Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Standalone netwerkkaart

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:49
hallo allemaal,
ik heb hier een zootje netwerkkaarten over, allemaal met zo'n wake-on-lan kabeltje eraan (rood, zwart, groen)
alleen, ik vroeg me af, je zou zo'n netwerkkaart toch ook standalone kunnen gebruiken, zodat je apperaten via het netwerk in kunt schakelen?
of denk ik weer iets te simpel? :)
ik heb al wat lopen zoeken, maar veel verder ben ik niet.
dus, is het überhaupt mogelijk en zo ja, hoe kan ik het dan het beste aanpakken?

Verwijderd

ik zou zeggen, meet es door wat er gebeurt op die lijntjes als je WOL gebruikt =)

• Xi-s
nou, eigenlijk helemaal niks (kaart in pci-slot, aan WoL connector gemeten)
maar het gaat erom of zoiets ook gewoon standalone te gebruiken is? zoja, dan kijk ik wel hoe ik het aan ga sluiten.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:04

Cheezus

Luiaard

Ik denk het wel. Je kunt proberen om de netwerkkaart aan een voeding te hangen (even uitzoeken welke pinnetjes wat moeten hebben) en dan vanaf een andere netwerkkaart een 'wake' packet te sturen (magicpacket heette dat toch?). Dan kun je aan de WoL connector meten of er wat gebeurd.

• Xi-s
als ik het goed begrijp is de zwarte draad dus gewoon massa, de groene de signaaldraad, en moet er op de rode 5V worden gezet?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Volgens deze site klopt dat. De PCI connector heb je blijkbaar niet nodig.
De groene draad (WOL-signaal) zal even +5V worden, als er een wakeup-packet toekomt als ik het goed heb.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-11 22:55
heee, bekend verhaal, misschien heb je hier wat aan:
Apparaten aan- en uitzetten via LAN/Internet

daar kwam het er een beetje op neer dat een kaart wellicht in een bepaalde mode gezet moet worden voordat hij op WOL gaat reageren. Laatst kwam ik wel wat tegen over 3coms met een pic 16f877, maar hoe dat nou precies zat??? :?

• Xi-s
naftebakje schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 23:09:
Volgens deze site klopt dat. De PCI connector heb je blijkbaar niet nodig.
De groene draad (WOL-signaal) zal even +5V worden, als er een wakeup-packet toekomt als ik het goed heb.
naar mijn weten is dat signaal hoog-laag-hoog-laag, maarja, dat boeit niet zo.
maar ik heb er nu een trafootje aanhangen van 5V 1,2A, dan zou het toch moeten werken? (niet dus)
tips?

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Wel 5V gereguleerd? Of gewoon een trafo waar 5V op stond? Want bij dat laatste moet je em waarschijnlijk nu reanimeren ipv wakker maken ;)

En hoe heb je het gemeten? Want de puls is waarschijnlijk heel kort dus niet met een multimeter ofzo te meten. Ook kan het zijn dat de pin een pull-up of -down weerstand nodig heeft.

[ Voor 41% gewijzigd door madwizard op 16-02-2006 00:49 ]

www.madwizard.org

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
supersniper schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 00:34:
[...]

naar mijn weten is dat signaal hoog-laag-hoog-laag, maarja, dat boeit niet zo.
maar ik heb er nu een trafootje aanhangen van 5V 1,2A, dan zou het toch moeten werken? (niet dus)
tips?
Als je de trafo direct aan de netwerkkaart hebt gehangen kan je hem waarschijnlijk weggooien. Uit een trafo komt wisselspanning, een netwerkt kaart moet gelijkspanning hebben. Met een beetje geluk zat er een diode of weet ik veel wat tussen die die 5v tegengehouden heeft maar denk het niet. Daarbij zal die trafo nooit mooi 5v leveren.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Dat zou idd moeten werken.
Eerst effe de NIC in je pc doen om het macadres te noteren.
Dan weer eruit en spanning op de juiste pinnen (pinout zoeken op google).
Dan kijken wat voor signaal uit de WOL connector komt.
Heb dit al vaker bedacht, maar is er nooit van gekomen.
Ben benieuwd hoe dit afloopt....
Wat ga je schakelen?

[edit]
rooiekool schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 23:43:
heee, bekend verhaal, misschien heb je hier wat aan:
Apparaten aan- en uitzetten via LAN/Internet

daar kwam het er een beetje op neer dat een kaart wellicht in een bepaalde mode gezet moet worden voordat hij op WOL gaat reageren. Laatst kwam ik wel wat tegen over 3coms met een pic 16f877, maar hoe dat nou precies zat??? :?
Dat met die PIC dat zal wel een "hele" website gehost zijn op die PIC. En dan kun je zo zijn in/uitgangen aansturen. Een heel leuk project, maar best moeilijk volgens mij...

[ Voor 50% gewijzigd door Atmoz op 16-02-2006 09:38 ]

Verwijderd

http://picnic.sourceforge.net/

daar moet je dus zijn (staat ook wel een linkje in de aangegeven topics, maar dus nog maar ff apart )

• Xi-s
lemming_nl schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 07:24:
Als je de trafo direct aan de netwerkkaart hebt gehangen kan je hem waarschijnlijk weggooien. Uit een trafo komt wisselspanning, een netwerkt kaart moet gelijkspanning hebben. Met een beetje geluk zat er een diode of weet ik veel wat tussen die die 5v tegengehouden heeft maar denk het niet. Daarbij zal die trafo nooit mooi 5v leveren.
sorry, beetje onduidelijk, ik had een trafo gebruikt samen met een gelijkrichter en spanningsregelaar.
ik had zelf al bedacht dat wisselspanning niet helemaal zou werken :)
nou, ik heb nog geen idee :P
het gaat er meer om van "wat is er mogelijk". eerst zien dat het werkt, dan kijk ik wel wat ik ga schakelen
atmoz schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 09:36:
Een heel leuk project, maar best moeilijk volgens mij...
tsja, ik ken een beetje de basis van elektronica
maar verder is het een leuk projectje, maar nu eerst gewoon het meest simpele (mijn opinie) om gewoon iets te schakelen met die WoL kabel :)

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Hoe test je of het werkt of niet?

Heb je al geprobeerd de netwerkkaart in een pc te zetten en dan een wake packet te sturen om te kijken of de pc dan aangaat?
Pas als dat werkt zou ik proberen de netwerk kaart los te testen.
En zoals gezegd: het is waarschijnlijk maar een kort pulsje dus met een standaard multi-meter kun je weinig.

• Xi-s
primusz schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 18:51:
Hoe test je of het werkt of niet?

Heb je al geprobeerd de netwerkkaart in een pc te zetten en dan een wake packet te sturen om te kijken of de pc dan aangaat?
Pas als dat werkt zou ik proberen de netwerk kaart los te testen.
En zoals gezegd: het is waarschijnlijk maar een kort pulsje dus met een standaard multi-meter kun je weinig.
het punt is, in die pc zit niet zo'n connector, en heeft geen ondersteuning om het via pci te doen.
verder meet ik inderdaad met een multimeter.
maar dan, al zou ie het doen, is zo'n kort signaal dan wel genoeg om met een simpele schakeling dingen te schakelen?

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-11 20:07
denk dat het vrij lastig wordt
Het is niet zomaar ergens 5 volt aan hangen ofzo...
ik meen me ter herinneren dat het bij WOL een soort pakketje is wat je stuurt, dus er komt denk ik nèt iets meer bij om de hoek kijken

• El_kingo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-03 11:17
Dit kun je dus vergeten zonder je kaart in een PC te hangen...
Alleen een paar spanningen aanbrengen op een PCI-netwerk kaart is niet genoeg om (uberhaupt) een netwerk pakketje te ontvangen, de controller zal eerst moeten worden geinitialiseerd, de NIC moet een ip-adres krijgen, etc, etc. Daarna zul je van allerlei registers in de controller moeten zetten om deze uberhaupt op een WOL-pakket te laten reageren. Daarbij zul je dus in feite een PCI-bus moeten simuleren met behulp van een (micro)controller.

Als je zoiets zou willen maken (stand-alone) dan moet je gaan kijken naar een ISA chipset, deze zijn aan te sturen met een PIC of Atmel i.p.v een PC. (zie bijvoorbeeld de link in een paar posts hierboven), maar zelfs dan moet je flink je best doen om het voor elkaar te krijgen... (qua software that is...)

• Cassettebandje
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

WOl werkt op basis van een mac adres en ik denk niet dat de kaart daarvoor geinitialiseerd hoeft te worden. Ik denk nog steeds dat je de kaart alleen maar van 5volt hoeft te voorzien.
En eerst even kijken of als de kaart in de pc zit hij ook een signaaltje uit stuurt via de wol connector. Daarna eens los proberen met alleen de voedingsspanning.

[ Voor 31% gewijzigd door Cassettebandje op 16-02-2006 22:36 ]

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik denk ook dat een netwerkkaart geen PC nodig heeft voor WOL. Als hij namelijk eerst geinitialiseerd moet worden door een PC, hoe kan je dan ooit wat aan WOL hebben? WOL is toch bedoelt om een PC van een afstand te starten? De PC is dus nog niet gestart als het WOL pakket binnen komt. Hoe kan de netwerkkaart dan geinitialiseerd zijn?
Of zie ik iets over het hoofd?

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

sparcky schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 21:21:
Dit kun je dus vergeten zonder je kaart in een PC te hangen...
Alleen een paar spanningen aanbrengen op een PCI-netwerk kaart is niet genoeg om (uberhaupt) een netwerk pakketje te ontvangen.
Voor een normaal pakketje wel idd, voor een WoL packet hoeft dit echter niet lijkt me, als de pci interface moet werken (en de pc dus aan moet staan) is WoL een beetje nutteloos lijkt me.

Verder is het goed mogelijk om met een kort pulsje iets te schakelen, al kan ik niet zo 1,2,3 een schematje uit m'n duim zuigen :P

Je moet even op internet zoeken hoe je een magic packet kan sturen naar je netwerkkaart, als je dan een schakelingetje hebt dat reageert op een puls zou het moeten werken.

Verwijderd

uwe koffiezet aanzetten /afzetten
uw bad automatisch laten vollopen / leeglopen
als ge film gaat kijken (vanaf uw multimediahometheatrepc) uwen beamer automatisch laten zakken uit t plafond/ stijgen in t plafond als ge gedaan hebt

=> je kan de WOL dan gebruiken als toggle-switch: "eerste keer drukken: aan, tweede keer drukken: uit"

• El_kingo
Nou vooruit poging 2:
Voor het ontvangen van een WOL pakket hoeft de PC niet aan te staan, echter moeten speciale registers gezet zijn in de controller voordat deze uberhaupt checkt/reageerd op een magic packet. Deze registers zijn te veranderen d.m.v. de PCI interface of d.m.v de eeprom die tevens op de netwerk kaart zit. Het is alleen niet zeker dat ook deze instellingen van de controller worden opgeslagen (dat hangt o.a. van de chipset af) op de eeprom bij een powerdown.

De WOL functie van een NIC is eigenlijk altijd standaard uitgeschakeld (zou een leuke boel worden als ie standaard is ingeschakeld) en kan alleen via drivers/programmatuur worden ingeschakeld. Op het moment dat het systeem dan een powerdown doet wordt de NIC in een powerdown mode gebracht die afhanklijk is van de dan geldende powermanagment interface (bijv ACPI). Afhankelijk van de mode wordt dan, als het corresponderende register is gezet gecontroleerd op een magic packet.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Veel naysayers hier :) Ze hebben gedeeltelijk wel gelijk: de originele specs van AMD geven aan dat de kaart eerst in een bepaalde mode gereset moet worden voordat een magic packet gaat werken. Ik weet echter uit ervaring dat bijvoorbeeld de eepro100-chipset van Intel (en dan specifiek de versie die op het mobo van mijn tvkijk-pc zit) geen complete boot achter de rug gehad hoeft te hebben om te werken; deze kan dus blijkbaar ook al een WoL genereren zonder in die specifieke mode gezet te zijn. Mijn aanrader: pak een flipflop (zodat je ook de korte wisselingen op de WoL-uitgang kan zien) en een5V-voeding en kijk wat er gebeurt als je een magic packet stuurt.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• El_kingo
Klopt, de eepro100-chipset (82599 of equivalent) kan d.m.v de zgn. ALTRST pin een volledige initialisatie cyclus worden doorlopen, hierbij wordt de controller gereset en verschillende waarden uit de eeprom gelezen voor initialisatie, als dan (en alleen dan) het WOL-bit is gezet (opgeslagen) in de eeprom zal de controller reageren op een WOL-pakket. (het geeft dan een 52 ms. positieve puls op de WOL connector).

• Xi-s
Sprite_tm schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 04:25:
Mijn aanrader: pak een flipflop (zodat je ook de korte wisselingen op de WoL-uitgang kan zien) en een5V-voeding en kijk wat er gebeurt als je een magic packet stuurt.
dan moet het nog even wachten, ik daar niet de nodige onderdeeltjes voor :|
misschien iemand die wel de mogelijkheid heeft? (én de moeite het te proberen? :P )

Verwijderd

Uit de bovenstaande pdf:
Assuming the Ethernet controller is running and communicating
with the network, there must be a way for the
PC’s power management hardware or software to put
the Ethernet controller into the Magic Packet mode prior
to the system going to sleep. On both the PCnet-ISA II
and PCnet-PCI II devices, this can be accomplished two
ways: either by setting a bit in an internal register or by
driving the SLEEP# pin low
. Either one of these actions
will disable normal network activity and enable Magic
Packet mode. The device will no longer generate any
transmits and will monitor all incoming frames to determine
if any of them is a Magic Packet frame.
tis een kwestie van uitvissen welke netwerkkaarten zo n "SLEEP# pin" hebben, waar je die vindt en op low te zetten. Dat lijkt me redelijk simpel.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17
nop, werkt niet ... ik heb er al ooit mee geexperimenteerd ( na een vorige post van Sprite ergens )

En dan met alle kaarten die ik hier met een wol connector kon vinden, alleen 5V er op is genoeg om de kaart pakketjes te laten ontvangen, en bij een WOL packet wordt de uitgang op de wol connector ook hoog.

Afhankelijk van de kaart blijft dat lijntje hoog of valt weer naar beneden ( puls ) maar geen enkele kaart reageert op een 2e wol packet .. niets te flipfloppen dus helaas.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

en als je met een kleine vertraging de voedingsspanning op de kaart even onderbreekt, kan dat wel misschien :)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17
Dat zou kunnen werken inderdaad ...

Maar die constructie viel bij mij onder de noemer "lomp" dus heb ik het maar bij dat experimentje gelaten :)

Repareren doe je zo.

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 15:45
Ik ben benieuwd of het gaat lukken. Het klinkt wel interessant!
En m'n eerste gedachte: een wireless netwerkkaartje met WOL! Alleen vraag ik me dan wel af hoe lang zo'n kaartje het uithoudt op een accuutje.

• Xi-s
maikel schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 23:02:
En m'n eerste gedachte: een wireless netwerkkaartje met WOL! Alleen vraag ik me dan wel af hoe lang zo'n kaartje het uithoudt op een accuutje.
ondersteunen die wireless dingen dan ook WoL? :?
maarja.. ik ben de laatste dagen niet in de gelegenheid geweest te testen e.d.
maar verdere ervaringen van anderen zijn van harte welkom.
ik heb dat WoL ín de pc wel werkend, via PCI.. maarja.. nu nog standalone.

• maikel
supersniper schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 23:06:
[...]

ondersteunen die wireless dingen dan ook WoL? :?
Dat weet ik niet, maar 't zou wel gaaf zijn. :)

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Ik heb een keer een website gezien waarin iemand hetzelfde idee had als jou, maar het dan wel heeft uitgewerkt. Hij kon een ISA netwerkkaart stand-alone laten draaien. 't Is alleen een tijd geleden, en kan de website niet meer vinden, maar het is iig wel mogelijk met ISA...

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

maikel schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 23:02:
Dat gaat dus echt niet lukken.
Volgens mij bestaan er geen wireless adapters met WOL erop.
Dat niet iedere "gewone" NIC dit kan verbaast me al een beetje, dus een wireless zal zeker niet gaan!!

• maikel
atmoz schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 00:23:
[...]

Dat gaat dus echt niet lukken.
Volgens mij bestaan er geen wireless adapters met WOL erop.
Dat niet iedere "gewone" NIC dit kan verbaast me al een beetje, dus een wireless zal zeker niet gaan!!
http://www.proxim.com/pro...nt/802.11b_pci/index.html

• Xi-s
maar met dat draadloze WoL dwalen we wel af van het topic heh... ;)

• maikel
supersniper schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 21:33:
maar met dat draadloze WoL dwalen we wel af van het topic heh... ;)
Het ging toch over WoL??
Dat het draadloos is, is een mooie bijkomstigheid. :)

• Xi-s
ik maak nu aardig vorderingen. ik heb best wat info verzameld en heb nu eindelijk een circuit gevonden om dit hele gebeure van NIC's standalone te gebruiken. helaas heb ik (nog steeds niet) de onderdelen en een beetje weinig tijd. ik houd jullie op de hoogte. ;)

Verwijderd

supersniper schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 00:54:
ik maak nu aardig vorderingen. ik heb best wat info verzameld en heb nu eindelijk een circuit gevonden om dit hele gebeure van NIC's standalone te gebruiken. helaas heb ik (nog steeds niet) de onderdelen en een beetje weinig tijd. ik houd jullie op de hoogte. ;)
Hou je ons op de hoogte? pics, links, alles is welkom, dit boeit me namelijk wel- een lan schakelaar voor weinig geld =)

• Xi-s
Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 15:29:
[...]

Hou je ons op de hoogte? pics, links, alles is welkom, dit boeit me namelijk wel- een lan schakelaar voor weinig geld =)
als ik iets zeg, dan doe ik dat ook.
ik heb een zeer simpel circuitje gevonden, alleen met een redelijk zeldzame IC. (of je moet gelijk een rail van 1000 willen B) ).
het circuitje is uitgegeven door AMD, dus op de werking vertrouw ik wel. alleen dat rot IC'tje. als iemand mij daaraan kan helpen, ga ik lekker proberen of het allemaal werkt.
(ik heb verder geen grote elektro kennis, dus als iemand een vergelijkbare oplossing heeft voor die IC, meld het maar ;) , want in dit geval worden er maar 2 van de 160 pinnen gebruikt. dus er zullen vast wel IC's zijn die de functie van die 2 pinnen kunnen evenaren)

[ Voor 11% gewijzigd door Xi-s op 25-02-2006 16:14 ]

• madwizard

madwizard

supersniper schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 15:57:
[...]
als ik iets zeg, dan doe ik dat ook.
ik heb een zeer simpel circuitje gevonden, [...]
Plaatje werkt niet, over de datalimiet.

www.madwizard.org

• Xi-s
nu werkt de pdf én het plaatje weer :)

[ Voor 44% gewijzigd door Xi-s op 25-02-2006 16:15 ]

• Xi-s
iemand ideeën?

• madwizard

madwizard

Ik weet niet wat dat schema moet doen, maar het lijkt meer op een klein deel van een veel groter iets. Zo te zien is de wake on LAN hier al input, en wordt er dus vanuit gegaan dat het al werkt. Het bovenste deel lijkt een schakelaar voor de power-on van de computer, die dan reageert op de wake on LAN. Wat het IC nu doet is me onduidelijk, volgens mij is dit echt maar een klein deeltje van iets. Bovendien is dat IC alleen voor ISA, weet niet wat voor netwerk kaart je hebt..

[ Voor 10% gewijzigd door madwizard op 02-03-2006 23:44 ]

www.madwizard.org

• Xi-s
madwizard schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 23:43:
Ik weet niet wat dat schema moet doen, maar het lijkt meer op een klein deel van een veel groter iets. Zo te zien is de wake on LAN hier al input, en wordt er dus vanuit gegaan dat het al werkt. Het bovenste deel lijkt een schakelaar voor de power-on van de computer, die dan reageert op de wake on LAN. Wat het IC nu doet is me onduidelijk, volgens mij is dit echt maar een klein deeltje van iets. Bovendien is dat IC alleen voor ISA, weet niet wat voor netwerk kaart je hebt..
groter iets van wat?
in dit geval gaat er volgens mij een "puur" WoL signaal in die IC, en die IC doet er iets mee, en stuurt er een transistor mee open.
dus voor de rest maakt het helemaal niks uit of die kaart ISA is ofzo, want ik gebruik alleen de WoL connector, om de kaart te voeden, en het WoL signaal door te geven aan die IC.
een groot gedeelte van dat schema kan volgens mij weggelaten worden, aangezien de kaart toch standalone gaat werken, heb ik geen handmatige bediening nodig :)
mijn kennis reikt niet ver, maar dit zou toch moeten kunnen? *klik
en dan zit ik nog met de vraag, wat is die SMI aansluiting in dat schema? :?
maar uiteindelijk gaat het erom dat ik een vervangend IC kan vinden, want dit is, áls ik hem al in bezit krijg, een beetje overkill. wat doet die IC nou? :X

• madwizard

madwizard

Volgens mij gaat er inderdaad gewoon direct de wake-on-lan aansluiting in, en komt er een continu signaal uit om de transistor aan te sturen. Als dat het enige is wat je wil kun je gewoon een flipflop gebruiken zoals eerder gezegd. Of iets anders willekeurigs dat een puls omzet in een blijvend signaal. Het IC zelf is zo te zien een complete ISA interface, om ISA kaarten mee te maken dus. Wat ik bedoelde met 'groter iets' is dat het schema eigenlijk niets doet met het IC, een flipflop zou waarschijnlijk hetzelfde bereiken. Vandaar dat ik vermoed dat dit alleen de aansluiting van wake on lan beschrijft, maar niet bedoelt is als compleet schema. Meer om te gebruiken bij je ISA ontwerp zeg maar.

www.madwizard.org

• Xi-s
madwizard schreef op zaterdag 04 maart 2006 @ 19:38:
Volgens mij gaat er inderdaad gewoon direct de wake-on-lan aansluiting in, en komt er een continu signaal uit om de transistor aan te sturen. Als dat het enige is wat je wil kun je gewoon een flipflop gebruiken zoals eerder gezegd. Of iets anders willekeurigs dat een puls omzet in een blijvend signaal. Het IC zelf is zo te zien een complete ISA interface, om ISA kaarten mee te maken dus. Wat ik bedoelde met 'groter iets' is dat het schema eigenlijk niets doet met het IC, een flipflop zou waarschijnlijk hetzelfde bereiken. Vandaar dat ik vermoed dat dit alleen de aansluiting van wake on lan beschrijft, maar niet bedoelt is als compleet schema. Meer om te gebruiken bij je ISA ontwerp zeg maar.
maar volgens jou kun je dus net zo goed een flip-flop gebruiken?
(kijk, ik weet dus echt niet wát voor'n signaal uit die WoL connector komt, ik heb dingen gelezen die elkaar allemaal tegenspreken. daar word je dus ook niet veel wijzer uit |:( )

• madwizard

madwizard

supersniper schreef op zondag 05 maart 2006 @ 00:21:
[...]
maar volgens jou kun je dus net zo goed een flip-flop gebruiken?
(kijk, ik weet dus echt niet wát voor'n signaal uit die WoL connector komt, ik heb dingen gelezen die elkaar allemaal tegenspreken. daar word je dus ook niet veel wijzer uit |:( )
Dit schema doet volgens mij niet veel meer nee. Uit die WOL connector komt een bepaald signaal op de wake-on-lan pin. Het soort signaal zal wel afhankelijk zijn van de netwerkkaart en/of instellingen. De RTL8139 chipset heeft bijvoorbeeld 4 verschillende mogelijkheden voor deze pin, die in te stellen is op de chip. De mogelijkheden daar zijn active low, active high, positive pulse, negative pulse. Ik vermoed dat active low en active high continu signalen zijn (dus actief worden en blijven), en puls is natuurlijk gewoon kort. Blijkbaar zijn er dus verschillende standaarden, die dan weer in te stellen is op de netwerkkaart. Misschien dat je zulke instellingen kan vinden als de kaart in een computer zit onder de device manager.
Het makkelijkst is gewoon een simpel iets bouwen dat op pulsen reageert. Kijk eerst welke spanning er normaal op staat. Als dat 0V is zal er wel een positieve puls komen bij een WOL, bij 5V zal het een negatieve puls zijn. Maak dan iets wat na zo'n puls een blijvend signaal geeft. Zoals een flipflop. Als je wat transistors en weerstanden hebt kom je al een heel eind, of wat logic ICs (74xx enzo).

www.madwizard.org

Pagina: 1