidt, dmv een fan die aan de andere kant zit.
Als dat zo is zou ik de standaard heatsink vervangen door een high-end heatsink-fan combi (duct weghalen als dat nodig is), en de fan achterin je kast vervangen door een stiller exemplaar.

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Verwijderd

De socket is wel hetzelfde, maar de gaatjes in het mobo zeer waarschijnlijk niet. Dus je kunt er niet zomaar een andere koeler op zetten. Je zou wel kunnnen proberen meerdere fans erbij te zetten, zodat die fan met die airduct, niet de hele pc moet koelen, maar alleen maar de proc. Dan kun je die ene fan vervangen door een ander exemplaar.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:47
Als er geen garantie meer opzit dan pas zelf beginnen met veranderen. Dit omdat het een fabricagefout is. Een computer mag niet te warm worden bij simpele belasting.

Anders probeer een andere koeler of casefans erbij te zetten. Vaak is er wel een mogelijkheid voor extra casefans.. Ookal zit die soms ergens onderin dit helpt vaak wel.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Cave_Boy schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 23:09:
Als er geen garantie meer opzit dan pas zelf beginnen met veranderen. Dit omdat het een fabricagefout is. Een computer mag niet te warm worden bij simpele belasting.

Anders probeer een andere koeler of casefans erbij te zetten. Vaak is er wel een mogelijkheid voor extra casefans.. Ookal zit die soms ergens onderin dit helpt vaak wel.
word hij ook wel te warm loeien als een idioot kan best want die kasten worden warm en hebben een flow van 0,0 met de kast zelf kan je waarschijnlijk niets het enige wat je kan doen is een andere kast kopen waar je wel airflow in kan creëren ;) of je blijft in het geloei zitten..

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• XplodingForce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-12-2025

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Ik heb hier zelf ook een dell staan (Dimension 5150), en ik kan je vertellen,met de flow is niks mis.
Waarschijnlijk zit er gewoon (heel veel) stof in je pc. Ik weet niet hoe het zit bij jouw model, maar bij de 5150 zit er aan de voorkant een zwart plastic randje om de cd/dvd drives. Dat zit nogal los en daardoor kan het gaan resoneren. Vaak helpt het dan om er gewoon even tegen te drukken, dan zit het weer goed. (als je toch geen garantie meer hebt kun je het ook vastlijmen natuurlijk...).

Everybody lies

Verwijderd

Topicstarter
oshiro schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 03:25:
Je zou er een betere koeler op kunnen zetten, je hebt socket 775 dus daar moet gewoon een standaard koeler op kunnen. Als het duct in de weg zit haal je dit weg.

Begrijp ik het zo goed:
Op de CPU zit een heatsink
Daar tegenaan zit een duct dat de lucht naar de heatsink toegeleidt, dmv een fan die aan de andere kant zit.
Als dat zo is zou ik de standaard heatsink vervangen door een high-end heatsink-fan combi (duct weghalen als dat nodig is), en de fan achterin je kast vervangen door een stiller exemplaar.
pc heeft een 478 socket . geen 775.

Verwijderd

Topicstarter
XplodingForce schreef op zondag 19 februari 2006 @ 13:27:
Ik heb hier zelf ook een dell staan (Dimension 5150), en ik kan je vertellen,met de flow is niks mis.
Waarschijnlijk zit er gewoon (heel veel) stof in je pc. Ik weet niet hoe het zit bij jouw model, maar bij de 5150 zit er aan de voorkant een zwart plastic randje om de cd/dvd drives. Dat zit nogal los en daardoor kan het gaan resoneren. Vaak helpt het dan om er gewoon even tegen te drukken, dan zit het weer goed. (als je toch geen garantie meer hebt kun je het ook vastlijmen natuurlijk...).
kast zelf rammelt absoluut niet .probleem is dat de fan giga toerentallen draait. das dus het probleem.
trouwens fan achter op de pc heeft een zuigende werking. ( pas achergekomen).

Verwijderd

Ik weet niet of het ook zo is in de desktop kasten maar in de laptops gebruikt Dell geen koelpasta maar koelpads en die geleiden eigenlijk niet zo goed. Ik had hetzelfde met mijn inspiron 8600. Na 2 jaar gebruik koelde hij niet meer zo goed. Het werd onder het toetsenbord wel warm en de fans draaien in hoge toeren maar de lucht die uit de lucht gaten kwam was lauw. Even open geschroefd, stof weg gezogen en de pads vervangen met pasta. Helpt echt.

Even kast open schroeven, alle stof eruit zuigen onderkant van je koeler schoonmaken met aceton en wat koelpasta erop smeren, kijken of het probleem nogsteeds blijft.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2006 07:08 ]

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05:28

nAffie

...

Ik heb dus een dell 8300 en had een jaar geleden ook dit probleem. (Hoor er wel meer mensen over), maar vooral in de zomer was het echt geen doen met dat lawaai, de fan draaide toen echt op volle toeren. (en voor de mensen die ook een dell hebben, die weten dat dit geluid ongeveer overeenkomt met een opstijgend vliegtuig)

Toen heeft een goede vriend van me z'n waterkoelings setje erin gebouwd. Het 1 en ander moest wel veranderd worden, zoals die groene tunnel weg, en er moest een gat worden gemaakt voor de voeding van het pompje en de ophanging van de radiator, maar sindsdien heb ik de stilste Dell ooit volgens mij... De radiator wordt gewoon gekoeld met de standaard fan die al in de 8300 zat, maar sindsdien heeft ie alleen maar op de laagste toerental gedraaid. (oftwel, m'n cpu wordt voldoende gekoeld)
(nog een voordeel: kon meteen m'n 9800pro ook op de waterkoeling zetten, zodat het kleine luide fannetje van die kaart ook meteen eruit kon)

[ Voor 9% gewijzigd door nAffie op 21-02-2006 09:13 ]

meh.

Verwijderd

Topicstarter
nAffie schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 09:11:
Ik heb dus een dell 8300 en had een jaar geleden ook dit probleem. (Hoor er wel meer mensen over), maar vooral in de zomer was het echt geen doen met dat lawaai, de fan draaide toen echt op volle toeren. (en voor de mensen die ook een dell hebben, die weten dat dit geluid ongeveer overeenkomt met een opstijgend vliegtuig)

Toen heeft een goede vriend van me z'n waterkoelings setje erin gebouwd. Het 1 en ander moest wel veranderd worden, zoals die groene tunnel weg, en er moest een gat worden gemaakt voor de voeding van het pompje en de ophanging van de radiator, maar sindsdien heb ik de stilste Dell ooit volgens mij... De radiator wordt gewoon gekoeld met de standaard fan die al in de 8300 zat, maar sindsdien heeft ie alleen maar op de laagste toerental gedraaid. (oftwel, m'n cpu wordt voldoende gekoeld)
(nog een voordeel: kon meteen m'n 9800pro ook op de waterkoeling zetten, zodat het kleine luide fannetje van die kaart ook meteen eruit kon)
waterkoeling in een dell. hmm interessant. heb je een fotootje ervan?
mijn dell kastje is denk ik veel te klein voor zo n waterkoelsysteem.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 18:31:
[...]

mijn dell kastje is denk ik veel te klein voor zo n waterkoelsysteem. inderdaad. het is net een opstijgend vliegtuig. overigens is het erg vreemd dat de grootste producent van de pc bouwers zo n slecht gekoelde systeem op de markt brengt.

Verwijderd

Topicstarter
heb het volgende geprobeerd.
een p2 koelfannetje (kleintje) op koelblok geplaatst. stroom afgetapt / aangesloten via de draadjes van de originele fan. pc is iets minder luidruchtiger. kan het kwaad om stroom af te tappen voor de 2e fan welke ik geplaatst op de processsor-koel-block?

Verwijderd

Nee hoor al hang je er tien aan , als je votlage maar gelijk blijft +/- 12V

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 10:21:
Nee hoor al hang je er tien aan , als je votlage maar gelijk blijft +/- 12V
ok,bedankt voor je reactie.

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05:28

nAffie

...

Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 18:31:
[...]

mijn dell kastje is denk ik veel te klein voor zo n waterkoelsysteem.
Zal binnekort wel wat fotootjes maken en posten...

Een kast zal nooit te klein zijn voor waterkoeling, want je hoeft niet alles in je kast kwijt.. radiator hangt zowiezo buiten de kast, en de pomp+reservoir zou je eventueel ook extern kunnen plaatsen...

meh.

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:04
Soort gelijk probleem gehad met een HP, maar in mindere mate. FF gegoogled naar de fans die er standaard inzaten en wat hun airflow was, en vervangen door stillere fans met meer airflow en probleem opgelost.

Stof is inderdaad een killer. Net een PC opengehad met P4 Northwood 3.2 die idle 72 graden was :-s Koelblok was meer een stofblok...

Verwijderd

Topicstarter
met wat voor software kan de cpu temp afgelezen worden? heb cpu cool en everest . maar die lezen alleen de hd temp.

• Klaus_1250
In het BIOS zit meestal een Hardware monitor waarmee je fan-speeds, temps en soms ook voltages kan aflezen. Anders kun je ook eens naar Speedfan kijken. Die geeft info over de temps van de CPU, moederbord, HDD etc, evenals fanspeeds en voltages. Ook kun je er handig de SMART-status mee uitlezen en submitten in een online database.

[ Voor 38% gewijzigd door Klaus_1250 op 06-03-2006 00:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
speedfan ondersteunt toch geen dell moederbord??? of wel soms?

• Klaus_1250
Hangt van de maker af (Dell maakt zelf niks, ze kopen standaard dingen in en laten die eventueel aanpassen aan hun wensen) of nog preciezer, van de chips die erin zitten. SpeedFan ondersteunt niet zozeer moederborden (wel extra functionaliteit in het geval van een standaard, bekend moederbord) maar chips die erop zitten om zaken uit te lezen en aan te sturen.

Voorbeeld, ik heb een HP T490 en daar zit een Asus P4SD-LA in (kaalgeplukte / aangepsaste versie van P4SD voor HP) maar die word gewoon ondersteunt door SpeedFan.
Pagina: 1