Externe backup schijf, zelfbouw of fabrieks?

Pagina: 1
Acties:

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:38
We sleuren sinds enige tijd met onze disco een pc mee met mp3 bestanden... maar omdat we niet al te lief omgaan met onze meubels krijgt die schijf aardig wat schokken...
Gelukkig kunnen ze best wat verwerken, maar het kan natuurlijk ooit fout gaan.

Daarom wil ik een externe usb2 schijf kopen, waar een 1op1 backup op zou moeten komen staan van die harde schijf.

Is het verstandiger om een interne schijf te kopen met een losse behuizing, wat wat centen scheelt, of voor een compleet product te gaan.

Las laatst in een computer totaal iets die complete schijven en dat er software bijzat of dat backuppen zelfs met een knop op de schijf zelf kon maar maakt dat nu echt zoveel verschil, en werkt zoiets ook echt ?

Of zou het gewoon makkelijker zijn even 2 partities aan te maken en daar die bestanden gewoon heen te kopieren.
Paar euro's extra uitgeven maakt mij niet zoveel uit, maar dan moet iets wel goed zijn en het ook echt waard zijn.

En die backup software, kopieert die de bestanden 1op1 of maakt ide weer een image die je terug zou moeten zetten.

Snelheid van schijven ed maakt verder niet zo heel veel uit, ding word er een keer aangeknoopt en aangezet en als backup klaar is word hij veilig weggelegd.
Daarom wil ik alles liefst zo simpel mogelijk.

Ik weet ook niet of er nog andere punten zijn om naar te kijken bij de aanschaf van een externe schijf.

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-02 22:24
ik zou zelfbouw doen (zelf ook gedaan).. Op alle kant-en-klaar schijven zit meestal maar 1 jaar garantie, terwijl als je je schijf los koopt je bv bij seagate 5 jaar garantie hebt. duidelijke zaak ;)

succes met bouwen verder :)

oh ja, als je s-ata hebt, zou je kunnen kijken naar de icy box 351 stus-b (ik hoop dat ik het goed heb ;) ) hier kunnen s-ata schijven in en de kast kun je zowel via s-ata (er wordt een bracket meegeleverd) en USB aansluiten. Met external s-ata wordt het maken van een back-up echt heel veel sneller..

Als dat geen optie is, ga dan voor firewire.

[ Voor 44% gewijzigd door WVL_KsZeN op 15-02-2006 23:01 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je een 5¼" drive tot je beschikking hebt, zou ik gaan voor een Removable Harddisk.
De pc moet toch aanstaan om die bestanden te kopieren.
De snelheid op je (S/P)ATA is vele malen sneller dan met USB2.0
Een een removable bracket kost ook geen drol.

Ey!! Macarena \o/

• KeRsTmAnNeKe
pata removable bracket zelfs nog liggen, wel beetje brakke kwaliteit, maar is evt optie...
volgens mij kan ik dan zelfs schijven in raid gooien... al weet ik niet zeker of schijf die er nu in zit sata of pata is...
mocht het sata zijn (en mobo ondersteunt raid...) dan kunnen we ook nog beetje meer kwaliteits bracket kopen...

sata zit geloof ik wel op mobo, maar is weer geen optie omdat we niet achter bij de pc kunnen, voorop zitten paar usb aansluitingen en daar zullen we het mee moeten doen.

verschil tussen 1 en 5 jaar garantie (is het tegenwooridg niet minimaal 2 jaar op electronica ?) is groot genoeg om voor losse optie te gaan.

Zal eens even overleggen.

• KeRsTmAnNeKe
even gepraat, gezocht en gelezen.

Mooiste oplossing is gewoon een interne schijf met bracket, mobo heeft iig sata, harde schijf die er nu in zit is als het goed is ook sata. Maar kijk morgen even voor zekerheid.

moederbord ondersteunt ook raid-1.

maar, is het noodzakelijk dat die 2e schijf er bijna altijd bij hangt
of is het mogelijk deze er af en toe in te doen, als er paar veranderingen zijn, hele bronschijf over te zetten en daarna de schijf weer te verwijderen?

Bedenk me trouwens net dat een usb versie ook op andere pc's te gebruiken is... zo kan ik bv makkelijk een keer een hele berg mp3s overgooien...

backup hoeft in principe eigenlijk alleen maar mp3 bestanden te zijn, windows staat er zo weer op...

[ Voor 21% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 17-02-2006 21:59 ]