WinXP installatie probleem Neo2 + Maxtor SATAII

Pagina: 1
Acties:

• hiostu
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-05 13:13
Ik heb het volgende probleem, afgelopen weekend heb ik een Maxtor Diamond Max 10 200 GB SATA II gekocht.

Nu probeer ik Windows XP te installeren op deze schijf, wat niet echt wil lukken.

Ik heb de volgende zaken geprobeerd:

Situatie1:
Schijf op SATA1 gezet met jumper;
Geen RAID;
Geen andere schijven aangesloten;
Tijdens Windows Installatie F6 en beide drivers van Nforce geladen.

Resultaat: Na het laden van alle drivers tijdens de installatie komt er een zwart scherm met een knipperende prompt. De installatie stopt hier en komt niet in het deel voor de partities aan te geven/formatteren.

Situatie2:
RAID0 met 1 schijf;
Tijdens Windows Installatie F6 en beide drivers van Nforce geladen.

Resultaat: zelfde als situatie 1

Situatie3:
RAID0 met 1 schijf;
Tijdens Windows Installatie GEEN drivers van Nforce geladen.

Resultaat: meer succes dan voorgaande situaties, kom nu in het partitie deel van de installatie en kan de schijf formatteren. Bestanden worden gekopieerd, echter als de installatie opnieuw opstart blijft deze hangen op het windows xp logo scherm. Hij blijft hier eindeloos lopen (althans minimaal een half uur).

Na situatie3, RAID uitgeschakeld --> nog steeds zelfde probleem.

Specs:
MSI K8N Neo2 Platinum (Bios versie 1.9)
Maxtor Diamondmax 10 200gb SATAII (SATA poort 4)
2x 512 geheugen (Bank 1 en 3)
Pioneer DVD 105s (ATA 1 aansluiting)

Zijn er nog nieuwere Nforce drivers te downloaden voor tijdens de installatie? Moet ik de nieuwe firmware op mijn maxtor zetten? Of is dit alleen voor Diamond Max 11 schijven? Ik vind alle verhalen rondom deze firmware namelijk erg onduidelijk.

• hiostu
Hardeschijf was ook niet kapot, want na het omruilen van de HD blijft het probleem zich voordoen.

Verwijderd

Was het niet zo een Maxtor Diamond Max 10, problemen geeft met een Nforce chipset??

Zoja, waarom maxtor gekozen?

• hiostu
altijd goede ervaringen gehad met maxtor. En die problemen zouden met de nforce4 moeten zijn. Ik ga dadelijk proberen de firmware te updaten. Misschien dat het toch helpt.

edit: het lijkt erop dat de firmware toch geholpen heeft... Windows is nu aan het installeren. Ik vind echter dat hij nog steeds een beetje vreemd reageert in het raid-menu.

Raar dat die firmware toch werkt aangezien deze voor Nforce4 moederboarden problemen was EN ik SATAI aan had staan mbv een jumper.

[ Voor 48% gewijzigd door hiostu op 16-02-2006 19:59 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Uuh waarom RAID0 met 1 schijf instellen? Stel geen RAID in, installeer geen drivers en het werkt gewoon? Staat niet dat je dat geprobeerd hebt, terwijl dat de meest standaard oplossing is.

• hiostu
The__Virus schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 20:04:
Uuh waarom RAID0 met 1 schijf instellen? Stel geen RAID in, installeer geen drivers en het werkt gewoon? Staat niet dat je dat geprobeerd hebt, terwijl dat de meest standaard oplossing is.
ok misschien dat ik dat niet vermeld heb, of niet duidelijk, maar ook dat wilde niet werken.

edit: ik was trouwens al van plan wanneer dit werkte een 2e schijf te gaan halen om wel een raid met 2 schijven te gaan gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door hiostu op 16-02-2006 20:10 ]

• cuberob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-05 17:05
ik heb het zelfde probleem, alleen dan met 2x de 250gb versie, windows blijft ze hoe dan ook herkennen als 2 apparte HDD's tijdens de installatie. Ik installeer nu gewoon maar weer op een IDE schijf en dan ga ik proberen een software raid te maken, heb ik wat extra snelheid in windows...? Ookal had ik dit 10x liever gehad dat windows sneller zou starten maarja het is niet anders... of heeft iemand hier nog een oplossing...? (of is het de Topic Starter inmiddels gelukt?)

• Viper_4111
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 14:20
Ola, het is bekend dat de Maxtor Sata II schijf niet goed wil samewerken met de Nforce 3 chipset. Misschien dat het wel mogelijk is voor je om het op een schijf te installeren maar reken er maar niet op dat je het voor elkaar krijgt met RAID 1. Check de volgende link even:

http://maxtor.custhelp.co...1136595488&p_sp=undefined

Wat je dus nog even kan doen is contact opnemen met Maxtor en hun vragen voor een firmware update.
En dan nog als laatste :) niet alleen MSI heeft last van dit probleem de gehele CK8S borden reeks heeft hier problemen mee (ASUS, Gigabyte ed) dus als je de mogelijkheid hebt om nog even terug te gaan naar de winkel en de schijven nog om mag ruilen dan zou ik dat zeker doen!

Geen informatie beschikbaar

• cuberob
:O dat wist ik niet, maar dan is mijn computer nu wel iets heel raars aan het doen! de windows install herkent echt nu de raid set up (stripe) en hij installeerd hem nu op de 2 maxtors samen! ik heb nu alle andere HDDs losgekoppeld en ben vervolgens gaan installeren en heb op f6 gedrukt, heb nogmaals geprobeert beide drivers van het floppy te installeren en ja hoor! hij komt verder dan het zwarte scherm en herkent mijn raid! nu zal het straks nog wel even lastig worden al hang ik wel de andere schijven er aan maar het moet volgens mij gaan lukken!

• cuberob
Ok, ik heb te vroeg gejuicht, ik krijg als hij opnieuw op gaat opstarten (de eerste keer na het kopieeren van alle bestanden in het blauwe scherm) vlak na het windows logo met dat balkje eronder wat zo heen en weer gaat een blauw scherm met een error...
Wat wel mis ging is dat hij tijdens het kopieeren van alle windows bestanden hij nvraid.sys en alles wat daar bij hoort niet kon kopieeren.. is dit iets bekends en valt dit te fixen? :S en zoja hoe !?
Pagina: 1