Firefox en Google geven gebruikersvoorkeur prijs

Pagina: 1
Acties:
  • 232 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mick
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04-2022

Mick

iedereen is uniek behalve ik

Topicstarter
Ik tiepte laatst eens 'fr' in mijn Firefox-adresbalk met als bedoeling via de autocomplete op frontpage.fok.nl uit te komen, maar per abuis drukte ik op het linkerpijltje i.p.v. pijltje omlaag. Dat resulteerde in de opdracht de pagina 'fr' te openen.

Ik kwam vervolgens op LeMonde.fr uit, en zag in de statusbar nèt dat er een request naar Google tussenzat. Ik nam dus maar aan dat Firefox aan Google de meest populaire pagina opvroeg met een 'fr' in het (sub)domeingedeelte van de url.

Mis. Enige dagen later maakte ik op de computer van m'n vriendin (zelfde IP-adres) dezelfde fout, en kwam op de pagina Louvre.fr uit. Nu is zij een wat zweveriger tiep die vaak op van die newage-achtige sites rondhangt, en lijkt het er dus op dat de populairste pagina gegeven een bepaald zoekprofiel terug wordt gegeven.

Iemand enig idee hoe dit kan & werkt? Check voor de aardigheid je eigen voorkeuren en eventueel die van je huisgenoten eens met wat 'com', 'net', en 'nl'-opdrachten. 8)

computo ergo sum

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 18:14

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Ddat is opmerkelijk

Zoals bij jou, kom ik ook bij LeMonde als ik 'fr' intyp. Als ik 'es' intyp, dan kom ik bij AS.com

Ik ben ook wel benieuwd hoe dit werkt

edit:

NL = nu.nl

[ Voor 14% gewijzigd door Ginz op 15-02-2006 21:37 ]

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

com --> yahoo.com
net --> MS .NET homepage
nl --> National-Louis University

Vooral die eerste lijkt met toch niet echt in het voordeel van google zelf. Als ik google naar 'com' krijg ik als eerste hit onestat.com. Terwijl ik dus altijd dacht dat je gewoon de eerste hit zou krijgen.
edit:
fr --> http://www.fr.com/
edit2:
Firefox 1.0.7 @gentoo, alles in t Engels.

[ Voor 23% gewijzigd door Sosabowski op 15-02-2006 21:39 ]

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-02 09:18
fr kom ik op fr.com uit...

Als ik io fr zoek op Google, is lemonde.fr de eerste hit.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik kom gewoon op www.fr.com uit (meest voor de hand liggend..).

Maar misschien heeft het met je landinstellingen te maken. ALs je bijv. via google.nl zoekt krijg je ook andere resultaten dan als je via google.com zoekt. En zo zijn er nog wel meer preferences die je hebt ingesteld denk ik van belang.

Het lijkt me eigenlijk niet dat Firefox en Google in het geheim profielen van iedereen bijhouden... Dan kunnen ze wel opdoeken als dat uitkomt ;) Bovendien is Firefox open source, dus lijkt me dat ier snel genoeg iemand is die het opvalt dat er persoonlijke info verstuurd wordt...

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 18:14

Ginz

Trek Superfly 5 powered

IorGie schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 21:36:
En ik dus op NU.nl

Nederlandse XP en FF

[ Voor 9% gewijzigd door Ginz op 15-02-2006 21:41 ]

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

Verwijderd

als ik tweakers in tiep kom ik op tweakers :Y)

[edit]
zelfde voor fok

Heb trouwens een engelse windows & ff.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2006 21:40 ]

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Giox schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 21:35:
Ddat is opmerkelijk

Zoals bij jou, kom ik ook bij LeMonde als ik 'fr' intyp. Als ik 'es' intyp, dan kom ik bij AS.com

Ik ben ook wel benieuwd hoe dit werkt

edit:

NL = nu.nl
Same here. Ik gok dat het gewoon aan je voorkeursinstellingen van google ligt. Wel grappige feature van Firefox trouwens.

public void ik()

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik weet wel dat als je:

code:
1
google zoekactie
intypt dat je dan gewoon een echte google zoekopdracht uitvoert. :)
Erg handig en gebruik ik vaak.

Ik denk dat alleen
code:
1
zoekactie
een google "ik doe een gok" is.

• anandus
  • Niet online
Over die request naar google.

Als je iets zoekt op google, dan zie je dat de result-linkjes niet direct naar de desbetreffende site linken, maar dat er een soort google-referralsusteem tussenzit.

En een woord in de adresbalk gaat naar de eerste hit uit de results, en dus waarschijnlijk dat referrer-linkje?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
NL, COM en FR geven totaal onzinnige pagina's... Maar wat ik toch met "net" meemaak :?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1b811183348f0375209e2dc47f6e252b/thumb.png

En als "devver" zijnde zijn die andere pagina's ook erg relevant...

[ Voor 16% gewijzigd door RobIII op 15-02-2006 21:46 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

Defspace

Administrator

Zover ik weet is iets intikken en dan op enter drukken hetzelfde als Google "Ik doe een Gok"

Firefox heeft hier dus sowieso niets mee te maken alleen de interpretatie van Google.
Zou het trouwens niet kunnen dat het louvre net bovenaan stond toen je FR intikte ipv lemonde ?
Louvre staat nu bij mij onderaan de eerste pagina...

Maar misschien dat google wel aan de hand van een cookie (sessie of whatever) bijhoud wat het beste bij jou zou passen maar ik vind het dan wel vreemd dat bijna iedereen hier op lemonde uitkomt ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Defspace op 15-02-2006 21:51 ]

Verwijderd

Ik gebruik hier in de adresbalk wel altijd imdb [filmnaam]. Is ook erg handig als je lui bent :)

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Defspace schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 21:48:
Zover ik weet is iets intikken en dan op enter drukken hetzelfde als Google "Ik doe een Gok"
En dát is het enige juist antwoord :) . Als je in about:config zoekt naar 'keyword.URL' dan kun je deze optie aanpassen.

• anandus
  • Niet online
RobIII schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 21:45:
NL, COM en FR geven totaal onzinnige pagina's... Maar wat ik toch met "net" meemaak :?

[afbeelding]
En terecht :)
En als "devver" zijnde zijn die andere pagina's ook erg relevant...
Sja, ik ben allesbehalve een devver, en krijg dezelfde uitkomsten :)

Firefox heeft hier dus sowieso niets mee te maken alleen de interpretatie van Google.
Zou het trouwens niet kunnen dat het louvre net bovenaan stond toen je FR intikte ipv lemonde ?
Louvre staat nu bij mij onderaan de eerste pagina...
Het is ook zo dat er verschillen zijn tussen de diverse Google-datacenters, zeker als er geüpdate wordt :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 21:50:
Ik gebruik hier in de adresbalk wel altijd imdb [filmnaam]. Is ook erg handig als je lui bent :)
Klopt, maar niet altijd werkt dat.
Je kan ook je eigen search engines toevoegen in Firefox, en daar staat die van IMDB ondertussen ook al bij (bijv. mininova kan ook)

En het is idd "Doe een gok" van Google

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-02 14:38
Ik heb het zelf wel eens als ik naar gathering.tweakers.net wil, maar de tab mis, en op georgia.gov uitkom.
Roboticles schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 21:32:
Mis. Enige dagen later maakte ik op de computer van m'n vriendin (zelfde IP-adres) dezelfde fout, en kwam op de pagina Louvre.fr uit. Nu is zij een wat zweveriger tiep die vaak op van die newage-achtige sites rondhangt, en lijkt het er dus op dat de populairste pagina gegeven een bepaald zoekprofiel terug wordt gegeven.
:o Ben je een beetje paranoïde ingesteld toevallig? ;) Je constateert dat Google op andere systemen andere pagina's teruggeeft en vervolgens concludeer je dat Google 'een bepaald zoekprofiel' bijhoudt en daar z'n resultaten op baseert?

Firefox doet simpelweg een request op deze URL:
http://www.google.com/sea...ky&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=fr
(I.p.v. fr kan het dus ook een ander keyword zijn.)

De gekozen URL is dan ook het nummer 1 resultaat op Google.com (niet Google.nl, die een andere ranking heeft!); hier kun je dat ook zien: http://www.google.com/search?ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=fr

Overigens heb ik niet het effect van cookies getest (ik heb ze zelf uitstaan voor Google) maar die kan eventueel ook een rol spelen. In ieder geval is de eindconclusie dat het in beginsel gewoon het eerste resultaat van Google is, die behalve instellingen in de eventuele cookie niet gepersonaliseerd is.

• anandus
  • Niet online
Roboticles schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 21:32:
offtopic:
Overigens zou ik een van de beroemdste musea ter wereld niet 1-2-3 voor een Newage-zweverige site uitmaken :+

• Mick
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04-2022

Mick

iedereen is uniek behalve ik

Topicstarter
[...] Firefox heeft hier dus sowieso niets mee te maken alleen de interpretatie van Google.
Louvre staat nu bij mij onderaan de eerste pagina... [...]

Maar misschien dat google wel aan de hand van een cookie (sessie of whatever) bijhoud wat het beste bij jou zou passen maar ik vind het dan wel vreemd dat bijna iedereen hier op lemonde uitkomt ;)
Dat zou kunnen - ik heb natuurlijk maar over 2 voorbeelden heengegeneraliseerd - maar de theorie dat het (mede) door de landinstellingen bepaald wordt spoort geloof ik wel. Ik heb een Engelse Firefox en ik kom bij 'net' op microsoft.com/net uit, terwijl RobIII op tweakers.net uitkomt.

Ik zal in ieder geval nog wat tests uit proberen te voeren met de diverse Firevossen die hier op verschillende computers staan geïnstalleerd. :)
anandus schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 22:00:
[...]
offtopic:
Overigens zou ik een van de beroemdste musea ter wereld niet 1-2-3 voor een Newage-zweverige site uitmaken :+
Nou... Er stonden toen allemaal Maria-verwijzingen op de hoofdpagina, en omdat ik net van Microsofts .Net-site afkwam scheen me dat opeens als behoorlijk zweverige kost toe. :+

[ Voor 18% gewijzigd door Mick op 15-02-2006 22:09 ]

computo ergo sum

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:03
Volgens mij zit een deel van het verschil in google.com en google.nl

Ik kreeg de volgende sites als bovenste:

google.com
fr fr.com
net microsoft.com/net
com yahoo.com
nl nl.edu

google.nl
fr lemonde.fr
net tweakers.net
com onestat.com
nl nu.nl

Wel raar dat ik met een NL XP en NL firefox alsnog de .com resultaten krijg...

[ Voor 18% gewijzigd door Rrob op 16-02-2006 13:46 ]

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
En dit is volgens mij dus de url die firefox gebruikt bij het intypen van één woord:

code:
1
http://www.google.com/search?btnI=I%27m+Feeling+Lucky&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=

Deze kwam ik tegen in about:config

[ Voor 6% gewijzigd door endless op 16-02-2006 14:06 ]

Pagina: 1