Welke Videokaart in nieuw systeem?

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

• Isaja
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-03 21:45
Aangezien ik dringend toe ben aan een eigen PC, die ik gebruik voor surfen, veel downloaden & muziek luisteren, films kijken via de pc op de TV (50 HZ JVC met rgb-scart), en op zijn tijd af en toe een spelletje (Aoe3 e.d., ben niet zo'n geweldige shooter-fan...) ben ik van plan het volgende systreem te gaan bestellen:

Aopen 300watt behuizing
Asrock 939 Dual-sata (pci-e & agp)
Amd athlon 3200+ Venice
Kingston Valueram 2x512 3200
Hitachi Deskstar T7K250 250GB
Benqdw1640

Deze onderdelen staan al vast, deze komen na erg veel zoekwerk er gewoon duidelijk als beste uit voor dit budget van rond de 700euro.

Nu zit ik echter al een halve dag te surfen, om een goede grafische kaart te vinden, maar ik zie letterlijk door de bomen het bos niet meer... :P Ik ben van plan om met deze kaart op zijn minst enkele jaren te doen, en zoals ik al zei, mag het best een budget-kaart zijn van rond de €130,-

Ik kom nu uit op de volgende drie opties:

1. 6800XT 256mb AGP, dit is dus een LE, en valt dus ook te unlocken&overclocken, wat hem dan weer veel betere prestaties geeft dan de nr.2, maar goed, dit is dus wel een AGP kaart. Is dit niet een beetje achter de zaken aanlopen bij de aanschaf van een 939systeem met pci-e?
2.6600GT 128mb PCI-e, gewoon goede prestatie's, verduveld snel, maar ook al weer ruim twee jaar oud... Dus presteert vooral goed in de oudere games, maar hoe doet deze het in de toekomst?
3. x1600pro Pci-e 256mb, vooral goed in de nieuwere games, in de oudere loopt deze vaak achter, maar de beperkte info die je hierover vind is dus echt gewoon tegenstrijdig. Zie ook dit topic op een Engels forum.
4. Beter Alternatief???

Ik neig naar de x1600pro, omdat deze waarschijnlijk in de nieuwere games steeds beter zal gaan presteren, in tegenstelling tot de twee Nvidea kaarten. Maar is de performance van de x1600pro wel voldoende bij het spelen van wat oudere spellen?

Heel wat twijfels dus, en zelf kom ik er niet uit. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen ;)

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:11
Maar is de performance van de x1600pro wel voldoende bij het spelen van wat oudere spellen?

Mij is altijd verteld dat een beter presterende videokaart in oudere games nog beter zal presteren?

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Wil je er enkele jaren mee doen? Ga dan niet voor een budgetkaart. Ik zou minimaal voor een 6800GS gaan, die kost zon 180 euro (PCI-E versie).
Wat is eigenlijk het maximale bedrag wat je uit wilt geven? En wil je persé de nieuwste games (op redelijke kwaliteit) kunnen blijven spelen? Ook niet onbelangrijk om te weten :)

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
aoe3 is nou net wel een zwaar spel.

Tweak!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dit is imho meer iets voor VB dan voor CSL, maar dat terzijde.
Heb je Pollewob in "FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen"#welkevk al gelezen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-07 16:17
Kijk ook even naar je voeding. Die 300Watt zal maar net of net niet volstaan vrees ik. Neem dat ook zeker mee bij je keuze voor de videokaart. Moderne videokaarten zuipen behoorlijk wat energie.

• Isaja
Yofresh_750 schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 22:18:
Maar is de performance van de x1600pro wel voldoende bij het spelen van wat oudere spellen?

Mij is altijd verteld dat een beter presterende videokaart in oudere games nog beter zal presteren?
Dat is nu net het probleem. De nieuwe Ati's 1xxx series zijn minder snel in wat oudere spellen dan bijv. de 6600gt, maar in nieuwere Games en 3dmark'06 dus wel sneller, omdat ze gewoon meer AA en dergelijke hebben. Ze hebben meer snufjes die nieuwere games wel gebruiken...
RoD schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 22:20:
Wil je er enkele jaren mee doen? Ga dan niet voor een budgetkaart. Ik zou minimaal voor een 6800GS gaan, die kost zon 180 euro (PCI-E versie).
Wat is eigenlijk het maximale bedrag wat je uit wilt geven? En wil je persé de nieuwste games (op redelijke kwaliteit) kunnen blijven spelen? Ook niet onbelangrijk om te weten :)
Ik begin daar idd toch ook wel naar te neigen, maar ik zit nog steeds te denken dat ik te weinig games speel om zo'n kaart te rechtvaardigen... Im wil eigenlijk maximaal tot de €130,- gaan. Aan de andere kant is het natuurlijk ook wel zo dat het maar 50euro scheelt natuurlijk...
The_Eagle schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 22:27:
Dit is imho meer iets voor VB dan voor CSL, maar dat terzijde.
Heb je Pollewob in "FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen"#welkevk al gelezen?
Je hebt gelijk, ik weet het... Maar die Faq is al wel weer enkele jaren oud natuurlijk, en ik heb echt genoeg gelezen, geloof me :P Open dit topic echt niet voor niks.. ;)
Zoutvat schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 22:58:
Kijk ook even naar je voeding. Die 300Watt zal maar net of net niet volstaan vrees ik. Neem dat ook zeker mee bij je keuze voor de videokaart. Moderne videokaarten zuipen behoorlijk wat energie.
Heb ik idd aan gedacht ja, de x1600 schijnt behoorlijk zuinig te zijn wat dat betreft, in ieder geval in vergelijking tot de Nvidea kaarten. Anders meen ik dat de h300 kast al is uitgerust met een 350watt voeding, wat toch wel voldoende moet zijn lijkt me...

Maar de vraag blijft natuurlijk nog steeds; wat nou te doen?

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:43

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Laat je keuze iig niet afhangen van het feit of de videokaart een AGP of PCI-E voetje heeft, de bottleneck zit niet daar. Je bord ondersteunt beide, neem gewoon de kaart met de beste kwaliteitsverhouding :) Was voor mij toen een Geforce 6800 AGP.

Hier stond een dode link.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

6800GS PCI-E

verder wet ik niet of de LE met 256MB wel unlockbaar is :)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Isaja
GoldenSample schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 19:00:
6800GS PCI-E

verder wet ik niet of de LE met 256MB wel unlockbaar is :)
Hmmm..... Is idd 190euro, maar wel veel beter ja....

Alleen nu lees ik dus net weer dat je voor een goede tv-out kwaliteit toch echt een ati moet pakken.. :? :(

Edit: Ik zie net pas dat ik dit topic gepost heb in CSL ipv V&B, excusez moi daarvoor. Als een modje dit dus wil verplaatsen, prima ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Isaja op 16-02-2006 19:23 ]

Verwijderd

Ik heb nog een nieuwe Asus 6600 GT 256 MB PCIe hier liggen, mocht je interesse hebben hoor ik het graag.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Isaja schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 19:07:
[...]

Hmmm..... Is idd 190euro, maar wel veel beter ja....

Alleen nu lees ik dus net weer dat je voor een goede tv-out kwaliteit toch echt een ati moet pakken.. :? :(

Edit: Ik zie net pas dat ik dit topic gepost heb in CSL ipv V&B, excusez moi daarvoor. Als een modje dit dus wil verplaatsen, prima ;)
ik heb gehoord dat dat tegenwoordig wel mee valt :) er is dacht ik een 'groot' topic van alleen weet ik niet hoe oud dat is.
verder moet je eens naar een vergelijking zoeken van een GF6 kaart en een Xx00 kaart of X1000 waar de TV-out quality in mee is genomen ;)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• lithiumangel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-07 14:39

lithiumangel

Tuurlijk !

Kijk ook anders naar tweedehandse kaarten , dat iets tweedehands is betekent niet gelijk dat het niet degelijk is en geen optie . Voor 150 kan je mechien iets moois op de kop tikken . Vooral als je met budgetten praat .
Voor tweedehands aanbod zie "Vraag & aanbod" ik zie bijvoorbeeld al net 100 eur + een 6 series nvidia kaarten te koop .
In goed overleg zal het bij meeste mensen geen probleem zijn om die kaart werkende / gamende te zien .

[ Voor 16% gewijzigd door lithiumangel op 16-02-2006 20:15 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

lithiumangel schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 20:12:
Kijk ook anders naar tweedehandse kaarten , dat iets tweedehands is betekent niet gelijk dat het niet degelijk is en geen optie . Voor 150 kan je mechien iets moois op de kop tikken . Vooral als je met budgetten praat .
In goed overleg zal het bij meeste mensen geen probleem zijn om die kaart werkende / gamende te zien .
ik zou persoonlijk hem wel met bon en originele cooler (hoewel je niet chekced of die er af is geweest ;)) willen kopen het is toch een gokje dat je waagt

Verwijderd

Zoutvat schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 22:58:
Jawel man, elke 300W Aopen voeding trekt dat systeem makkelijk vooruit, is geen Qtec ofzo he. Aopen heeft wel meerdere 300W voedingen. Zorg dat je er een krijgt met de grootste stroomsterkte (A) op de +12V en dan zit het helemaal snor.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2006 20:31 ]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

6600GT is perfecte kaart hoor!

Draait AoE III heus wel goed (speel ik namelijk ook)

Ik heb er uhm 'n klein half jaartje geleden 195 euro voor betaald, hij is nu dus goedkoper!

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
@TS als ik jou was zou ik een PCIe kaart kopen, dan kun je een ander moederbord nemen met alleen PCIe.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Verwijderd

Mento schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 20:56:
@TS als ik jou was zou ik een PCIe kaart kopen, dan kun je een ander moederbord nemen met alleen PCIe.
Dat asrock ding is het goedkoopste wat eris.. krijg je geen bord met alleen pci-e voor... plus: er is zoveel positiefs over te vinden dat je het gewoon niet kunt laten:P

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

CSL -> VB

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Isaja
Hmmm.... Ik lees net DIT artikel, waarin de x1600xt (met nieuwe drivers!!!) er bijna even goed vanaf komt, en wordt aangeraden als een goede keus als je nog enkele jaren met je kaart wilt doen. En hij kost dus 'maar' 160euro, terwijl de vergelijkbare 6800gs 190euro kost...

Ik neig er nu toch sterk naar om dit kaartje (de Sapphire te gaan bestellen voor mijn nieuwe systeempje :9

Ben benieuwd wat jullie er van denken!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Isaja schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 18:22:
Hmmm.... Ik lees net DIT artikel, waarin de x1600xt (met nieuwe drivers!!!) er bijna even goed vanaf komt, en wordt aangeraden als een goede keus als je nog enkele jaren met je kaart wilt doen. En hij kost dus 'maar' 160euro, terwijl de vergelijkbare 6800gs 190euro kost...

Ik neig er nu toch sterk naar om dit kaartje (de Sapphire te gaan bestellen voor mijn nieuwe systeempje :9

Ben benieuwd wat jullie er van denken!
wat de toekomst word? nVidia's idee of ATI's ik weet het niet en zij weten het niet persoonlijk zou ik toch voor de GS gaan omdat de X1600XT het in benches goed doet maar in veel te veel spellen tegen valt ofterwijl de winst in het ene spel verspeeld hij + veel meer in het andere :) ik ben niet rood of groen maar naar mijn weten is het gewoon zo (ook met de huidige drivers) :P

• Isaja
Aangezien ik het onnodig vind om voor onderstaande vraag weer een nieuw topic te openen, plaats ik hem nog maar even hier.

Enkele dagen terug heb ik dus eindelijk na lang wikken en wegen een nieuwe kaart gekocht:

De Saphire x850xt - 16 pipelines - 256bit - 256mbgddr3 voor €200,-

Een voormalige topkaart, die toch wel stukken beter presteerd dan de 6800gs voor dezelfde prijs.

Maar na thuiskomen is er ineens het nieuwsbericht van de 7600GT..... :(

Deze heeft voor dezelfde prijs wél:
- SM3.0 ondersteuning
- En dus veel betere ondersteuning voor nieuwere spellen, zie 3dmark06
- 'Maar' een 128 bits kaart, wel ontzettend snel geklokt!

Nu kan in de Saphire terugbrengen (maar1xdvi+vga ipv van 2xdvi), maar wat is wijsheid?

De 3dmark06 score schijnt echt ontzettend nietszeggend te zijn (x1600xt?), maar ik ben toch wel echt van plan om met deze kaart op zijn minst een jaar of twee te gaan doen! En deze zou nu al achterhaald zijn door gebrek aan sm3.0??!

Aangezien ik er zelf (voor de honderdduizendeneenstekeer..) echt niets meer van begrijp ben ik benieuwd wat jullie in dit geval zouden doen.

De x850xt omruilen voor een 7600gt, of gewoon lekker inbouwen???

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

4. Beter Alternatief???
Ja, zelf op zoek gaan ipv hier een topic te openen.

Gewoon bepalen wat voor jou relevante eisen zijn, reviews/benchmarks zoeken die die eisen testen en dan de resultaten daarvan naast Pricewatch leggen. Gewoon beetje eigen werk verrichten dus :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.