[auto] Probleem koppeling/versnellingsbak (?)

Pagina: 1
Acties:
  • 2.052 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb sinds kort het volgende probleem met mijn auto;

Als ik met de auto stop (voor een stoplicht of wat dan ook) hoor ik vlak voor ik echt stilsta (meestal als de snelheidsmeter net de 20 km passeerd, maar dat hangt van de snelheid waarmee ik afrem af) een ratelend geluidje en een klein schokje. De motor slaat niet af oid, zo erg is het niet, maar het is wel merkbaar. Het geluid klinkt een beetje als draaiende tandwielen die ergens tegenaankomen, een soort geluid wat je ook hoort als je verkeerd schakelt.

Het maakt niet uit in welke versnelling de pook staat of hoe ver ik de koppeling intrap, ook bij het uitrijden in zn vrij staat doet ie het. (maw, altijd dus eigenlijk, alleen als ik heel langzaam afrem hoor ik het niet, maar ik gok dat het er dan wel is maar het schokje + toebehoren zo zacht is dat het niet meer merkbaar is) De koppeling en het schakelen an sich "voelt" verder normaal en goed, versnellingen kiezen gaat ook keurig zoals altijd. Mn auto is overigens een jaar of vijf oud, niet al te antiek dus.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Een simpel geval koppeling opnieuw afstellen, of misschien iets mis met de versnellingsbak zelf?

[ Voor 5% gewijzigd door IceOnFire op 15-02-2006 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05 21:04

JdM

Humbled

Ik denk dat de aandrijfas ofwel homokineet kapot is, zo aan je verhaal te lezen is het geen koppeling/versnellingsbak probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:10

Wok

Dakloos...

JdM schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 21:40:
Ik denk dat de aandrijfas ofwel homokineet kapot is, zo aan je verhaal te lezen is het geen koppeling/versnellingsbak probleem.
Met hem ^^ :) Als het geluid zich altijd voordoet, ongeacht of de auto al dan niet in een versnelling staat, heeft het probleem dus niets te maken met de koppeling en/of versnellingsbak.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Niet online
ik bedenk me net dat ik me misschien nog wat specifieker moet uitdrukken; ik hoor/merk het alleen als ik de koppeling intrap en de pook al dan niet in de versnelling heb staan. als ik gewoon "in de versnelling" blijf rijden hoor/merk ik niets (dus in zn 1 van 0kmh-30kmh-0kmh is geen probleem)

wat doet zo'n homokineet precies? bij een aandrijfas heb ik het idee van een simpele stang, als ie breekt doet ie t niet en als ie niet breekt niks aan de hand, dat zit dus anders? is zoiets een dure reparatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 20:02
een homokineet is een "koppeling" die tussen de aandrijfas en bak, en aandrijfas en wiel zit, zorgt ervoor dat je de boel wat kan bewegen/inveren

bestaat uit 2 delen met daarin kogels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Niet online
aha
is zoiets duur om te laten vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

IceOnFire schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 23:47:
aha
is zoiets duur om te laten vervangen?
specs?

• IceOnFire
  • Niet online
nissan primera 2.0 van 2000

• JdM

JdM

Humbled

Afhankelijk van het feit of je ABS hebt heeft die aandrijfas een bepaald kostenplaatje natuurlijk.
Verder zal een goed monteur die as in een uur vervangen moeten kunnen hebben, reken zelf ongeveer uit dan, een merkgarage is duurder dan een algemene garage meestal, wat je wel beste kan doen is die aandrijfas gewoon bij je dealer bestellen, die leveren hem toch vaak voor de mooiste prijs.
Ik schat dat het je zo'n 250 Euro gaat kosten. (ben benieuwd of ik een beetje goed zit)

• IceOnFire
  • Niet online
ik heb idd abs, dat is vast niet goed voor de prijs.. morgen heb ik een afspraak met de garage, ik zal je even laten weten wat ze uiteindelijk in rekening hebben weten te brengen..

• JdM

JdM

Humbled

IceOnFire schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 12:27:
ik heb idd abs, dat is vast niet goed voor de prijs.. morgen heb ik een afspraak met de garage, ik zal je even laten weten wat ze uiteindelijk in rekening hebben weten te brengen..
Ik denk ook dat die duurder is, de ABS sensorring (weet niet hoe die officieel heet) zit op je aandrijfas vandaar.
Meestal overleefd de ABS-sensor zo'n operatie ook niet, ben benieuwd en ik duim voor je.. :)

• IceOnFire
  • Niet online
hm, ik verheug me er nu al niet op :)

is het schadelijk om met zoiets door te rijden? valt zoiets onder normale slijtage of ligt het bijv aan rijstijl?

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-05 20:53
Heb dit ook gehad met een VW Polo 1.9D uit 2000. Naar de garage geweest "u kunt nog wel doorrijden tot volgende week dan hebben we tijd".
Binnen 6 dagen stond de auto op een bergingsauto, wilde niet meer schakelen.

Uiteindelijk koppeling en versnellingsbak kapot, totale reparatie kostte 3800,- en dat was niet eens een nieuwe bak maar een 2de handsje :P

• JdM

JdM

Humbled

IceOnFire schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 12:36:
hm, ik verheug me er nu al niet op :)

is het schadelijk om met zoiets door te rijden? valt zoiets onder normale slijtage of ligt het bijv aan rijstijl?
Kapot is ie toch al, maar hij kan wel doorbreken ja. Kans bestaat dat er dan meer kapot gaat idd.
Aandrijfas is slijtage-onderdeel, maar ik vind het best snel binnen 6 jaar........
Hij gaat snel kapot als je met ingedraaide wielen flink hard wegrijdt, dat leverd nogal wat stress op op die kruiskoppeling zeg maar....

• JdM

JdM

Humbled

Hmmm, dit is wel belangrijk om te weten denk ik:

in het voertuigregelement staat bij de permanente eisen van personenauto's (ook wel APK eisen)
dat de aandrijfassen een zichtbaar spelingsvrije overbrenging moeten kunnen bewerkstelligen.
Met andere woorden :

Als je aandrijfas echt naar de klote is en er flink speling op zit, is je auto dus automatisch vanaf dit moment niet meer APK gekeurd .... het is maar dat je het weet......

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
JdM schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 12:57:
Als je aandrijfas echt naar de klote is en er flink speling op zit, is je auto dus automatisch vanaf dit moment niet meer APK gekeurd .... het is maar dat je het weet......
En je kan er aansprakelijk voor worden gesteld bij een ongeval.

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 16-02-2006 18:29 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• IceOnFire
  • Niet online
kort samengevat; wat aan doen dus :)
ga morgen bij de garage langs, ben benieuwd.. toch wel treurig, zo na ruim 5 jaar. zeker aangezien ik toevallig weet dat de auto in die periode zo'n anderhalf jaar niet gereden heeft. en ik maar denken dat die nissans zo onverwoestbaar waren :) flink hard wegrijden doe ik overigens hoogst zelden, al helemaal nooit met ingedraaide wielen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceOnFire
  • Niet online
ok, inmiddels bij de garage geweest. probleem blijkt de abs-ring in de homokineet te zijn, die is gescheurd. ABS grijpt nu af en toe bij vrijwel iedere rempoging in, dat is het geluid wat ik hoor. zo'n simpel ringetje is wel weer spectaculair aan de prijs; voor 310 euro kan ik straks weer ongestoord rondrijden.
Pagina: 1