[Win2k3 Term] rdesktop vs mstsc.exe

Pagina: 1
Acties:
  • 413 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-02 06:59
Ik heb vandaag een aantal thin clients geplaatst bij een klant. Deze clients zijn uitgerust met linux en rdesktop. Tenminste ik neem aan dat hier rdesktop voor gebruikt word, want de leverancier promote op zijn website het GNU project.

Deze mensen gaan dmv een VPN tunnel naar mijn werk waar de terminalserver staat.

Verder hebben deze mensen ook nog 2 windows xp clients waar ik mstsc voor geconfigureerd heb.

Nu is het zo dat het internet, en vooral plaatjes met flash, erg langzaam is op de thin clients. Daarin tegen is het wel lekker snel op de windows xp pc's.

Om een mooi voorbeeld te geven: als je gaat naar www.wapnet.nl (geen spam!) heb je links boven een draaiend mambo logo. Op de linux thin clients draait dit verschrikkelijk schokkerig maar op de xp pc's redelijk soepel.

De browser plugin (firefox) op de thin client werkt trouwens wel als een speer.

Nu heb ik vandaag hun hele netwerk geconfigureerd voor 100mb full duplex omdat ik tijdens het testen op mijn eigen pc had ondervonden dat dit wel een aanzienelijk kon schelen. Nou heeft dit minimaal geholpen dus ik loop eigenlijk een beetje stuk.

Mijn vraag daarom:
1) Is rdesktop langzamer dan de microsoft variant of is dit toch een probleem met de snelheid van de thin clients?
2) Is rdesktop een poort of zijn hier officiele rfc's oid voor.

Ik zag dat mstsc te installeren was op mijn thuis pc via wine. Misschien dat ik volgende week nog wel een keer langs ga met mijn pc'tje voor wat testen...

Btw,
Ik heb ook nog een ander type linux thin clients getest en hier had ik het zelfde probleem.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Zit er niet gewoon weinig geheugen in die thin clients?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• L0g0ff
zomertje schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 21:35:
Zit er niet gewoon weinig geheugen in die thin clients?
256mb. Moet zat zijn lijkt me. Verder zit er een 733mhz cpu'tje in.

Mijn laptop een PI 200 met 32mb intern, draait rdesktop bij mij thuis uitstekend.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Weet je zeker dat rdesktop wel disk caching gebruikt (de -P parameter als ik het zo snel zie)?

Normaal profiteert een RDP omgeving hier behoorlijk van omdat er dan gewoon een cache lookup gedaan kan worden bij bv. draaiende plaatjes :)

• L0g0ff
elevator schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 21:41:
Weet je zeker dat rdesktop wel disk caching gebruikt (de -P parameter als ik het zo snel zie)?

Normaal profiteert een RDP omgeving hier behoorlijk van omdat er dan gewoon een cache lookup gedaan kan worden bij bv. draaiende plaatjes :)
Jup,

De opties: enable rdp compression en persistant bitmap caching staan beide aan. Helaas toch nog niet het gewenste resultaat.

Verder heb ik ook met de optie: do not sent motion events zitten spelen. Dit scheelt nogal want wanneer je bijvoorbeeld een draaiend logo op je pagina hebt staan slipt niet heel je beeld dicht.

Alleen wanneer je door je start menu browsed moet jij bij ieder submenu klikken. Verder werken ook niet alle flash menu's even goed door de optie.

Jammer dat er zo'n verschil in zit tussen de rdp van ms en die van linux. Als straks puntje bij paaltje komt zul je zien dat ik toch aan windows ce thin client vast zit...

Iemand andere rdesktop suggesties?

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Die site werkt gewoon snel hier via rdesktop, dus het kan wel. ;)

Misschien dat de ene 32bit en de andere 16bits kleuren gebruikt? Je zou ook de -x optie kunnen proberen, zou kunnen dat mstsc hier standaard al iets mee doet.

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-02 16:32

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Kan ook aan een versieverschil van het RDP protocol liggen... W2K3 gebruikt RDP versie 5.2 geloof ik...

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:59
Mag ik weten om wat voor thin clients het gaat?

Verder doe je er ook goed aan om ff te checken of de firmware van de thin clients up2date is. Heb regelmatig HP thin clients een firm ware upgraden gegeven, en de performance ging er vaak toch wel op vooruit :)

• doelman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 12:23
Ik heb weleens gelezen dat rdesktop stukken trager is dan mstsc. En mijn ervaringen zijn ook zo.

Mijn pianomuziek: http://www.youtube.com/user/doelman

• L0g0ff
Gert schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 01:22:
Die site werkt gewoon snel hier via rdesktop, dus het kan wel. ;)

Misschien dat de ene 32bit en de andere 16bits kleuren gebruikt? Je zou ook de -x optie kunnen proberen, zou kunnen dat mstsc hier standaard al iets mee doet.
Tja als ik op mijn linux bak met rdesktop naar mijn lokale server naar een flash website gaat dan gaat het ook perfect. Mits ik de -P en -z switches gebruik.

-x heb ik nog niet geprobeerd / gevonden ik ga eens kijken of ik die ergens kan aanzetten.
DaRealRenzel schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 01:29:
Kan ook aan een versieverschil van het RDP protocol liggen... W2K3 gebruikt RDP versie 5.2 geloof ik...
Maar windows XP gebruikt standaard 5.1 en daar heb ik ook mee getest. Verder hebben de thin clients ook een 5.1 emulatie.
DaTommy schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 14:57:
Mag ik weten om wat voor thin clients het gaat?

Verder doe je er ook goed aan om ff te checken of de firmware van de thin clients up2date is. Heb regelmatig HP thin clients een firm ware upgraden gegeven, en de performance ging er vaak toch wel op vooruit :)
Het gaat om deze thin client: http://www.netvoyager.co.uk/products/lx1010.html
Specs: http://www.netvoyager.co.uk/pdf/lx1010.pdf

Ik heb al contact gehad met de leverancier. Helaas is er nog geen nieuwere firmware.
doelman schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 00:18:
Ik heb weleens gelezen dat rdesktop stukken trager is dan mstsc. En mijn ervaringen zijn ook zo.
Tja als dit het geval blijkt te zijn zal ik voortaan toch CE clients moeten wegzetten. Dat vind ik toch wel erg jammer want mijn voorkeur gaat toch eerder naar linux omgevingen.

Ondertussen heb ik nog het e.e.a. getest. De -P (persistant bitmap caching) stond al standaard aan. Echter de RDP compressie nog niet. Dit scheelde niet veel maar filtert net die vervelende vertraging wanneer bewegende beelden worden weergeven.

Verder kan ik met ssh op de thin clients komen. Alleen is het file systeem read-only gemount. Ik kan dus helaas zelf geen andere (nieuwere) versies uploaden :( Misschien een keer die flash kaart eruit halen en kijken of deze wat aan te passen is).

Pagina: 1