as/400 EBCDIC-ASCII probleem

Pagina: 1
Acties:

• bokkie11
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-03 22:00
Hallo,

Ik ben bezig om een koppeling van een as/400 omgeving (ERP pakket) naar een datawarehouse (Hyperion - Essbase op windows 2000) te maken.

Om de data in te laden heb ik op de as/400 enkele queries gemaakt welke de resultaten in een databasefile op de as/400 plaatst. Nu wil ik deze file inlezen in mijn datwarehouse. Maar nu blijkt dat de file onleesbaar is. Ik heb de file geprobeerd over te zetten dmv FTP en CPTTOIMP.

Na wat speur werk op internet kwam ik er achter dat een as/400 EBCDIC codering gebruikt ipv ASCII, nu denk ik ook dat dit het probleem is.

Weet iemand hoe ik deze files goed op mijn windows pc krijg, het moet wel een oplossing zijn die gescheduled kan worden.

M3 SR+ deep bleuMidnight grey/ Black /areo Bestel 19/8 restrictie 1/11 vin 11-12 aflevering 14-12

Verwijderd

[rml][ .Net] AS/400 ODBC[/rml]

let op de post van mij, waarbij varchar( veldnaam, stringlengte, 37 ) gebruikt wordt.

• Baron
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-03 14:42
Dit project is al wat oud, maar het kan je misschien helpen.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:30

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Welke CCSID is er op de AS/400 gebruikt om de tabellen aan te maken? Als je er enige zeggenschap over hebt (of kunt krijgen), zorg dat CCSID 37 gebruikt wordt en niet 65535. Die laatste wordt namelijk nooit automatisch vertaald van EBCDIC naar ASCII.

EDIT:
Als alternatief kan je nog proberen de tabellen eerst op de IFS op te slaan voordat je ze naar de PC trekt.

[ Voor 20% gewijzigd door Freee!! op 16-02-2006 22:18 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Dat CCSID probleem kun je als het moet dus ook in je query oplossen. Zie mijn vorige post.

• bokkie11
Bedankt voor de info,
ik zal dus mijn queries moeten aanpassen :(

Het viel me wel op dat als ik het IBM file tranfser tooltje gebruik(van IBM iSeries Access for Windows) dan komt hij wel goed over.. maar deze tools in niet te schedulen.

Dus er zal een mogelijkheid bestaan om dit te doen maar waar...

M3 SR+ deep bleuMidnight grey/ Black /areo Bestel 19/8 restrictie 1/11 vin 11-12 aflevering 14-12

• Freee!!

Freee!!

Als de transfer tools van IBM het goed doen, is er geen probleem met CCSID en hoef je daarvoor de queries niet aan te passen. Verder zijn die tools echt wel te schedulen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• bokkie11
Ok ik ben er uit, in de client access tools van IBM (> Version 5 Release 3 Modification Level 0) zit een tooltje rxferpcb.

Allereerst maak je een dtf file met de tool cwbtf.exe, hier stel je in wat hij moet overhalen en wara het geplaatst moet worden. Dit save je als een dtf file.

Met het volgende commando kun je het dtf filetje automatisch laten uitvoeren.
rxferpcb E:\pad_naar_dtf_file.dtf username password

[ Voor 6% gewijzigd door bokkie11 op 23-02-2006 08:42 ]

• Freee!!

Freee!!

Gefeliciteerd.

Pagina: 1